aniwayopreis2020
Inhoud blog
  • Dag 116 – Zondag 04-10-2020 – Kade Blauwe Kei - Bryac
  • Dag 115 – Zaterdag 03-10-2020 – Kade Blauwe Kei
  • Dag 114 – Vrijdag 02-10-2020 – Kade Mol Donk – Kade Blauwe Kei D
  • Dag 113 – Donderdag 01-10-2020 – Kade S10 Herentals – Kade Mol Donk
  • Dag 112 – Woensdag 30-09-2020 – Kade Emblem – Kade S10 Herentals
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • reisverslag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Reis 2020. Wegens corona-beperkingen NIET naar Berlijn!
    05-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 – Woensdag 05-08-2020 – Kade Zwevegem – Steiger Avelgem

    Vertrokken te 09:40 uur en aangekomen steiger Avelgem 11:20 uur. Het was weer heet vandaag, de auto staat vlakbij dus hebben we vandaag niet gefietst.  Alleen veel met water gestoeid en gerust.  Toen we net vast lagen aan de steiger kwam er aan de kade aan de sluis nog een jacht (GB) aanleggen. 

      

    Een van de wrakjes die hier liggen.

    Voor de rest zijn er hier een aantal vrachtschepen op en af gevaren en dat was het.

    05-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 – Dinsdag 04-08-2020 – Kade Zwevegem

    Het Nederlandse vrachtschip dat gisteren avond nog aangelegd had voor sluis Zwevegem was deze morgen al vertrokken.  Wij zijn er niet van wakker geworden, we hebben het alleszins niet gemerkt. Na de bakkersronde naar de Okay en na het ontbijt hebben we weer een fietstocht van 23 km gemaakt naar Kortrijk en omgeving. Een deel van de rit ging over de Trimaarzate die ons van Zwevegem tot in het centrum van Kortrijk bracht.  We passeerden nog eens aan de jachthaven aan de Broeltorens waar we naartoe wilden waar nu over de hele lengte van het hele plein langs de oude Leiearm terrasjes zijn opgezet.  Er is nog weinig volk en die mensen die er rondlopen en fietsen dragen op een uitzondering na allemaal mondmaskers. 

        

    Gerestaureerde industriële site.  Enkele beelden uit het Groeninghepark. Een van de vele voetwegen in de buurt.

    We fietsten ook langs het zwembad van Kortrijk, langs het Groeninghepark waar volgens de overlevering de Guldensporenslag in 1302 plaats vond, langs nieuwe wijken, oude gerenoveerde fabrieksgebouwen en langs de jeugdherberg waar we 23 jaar geleden samen met onze vrienden Oscar en Bernadette overnacht hebben tijdens onze fietsvakantie. Op een pas gerooid aardappelveld hebben we na-geoogst, iets wat we vroeger toen ik 6-7 jaar oud was moesten doen van mijn grootvader. Met andere woorden, toen moesten de aardappeltjes die te klein waren om geschild te worden en op het veld waren blijven liggen, opgeraapt worden en gekookt te worden om te voeren aan het varken dat toen bij heel veel gezinnen vetgemest werd. Nu vind je in alle bijna winkels deze aardappeltjes als “krielpatatjes” en wordt er nog geld aan uit gegeven.

       

    De oude Leiearm door Kortrijk.  De Broeltorens.   De Abdijmolen.   De duiktank op de Transfo-site.

    Toen we in de namiddag op de boot waren  zijn er een uurtje na mekaar twee vrachtschepen achteruit uit de Zwevegemsluis gekomen die hier in de zwaaikom hebben gedraaid en richting Bossuit gevaren zijn.  Blijkbaar kunnen die voorbij de sluis nergens gedraaid komen om terug te varen.  De boten waren dan ook 80 m en 110 m  lang.  In de late namiddag heeft Annie het nog eens aangedurfd om alleen het stadje in te trekken.  Hopelijk vindt ze haar weg terug weer zonder al te veel moeite.

