Vandaag ontdekten we in onze klas een griezelig pakje. Er zat een geheime boodschap in van Meestergriezel Grauwel. Hij vroeg ons om een griezelclub op te richten.Spannend!!!
27-09-2011
Maandag, 26 september 2011
Herfstwandeling in Bokrijk
26-09-2011
Maandag, 26 september 2011
Vervolg 'Herfstwandeling in Bokrijk'
21-09-2011
Dinsdag, 20 september 2011
Vandaag bracht iedereen een voorwerp mee in een zakje, een voorwerp dat we niet kunnen missen!
Met behulp van de groepenmaker werden we in groepjes verdeeld.We mochten a.d.h.v. vragen raden wat elkaars voorwerp was.Daarna schreef ieder een verslagje over een voorwerp.
20-09-2011
Maandag, 19 september 2011
Vandaag bekeken we onze klas vanuit de lucht. We bekeken de plattegrond van een huis. We maakten met duploblokken een maquette van onze klas. Boven onze maquette vloog een vliegtuig dat verschrikkelijk veel stof (zand) maakte. We namen ons meubilair voorzichtig weg en zo ontstond de plattegrond van onze klas. Het meubilair vervingen we door stroken gekleurd papier en klaar was onze plattegrond. Of toch nog niet? Wat als een bezoeker onze plattegrond ziet, begrijpt hij deze dan? Neen, een bezoeker heeft nog wat uitleg nodig bij de plattegrond, dit noemen we een legende.
Het maken van de plattegrond verliep super! Een dikke duim!
15-09-2011
Donderdag, 15 september 2011
We kregen vandaag o.a. de keuze uit 3 leuke opdrachten:
- onze naam in hiërogliefen (Egyptisch schrift) schrijven
- een geheime boodschap maken
- een raadsel oplossen
Bij W.O. maakten we kennis met de windstreken. We speelden een schaduwspel en plaatsen op verschillende momenten op een zonrijke plaats op de speelplaats een stok. We tekenden de richting en de lengte van de stok op verschillende tijdstippen. Verbazingwekkend hoe lang de schaduw 's avonds was t.o.v. 's middags! We maakten van ons lichaam ook een windroos, we gingen zoals een flamingo op één been staan met ons hoofd naar het noorden, het andere been gestrekt naar het zuiden en de armen oost en west, we oriënteerden ons op de goede manier volgens de zon. We wandelden naar de kerk en oriënteerden ons daar ook, om ons juist te kunnen oriënteren kwamen we tot de conclusie dat we nood hadden aan tussenwindstreken. In de klas gaf de juf ons een tip om de windstreken te onthouden: Nooit Oorlog Zonder Wapens of Nooit Opstaan Zonder Wekker. Met de hulp van gegeven windrichtingen gingen we op zoek naar een verborgen schat op ons werkblad.
13-09-2011
Dinsdag, 13 september 2011
Omdat lachen zo leuk is, speelden we het 'Moppenspel'.
We zaten in groepjes en probeerden het begin en het einde van wel 20 moppen samen te brengen tot goede moppen.
Vervolgens stelden we een top 3 samen van de 3 beste moppen.
Op 1:
Het dondert en bliksemt.
Mama gaat naar de kamer van haar zoontje.
Het jongetje vraagt: "Mama, kom je bij mij liggen?"
"Ik moet bij papa slapen", antwoordt mama.
Het jongetje zegt: "Pff, die bangerik."
Op 2:
Een man moet van de burgemeester het zebrapad verven
Na twee dagen is het nog niet klaar.
De burgemeester vraagt boos:"Waarom is dat zebrapad nog niet klaar?"
De man antwoordt: "Het spijt me, maar ik kan geen gestreepte verf vinden.
Op 3:
Oma heeft haar haar heel kort laten knippen.
Haar kleinzoon zegt: "Oma, je ziet er niet meer uit als een oude vrouw."
Oma is heel blij en zegt: "Dank je wel, jongen. Hoe zie ik er dan wel uit?"
Haar kleinzoon zegt: "Als een oude man!"
