De Zeppelin 3
Inhoud blog
  • Laatste dag van het schooljaar (vervolg)
  • Laatste dag van het schooljaar
  • Afscheidsfeestje bij de juf
  • Maandag, 11 juni t.e.m. vrijdag, 15 juni 2012
  • Maandag, 4 juni t.e.m. vrijdag, 8 juni 2012
    20-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 22 novermber 2011
    Vervolg beeldhouder en beeld










    19-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 17 november 2011

    We betreden een nieuwe zaal in 't Snuk, Dora toont er ons het volgende kunstwerk, een vreemde foto.

    Dora vertelt ons hoe we zelf zo een trucagefoto kunnen maken.  We schrijven alles wat Dora ons zegt stap voor stap op.

    Dan gaan we zelf aan de slag, we zoeken een vriendje en maken samen een gekke foto.




















    Ons project over de ruimte ging vandaag over de verschillende planeten, de maansverduistering en zonsverduistering.
    In groepjes leerden we de planeten wat beter kennen.
    Zo leerden we dat:
    - Mercurius het dichtst bij de zon staat en dat het er tot 555° C kan zijn.
    - Venus bedekt is met een dikke wolkenlaag.
    - Mars 'de rode planeet' het meest op de aarde lijkt en de temperatuur schommelt er tussen - 125° C en ° C.
    - Jupiter de grootste en zwaartste planeet is.
    - Saturnus ringen heeft.
    - Uranus op haar zij ligt.
    - Neptunus een blauwe reus is .
    - Pluto het verst van de zon staat en het kleinst is en dat het er 10 keer zo koud is als in onze diepvriezer!





    18-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 17 november 2011
    Vervolg trucagefoto's










    16-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 15 november 2011
    De meester vertelde het boek 'Kippetjes tussen de sterren'. 
    Rond het boek deden we allerlei opdrachten waarbij we sterren konden verdienen als we ons best deden.
    Opdracht 1: Uitbeelden wat de meester vertelt.
    Opdracht 2: Woorden ritmisch verklanken
    Opdracht 3: Bewegen op muziek zoals we ons zouden voortbewegen op Mars of Uranus of Mercurius of ...
    Opdracht 4: Een affiche voor een nieuwe planeet ontwerpen om reclame te maken voor een reisje naar deze planeet.

    Op het einde van de dag toonde de meester hoe je met water en lucht een raket (plastic fles) de lucht in kan laten gaan.
    We reageerden allen erg enthousiast op dit knappe experiment.











    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 16 november 2011

    De schilderijen van Picasso lijken vaak wel een puzzel.  Wij kropen in de huid van Picasso.  Eerst knipten we puzzelstukken uit, met deze puzzelstukken maakten we een portret, maar we verzonnen niet zelf hoe we dit portret gingen maken.  Onze buur gaf ons instructies over hoe we de puzzelstukken moesten leggen en omgekeerd.  We moesten dus een duidelijke beschrijving geven van hoe het portret er uit moest zien en aandachtig luisteren!  Niet altijd gemakkelijk!




    14-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 14 november 2011
    Deze week krijgen we les van meester Tim.
    Meester Tim studeert voor onderwijzer en wil ons naast wiskunde en taal en ...  deze week wat bijbrengen over de ruimte.

    Vandaag leerden we over astronauten en de raket.
    Zo leerden we wie de eerste mens in de ruimte was: Joeri Gagarin , een russisch ruimtevaarder (1961),
    de eerste astronaut die een voetstap in het maanstof zette was Neil Armstrong (1969),
    en welke twee astronauten van ons land al met een Space Shuttle de lucht in gingen, Dirk Frimout in 1992 en Frank De Winne in 2002.
    we bekeken een filmpje over de ruimtevaart en mochten een soort 'astronautenvoeding' proeven.
    We hadden het ook over de zwaartekracht die er in de ruimte niet is en de probleempjes die dat met zich meebrengt. 
    Toen we het over het toiletbezoek hadden werden er heel wat "bah's" en "èh's" uitgeroepen en gelachen.




    12-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 10 november 2011

    Vandaag schreven en beluisterden enkele bijzondere en grappige mythes: 'De val van Icarus' en 'Koning Midas en z'n ezelsoren'.
    Kunnen jullie de mythes nog navertellen?

    Namiddag was het tijd voor actie!!!  We reden met de bus naar de sporthal van Spalbeek om er allerlei spelletjes en sporten met een bal te spelen.  Het was een heel leuke en vermoeiende namiddag!
























    09-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 9 november 2011

    Straffe kunst!

    Wisten jullie dat er een kunstenaar is die een machine heeft gemaakt die kaka doet?  Echt waar!  De kunstenaar heet Wim Delvoye.

    Wisten jullie dat er een kunstenaar was die schilderijen maakte door rond het schilderij te dansen en te spatten op het doek.  Deze kunstenaar was Jackson Pollock.

    Dit zijn enkele van de straffe verhalen die wij over kunst lazen.

    We zijn ook gestart met cijferend optellen, dit lukt al aardig!




    08-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 8 november 2011

    Op maandag zijn we met een nieuw thema van taal gestart 'Welkom in 't Snuk'.

    Onze gids, Dora Flits, gaat ons tijdens dit thema rondleiden in het museum 't Snuk', het kleine museum voor grote kunst!

    Dora vertelde ons de museumregels, deze schreven we in ons spellingboekje.  In het museum mag er heel veel maar net niet alles!

    Vandaag koos elk kind uit vele prenten en boeken het kunstwerk dat hem/haar het meest boeide.

    Vervolgens gingen we in groepjes zitten en bekeken we een aantal kunstwerken, we gaven er onze mening over en kwamen in ons groepje tot een besluit: dit werk is kunst of dit werk is geen kunst.

    We brachten vandaag ook een bezoekje aan het kerkhof en leerden enkele moeilijke woorden zoals grafzerk, columbarium, urne, cremeren, strooiweide, ...











    30-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 28 okober 2011 (vervolg)



    Na de speeltijd genoten we van de film 'Jozef' n.a.v. ons godsdienstthema.

    's Middags konden  we genieten van onze heerlijke, zelfgemaakte spinnensoep, en of sommigen genoten! 
    Ze aten zoveel soep dat hun buikje dik was en er geen plaats meer was voor boterhammen.

    Namiddag gingen we plonsen in het zwembad van Lummen.

    Tot slot sloten de dag af met het beluisteren van onze luisterspelen.














    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 28 oktober 2011

    We namen afscheid van ons griezelclubhuis en meestergriezel Grauwel met een griezelfeestje.

    We mochten ons verkleden en maakten enkele griezelige hapjes: afgesneden, bloederige vingers van dode mensen,  het gebit van een vampier, monsterbroodjes, ...

    We speelden het spelletje 'Knibbel-knabbel-knuisje' in 4 groepjes, telkens als de heks tevoorschijn kwam, mocht een kind uit het groepje een opdracht trekken, de 'proef-'opdrachten waren natuurlijk het leukst  : trollensnot, vampierenbloed, slakkenslijm, muizen, muizenkeutels, wormen, ... proeven, tussendoor proefden we van onze smakelijke hapjes, kijk zelf maar naar de monsterbroodjes, ... .
    De groep die het spel won, mocht het eerst grabbelen.  Daarna zochten we de groep die het best kon raden wat anderen uitbeelden en de groep die het best kon dansen op griezelmuziek.






















    28-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 27 oktober 2011

    Voor wiskunde werkten we vandaag met de inhoudsmaten, in groepjes gingen we de inhoud van allerlei voorwerpen meten.
    Hierbij onthouden we goed onze referentiematen!

    een melkfles : 1l
    een wijnglas:  1 dl
    een soeplepel: 1 cl








    Naar aanleiding van ons griezelfeestje, morgen, maakten we vandaag spinnensoep in de klas.

    Ieder had z'n taakje: aardappelen of wortelen in stukjes snijden, spinnen maken van gehakt en spaghetti of al huilend de uien in stukjes snijden, de juf zorgde voor de pompoen.













    26-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 25 oktober 2011

    Goede griezelclubleden moeten goed griezelige verhalen kunnen voorlezen en begrijpen.  Om dit te oefenen hebben we in duo's twee griezelverhalen die uit elkaar gevallen waren, terug samengesteld.

    Het ene verhaal ging over Griezel Kara en de kakkerlak, het andere over Griezel Hiedra en de vleermuis.

    Zoeken welke zinnen bij welk verhaal passen, dat was gemakkelijk, maar de zinnen van elk verhaal in de juiste volgorde plaatsen was voor sommigen wat moeilijk.













    24-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 24 oktober 2011

    Het luisterspel

    Vrijdag
     hadden we geluisterd naar een luisterspel van 'Dolfje, weerwolfje', waarin Dolfje 's nachts in een weerwolf veranderde, we hoorden allerlei geluiden van de nacht, gegrom van de weerwolf, gegil, ....

    Nu was het aan ons om een luisterspel te maken.

    We maakten een keuze uit 3 verhalen:

    - Dit huis wil bloed

    - Wie klopt daar op mijn deur?

    - Spookschaatsen

    Vandaag gingen we a.d.h.v. onze keuze in groepjes zitten, om ons verhaal voor te bereiden.

    Eerst lazen we de hele tekst, vervolgens spraken we af wie welk personage zou zijn, dan gingen we ons inleven in ons personage.  Tot slot moesten we samen nog afspreken welke geluiden we tussendoor moesten maken, de juf zocht op haar computer geluiden van 12 klokslagen, donder, vuur, ... .

    Vandaag konden we dan ons verhaal met een micro op cassette inlezen.  Dit was heel leuk en best ook wel grappig.

    Achteraf hebben we heel wat gelachen met onze stemmen en geluiden die we gemaakt hadden.  Dit was een heel leuke ervaring.




    21-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 20 oktober 2011

    Griezelige keuzes

    Griezelclubleden moeten goed verhalen kunnen voorlezen en goed naar verhalen kunnen luisteren.

    Dit deden we vandaag allebei met twee verhalen: 'Bezoek van de demon' en 'De Grote Larven'.

    Eerst moesten we allemaal ons deel van het keuze-verhaal voorbereiden, zodat we het vlot konden lezen.

    Daarna moesten we in groepjes het verhaal aan elkaar voorlezen, om beurt moesten we ons deel van het verhaal voorlezen en mochten de

    luisteraars kiezen hoe het verhaal verderging.

    Tot slot las de juf het verhaal nog eens voor in onze griezelclub en om beurt koos iemand hoe het verhaal vervolgde.




    18-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 13 oktober 2011

    We hebben vandaag griezelige knutselwerkjes gemaakt om onze griezelclub of onze kamer thuis griezelig in te richten.

    Elk soort griezel had een ander werkje, de geesten maakten een zwevend spook met bevende handen,
    de vampiers een vliegende vleermuis,
    de felteux een duiveltje uit een doosje, 
    de weerwolven een blinkende volle maan en
    de heksen een spinnenweb.

    We lazen de uitleg van ons knutselwerkje in het tekstboek zodat we goed wisten wat en hoe we het werkje moesten maken. 
    Vervolgens handen uit de mouwen en knutselen maar.


















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 18 oktober 2011

    Tijdens onze griezellessen leerden we allerlei middeltjes om ons tegen griezels te beschermen of om griezels te bestrijden.
    Vandaag gingen we zelf aan de slag, we maakten een wondermiddeltje : een soepje waar griezels dol op zijn
    en dat zelfs de gevaarlijkste griezel, als hij er een paar druppels van drinkt, eventjes poeslief maakt.

    Wat hadden we nodig om dit wondermiddeltje te maken?
    - vleermuizenbloed (tomatensoep)
    - wormen (spaghetti)
    - duivelsogen (balletjes voor in de soep)
    - kruiden
    - een ketel (kookpot)
    ...

    We maakten ook een hapje om griezels even piepklein te maken, zodat we ze kunnen vangen of vertrappelen.
    Voor dit hapje gebruikten we de volgende ingrediënten:
    - opgerolde trollenvoeten (opgerolde pannenkoeken)
    - gestold vampierenbloed (aardbeienjam)
    - maden (witte hagelslag)
    - gehakte spinnen (bruine hagelslag)

    Vervolgens brouwden we een een heerlijk drankje van
    - trollenurine (appelsap)
    - weerwolvenbloed (grenadine)
    - gemalen vampierentanden (stukjes appel)

    Tot slot gingen we zelf aan de slag. We verzonnen de gekste drankjes en gerechten om ons tegen griezels of 'babbelgrage' ouders of ... te beschermen.




    13-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 12 oktober 2011

    Beste griezelfans,

    Het derde leerjaar is begonnen met een het oprichten en inrichten van hun griezelclub. 
    Onze wachtwoorden en onze rituelen zijn geheim,
    we hebben ontdekt welke soort griezel we zijn, we hebben een nieuw paspoort,
    we lezen over griezels en de gemene grappen die ze met elkaar uithalen,...

    We bereiden allerlei activiteiten voor die we willen doen met onze griezelclub. 
    Dat wordt super spannend en leuk!
     
    En mensen, let maar op, want wij griezels zijn overal.
     
    Whahahaha!!!




    12-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 11 oktober 2011

    Vandaag deden we voor het eerst hoekenwerk in het derde leerjaar, we waren erg enthousiast.  We konden kiezen uit de technologiehoek, de rekenhoek, de taalhoek, de knutselhoek, de spelletjeshoek, de bouwhoek, de hoek i.v.m.tekstverwerking, de computerhoek, de luisterhoek en de leeshoek.  De technologiehoek, de knutselhoek, de bouwhoek en de hoek i.v.m. tekstverwerking waren het meest in trek, of wat dachten jullie?  In de knutselhoek tekenden we onze naam met gekke letters, in de bouwhoek bouwden we met K’nex, in de hoek i.v.m. tekstverwerking leerden we de beginselen van Word en in de technologiehoek werkten we rond elektriciteit: we maakten zelf elektriciteit met een ballon en een wollen trui: en we bouwden een eenvoudige stroomkring waarbij een lampje ging branden, dit was echt leuk!  

    We werken steeds 3 dagen met dezelfde activiteiten in een doorschuifsysteem, elke keer kiest ieder kind 2 hoeken uit om in te werken.














    08-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 7 oktober 2011

    Vandaag hadden we wel een heel leuke les van wiskunde.  We speelden spelletjes op de speelplaats waarbij we afstanden moesten meten.

    We gooiden een kurk om ter verst, we sprongen om ter hoogst, we speelden petanque...







    Meestergriezel Grauwel had een nieuwe opdracht voor ons.

    Om echt te kunnen griezelen mogen we niet vaak bang zijn.

    We schreven op een papiertje "Ik bibber en beef voor ..." en we gaven elkaar tips om minder bang te zijn.

    Tot slot gingen we deze papiertjes verbranden .  Weg met al die angsten!


     




    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per week
  • 27/08-02/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/05-14/05 1972
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs