Wat te doen als we verstrooid zijn bij het bidden? Maak je dan geen zorgen. God kent ons verlangen. Hij bemerkt beter dan wij zelf wat we eigenlijk bedoelen en wat er diep in ons hart leeft. Frère Roger.
Beoordeel dit blog
Geboorte en woonhuis van Pater karel, Andries Houben.
Moeder Theresa
Johannes Chrysotomos
Emmausgangers
Als u op de link klikt, zult u ontdekken wat een prachtig zendelingenwerk Heyboer verricht op Borneo. Zeker een keer kijken.
Pelgrimstocht op aarde
13-05-2008
De letter doodt, maar de Geest maakt levend.
God heeft ons geschikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen: niet het verbond van een geschreven wet, maar dat van zijn Geest. Want de letter doodt, maar de Geest maakt levend. 2 Kor. 6 Niet de letter, maar de Geest maakt levend. Natuurlijk valt er niet te ontkennen, dat voor een grote gemeenschap ook regels opgesteld moeten worden, om geen chaos te krijgen. Daar kom je niet onderuit. En dat zal Paulus ook niet bedoelen. Echter waar het om gaat, is, dat de wetten geen doel mag zijn, maar een leidraad zodat alles goed gaat. Het dient een geest uit te ademen, waardoor een gemeenschap een levende gemeenschap wordt, waardoor iedereen in deze gemeenschap zich gelukkig voelt. Zo geldt dat ook voor de Christelijke gemeenschap. We hebben een leidraad nodig om de weg naar Jezus Christus te vinden. Zegt Christus zelf niet, zij zijn mijn vrienden, als ze mijn geboden onderhouden. Maar zijn geboden,zijn niet een last, waardoor we ons aan ketenen geboeid voelen, maar ze ademen een Geest uit van Leven en vrede en rust. Daar moet je toch in gelukkig voelen. Hij heeft ons slechts één gebod gegeven, waarin alle andere geboden in zijn opgesloten. Heb elkander lief, zoals ik u heb liefgehad. De liefde is onbaatzuchtig, geduldig,vredelievend, zorg voor de ander, vergevingsgezind;enzovoorts. Als je de liefde van Christus in je draagt, onderhoud je vanzelfsprekend ook de ander geboden. Ook in ons gewone dagelijks leven, dienen we hiervan doordrongen zijn. In het openbare leven geen irritaties, maar geduldig zijn. Een voorbeeld: De regels voor het verkeer op de weg zijn er ook niet voor niets. Ze zijn bedoeld om iedereen te beschermen. Wanneer je te snel rijdt, bumperkleeft, je niet houd aan de verkeersborden, breng je anderen in gevaar en ook dat is in strijd met de liefde, die Christus bedoelt. Ik noem hier maar een voorbeeld , wat echter veelvuldig voortkomt. En zo kunnen we ook doorgaan. De wet moet niet een dooddoener zijn, wat wij vaak als term gebruiken, maar ze zijn er als leidraad, van waaruit een geest dient uit te ademen, waarin ieder in vrijheid zich gelukkig kan voelen. De letter maakt dood, maar de Geest, die het uitademt, maakt levend tot welzijn van ieder in de grote gemeenschap. Heb elkander lief zoals ik u heb liefgehad.
