Wat te doen als we verstrooid zijn bij het bidden? Maak je dan geen zorgen. God kent ons verlangen. Hij bemerkt beter dan wij zelf wat we eigenlijk bedoelen en wat er diep in ons hart leeft. Frère Roger.
Beoordeel dit blog
Geboorte en woonhuis van Pater karel, Andries Houben.
Moeder Theresa
Johannes Chrysotomos
Emmausgangers
Als u op de link klikt, zult u ontdekken wat een prachtig zendelingenwerk Heyboer verricht op Borneo. Zeker een keer kijken.
Pelgrimstocht op aarde
11-01-2008
Oordeel niet en ge zult niet geoordeeld worden.
Hoe snel staan we niet klaar met het oordeel over anderen. De Heer waarschuwt hier ons duidelijk over, wat we kunnen lezen bij Matheüs hoofdstuk 7. Oordeel niet te snel, want je weet nooit wat de ander voor oordeel heeft over jou. Kijk niet naar de splinter in de oog van de ander, terwijl je de balk in je eigen oog niet ziet, zegt de Heer. Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt. Hoe kun je tegen hen zeggen: "Laat mij de splinter uit je oog verwijderen," zolang je nog een balk in je eigen oog hebt? Huichelaar, verwijder eerst de balk uit je eigen oog, dan pas zul je scherp genoeg zien om de splinter uit het oog van je broeder of zuster te verwijderen. Met andere woorden, hoe kun je scherp zien, als je eigen oog vertroebeld is. Je zou nog meer schade berokkenen , als nodig is. Dus wees voorzichtig. Als je iemand wil terecht wijzen, doe dat dan niet zomaar, maar denk goed na en doe het alleen op de manier zoals de Heer zelf dat doet, met liefde, omdat je de ander wilt helpen weer op de goede weg te komen. Ook de Heer zelf oordeelde op aarde niet, zoals hijzelf zegt: Ik ben niet gekomen om te oordelen, maar om te redden, wat verloren was. Hiervan moeten we steeds doordrongen zijn, niet om te oordelen, over wat je ziet, niet wetend, wat de motivatie van de ander is, dat hij het zo doet, maar probeer een gesprek aan te knopen, om zijn beweegredenen te kennen en dan kan je er over praten, niet op de eerste plaats, zoals je zelf het wil zien, maar zoals de Heer wil, wat wij moeten doen, om zijn weg te volgen. Zoals Mattheüs Hoofdstuk 7 besluit met de woorden: Behandel anderen dus steeds zoals je zoals je zou willen dat ze jullie behandelen. Dat is het hart van de wet en de Profeten. Zo kennen we ook het beroemde spreekwoord: Behandel de naaste als jezelf. Sta ook open voor de ander. Sluit je niet af voor hem, maar bewandel samen de weg van vrede, liefde, eensgezindheid en vreugde in de Heer.
Wie altijd op de wind let, komt niet aan zaaien toe; wie altijd naar de wolken kijkt, komt nooit aan maaien toe. Je kent de wegen van de wind niet, je kent het kind dat in de moederschoot groeit niet, zo ken je ook de daden niet van God, die alles maakt. Prediker 11:4-5 Deze tekst van de prediker is heel goed voor ons gewetensonderzoek. Kennen wij de daden van God? Is mijn vraag hierop. Wie overal op let maar niets doet, is als iemand die wel ziet, maar niet ziet; die wel hoort maar toch niet hoort zegt de profeet Jesaja. Dit verwijt doet Christus zelf ook aan de Schriftgeleerden en de Farizeën, die de schriften heel goed kennen en toch niet wilden zien. Ze zagen zoveel wondertekenen en als Jezus sprak, verwees hij ook duidelijk terug naar de profeten. En toch vroegen ze Hem steeds weer om tekenen om te bewijzen dat hij de Gezondene is. De daden van God kunnen we ook steeds zien, ook nu; Eenvoudig voorbeeld; kijk naar de natuur, hoe alles perfect gerangschikt is. De wisselwerking van de seizoenen, de pracht en praal van de natuur met de kleurijke planten en bloemen. God begon met het schapen van het heelal en alles perfect in elkaar zette. De evolutieaanhangers denken er anders over, maar begrijpen ze ook,dat er niets uit het niets te voorschijn kan komen. Er is dus een woord gesproken en alles kwam tot ontwikkeling zoals wij de aarde nu kennen. Dat ene almachtige woord, dat door God gesproken werd en alles ontstond tot zijn meerdere eer en glorie. De bijbel, het levende woord laat ons duidelijk de daden van God zien. We kunnen ze pas echt zien, als we de bijbel niet alleen lezen, maar het ook in ons opnemen en overdenken. Waar je de bijbel ook openslaat Je komt overal de grootheid van de scheppende God tegen. Ook zijn liefde voor ons allen. Op zijn liefde deed niemand te vergeefs een beroep op. Ieder die Hem vol vertrouwen aanriep werd geholpen. De bijbel staat er vol van. Ook wij kunnen steeds volvertrouwen Hem aanroepen, als we in nood zijn. Wanneer we allen maar het woord van de Heer lezen, maar er verder niets mee doen dan zijn wij als de zaaier, die alleen maar op de wind let en niet aan zaaien toekomt en die naar de wolken staart en nooit aan maaien toekomt. Het woord van God moet in ons hart uitgezaaid worden om wortel te kunnen schieten en te groeien. En zo te rijpen, dat de vruchten hiervan gemaaid kunnen worden en verspreid als nieuw zaad voor de harten van anderen. En zo wordt het dan een rijke oogst voor de Heer. Laten we zorgen, dat de grond, ons hart vruchtbaar is, gezuiverd van alle onkruid van het kwaad, zodat het inderdaad kan groeien.
Op pelgrimstocht gaan in geloof en vertrouwen. Zo zullen de magiers uit het oosten, ook wel genoemd, de drie wijzen, de drie koningen ook aan de tocht begonnen zijn. Ze zagen wel een bijzondere ster, die hun aangaf dat ergens een bijzonder iemand geboren moet zijn. Maar ze wisten niet waar ze aan begonnen. Een verre reis te maken en dan maar afwachten, wat ze te zien krijgen. Maar ze hadden zo'n groot geloof en vertrouwen, dat ze de ster volgden, die hun de weg wees.Een weg vol gevaren en hindernissen, maar ze hielden vol. Onze weg als christen zijn is ook een pelgrimstocht, die ons moet leiden naar het eeuwig leven in Christus koninkrijk. Ook een weg vol met gevaren en hindernissen door de duistere wereld van het kwaad. Maar ook wij hebben een ster, die ons de weg wijst. Jezus Christus zelf wijst ons de weg, die wij moeten gaan . De weg van Behtlehem naar Golgota. Onze levensweg vanaf onze geboorte tot het moment dat wij geroepen worden om de aarde te verlaten, wat voor velen betekent een kruis te dragen. Zegt de Heer zelf niet: "Wie mijn leerling wil zijn, neme dagelijks zijn kruis op en volge mij." De drie wijzen uit het oosten hielden vol en de ster bracht hen eerst naar koning Herodes, waar ze vroegen, waar het kind geboren was, die ze zochten. En na gehoord te hebben, dat het Behtlehem was, waar ze moesten zijn, zagen ze de ster opnieuw en volgden deze tot het huis, waar het Kind en zijn moeder verbleef. Op het zien van de ster werden zij vervuld van overgrote vreugde. Zij gingen het huis binnen, zagen er het Kind met zijn moeder Maria en op hun knieën neervallend betuigden zij hun hulde. Zij haalden de schatten te voorschijn en boden het geschenken aan: goud, wierook en mirre. En in een droom van Godswege gewaarschuwd niet meer naar Herodes terug te keren, vertrokken zij langs een andere weg naar hun land. En daarmee ging de profetie van Jesaja in vervulling en brengen hun offergaven aan de voeten van de koning der volkeren. Bij het zien hiervan zult gij met blijdschap worden vervuld en uw hart zal bonzen en wijd worden van vreugde. Want de schatten der zee gaan over in uw bezit, de rijkdommen der volkeren worden aan u afgedragen. Een zee van kamelen bedekt u, jonge kamelen van Midjan en Efa. Alle bewoners van Sjeba trekken naar u toe; ze voeren goud en wierook aan en verkondigen luide de roem van de Heer. Jesaja 60 En de drie wijzen gingen luid jubelend terug naar huis, daar ze de koning der volken gevonden hadden. Zijn ook wij bereid te jubelen, dat wij de Heer gevonden hebben. Hij die de wereld schiep, de grote, de machtige, die om ons de weg te wijzen, daarvoor zelf naar de aarde kwam om als mens te leven onder de mensen en zo aan ons allen bekend te maken, dat God liefde is en wil dat wij allen verlost en gered zullen worden. Durven wij het ook aan de pelgrimstocht te maken, waarin Christus zelf ons voorgaat en zo wijst hoe wij moeten gaan. De pelgrimstocht van ons leven; de pelgrimstocht van vertrouwen op aarde, zou Frère Roger zeggen. Een pelgrimstocht van vertrouwen, hoop, vrede en liefde. Vertrouwen in de Heer die ons niet onwetend laat, maar steeds bij ons is en de richting aangeeft, de richting naar het licht van zijn koninkrijk. En zoals de drie wijzen aan Hem geschenken aanboden; welke geschenken bieden wij hem aan. Het mooiste geschenk aan Hem is dat wij ons geheel en volledig aan Hem geven en kunnen zeggen net als Samuel die geroepen werd; hier ben ik Heer. Moge op dit feest van de openbaring des Heren ons de verhalen zowel van de profeet Jesaja als ook het verhaal van de wijzen van vandaag ons doen bezinnen op onze levensweg, om steeds de goede weg te blijven volgen, die de Heer zelf ons wijst en Hij zal ons helpen de gevaren en hindernissen, die we tegen komen te overwinnen.
Bij de maandelijkse bijbelteksten ter overweging van Taize staat voor januari een hele mooie tekst uit de brief van Petrus. Dat wij levende bouwstenen moeten zijn voor de Heer en zo een levende tempel zijn voor de Heer.Christus, de hoeksteen waar wij als levende stenen ons rondom Hem heen verzamelen en zo de verblijfplaats voor God vormen. Als een ware heilige tempel voor de Heer onze God. De drie vragen, die onderaan vermeld staan zijn voor ons ter overweging, om zelf daar een antwoord op te geven. http://www.taize.fr/nl_article173.html
Verenigd rondom het kruis willen we nadenken en mediteren over het Paasmysterie, over het lijden, sterven en de opstanding van Christus onze Verlosser en Heiland.
Frère Roge, stichter van Taize.
Samen verenigd in gebed en bezinning
Heer wees Gij mijn licht op de weg naar U, opdat ik anderen op de schitterend lichte weg naar U kan begeleiden. Zonder U kan ik niets, met U alles. Karl Leisner.