We starten ons tiende en laatste thema, nl.
Feest! In dit thema bereiden we ons afscheidsfeestje van het derde
leerjaar samen voor en leren we heel wat bij over feesten.
Maandag vertelden we elkaar van welke feesten we houden
en waarom.
We brainstormden in groepjes over wat we kunnen doen op
ons klasfeest en wat we daarvoor moeten voorbereiden.
Op dinsdag beluisterden we het verhaal "het
stratenmakersfeest" en zochten we samenstellingen met feest.
Woensdag was er de generale repetitie voor het schoolfeest.
Op donderdag schreven we een uitnodiging voor ons afscheidsfeest, we trokken een naam van iemand van de klas en schreven en knutselden een mooie uitnodiging.
Op vrijdag ontdekten we dat mensen over de hele wereld
feestvieren van het Suikerfeest tot het Chinees Nieuwjaar, van een trouwfeest
in Marokko tot het carnavalsfeest in Brazilië.
03-06-2012
Dinsdag, 29 mei t.e.m. vrijdag, 1 juni 2012
Na het beluisteren van heel wat dierenverhalen is het
nu aan ons om een dierenverhaal te schrijven.Maar we pakken het op een bijzondere manier aan.We schrijven een STAPELVERHAAL.
Elk verhaal wordt geschreven door drie duo's.
Het eerste duo schrijft het begin.
Het tweede duo schrijft het midden van het verhaal.
Het derde duo schrijft het slot.
Vervolgens leest het eerste duo het verhaal na en
wijzigt of verbetert het verhaal.
Om het verhaal te starten trekt elk duo twee beginzinnen,
zodat ze kunnen kiezen met welke zin hun verhaal start.
Op donderdag doen we onze toets
taalbeschouwing, de toets gaat over het paard, een trouwe helper en vriend van
de mens en tevens het lievelingsdier van heel wat kinderen.
26-05-2012
Maandag, 21 mei t.e.m. vrijdag, 25 mei 2012
Op maandag gingen we op schoolreis naar GAIA-park in Nederland. Het was een heel toffe, fijn eschoolreis in een prachtig park!! Zeker een bezoekje waar!! (foto's op de website bij foto's 3e leerjaar)
Ra, ra welk dier is het?We bekijken foto's van een stukje van een
dier en proberen te achterhalen welk dier het is.
Bij elke foto noteren we een tip en zo kunnen we ontdekken
of ons vermoeden juist was.
Sommige dieren die in de vrije natuur leven, eten
planten en zaden.Sommige dieren eten
andere dieren.Welke dieren hebben
andere dieren op hun menu staan?
Voor dieren loert dus overal in de natuur gevaar.Ze moeten steeds goed opletten.Alle dieren beschermen zich ook tegen
gevaar.Op vrijdag lezen we hoe een
aantal dieren zich beschermen tegen hun vijanden.Ieder dier doet dat op zijn manier.Nadat we de tekst hebben gelezen vullen we
een tabel aan, we zoeken telkens een voorbeeld van een dier dat zich op die
manier beschermt:
- door groot en sterk te zijn
- door snel te zijn
- met een pantser of stekels
- door de kleur van de omgeving te hebben
- met hun tanden, klauwen of hoorns
- door in groep te leven
- door een stinkende geur te verspreiden
- door hun vijand af te schrikken
Woensdag leest de vierde en laatste groep het verhaal
"De leeuw en de muis" voor, een fabel.
In een fabel heeft elk dier een eigen kenmerkende
eigenschap.De ezel wordt gezien als dom
en traag.Die kenmerken worden soms ook
aan mensen toegeschreven in bepaalde uitdrukkingen, bijvoorbeeld: "Hij is
zo dom als een ezel".Wij gaan op
zoek naar andere uitdrukkingen:
Zo zwart als een raaf.
Zo vies als een varken.
Zo sterk als een beer.
Zo stil als een muis.
Zo ziek als een hond.
Zo gezond als een vis.
Zo traag als een slak.
Zo blind als een mol.
Zo rood als een kreeft. Op vrijdag bekijken we een natuurdocumentaire over pinguins.
17-05-2012
Maandag, 14 mei t.e.m. woendag, 16 mei 2012
Mensen zijn niet altijd goed voor dieren, toch
zijner heel wat mensen die zorgen voor
dieren.In het Natuurhulpcentrum van
Opglabbeek bijvoorbeeld vangen ze zieke en gewonde wilde dieren op en verzorgen
ze de dieren ook.
We luisteren naar een interview met Bart, een
dierenverpleger op de afdeling spoedgevallen.We luisteren heel goed want er volgen vragen over het interview voor de
luistertoets!
