Het was bij
ons bezoek aan het nationaal park Great Smoky Mountains dat ik me ineens realiseerde dat ik me op een erfgoedsite bevond. Nationale Parken
zijn immers ontworpen voor het beschermen van national heritage.
De missie van de National Park Service luidt dan ook als volgt:
"
The National Park Service cares for
special places saved by the American people so that all may experience our
heritage."
Het eerste
nationaal park was Yellowstone (1872). Ondertussen staat de teller op 401
nationale parken. En dat zijn dus niet
allemaal groene gebieden, maar ook historische sites.
Om in
aanmerking te komen voor een aanbeveling als Nationaal Park, moet een site aan
volgende voorwaarden voldoen:
- nationaal
relevante natuurlijke of culturele bronnen bezitten
- een
aanvaardbare toevoeging zijn aan het huidige bestand
- een
uitvoerbare toevoeging zijn aan het huidige bestand
- rechtstreeks
NPS management toestaan (itt bescherming door andere publieke agentschappen of
priveagentschappen)
Nationale Parken zijn een federale materie.
Maar hoe
werkt dat eigenlijk in Vlaanderen? Ik wist het zelf niet goed meer, maar kon
gelukkig heel wat informatie vinden op de website http://www.kunstenenerfgoed.be.
Vaak wordt erfgoed gecategoriseerd als:
- roerend
erfgoed (in principe gemakkelijk te verplaatsen): schilderijen, wandtapijten, meubelstukken,
juwelen, werktuigen, gebruiksvoorwerpen, voertuigen, ... maar evengoed documenten,
archiefstukken of fotos
- immaterieel
erfgoed (niet tastbaar): feesten, verhalen, liederen, rituelen, ambachten,
tradities, ...
- onroerend
erfgoed (want onverplaatsbaar): monumenten, landschappen en archeologische
sites
Cultureel
(= roerend + immaterieel erfgoed) en onroerend erfgoed hebben binnen de Vlaamse
overheid elk een eigen minister, administratie, evenementen, verschillende
decreten en subsidiekanalen. Cultureel
erfgoed is een gemeenschapsmaterie en valt binnen het beleidsdomein Cultuur,
Jeugd, Sport en Media. (Het Cultureel-erfgoeddecreet: http://www.kunstenenerfgoed.be/nl/beleid/wet-en-regelgeving/cultureel-erfgoeddecreet.) Onroerend
erfgoed is een gewestmaterie en valt binnen het beleidsdomein Ruimtelijke
Ordening, Wonen en Onroerend Erfgoed. In de toekomst wordt dit het
beleidsdomein Omgeving. Voor het onroerend-erfgoedbeleid en dus het beleid voor
monumenten, landschappen en archeologische sites kan u terecht bij Onroerend
Erfgoed. (Het Onroerenderfgoeddecreet: https://www.onroerenderfgoed.be/nl/actueel/nieuws/een-decreet-twee-nieuwe-brochures.)
Beide
departementen beschermen erfgoed door bvb. organisaties te subsidiëren,
evenementen te ondersteunen, te bepalen wat beschermd dient te worden (en op
welke wijze)...
Voorbeelden
over hoe Cultureel Erfgoed bewaard kan worden, zijn te vinden op de website http://immaterieelerfgoed.be
( -> hoe). Ik geef er hier eentje weer:
In de tweede helft van de 20ste eeuw
was het kunstsmeden in Vlaanderen een zachte dood aan het sterven. Jongeren
kregen geen beroepsopleiding meer aangeboden en achter de uithangborden van de
schaarse kunstsmederijen werd nog maar zelden gesmeed.
In de jaren 1980 ontstond een
vernieuwde interesse voor het ingeslapen ambacht. Toch dringt een structurele
aanpak zich nu op om het ambacht te borgen. Weinig ambachtslieden beoefenen nog
beroepsmatig het kunstsmeden; het is geen evidentie om er de kost mee te
verdienen. Architecten en restauratoren worden dan weer regelmatig
geconfronteerd met een gebrek aan kennis en kunde om smeedijzeren delen van
waardevolle gebouwen te herstellen en te restaureren.