Da pacem cordium; geef vrede in ons hart. Dit gezongen gebed van Taize is in deze voorbereidingstijd van Pinksteren wel heel goed van toepassing. Dat de vrede van Christus in ons hart mag zijn. Laten wij ons gereed maken , opdat de heilige Geest ook over ons mag neerdalen en ons de vrede van Christus zal schenken. Ik heb op aarde uw grootheid getoond door het werk te volbrengen dat u mij opgedragen hebt. Vader verhef mij nu tot uw majesteit, tot de grootheid die ik bij u had voordat de wereld bestond. Echter voor dat hij tot majesteit verheven zou worden, moest de Heer eerst een diepe vernedering ondergaan, de vernedering van hoon en bespotting, De vreselijke pijnen van Golgotha, waar hij aan het kruis genageld werd en moest sterven, om zo de poorten van de hemelen te openen en redding te brengen aan alle mensen. Hij bidt ook voor allen,die in hem geloven en zijn woorden aanvaard hebben.Ik heb u aan de mensen die u uit de wereld gegeven hebt uw naam bekendgemaakt. Zij waren van u, maar u hebt hen aan mij gegeven. Ze hebben uw woord bewaard, en nu begrijpen ze dat alles wat u mij hebt gegeven, van u komt. Ik bid voor hen. Ik bid niet voor de wereld, maar voor de mensen die u mij hebt gegeven, omdat zij van u zijn-alles wat van mij is, is van u en alles wat van u is, is van mij- en omdat in hen mijn grootheid zichtbaar geworden is. Ik ben al niet meer in de wereld, ik ga naar u toe, maar zij blijven wel in de wereld. Heilige Vader, bewaar hen door uw naam, de naam die u ook aan mij gegeven hebt, zodat zij één zijn zoals wij één zijn. Joh. 17 De Heer smeekt hier ook om zijn leerlingen in éénheid te bewaren. We groeien gelukkig er naar toe, maar we zijn er nog niet.Eenheid in verscheidenheid, maar allen verenigd in Jezus Christus onze verlosser, Willen we vurig bidden dat de heilige Geest met pinksteren zijn vuur en licht moge uitstorten, om te mogen werken aan éénheid in broederschap, zoals Christus dat van ons verlangt. Uw woord is de waarheid. Ik zend hen naar de wereld, zoals u mij naar de wereld hebt gezonden. Ik heb mij geheiligd omwille van hen, zo zullen zij ook door de waarheid geheiligd zijn. Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelove dat u mij hebt gezonden. Bidden wij voor alle christenen: om luisterbereidheid, om openheid en ontvankelijkheid, om de vernieuwende kracht van Jezus'Geest. Voor onze wereld: om eenheid die mensen samenbrengt, om vrede die duurzaam is, om Gods werkzame aanwezigheid op aarde. Amen.
En doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest
Geloven dat Jezus Christus leeft, dat wij met hem in relatie kunnen treden, is niet vanzelfsprekend: we ontmoeten hem immers niet meer in zijn lichaam van vlees en bloed. Hij komt ons vandaag tegemoet in zijn woord, in de tekens van de liturgie, in mensen en gebeurtenissen. Hemelvaart betekent het einde van Jezus'aardse optreden. Tot aan zijn wederkomst zullen wij van Hem getuigen, in de kracht van zijn Geest. Door de kracht en bezieling van de heilige Geest zijn wij levende getuigen van de Heer. De Heer heeft de aarde wel verlaten, maar door de heilige Geest blijft Hij alom onder ons tegenwoordig. Bij Matheüs lezen we: De elf leerlingen gingen naar Galilea,naar de berg waar Jezus hen had ondericht, en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog. Jezus kwam op hen toe en zei: "Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maakt alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen,tot aan de voltooiing van deze wereld." Dat is nogal wat, de opdracht die de leerlingen kregen, Jezus naam over de hele wereld bekend te maken en zijn boodschap te verkondigen. Want ze waren nog steeds bange vissers, vol vrees voor de Joden, daar ze wisten wat ze met Jezus gedaan hadden, en bang dat dat ook hen zal gebeuren. Daarom had Hij hun ook gezegd de komst van de heilige Geest af te wachten. Maar gij zult kracht ontvangen van de heilige Geest die over u komt, om mijn getuigen te zijn in Jeruzalem, in geheel Judea en Samaria en tot het einde der aarde. Nadat Jezus door een wolk aan hun ogen ontrokken werd keerden ze dan ook terug naar Jeruzalem, naar de bovenzaal, waar de Heer met hen het Laatste Avondmaal gevierd heeft, in afwachting van de komst van de heilige Geest, Zoals hij hen dat ook bevolen had. Wij bevinden ons ook in de voorbereidingstijd van de negen dagen voor Pinksteren, om ons voor te bereiden voor de komst van de heilige Geest, om zijn kracht te ontvangen in onze zwakte en misschien(?) angst om levende getuigen van de Heer te zijn. Er voor uit te durven komen, dat wij in Hem geloven en in zijn boodschap van vrede en redding. Zoals Jezus tegen Nicodemus zei: Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. De wind waait waarheen hij wil: je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is. Afsterven aan al het aardse met zijn boosheid en kwaadwilligheid en op nieuw geboren worden uit de Geest. De Geest der waarheid, die ook ons in herinnering zal brengen, wat Jezus ons voorgehouden heeft. Kom Schepper Geest vervul de harten van uw gelovigen en onsteek in ons allen het vuur van uw liefde. Zend uw Geest uit en alles zal herschapen worden.
