Tegen de morgen aan heeft het nog geregend maar toen wij
opstonden was het droog en klaarde het wat op.
Het vrachtschip dat gisteren avond hier voor ons had aangelegd was deze
morgen te 08:00 uur vertrokken ongeveer een half uur nadat er een ander
vrachtschip eveneens in de richting Lier voorbij gevaren was. Wij vertrokken te
09:20 uur en een dik half uur later arriveerden we aan sluis Viersel die open
stond voor ons. De vriendelijke sassenier gaf ons een touwtje met haak om de
lijnen naar boven te halen en om de bolders te leggen. Hier gaan we 5,7 m omhoog en het versassen
duurt een kwartier. Eenmaal boven gingen we rechtsaf het Albertkanaal op waar
zo te zien (geen golven) al een tijdje geen boot meer gepasseerd was. Uit de richting Hasselt kwam wel juist een
vrachtschip gevaren dat richting Antwerpen ging. Verderop kruisten we nog drie vrachtschepen
voor we aan sluis Herentals arriveerden en net toen we de vaargeul naar die
sluis ingingen kwam nog eentje achter door uit de richting Antwerpen.

Langs het Albertkanaal.
Werken aan de nieuwe brug over Albertkanaal in Herentals. Zelfs
containervervoer over het kanaal Bocholt-Herentals naar de fabriek van Umicore
in Olen.
We dienden een vijftal minuten te wachten voor opening van
de sluis. In deze sluis zijn verhaalpotten in de muur en aan één kant in een
nis een stalen kabel van onder tot boven waar je een haak of een tros omheen
kunt leggen die dan mee naar boven schuift. Toen we boven (7,5 m hoger dan
niveau Albertkanaal) kwamen zagen we dat de oude metalen steiger die boven de
sluis lag verdwenen en dat je nu aan de oever kan aanliggen , op twee stukken
boven de sluis. Tevens is er in het
midden tussen de twee stukken waar je mag liggen een kade waar een watertappunt
is en waar je voor de duur van het tanken kan aanleggen. We hebben ons op het
laatste stuk het verst van de sluis aangelegd.
Na het middageten zijn we de auto gaan ophalen in Lier en
reden van Herentals naar Herenthout, via de bossen van De Merode, Gestel,
Berlaar, langs de Nete tot aan het Netekanaal en zo naar het centrum via de
nrs
12.60.43.44.45.50.33.34.41.32.16.28.54 en 30. Op veel van deze stukken van het
fietsknooppuntennetwerk waren we nog nooit geweest dus dat was een meevaller.
|