Dinsdag schrijven we zelf een folder over het
Natuurhulpcentrum om zo kinderen info te geven over wat er in het
Natuurhulpcentrum gebeurt en om mensen aan te moedigen om als vrijwilliger in
het centrum te komen helpen.Na het
interview van gisteren weten wij natuurlijk al heel veel over het centrum.
Woensdag leest een derde groep het verhaal "Meneer
Jans en de tijgers" voor, na het verhaal beoordelen we een aantal
uitspraken over het verhaal.
12-05-2012
Maandag, 7 mei t.e.m. vrijdag,11 mei 2012
Beestenboel is ons nieuwe thema, je raadt het al, het
gaat over dieren.
Op maandag houden we eerst een gesprek over dieren,
vervolgens worden we in groepjes verdeeld en bereiden we in ons groepje een
verhaal voor dat we in de loop van het thema voor de klas zullen voorlezen,
spannend!
Op dinsdag toont de juf ons een ei, welke dieren komen
uit een ei en welke niet?Een eerste
groepje leest het verhaal
"Dat komt er nou van ..." voor.
Vervolgens noteren we de dieren in de juiste kolom,
dieren die eitjes leggen en dieren die geen eieren leggen, in een informatieve
tekst gaan we op zoek naar het juiste antwoord en komen we meer te weten over
vogels, vissen, insecten, reptielen, amfibieën en zoogdieren.
Op woensdag mogen we zelf een dierentuin inrichten, we
zoeken voor alle dieren een geschikt plaatsje rekening houdend met hun
behoeften.
Donderdag leest een tweede groep een verhaal voor
"De Bremer stadsmuzikanten", we luisteren aandachtig naar het verhaal
en lossen daarna enkele vragen op in ons werkboek.
Vrijdag lezen we nieuwsberichten over dieren, we
ontdekken dat mensen en dieren goed voor elkaar kunnen zijn maar spijtig genoeg
ook niet goed voor elkaar.
Eén berichtje gaat over dokter Petie, een klein paardje
dat zieke kinderen in het ziekenhuis troost en vrolijk maakt.
05-05-2012
Woendag, 2 mei t.e.m. vrijdag, 4 mei 2012
In de voorbije weken maakten we kennis met heel wat
rovers en piraten uit het roversdorp en we zijn bijna de dief van de schatkist
op het spoor.
We zetten onze speurtocht verder en maken kennis met de
beleefde rover Hoepsika.
Rover Hoepsika neemt beleefd z'n hoed af en vraagt
steeds beleefd om het geld van rijke mensen.
Nadat hij de mensen beroofd heeft, heeft hij altijd
spijt en wil hij het weer goedmaken.
Wij leren rover Hoepsika zich te verontschuldigen.
Wie is de grootste roverkenner van de klas?We komen het te weten m.b.v. de roversquiz.
Gedurende het thema verzamelden we heel wat tips om te
weten te komen welke inwoner de diefstal heeft gepleegd.Tijd om uit te zoeken wie de dader is.We noteren de tips in ons spellingboek en
lezen over elke inwoner nog wat extra info.
We hebben de dader van de diefstal nu wel gevonden,
maar de schat in het roversdorp is nog steeds spoorloos.
Op de zakdoek van de dief vinden we een wegbeschrijving
die ons naar de schat leidt. We volgen
de route en vinden zo de schat terug.
Vervolgens organiseren we zelf een schattenzoektocht,
we schrijven een wegbeschrijving naar de bergplaats van een schat en zoeken
elkaars schat.
In de loop van deze week stelden we ook onze
piratenvlag aan elkaar voor, in groepjes vertelden we wat op onze vlag te zien
is en waarom we deze elementen gekozen hebben.Na de voorstelling van een vlag schuift de spreker steeds door naar een
ander groepje.
01-05-2012
Vrijdag, 27 april 2012
Pépé zingt heel graag liedjes, hij is dol op
zeeroversliedjes.
Maar alle liedjes die hij kent, heeft hij al duizend
keer gezongen.
Pépé vraagt ons om een nieuw piratenlied voor hem te
schrijven.
We brainstormen over welke woorden we in piratenliedjes
horen.
Vervolgens zoeken we een bekend melodietje: 'In een
klein stationnetje', Alle eendjes', ...
Op de melodie van een bekend kinderliedje maken we een
tekst.
We noteren de tekst netjes en maken er een tekening bij
en tot slot filmt de juf ons bij het zingen van ons
piratenlied. 2401 Britt en Liana 2402 Niels en Enis 2403 Gerben en Pieter-Jan 2404 Jona en Steffen 2406 Yanoe en Niels Vr.