Nu hemelvaartsdag nadert, krijgen we uit het evangelie te horen, dat de Heer wel de aarde verlaat, maar ons niet als verweesd achterlaat, maar zijn Geest zal zenden, die ons de waarheid in ons duidelijk zal maken, en alles in herinnering zal brengen, wat hij ons geleerd heeft. Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn. De Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. dan zullen jullie begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken. Joh. 14:15-22 Ik zal u mijn Geest zenden...de Geest van de waarheid. Hoevelen worstelen met de waarheid. Vanaf Pilatus, die de vraag stelde, wat is waarheid, wordt deze vraag velemalen herhaald. Voor ons christenen is het een houvast, dat de Heer ons de Geest zal zenden, de Geest van de waarheid. Maar daarmee is het probleem niet van de baan. In de voorbije eeuwen zocht men gedreven naar de waarheid. Vandaag de dag kan je een zekere moeheid vaststellen. Zijn westerse mensen van deze tijd nog in waarheid geinteresseerd?Mensengaan zozeer onder stres gebukt dat een ernstige inspanning opbrengen om bijvoorbeeld een nieuwsitem te doorgronden, vaak te veel gevraagd is.Is dat probleem ook bij ons christenen ook niet het gevaar, dat het teveel gevraagd is, om eens de bijbel open te slaan en al is het maar een kleinstukje, te lezen en te overdenken,terwijl juist dit boek de echte waarheid bevat, als we het maar weten te doorgronden. Het woord dat dan tot ons komt en de Heer door dit woord tot ons spreekt. Moge ons gegeven zijn, dat de H. Geest ook ons overschaduwt met zijn liefde, zijn warmte en licht, om opnieuw te ontdekken, de vreugde en de blijdschap, die uitstraalt uit het woord van de Heer.En samen op weg te gaan om onder anderen de goedheid van het christelijke geloof te laten zien, om zo tot een gezamelijk inzicht te komen, in beider belang. Waarheid heeft, volgens Johannes, allereerst te maken, met goedheid. Het ongenadig doordrukken van waarheid(?) werkt intollerantie en geweld in de hand. In plaats van grenzen te doorbreken, worden muren opgeworpen, worden mensen gediscrimineerd, uitgesloten, gedood. Je mag er niet aan denken. Ik laat jullie mijn vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld niet geven kan. Juist deze vrede in liefde moeten we aan elkaar doorgeven.
Bij Lucas lezen we, dat Jezus ook zijn stad van zijn jeugd heeft bezocht, om daar het koninkrijk Gods te verkondigen. Iereeen kent hem daar als de zoon van Jozef en Maria. En na een tijd ondervond hij, wat het betekent, dat ze hem alleen zodanig willen kennen en werd hij niet geaccepteerd, als de Messias. Ondanks dat hij uitlegde, wat de profeet Jesaja had geschreven op hem van toepassing was. Hij gaf ondericht in de synagogen en werd door allen geprezen. Hij kwam ook in Nazareth, waar hij was opgegroeid en volgens zijn gewoonte ging hij op sabbat naar de synagoge. Toen hij opstond om voor te lezen, werd hem de boekrol van de profeet Jesaja overhandigd, en hij rolde hem af tot de plaats waar geschreven staat: "De geest van de Heer rust op mij, want hij heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden, om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken en aan blinden het herstel van hun gezicht, om onderdrukten hun vrijheid te geven, om een genadejaar van de Heer uit te roepen." Lucas 4:15-20 Is het wel niet heel toevallig, dat ze hem de boekrol van Jesaja aanreikte, waar dit opgetekend stond? Iedereen kende deze tekst natuurlijk goed, en in het begin ware ze ook heel enthousiast, zoals hij het uitlegde, maar toen hij begon te vertellen, dat geen enkele profeet in zijn eigen stad welkom was, en de profeten niet naar een van hun eigen mensen werden gestuurd, maar wel naar niet Joodse mensen, zoals de weduwe in Serepta, ten tijde van hongersnood en de melaatse die gereinig werd, een Syriër, toen werden ze woedend en gooiden hem de stad uit. Hij was bij hun inderdaad niet welkom. Om aan armen het goede nieuws te brengen. Onder de armen verstaan we de eenvoudigen van hart, die helemaal openstonden voor het goede nieuws. In de acht zaligsprekingen lezen we dan ook: Gelukkig jullie die arm zijn, want van jullie is het koninkrijk van God. Gelukkig jullie die honger hebben, want je zult verzadigd worden. Gelukkig wie nu huilt, want je zult lachen. Zalig zei, die honger hebben naar de waarheid, want ze zullen verzadigd worden. Alleen zei, die hun hart volledig openstellen voor de Heer, zullen verzadigd worden met zijn liefde en in deze liefde zullen ze hem herkennen als de gezalfde, de Messias, de redder, de verlosser. En aan hen behoort het koninkrijk van de Heer. Zo ook voor ons. Als we ons volledig voor hem openstellen, zullen we hem zien, door het woord, dat hij ons verkondigt en zijn liefde ervaren. Dan zullen we ook zijn kracht ervaren, om in duistere dagen vol te houden en op hem blijven vertrouwen in geloof en liefde. Wat er ook gebeuren mag.
Hebben we niet allemaal wel eens het gevoel, dat we dreigen om te komen, door de beslommeringen des levens, de problemen, die zich dreigen op te stapelen, zodat voor ons het einde zoek raakt? Ons leven als een bootje op de woeste golven van het meer( het meer van onze zorgen), dat dreigt te zinken of om te slaan. Dan zegt de Heer ook tot ons. Wees niet bang, ik ben bij je. Zoals hij dat ook tegen zijn leerlingen zei. Meteen gelaste hij de leerlingen in de boot te stappen en alvast vooruit te gaan naar de overkant, hij zou ook komen nadat hij de mensen had weggestuurd. Toen hij had weggestuurd ging hij de berg op om in afzondering te bidden. De nacht viel en hij was daar helemaal alleen. De boot was intussen al vele stadiën van de vaste wal verwijderd en werd, als gevolg van de tegenwind, door de golven geteisterd. Tegen het einde van de nacht kwam hij naar hen toe, lopend over het meer. Toen de leerlingen hem op het meer zagen lopen, raakten ze in paniek. Ze riepen: Een spook!" en schreeuwden het uit van angst. Meteen sprak Jezus hen aan: "Blijf kalm! Ik ben het, wees niet bang." Blijf kalm, wees niet bang. Ik ben bij je, zegt de Heer ook tegen ons. Deze woorden zullen we alleen horen als wij doen zoals Jezus, ons terugtrekken in afzondering, ons geheel openstellen voor hem en alles wat ons angstig maakt, aan hem voorleggen. Dan hoeven we niet bang te zijn, want hij zal ons zeker helpen, de stormen van ons leven te bedaren. Dan ook, zoals elders geschreven staat, zal hij tegen de storm, die ons bedreigt, zeggen: Wees stil! En de woeste golven tot bedaren brengen. We hoeven niet in paniek te raken, als we vol vertrouwen naar de Heer gaan.Blijf kalm, ik ben bij je, wees niet bang. Jezus, Liefde aller liefde uw mededogen kent geen einde. Wij dorsten naar u, die ons zegt: Waarom zijn jullie bang? Houd moed, ik ben er." (Gebed uit Taize)
Wanneer je dus je offergave naar het altaar brengt en je je daar herinnert dat je broeder of zuster je iets verwijt, laat je gave dan bij het altaar achter; ga je eerst met die ander verzoenen en kom daarna je offer brengen. Matheüs5:23 en 24 In de maandelijkse bijbeltekst ter overweging van Taize wordt deze tekst van Matheüs voorgelegd als overweging. Hier volgt een kleinstukje uit als overweging. Waarom deze dringende oproep tot verzoening? Waarom is Jezus zo stellig? Omdat God vrede is. God zoeken is vrede zoeken, dat kan niet los van elkaar staan. Daarom roept het evangelie ons op om verzoening op de eerste plaats te stellen. Christus nodigt ons uit om aan de slag te gaan en te vechten voor verzoening, vanuit een verzoenend hart. Om verder te komen op de weg van verzoening, is het beter om je niet af te vragen of de ander misschien de eerste stap moet zetten. Jezus zegt niet: "Probeer eerst uit te zoeken wie er gelijk heeft." Hij zegt:"Ga je nu direct verzoenen." Want op deze manier gaat God ook met ons om. Zonder voorwaarden te stellen, komt hij als eerste ons tegemoet. Tot zover de tekstoverweging van Taize. God zoeken is vrede zoeken, omdat God een God van vrede is. Dat is wel heel duidelijk. Hoe vaak horen we niet zeggen; hij of zij heeft mij diep gekwetst, die persoon moet maar het eerste komen, om zijn excuus aan te bieden. Maar Christus wil iets anders. Ga naar die persoon