12-09-2011
Maandag, 12 september 2011
Bij het invullen van ons "Dit ben ik-blad" op de eerste schooldag stond er een speciaal vraagje: Ik breng iemand aan het lachen door .... Vandaag kregen we bezoek van clown Loekie, we konden hem niet zien maar wel horen. Clown Loekie bracht ons allemaal aan het lachen met z'n leuke opdrachtjes. We kregen heel wat opdrachtjes: op ons hoofd kloppen en tegelijkertijd over onze buik wrijven met onze tong het puntje van onze neus raken op onze handen gaan staan elkaar kriebelen elkaar diep in de ogen kijken op de voeten van de partner gaan staan en samen stappen ....
We lachten heel wat af en kunnen nu zeker ons "Dit ben ik-blad" aanvullen. Achteraf kregen we de opdracht om reclame voor clown Loekie te maken met een rijmpje: "De-ze op-dracht was van clown Loe-kie! Hij is een echt ge-nie. Hij ver-zint el-ke dag een nieu-we grap, voor als je moe bent of een bee-tje slap."
09-09-2011
Vrijdag, 9 september 2011
We starten het nieuwe schoojaar altijd met een eucharistieviering, de viering werd verzorgd door de kinderen van het vijfde leerjaar en uit iedere klas vertelde een kind z'n wens voor het nieuwe schooljaar!
08-09-2011
Donderdag, 8 september 2011
We maakten vandaag kennis met 'Cloclo', onze Franse vriend. Met Cloclo, Sandrine, Arthur, meneer Henri en de hond Copain beleven we dit jaar allerlei avonturen, zo pikken we hier en daar al een Frans woordje op i.v.m. lichaamsdelen, fruit, kleuren, boerdrijdieren, muziekinstrumenten, ....
06-09-2011
Dinsdag, 6 september 2011
Bijlage: Oefening op "De getallenas tot 100"
Bijlage: Oefening op "De getallen tot 100 op het honderdveld"
De juf vertelde een grappig verhaaltje over 'Vrouwtje', ze was jarig en gaf zichzelf als verjaardagsgeschenk 'een dagje in bed' cadeau, vervolgens vervolledigden we onze verjaardagskalender met een kroontje op ons feestvarkentje.
We herhaalden optellen en aftrekken tot 100 zonder overbrugging en tijdens W.O. deden we een quizje om te ontdekken wie onze klas het best kent. Er waren enkele knappe vriendenkenners bij.
02-09-2011
Vrijdag, 2 september
Vandaag herhaalden we de lengtematen: m, dm, cm en werkten we aan een puzzelstuk, uit een grote puzzel van onze vriendenklas.
Onze eerste knutselopdracht is ook al achter de rug.
We creëerden een bureaupotje om al ons gekregen schoolmateriaal netjes en ordelijk op te bergen.
Echt handig, zo'n ding.
01-09-2011
Donderdag, 1 september 2011
Vandaag maakten we kennis met onze nieuwe klas en juf, we vertelden wat over de vakantie, kozen een plaatsje en snuisterden wat in onze nieuwe boeken.
Na de speeltijd gingen we dan aan het werk.
We herhaalden de getallen tot 100 op het honderdveld en vulden een 'Dit ben ik-blad' in om elkaar beter te leren kennen en om aan het einde van de maand een quiz over onze klas te houden.
Namiddag leerden we elkaar tijdens W.O. nog wat beter kennen d.m.v. een bingo-spel.
Op onze eerste schooldag mochten we ook al een jarige vieren! Hiep, hiep hoera, Zinia!!! Beetje bij beetje vinden we onze draai en zoeken we onze eigen weg.
Bijlage: Oefening op "De getallen tot 100 op het honderdveld."
Onze klas wordt bij jullie thuis gebracht. We willen een visuele brug zijn tussen de klas en thuis. Het is de bedoeling dat we jullie nog beter informeren over het reilen en zeilen in de klas. Via deze klasblog (=dagboek) houden we jullie zoveel mogelijk op de hoogte van het leven in onze klas. Regelmatig worden jullie geïnformeerd met foto's en verslagjes over wat jullie kinderen in de klas doen.