Onze eigen piratenvlag is af, vandaag stellen we ze voor aan de klas. We vertellen welke kleuren we kozen en waarom, waar we niet van houden, wat we angsaanjagend vinden en hoe we als piraat zouden heetten.
26-04-2012
Dinsdag, 24 april t.e.m. donderdag, 26 april 2012
We luisterden naar een verhaal met als doel na afloop
vragen over het verhaal op te lossen.
In het verhaal maakten we kennis met Peter-Paul, een
gewoon jongetje dat een piraat werd aan boord van de 'Draculus Drie'.
Peter-Paul werd piraat PéPé en als piraat moest hij
vanalles leren.We schreven de piratenlessen
op in ons spellingboek. Bij W.O. leerden we over de geschiedenis van de schepen, vlot, prauw, zeilboot, gallei, karveel, driemaster, stoomboot, ... over de haven en over sluizen. Hier een leuke link over de werking van een sluis.
We leerden dat een bijvoeglijk naamwoord bij een
zelfstandig naamwoord staat en
dat een bijvoeglijk naamwoord zegt hoe iets of iemand
is.
Maandag, 16 april t.e.m. vrijdag, 20 april 2011
We maken kennis met een vreemd dorp, een roversdorp.
Maar vrees niet, iedereen die in dit dorp woont, heeft
genoeg van het leventje als piraat of rover, ze hebben geen zin meer in stelen,
vechten en mensen bedriegen.Ze zijn op
zoek naar rust of genieten van hun pensioen.Iedereen heeft hier z'n wapens en schatten afgegeven.Alle juwelen, goudstukken en edelstenen
hebben ze verzameld in een grote schatkist. Maar ramp o ramp, de schatkist werd
gestolen.In de loop van dit thema maken
we kennis met alle inwoners van het dorp en ontvangen we tips om de dief op te
sporen.
Eerst leren we kapitein Haak kennen.Hij maakt een fotoalbum over zijn
avonturen.We lezen een verhaal over
kapitein Haak en zoeken er de passende foto's bij.Kapitein Haak wil op pensioen, maar omdat hij
niet gespaard heeft voor zijn pensioen, krijgt hij het niet.De kapitein is woedend.Een oude postbode heeft alles gehoord, hij is
z'n saai leventje als postbode beu en wil ruilen met het leven van de
kapitein.Kapitein Haak geniet nu van
het pensioen van de postbode en de postbode beleeft de wildste avonturen als
kapitein op zee.
Bij elke foto uit het fotoboek van kapitein Haak,
schrijft hij een zinnetje uitleg.In elke
zin zoeken wij het werkwoord.
Vervolgens ontmoeten we Katharina, zij werd, als baby,
door de gruwelijk gemene piraten op een verlaten schip gevonden. De piraten
namen haar mee en Katharina groeide op tot een echte piraat.
Elk piratenschip heeft een vlag, deze vlaggen kiezen de
piraten niet zomaar, ze hebben een belangrijke betekenis.
We noteren de betekenis van de vlaggen bij de juiste
vlag.Daarna ontwerpen we ieder onze
eigen vlag.We zorgen ervoor dat onze
vlag bij ons past, we kiezen onze lievelingskleur, we tekenen iets waar we niet
van houden en iets wat we angstaanjagend vinden.Als ons ontwerp klaar is, stellen we het voor
aan de klas.
Tot slot luisteren we deze week naar een verhaal over Pareltje,
de dochter van een roverhoofdman.We
luisteren aandachtig naar het verhaal dat de juf voorleest zodat we na afloop
vragen kunnen beantwoorden.
Pareltje woont in de stad bij haar tante en neefje
Stijn.In dit verhaal maakt Pareltje een
eigen rovershol en gaat ze, op haar lama, samen met haar neefje naar
school.Op school leert ze de kinderen
een ruige roversdans en is ze brutaal tegen het hoofd van de school.Wanneer ze in de klas één woordje 'mama'
geleerd heeft, zit haar hoofd al vol en is het genoeg voor die dag.Ze gaat terug naar haar rovershol, Hol
Pierewiet.Na school komen de vriendjes
van de klas spelen, Pareltje berooft hen allemaal, in ruil voor hun spullen
schrijven de kinderen woorden op het rovershol.
30-03-2012
Vrijdag, 30 maart 2012
Natuurlijk was de paashaas ook in onze klas geweest. Hij verstopte er zo maar eventjes 152 eitjes. Zoeken geblazen dus en wat kon die paashaas goed verstoppen!!!
Vervolgens genoten we van ons koffietaartje met onze heerlijke zelfgemaakte chocolademelk. We speelden samen gezellig gezelschapsspelletjes en 's middags bakten we verloren brood want bij Pasen hoort natuurlijk een gerechtje met eieren.
Namiddag bekeken we een leuke film met pinguïns in de hoofdrol.
29-03-2012
Donderdag, 29 maart 2012
Vorige week gingen we op zoek naar een antwoord op een
vraag i.v.m. ons lichaam.
We zochten het antwoord in boeken en raadpleegden
enkele websites.
Een leuke website met vraag en antwoord, is die van
Willem Wever.
Vandaag wisselden we onze vragen en antwoorden uit.
We gingen in twee kringen tegenover elkaar zitten en
wisselden per twee onze antwoorden uit, vervolgens schoof de buitenste kring
een plaatsje verder enz.zodat iedereen
elkaars vraag en antwoord wist.
Enkele vragen:
Waarom stinken windjes soms heel erg?
Waarom kunnen we scheel kijken maar niet met onze beide
ogen naar buiten kijken?
Hoeveel bloed zit er in ons lichaam?
Welk is het kleinste botje in ons lichaam?
Hoeveel botten heeft ons lichaam?
...
Ons thema van W.O. was vandaag heerlijk! Lekkere chocolade! Een thema waarbij het water in de mond loopt.Maar hoe wordt chocolade eigenlijk gemaakt? We leerden hoe dat proces gaat, van grondstof tot afgewerkt product. Natuurlijk proefden we ook verschillende soorten chocolade en van zwarte chocolade maakten we een heerlijke chocomelk! Smullen maar!
Maar dat was nog niet alles. We hadden het eerder deze week ook over het proces van koffieboon tot koffie. Daar hoorde een leuk koffie-idee bij. We maakten allemaal ons eigen koffie-koekjestaartje.
Foto's om bij te watertanden!
28-03-2012
Woensdag, 28 maart 2012
Vandaag deden we een proefje waarbij we onze hersenen bedrogen.
We noteerden het proefje in ons spellingboek en vervolgens probeerden we het uit.
- we houden onze armen gestrekt voor ons
- we leggen onze rechterarm over onze linker
- we draaien de handpalmen naar elkaar toe
- we steken onze vingers in elkaar, alsof we bidden
- we laten onze armen naar beneden zakken
- we draaien onze armen omhoog tot juist voor onze borst
- nu wijst onze buur een vinger aan, deze proberen we te bewegen.
Onze hersenen zijn in de war, want onze ogen zien de rechtervingers aan de linkerkant.
De voorbije weken knutselden we aan een decoratief paasei.
We maakten een groot paasei van gips en eeb kuiken van pariermaché.
We verfden het ei met een sponsje en het kuiken schilderde we in vrolijke kleuren.
Bewonder hier het prachtige resultaat!
27-03-2012
Dinsdag, 27 maart 2012
Als we ziek zijn, gaan we naar de dokter of moeten we medicijnen nemen of ...
Ons lichaam kan ook ziektes voorkomen.
Om te weten te komen hoe ons lichaam er voor zorgt dat er geen microben in onze oren, ogen, neus, mond of longen komen, deden we enkele proefjes.
Proef: Prik met een naald op enkele plaatsen in je hand.Welke plaats doet het meeste pijn?
Proef: Draai met je rug naar het venster, bekijk je pupillen in de spiegel, draai nu met je gezicht naar het venster, wat gebeurt er met je pupillen?
Proef: Blaas eens stevig in het gezicht van je partner.Wat gebeurt er met zijn ogen?
Proef: Snij stukjes ui in kleine stukjes.Wat gebeurt er met je ogen?
Proef: Verstuif water in het gezicht van je partner.Wat merk je aan de wenkbrauwen?
Proef: Ruik aan de inhoud van potjes.Welke eten ruikt bedorven?
26-03-2012
Maandag, 26 maart 2012
Vandaag gingen we van start met het maken van een
folder.
In onze folder geven we tips in verband met gezondheid.
Ieder duo maakt een folder voor een klas van onze
school.
Eerst bekeken we een aantal folders i.v.m. gezondheid.
Daarna gingen we in duo's brainstormen over de tips die
we in onze folder willen.
Vervolgens gingen we in duo's met de computer aan de
slag, we tikten onze tips in
en maakten m.b.v. WordArt onze titel.
Na de vakantie werken we aan de afwerking van onze
folder, we maken er wat tekeningen bij
en kleuren hier en daar wat letters in zodat onze
folder aantrekkelijk wordt.