Dit meerjarig erfgoedproject wil
stappen zetten naar een actualisering en duurzame maatschappelijke verankering
van het ambacht. Het is onze ambitie om een plan van aanpak te ontwikkelen voor
de borging van het kunstsmeden en ervoor te zorgen dat randvoorwaarden
gecreëerd worden die dit plan mogelijk maken. Een programma bestaande uit vijf
maatregelen vormt het speerpunt: identificatie en documentatie, onderzoek,
transmissie, communicatie en sensibilisering, en herlancering. Hiermee willen
we een voorbeeldpraktijk ontwikkelen voor andere immaterieel-erfgoedpraktijken
die zich op een scharniermoment in hun maatschappelijke inbedding vinden en die
vergelijkbare borgingsuitdagingen kennen.
http://kunstsmeden.be/
Er zijn op
de website van het Agentschap Onroerend Erfgoed ook verschillende voorbeelden
voorhanden over hoe onroerend erfgoed beschermd of gepromoot kan worden: https://www.onroerenderfgoed.be/nl/actueel/projecten/
Hieronder het voorbeeld van de Vlaamse Monumentenprijs.
De prijs erkent een persoon, een
privé- of openbare instelling voor een recente verwezenlijking op het vlak van
monumentenzorg, landschapszorg of archeologie. Aan die erkenning is een mooie
geldprijs gekoppeld. Elke laureaat krijgt 2.500 euro. De winnaar ontvangt daar
bovenop nog eens 12.500 euro en uiteraard de nodige media-aandacht.
Bij de beoordeling van de deelnemers
gaat bijzondere aandacht naar duurzame realisaties met verdiensten op de
volgende terreinen:
·
goed beheer van het onroerend
erfgoed (door onderhoud, restauratie, consolidatie en herstel);
·
een evenwichtig en multifunctioneel
gebruik, aandacht voor een duurzame, territoriale ontwikkeling;
·
een hedendaagse omgang met het
onroerend erfgoed, bijvoorbeeld door een gepaste nieuwe bestemming, het gebruik
van nieuwe technieken, de interactie met een nieuw ontwerp;
·
brede ontsluiting van het onroerend
erfgoed en speciale aandacht voor sensibilisering en educatie;
·
interactie van het onroerend erfgoed
met andere beleidsdomeinen zoals cultuur, ruimtelijke ordening, leefmilieu en
toerisme.
Als ik nu
een vergelijking maak tussen de manier waarop erfgoed beschermd wordt in de
Verenigde Staten en in Vlaanderen, dan krijg ik de indruk dat in de Verenigde
Staten meer de context, het verhaal, beschermd wordt. Terwijl in Vlaanderen eerder
een specifiek fenomeen, zij het materieel of immaterieel, beschermd wordt.
Als je een
Amerikaanse erfgoedsite bezoekt, dan bezoek je een hoofdstuk uit een Verhaal waarvan men is overeengekomen dat het gedeeld moet worden met iedereen, een hoofdstuk over de Burgeroorlog, of over de Natuur bijvoorbeeld. Een
verhaal over de Verenigde Staten, en hoe geweldig en veelzijdig die wel niet zijn. Het is dan ook een nationale materie.
Bezoek je een Vlaamse erfgoedsite, dan
bezoek je een gebouw of een gebruik met een bijzonder karakter, dat het bewaren waard lijkt. In Vlaanderen lijkt het
accent meer te liggen op het bewaren van kleine individuele stukjes erfgoed, die
misschien maar relevant zijn voor een klein deel van de gemeenschap. Het is dan ook Gemeenschaps- en Gewestmaterie. Terwijl
het in de V.S. meer lijkt te gaan over nationale overlevering, doorgeven van een
erfgoedpakket aan de volgende generaties.
Ik ben er
nog niet uit welke aanpak de voorkeur geniet, en elke aanpak is natuurlijk
cultuurafhankelijk. Maar ik ben nu wel blij dat ik wat meer weet over de idee achter de Nationale Parken en hun Vlaamse evenknie. En dat houdt me niet tegen om gewoon vrolijk verder te
genieten van Amerikaans en ander erfgoed, integendeel!
Wie meer wil weten over Nationale Parken, en
hoe dat dan allemaal in elkaar zit, kan hier terecht: http://www.nps.gov/aboutus/lawsandpolicies.htm
|