Het is koud, geomtrische figuren,vogels in de winter.
Hoi, vriendjes en
vriendinnetjes van onze appelsienenklas.
Deze week zijn we
verder gegaan met het thema vogels in de winter en het is koud.
We hebben en merel gestempeld met
sponsjes , waarneming gedaan van de voedertafel die juf Wendy vorige week
buiten geplaatst had. Er was heel wat waar te nemen. De appel, de korstjes brood, de vogelzaadtaartjes , de vetbollen enz .
Onze kindjes keken hun oogjes uit en wilde graag zien hoe en wat die vogeltjes
kwamen eten.
We hebben de vogeltjes op donderdag namdemiddag kunnen bewonderen toen ze
lekker aan het eten waren op de voedertafel. Maar dat op foto vastleggen door
het raam is geen sinecure.
Dus deze fotos zijn niet gelukt.
We hebben ook kennis gemaakt met de verschillende geomtrische figuren. De
kinderen zochten alles bij elkaar wat rond was, vierkant, rechthoekig, en als
laatste de driehoekfiguren. Deze laatste was moeilijk om dat te vinden in onze
klas.
Daarna mocht iedereen zijn figuur bij de juiste kleur en vorm plaatsen .
Om in het thema van de winterkleding verder te gaan hebben we een schoentje
geschilderd.
De dag erna mochten we van juf veters in
onze geschilderde schoen rijgen. Dat was niet zo makkelijk en juf moest als
eens komen helpen.
Onze jules de klaspop had zich geamuseerd met tekenen . Maar hij had weer veel
foutjes getekend op de 2 de tekening en die hebben onze kapoenen moeten
zoeken.
Samen hebben we er veel gevonden. Jules
beloofde om beter zijn best toe doen en niet meer zoveel foutjes te maken. Misschien is het wel omdat ik zo
hoofdpijn, buikpijn hebals ik zoveel
foutjes maak :zei jules.
Het is koud, geomtrische figuren,vogels in de winter.
Hoi, vriendjes en
vriendinnetjes van onze appelsienenklas.
Deze week zijn we
verder gegaan met het thema vogels in de winter en het is koud.
We hebben en merel gestempeld met
sponsjes , waarneming gedaan van de voedertafel die juf Wendy vorige week
buiten geplaatst had. Er was heel wat waar te nemen. De appel, de korstjes brood, de vogelzaadtaartjes , de vetbollen enz .
Onze kindjes keken hun oogjes uit en wilde graag zien hoe en wat die vogeltjes
kwamen eten.
We hebben de vogeltjes op donderdag namdemiddag kunnen bewonderen toen ze
lekker aan het eten waren op de voedertafel. Maar dat op foto vastleggen door
het raam is geen sinecure.
Dus deze fotos zijn niet gelukt.
We hebben ook kennis gemaakt met de verschillende geomtrische figuren. De
kinderen zochten alles bij elkaar wat rond was, vierkant, rechthoekig, en als
laatste de driehoekfiguren. Deze laatste was moeilijk om dat te vinden in onze
klas.
Daarna mocht iedereen zijn figuur bij de juiste kleur en vorm plaatsen .
Om in het thema van de winterkleding verder te gaan hebben we een schoentje
geschilderd.
De dag erna mochten we van juf veters in
onze geschilderde schoen rijgen. Dat was niet zo makkelijk en juf moest als
eens komen helpen.
Onze jules de klaspop had zich geamuseerd met tekenen . Maar hij had weer veel
foutjes getekend op de 2 de tekening en die hebben onze kapoenen moeten
zoeken.
Samen hebben we er veel gevonden. Jules
beloofde om beter zijn best toe doen en niet meer zoveel foutjes te maken. Misschien is het wel omdat ik zo
hoofdpijn, buikpijn hebals ik zoveel
foutjes maak :zei jules.
Deze week hebben
we feestelijk ingezet met de verjaardag van Thimo. Hij mocht 4 kaarsjes
uitblazen.
We hebben lekker gesmuld van de lekkere wafeltjes en hebben gedanst voor Thimo
op het lied van M-kids happy birthday.
De volgende dag zijn we het weer buiten gaan waarnemen. De eerste tekens van de
winter konden we zien. Het had een beetje gesneeuwd en het was goed koud. Onze
kapoenen hebben geblazen in de kou ,
zodat je witte dampen zag en hebben afdrukken gevonden van onze eigen schoenen.
Er werden kleine sneeuwballetjes gerold
en getoond.
Maar dat was toch nog niets vergeleken met de dag erna. Toen begon de sneeuwpret pas echt en konden
we echt genieten van een winterlandschap.
Dat winterlandschap hebben we proberen vast teleggen in ons knutselwerkje. We schilderden witte sneeuw , schilderde onze
hand bruin die de takken van de bomen voorstelde en we rolden
crêpepapierbolletjes die sneeuwvlokjes voorstelden.
Onze Jules de klaspop had het koud en kon wel een muts gebruiken om zijn oren
warm te houden, dus hebben we extra geoefend deze week op het knippen.
We hebben deze week ook de begrippen achter voor geoefend ,maar daar heeft
juf geen fotos van kunnen nemenà batterij was leeg.
Vrijdag hebben we onze techniek schoenenpoetsen geoefend. Iedereen was
enthousiast om deze techniek toe te passen.
Dat was weer een geslaagde week.
Dikke kussen van
juf Caroline en onze Appelsientjes
We zijn onze
eerste week na het verlof goed begonnen.
Jules had post gekregen en juf had kledij van de postbode gekregen .
Juf en de appelsientjes hebben zich verkleed en
toonden ons hoe een echte postbode brieven stempelt rondbrengt. De kledij van de postbode werd waargenomen,
de appelsientjes hebben hun ervaringen omtrent het nieuwe onderwerp vertelt, en we hebben brievenbussen
geknutseld.
We hebben deze week geoefend op de wiskundige begrippen veel- weinig- getalbegrip tot en met 4 met het brievenbussenspel.
Deze week mochten we ook de verjaardag vieren van Jordy. Hij werd vier Jaar.
Hiep hiep hoera voor Jordy.
Deze week was ook de week van het pesten.
De juffen hebben een mooi poppenkast verhaal gespeeld over dit onderwerp.
In de klas hebben we geluisterd naar het verhaal : Beertje Anders is aan het
pesten.
De kinderen begrepen heel goed in de vraagjes wat mag en niet mag na het
verhaal.
Als afsluiter van het thema : wij pesten niet , maakten we een
vriendschapsarmbandje.
Iedereen heeft spontaan een armbandje gemaakt voor zijn , haar vriendje.
De laatste week van het oude jaartje is aangebroken.
We hebben heel wat leuke dingen gedaan.
Zo speelden onze kapoentjes kleuterpoppenkast.
Onze vriendjes hebben getoond dat ze groene vingers bezitten , want we maakten
een mooi bloemstukje. Dat er af en toe
een ai te horen te was stopten hen niet om door te gaan met hun creatie.
De week naderde bijna zijn einde en het werd hoog tijd dat we onze
nieuwjaarsbrief afwerkten.
De brief werd verfraaid met wattenbolletjes en kerstfiguren.
De laatste dag voor de kerstvaktie hebben we genoten van de film en genoten we van onze receptie van ons
kerstfeestje.
Aan iedereen een weldoende vakantie , fijne feestdagen en tot volgend jaar.
Helaba deze week hebben we de sfeer van kerst helemaal
opgesnoven. We hebben de kerstboom en zijn versieringen waargenomen en mochten
de boom naar hartelust versieren.
Aan onze knutseltafel hebben we deze
week een mooie kerstkrans geschilderd, de kerstman zijn muts versierd met
stukjes zelf geknipt rood glanspapier en witte watten en een prachtige
schitterende ster geschilderd en bestrooid met zand, suiker en glitter.
In de speelhoeken werd gretig de kerstman en de kerstvrouw nagespeeld en werd
er gekeken wie cadeautjes verdiende. Met het hamertje tik werd het huis en de
dieren van de kerstman gemaakt en met het magenetenspel werd het geduld en het
magnetisme ontdekt..
We hebben deze week ook enkele dagen prachtige kerstliederen beluisterd die we
met onze instrumenten heben begeleid.
Onze appelsientjes waren vervuld van de kerstsfeer en vonden het kerstlied dat
we uitbeelden met slinger, kerstballen, kerstboomje ext. de max. We zongen dat
het een lieve lust was.
Deze week hebben we s morgens bij het naar school komen het donker licht
fenomeen van dichtbij kunnen ervaren . We hebben dan daar ook een gesprek
aangekoppeld, wanneer zie je de sterren ,de maan, wie heeft bang of geen bang
in het donker , hoe kan je dat oplossen dat het niet meer donker is enz ..
Onze schrijfdans hebben we ook ingeoefend en lieten de kerstman vliegen van de
ene schoorsteen naar de andere met beide handen en armen symmetrisch
glijdend met de krijtjes op ons blad.
Als bewegingsmoment hebben we leren over gooien en tegen de sterrenslinger
Blijkt in het gesprekje achteraf dat vele kindjes dat toch wel moeilijk vonden
en zochten voor een oplossing, nmlk over gooien waar de slinger niet zo hoog
hing.
Op het einde van deze week hebben we het nieuwjaarsgedichtje gedramatiseerd.
Afin , het was weer een leuke week zoals de fotos zullen tonen.
Het was een
fantastische week met de komst van de sint en de pieten.
We hebben deze week fijn gedanst met
linten op de leuke sinterklaasliedjes. Er waren heel wat kindjes die een mooi
ritme hadden met de linten. Dansers in
spé???
Donderdag was het dan eindelijk zover en werden we vereerd door een bezoek van
de Sint.
Maar voor dat de Sint aanwezig kon zijn bij de kindjes van de Eik moesten de
gestolen pakjes terug bij de speelgoed piet terecht komen. Maar Speelgoed was
betoverd door het liefdesspray dat de dief gebruikte bi j zwarte piet en zo aan
de pakjes te komen.
Maar alles is goed verlopen dankzij meester Jo en de politie je vriend in nood.
De pakjes werden teruggevonden ,ook al moest meester Jo het liefdesspray
opspuiten en zich verkleden in een vrouw om de pakjes terug te vinden.
De politie kwam met loeiende sirene tot aan onze sporthal gereden en bracht zo Sint en de Piet die terug
zichzelf was naar onze school met de pakjes.
Onze kapoentjes hebben spannend uitgekeken naar het goede einde zoals jullie
zien op de fotos.
De Sint bracht ook een bezoekje in onze klas. We kregen allemaal een snoepzak
en verschillend speelgoed voor de klas.
Namiddag hebben we de cadeautjes opengemaakt en gekeken wat de sint gebracht
had.