toe en verzoen je met hem of met haar. Wij hebben ook de Heer diep gekwetst met ons zondige leven. Maar hij kwam zonder voorwaarden naar ons toe, om zich met de mensen te verzoenen. Hij ging daarvoor wel heel ver. Hij heeft zelfs zijn leven opgeofferd als verzoening tussen God en de mensen. Dat was de liefde van God voor de mensen. Van deze liefde moeten wij doordrongen zijn en zo verzoenend en vergevend naar de ander toe gaan. Als iedereen daarvan doordrongen zou zijn, dan zou er geen ruzies en oorlogen bestaan. Maar helaas, het egoïsme viert nog steeds de overhand. En ieder denkt dat hij alleen gelijk heeft. Daarom nog zoveel ruzies, oorlogen en aanslagen. Moge de vrede en de liefde van De Heer de overhand gaan krijgen, zodat allen als broeders en zusters in vrede en liefde met elkaar omgaan. Ga je eerst met de ander verzoenen en kom dan terug om je offergave aan te bieden.
De Heer is mijn herder, niets kom ik tekort; Hij laat mij weiden op groene velden. Hij brengt mij aan water, waar ik kan rusten, hij geeft mij weer frisse moed. Mijn schreden leidt hij langs rechte paden omwille van zijn naam. Al voert mijn wegen door donkere kloven, ik vrees geen onheil waar Gij mij leidt. Uw stok en uw herderstaf geven mij moed en vertrouwen. Gij nodigt mij aan uw tafel tot ergenis van mijn bestrijders. Met olie zalft Gij mijn hoofd, mijn beker is overvol. Voorspoed en zegen verlaten mij nooit elke dag van mijn leven. Het huis van de Heer zal mijn woning zijn voor alle komende tijden.Psalm23:1-6 Deze zondag gaat het evangelie over de goede herder. Kunnen we in deze tijd ons nog het beeld van de herder voorstellen.We zien het nog op heel weinig plaatsen. Veel heeft er plaats gemaakt voor autosnelwegen en fabrieken. Alle romantiek van de herder, die met zijn schapen rondtrekt, is verdwenen. Toch is het niet moeilijk, ons voor te stellen, het beeld van de herder en zijn schapen. De herder, die zij schapen kent, en de schapen zijn herder. Een lotsverbondenheid van elkaar. In het evangelie verwijst Christus naar zichzelf, wanneer hij spreekt over de herder, maar zijn toehoorders begrepen niet wat Hij wilde zeggen. Hij noemt zichzelf de deur, die toegang geeft tot redding en geluk. Want Hij is gekomen opdat wij leven zouden bezitten, en wel in overvloed, zoals de psalmist zegt: Hij geeft mij weer frisse moed. Ik vrees geen onheil, waar Gij mij leidt. Voorspoed en zegen verlaten mij nooit elke dag van mijn leven. Christus zelf is onze herder, die ons leidt langs rechte paden. Hij is de deur, Alleen wie daar doorheen gaat zal gered worden. Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder. Ook klinkt er een waarschuwende stem uit dit verhaal. Hoed u voor valse profeten, die zich als herder voordoen, maar het niet zijn. Ze zijn er alleen op uit zichzelf te verrijken en zien niet om als er gevaar dreigt. Neen, zij vluchten en laten alles in de steek Wees waakzaam en alert. De goede herder is een steun voor allen, en die in nood verkeren, redt hij. Als volgelingen van de goede Herder, Christus, dienen wij allen te zijn als een herder, om iemand, die in nood verkeert, uit de put te helpen en tot steun te zijn. Christus is de goede herder, die al zijn schapen persoonlijk kent. Hij is de meester die toegang verleent tot het heil.
Deze keer psalm 46. Als we deze bidden en overwegen weten we en voelen we, dat we niets hoeven te vrezen, De Heer God is altijd bij ons. Hij is voor ons een veilige schuilplaats. Laat niets u verontrusten, laat niets u beangstigen. Wie God heeft, ontbreekt niets; God alleen is genoeg. Psalm God is voor ons een veilige schuilplaats, een betrouwbare hulp in de nood. Daarom vrezen wij niet, al wankelt de aarde en storten de bergen in het diepst van de zee. Laat de watervloed maar kolken en koken, de hoge golven de bergen doen beven.
Een rivier, wijd vertakt, verblijdt de stad van God, de heilige woning van de Allerhoogste. Met God in haar midden stort zij niet in, vroeg in de morgen komt God haar te hulp. Volken roeren zich, rijken storten ineen, zijn donderstem klinkt- de aarde siddert.
De HEER van de hemelse machten is met ons, onze burcht is de God van Jacob.
Kom en zie wat de HEER heeft gedaan, verbijsterend is wat hij op aarde verricht: wereldwijd bant hij de oorlogen uit, bogen breekt hij, lansen verbrijzelt hij, wagens verbrandt hij in het vuur. "Staakt de strijd,en erken dat ik God ben, verheven boven de volken, verheven boven de aarde."
De HEER van de hemelse machten is met ons, onze burcht is de God van Jacob.
Toen wij u de glorierijke komst van onze Heer Jezus Christus verkondigden, baseerden wij ons niet op vernuftige verzinsels - integendeel, wij heben met eigen ogen zijn grootheid gezien. Want hij ontving van God, de Vader, eer en luister, toen de stem van de majesteitelijke luister tegen hem zei: "Dit is mijn geliefde zoon, in hem vind ik mijn vreugde. ( Mattheüs 17:5) Die stem heben wij zelf uit de hemel horen klinken toen wij met hem op de heilige berg waren. Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. U doet er goed aan uw aandacht altijd daarop gericht te houden, als op een lamp die in een donkere ruimte schijnt, totdat de dag aanbreekt en de morgenster opgaat in uw hart. 1Petrus;1:16-20 Hier een levende getuigenis van Petrus dat Jezus Christus waarlijk de Zoon van God is. Hij is zelf getuige geweest op de berg tabor, dat er een stem klonk uit de hemel. Hij waaschuwt ook ons, dat wij het niet moeten afdoen als vernuftige verzinsels. Het is de waarheid. De Heer Jezus Christus is waarlijk de Zoon van God, naar de aarde gekomen om getuigenis af te leggen van zijn hemelse Vader. De God die liefde is en niet wil dat er ook maar één verloren gaat. Daarom kwam de Heer op aarde om ons de weg te wijzen. Er zijn vele geboden vastgelegd, maar de Heer zelf gaf ons maar één gebod: Heb elkander lief, zoals ik u heb liefgehad. En in deze liefde ligt alles besloten. Alle geboden liggen besloten in een gebod. Het gebod van de liefde. Wie de liefde heeft, onderhoud daardoor vanzelf ook de andere geboden. Petrus zegt ook: Ons vertrouwen in de woorden van de profeten is daardoor alleen maar toegenomen. Petrus heeft begrepen, dat alles wat de profeten gezegd hebben en voorspeld hebben, terug te vinden is in het leven van Jezus. De Heer wees ook dikwijls bij zijn prediking naar de profeten. Want hun woorden waren geen menselijke woorden, maar woorden die door de H. Geest werden ingegeven. Houd daarom uw lamp brandend, totdat de morgenster in uw hart opgaat. De lamp, die de duisternis verdrijft, om te kunnen zien, wat de Heer van ons wil en met ons voor heeft. Open uw hart, zodat het licht ook in uw hart mag schijnen, zodat de morgenster in uw hart opgaat. Vervuld mogen worden van de woorden , die de Heer tot ons spreekt. Zoals een van de profeten ooit zei open uw oren en uw hart. Alleen dan is het mogelijk, te verstaan, wat de Heer ons te vertellen heeft. Houd uw ogen, oren en uw hart open.
Verenigd rondom het kruis willen we nadenken en mediteren over het Paasmysterie, over het lijden, sterven en de opstanding van Christus onze Verlosser en Heiland.
Frère Roge, stichter van Taize.
Samen verenigd in gebed en bezinning
Heer wees Gij mijn licht op de weg naar U, opdat ik anderen op de schitterend lichte weg naar U kan begeleiden. Zonder U kan ik niets, met U alles. Karl Leisner.