Deze week was het weer feesten geblazen. Zita en Timo mochten elk 4 kaarsjes uitblazen. Dikke proficiat aan deze kapoenen van ons allemaal. De mama van Timo heeft een mooi fotoboekje samengesteld van de logeerpartij van Jules met Timo zijn verjaardag. Dank u wel hiervoor. De kindjes hebben genoten van het relaas. De andere dagen hebben we heel veel, veel, veel geoefend voor het schoolfeest. Maar daar ik geen fotos van. Jammer!
Hier even het relaas doen van ons weekje thema de boerderij. Jules had fotos meegebracht van oom Gust en tante Annie op de boerderij. Er werden vele ervaringen uitgewisseld onder elkaar in ons klasje over dit thema tijdens ons geleid gesprekje en praten bij een thematekening. We hadden hier extra aandacht aan de benaming van de babydiertjes geschonken;zoals kalfje ,lammetje , biggetje enz.. Het opvoedende spel zoek de wederhelft van de dieren op de versneden puzzels werd goed gevonden. Als muzische activiteit hebben we geluiden van de diertjes van de boerderij nagebootst. Daarbij zong juf het liedje :ineminne moe hoe doet de , of ineminne mond hoe doet de Vul zelf maar in. Onze appelsientjes konden al prima de rijmwoordjes van de dierenamen invullen. Een andere muzikale activiteit die we gedaan hebben was het doekje doorgeven in de kring zolang de muziek speelt,stopt de muziek mag het kindje dat op dat moment het doekjes vastheeft, een beweging doen die hij /zij verkiest. Dat dat leuk is zie je wel aan de fotos. In onze boekenhoek werden de verhalen en prentenboeken over het thema grondig gelezen en werden de dieren vergeleken met elkaar. Ook ons crea-activiteiten kwamen goed aanbod, want we hebben mogen experimenteren met waterverf en met 1 vinger stempelen. Dit was wel wat moeilijk om zich aan de opdracht te houden daar er soms wel eens werd geverfd i.p.v. gestempeld. Ook wiskunde mocht deze week niet ontbreken: we oefenden de 1-1relatie in, de begrippen; evenveel,meer, minder, teveel,te weinig, bijdoen en wegdoenmet concreet materiaal en als verwerking mochten we dieren op het speelwerkblaadje eveneel koekjes tekenen als er kommetjes getekend stonden.
Dit was weer een toffe week. Kusjes van ons allemaal.
Deze week was een korte week, maar niettemin hebben we duchtig gefeest. Jarne en Helena Verbruggen mochten 4 kaarsjes uitblazen. We hebben lekker gesmuld van cake, aardbeien en ijs. De mama van Jarne heeft ons het verslagje gemaakt van Jules zijn logeerpartij en de buurjongens die er waren op Jarne zijn feestje. Met dank hiervoor. De kinderen hebben met veel enthousiame gekeken naar foto's en geluisterd naar het commentaar.
Hier weer wat nieuws van het thuisfront van de appelsienenklas. Moederdag was een zeer leuk thema en we hebben fantastische leerrijke dingen kunnen doen. De appelsientjes mochten een foto van mama en ééntje van henzelf meebrengen. We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk kenmerken te zoekendie identiek waren tussen beide fotos(mama- kindje). Dat was wel even zoeken hoor! Als verwerking op deze taalactiviteit hebben we onze mama geschilderd zoals onze kapoentjes hun mama zagen. De volgende dag had Jules cadeautjeszakjes meegebracht voor zijn mama en daar hebben we een spelletje wiskundige initatie meegedaan zoals de 1-1 relatie,meer minder, veel weinig , bijdoen en wegdoen enz De dag die daarop volgde had Jules de make-up tas van zijn mama mee naar de klas genomen. We hebben de make-up en parfums grondig besproken enonze zintuigen laten spreken. In de spelhoekjes hadden we een make-up tafel gemaakt, daar werd er volop geëxperimenteerd met verschillend kleurtjes , borsteltjes enz.. Als muzische activiteiten hebben we gedanst op het hartjeslied en onze instrumenten klonken volop mee met de feestmuziek voor mama. Drama kwam deze twee weken ook aanbod nml. we hebben ons gedichtje voor mama samen uitgebeeld. Het gedichtje werd natuurlijk door juf opeen mooi kaartje geschreven en werd versierd oor het rode hartje dat onze kapoenen zelf op lijn hebben uitgeknipt. Als cadeautje schilderden we een doosje dat we na het drogingsproces versierden met verschillende kleuren parels. Jules vond het jammer dat het doosje leeg was en er werd nagedacht wat we in ons doosje konden leggen. Al vlug kwam het idee om er snoepjes in te leggen. We hebben dan maar de knoop doorgehakt en kwamen tot de conclusie dat zelfgemaakte koekjes toch net lekkerder zijn. Ik heb echt fijne bakkers bij mij in de klas, want er werd gemixt , gemeng, gerold en het gebakken resultaat mocht er zijn.
Aan alle mamas een fijne moederdag ! van de appelsientjes en juf Caroline
Deze week hebben we toch wel een klein beetje genoten van het lentezonnetje en de natuur. We gingen samen op zoek naar dingen die het lentegevoel opriepen. Heel wat lentefenomenenkonden we waarnemen tijdens onze lente-leerwandeling. De roze bloesemkonden we waarnemen in de school en de appel-perenbloesem in de boomgaard van de fruitboer in de aanpalende boomgaard naast onzeschool. In onze klas hebben we prachtige lentebloemen ingeschilderd volgens opdracht. Als wiskundige inititatie hebben we tijdens deze week de inhoudsmatenervaren ;zoals vol- leeg met ons vazenspel. Ook de andere wiskundige begrippen , zoals teveel,te weinig, bijdoen, wegdoen kregen een opfrisbeurt met het bloemenspel. Om de lente echt in ons klasje te halen hebben we tuinkers gezaaid. Onze kapoenen vonden dat prachtig en bij nader inzien heb ik echte tuinders in de klas. Bij het bewegingsspel 'waar zit de vlinder', mochten de kindjes de vlinder laten rusten op een bepaald lichaamsdeel van een klasgenootje. Om het einde van de weekin feeststemming af te sluiten, vierden we de verjaardag van Kilian en Koan. Dat was weer een welgevulde week. Kusjes van ons allemaal.
De eerste week na de paasvakantie zit er al weer op. Het werd een plezante en leerrijke week over het thema verkeer. Toch hebben we deze week al feestelijk ingezet de eerste dag . Pieter was jarigen dat hebben we goed gevierd. De dag erna hebben we rond het schoolgebouw en op de straat de verkeersborden waargenomen en het zeebrapad. We hebben dan ook mogen oversteken op het zeebrapad . Even nog poseren bij het verkeersbord van de voetgangers bij onze school aan de hoofdingang. In de klas hebben we rijkelijk geknutseld over het verkeer. We leerden knippen op lijnen maakten zo ons zeebrapad. We schaafden ook onze kleurtechniek bij en kleurden het verkeerslicht in de correcte kleuren op de juiste plaatsen. Dat was al een hele opgave. Verkeer is natuurlijk ook in de lucht en onze kapoenen knipten zelf reepjes papier om het vliegtuig te versieren. Dat was niet zo eenvoudig. Ook tijdens het gedifferentieerd spel: werd er met krijt straten , autos aan het bord getekend. In de opvoedende spelhoek werden spelletjes zoals domino, associatiespel gespeeld waar je details van een groter geheel moest herkennen op een ander stukje en zo de associatie maken. Ook werd er met de auto's op de autobaan gereden waar onze kindjes aan elkaar de verschillende richtingen verwoorden en tenslotte werd er met plasticine de verschillende tekeningen van autos voorzien van allerlei grootte van autobanden. Als bewegingspel hebben we in de zaal rondgereden zoals de autosen letten we op het verkeerslicht dat juf Els vasthield en van kleur deed verspringen. Onze kapoenen deden dat goed en wisten heel goed dat je mocht rijden als het groen was en stoppen als het rood is, en opletten als het oranje werd. Als speellied hebben we in de klas gespeeld met de tekst van het lied van het zeebrapad zoals jullie op de fotos zien. En de week zat er weer op. Dikke kussen van ons allemaal.
Hier ons laatste blogje voor de paasvakantie. We hebben een spannende week achter de rug. Deze week hebben we waarneming gehad van de chocoladeeiren die Juf en Jules van de paashaas gekregen hadden. Er werd gekeken ,geroken en geproefd aan de chocolade. De drie verschillende soorten werden ontleed op wat het zoetste en lekkerste smaakte. De paashaas had voor iedereen die flink was ook nog een klein gevuld eitje meegebracht om thuis van de genieten. Doch waren er een paar bengels die hebben moeten wachten op hun eitje tot de volgende dag. De dinsdag kregen we van de school een prachtig paasontbijt aangeboden. Dat er enorm keuze was en dat het smaakte,moet ik jullie niet vertellen dat kunnen jullie zien. Juf vertelde deze week een muzikaal verhaal waar Jules en de kindjes de tegenstellingen :muziek geen muziek en vlug langzaam konden tonen en verwoorden in het verhaal dat ze dat ook begrepen. Na zoveel stappen,lopen,huppelen,en springen in het muzikaal verhaal waren onze kindjes eindelijk bij de paashaas aangekomen en mochten ze uitgebreid rusten totdat, juf met het pluimpje hun kwam wakker maken. De volgende dag kregen we bezoek van het konijn van ons klasgenootje Noortje. We bekeken hem aan alle kanten, maar hij liet zich jammer genoeg niet aaien. In de verschillende hoekjes werd deze week alles in gereedheid gebracht voor de komst van de klokken en de paashaas. Idereen moest er piekpijn uitzien; want dat kan je zien hoe onze schatjes bij de kapper langs gaan om de haren perfectte kamen. Ook in de opvoedende spelhoek werd er geoefend met memory, aan de knutseltafel werdenpaasmandjes met eitjes in verschillende kleuren ingekleurd en gestempeld. Kortom iedereen was enthousiast en klaar voor de komst van de paashaas. Donderdag zijn we onze mandjes in de hal van de school gaan plaatsen zodat de paashaas deze kon vullen en verstoppen de volgende dag . Maar om er zeker van te zijn belde dat het zo gebeurde,belde Juf Carla toch nog eens naar de paashaas of alles wel door kon gaan. De kindjes en Jules luisterden met gespannen oortjes. Dan was het eindelijk vrijdag en het klokkengeluid was duidelijk te horen en wisten we dat de paashaas geweest was en we konden beginnen met onze zoektocht naar de mandjes. Jammer genoeg heb ik van dat geen fotos kunnen nemen , maar juf Wendy heeft dat voor ons beiden gedaan. Dank u wel paashaas en voor iedereen een fijne paasvakantie. Kusjes aan iedereen van de Appelsientjes en juf Caroline