    Na het avondeten hebben we nog een fietstocht van 24 km gemaakt zodat het totaal vandaag op 47 km kwam.  We reden langs het kanaal tot aan de smalspoorbrug , naar de overkant over de Keiberg, langs de gehuchten Vierkeer en Truweel naar Otegem.  Langs Klein Ronse en de Vossenhoek naar Vichte en vervolgens via Brandemolen en Veemeersen tot aan sluis Zwevegem waar we terug overstaken en aan de boot arriveerden.



    04-08-2020, 00:00 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-08-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 – Maandag 03-08-2020 – Steiger Avelgem – Kade Zwevegem

    Weer een rustige nacht gehad. Gisteren is hier,  althans terwijl wij aan de boot, waren geen enkele boot gepasseerd. Met die kapotte deur aan de laatste sluis in Kortrijk komen er toch zeker bijna geen jachten langs. We zijn rond 08:00 uur wakker geworden van het lawaai van her verkeer aan de overkant van het kanaal. Na het ontbijt vertrokken we richting Zwevegem.  We hadden het kanaal vandaag met uitzondering van een viertal roeiers weer helemaal voor ons alleen. Vandaag alleen door sluis Moen en dan door tot net voor Bekaert in Zwevegem waar we aanmeerden op de hoek van de grote zwaaikom, net aan een laddertje zodat we ondanks de hoge kade, zij het met wat moeite, toch de fietsten kunnen afzetten.  Te 11:20 uur lagen we vast.

     

    Fabrieksgebouw wordt gerenoveerd. Er zijn hier enkele kano- en roeiverenigingen.

    Na het middageten en de afwas vertrokken we weer voor een fietstochtje van 24 km.  Van Zwevegem reden er langs het kanaal in de richting van Kortrijk waar we op de Leie aan sluis 11 uitkwamen.  Daar ben ik even gaan informeren naar de stremming van deze sluis die normaal tot 10.08.20 geprogrammeerd was. Van de bedienaar van de sluis (inderdaad, de bedienaar van de sluis die reeds van april 2020 gestremd is en nog steeds bemand is ondanks er geen enkele boot meer gepasseerd is!) vernam ik dat de sluis voorzien werd van nieuwe deuren maar dat er nog problemen waren die eerst nog moesten opgelost worden en dat dat pas na het bouwverlof zou gebeuren. Hij had er geen goed oog in dat de stremming op 10.08 voorbij zou zijn! Dat weten we dan ook alweer, we zullen overmorgen maar terugdraaien en via de Schelde verder richting Gent varen.  We gaan hier nu weer geen week blijven wachten zoals voor de werken aan de brug in Geraardsbergen enkele weken terug. Vervolgens fietsten we langs de Leie tot in Harelbeke waar nu de nieuwe sluis en de nieuwe stuw klaar is en grotere schepen aankan. 

     

    Oude pakhuizen tussen sluis 10 en 11.  Het mooie stationsgebouw van Harelbeke.

    De kades in Harelbeke zijn helemaal vernieuwd en er ligt een imposante draaibrug voor het fietsverkeer.  Van hieruit ging het richting provinciaal domein De Gavers waar we helemaal omheen fietsten en dan richting Deerlijk.  Over de snelweg ligt hier een knappe fietsbrug met aan beide zijden het fietspad dat in een grote cirkel omhoog loopt tot op de brug.  Na 24 km arriveerden we terug aan de ligplaats maar zijn we nog door gereden naar het centrum om daar eens te gaan kijken.  Er zijn allerhande winkels maar er is geen echte winkelstraat zoals dat in sommige steden is. Vlak bij de ligplaats, op loopafstand (100 m) van het kanaal, is er een nieuwe Okay gekomen. Voordien moest je door het centrum naar een Delhaise, een Carrefour of de Aldi en dat is te voet wel een eindje. Op het einde van de rit kregen we enkele verspreide druppels te verwerken en we waren 5 minuten aan de boot toen er een  fikse bui uit viel.

    03-08-2020, 19:53 Geschreven door Alois  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs