De Zeppelin 3
Inhoud blog
  • Laatste dag van het schooljaar (vervolg)
  • Laatste dag van het schooljaar
  • Afscheidsfeestje bij de juf
  • Maandag, 11 juni t.e.m. vrijdag, 15 juni 2012
  • Maandag, 4 juni t.e.m. vrijdag, 8 juni 2012
    01-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste dag van het schooljaar (vervolg)
    vervolg foto's












    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laatste dag van het schooljaar
    Onze laatste dag sloten we af met een verrassingspak met opdrachten: doe-, dans-, zing- ... opdrachten.
    We gaven elkaar ook allemaal een cadeautje in de vorm van een complimentje























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afscheidsfeestje bij de juf

    Onder begeleiding fietsten we naar de juf haar thuis.
    Daar smulden we eerst van een ijsje.
    Vervolgens speelden we wat, schminkten we elkaar, deden allerlei knappe acts voor elkaar en speelden met waterballonnen.
    Daarna genoten we van fietjes met een hamburger en vooraleer we weer terug naar school fietsten, zochten we nog wat afkoeling van een ijsje.
    Spijtig genoeg dacht de juf wat laat aan het nemen van foto's!























    17-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 11 juni t.e.m. vrijdag, 15 juni 2012

    Van harte gefeliciteerd voor jullie prachtige optreden op het schoolfeest!!!
    B...R....A...V...O!!!  BRAVO!



    We lezen ook over het droomfeest van Timon en Pumba, een voetbalfeest en over het droomfeest van Tiziana.  Vervolgens lezen we enkele zinnen uit de verslagen van de droomfeesten en zoeken we uit of de zin nu gebeurt of vroeger gebeurde.

    Daarna is het aan ons om te fantaseren over een feest zoals wijzelf het zouden willen.  We dromen en fantaseren er op los, alles kan en mag!  Heel wat kinderen dromen over een feest in een pretpark of in de dierentuin met heel wat lekkers om te smullen, een aantal jongens dromen over een voetbalfeest met hun voetbalhelden.  We vertellen onze dromen in groepjes aan elkaar.  Wie weet, komt er eentje uit, ... of zijn dromen toch bedrog???

    Op een feestje is het natuurlijk ook leuk als je geschminkt wordt.  Wij beluisteren enkele schminktips en gaan vervolgens zelf aan het werk.  We schminken vier gezichten op papier met onze kleurpotloden.  We luisteren goed naar de opdrachten en schminken vervolgens een ruimtewezen, een konijn, een piraat en een skelet.

    Bij een feestje horen natuurlijk ook cadeautjes, wie krijgt er niet graag een geschenkje?

    We maken voor elkaar 'een cadeautje in woorden'!

    Elk kind trekt een naampje  en schrijft voor dat vriendje of vriendinnetje een leuk briefje met een 'complimentje'.

    Dit briefje wordt mooi versierd en ingepakt in een versierd yoghurtpotje.

    Hoe we het yoghurtpotje versieren schrijven we in ons spellingboek en daarna gaan we aan de slag.

    En nu nieuwsgierig afwachten wie voor wie een cadeautje heeft.

    Niet alleen cadeautjes horen bij een feestje maar natuurlijk ook spelletjes, we lezen de speluitleg in ons taalboek en vervolgens spelen we in groepen van ongeveer 6 kinderen een spel, we schuiven door zodat ieder groepje de 3 spelletjes kan spelen.



















    09-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 4 juni t.e.m. vrijdag, 8 juni 2012

    We starten ons tiende en laatste thema, nl. Feest!

    In dit thema bereiden we ons afscheidsfeestje van het derde leerjaar samen voor en leren we heel wat bij over feesten.

    Maandag vertelden we elkaar van welke feesten we houden en waarom.

    We brainstormden in groepjes over wat we kunnen doen op ons klasfeest en wat we daarvoor moeten voorbereiden.

    Op dinsdag beluisterden we het verhaal "het stratenmakersfeest" en zochten we samenstellingen met feest.

    Woensdag was er de generale repetitie voor het schoolfeest.

    Op donderdag schreven we een uitnodiging voor ons afscheidsfeest, we trokken een naam van iemand van de klas en schreven en knutselden een mooie uitnodiging.

    Op vrijdag ontdekten we dat mensen over de hele wereld feestvieren van het Suikerfeest tot het Chinees Nieuwjaar, van een trouwfeest in Marokko tot het carnavalsfeest in Brazilië.




    03-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 29 mei t.e.m. vrijdag, 1 juni 2012

    Na het beluisteren van heel wat dierenverhalen is het nu aan ons om een dierenverhaal te schrijven.  Maar we pakken het op een bijzondere manier aan.  We schrijven een STAPELVERHAAL.

    Elk verhaal wordt geschreven door drie duo's.

    Het eerste duo schrijft het begin.

    Het tweede duo schrijft het midden van het verhaal.

    Het derde duo schrijft het slot.

    Vervolgens leest het eerste duo het verhaal na en wijzigt of verbetert het verhaal.

    Om het verhaal te starten trekt elk duo twee beginzinnen, zodat ze kunnen kiezen met welke zin hun verhaal start.

    Op donderdag doen we onze toets taalbeschouwing, de toets gaat over het paard, een trouwe helper en vriend van de mens en tevens het lievelingsdier van heel wat kinderen.




    26-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 21 mei t.e.m. vrijdag, 25 mei 2012

    Op maandag gingen we op schoolreis naar GAIA-park in Nederland.
    Het was een heel toffe, fijn eschoolreis in een prachtig park!!
    Zeker een bezoekje waar!!
    (foto's op de website bij foto's 3e leerjaar)


    Ra, ra welk dier is het?  We bekijken foto's van een stukje van een dier en proberen te achterhalen welk dier het is.

    Bij elke foto noteren we een tip en zo kunnen we ontdekken of ons vermoeden juist was.

    Sommige dieren die in de vrije natuur leven, eten planten en zaden.  Sommige dieren eten andere dieren.  Welke dieren hebben andere dieren op hun menu staan?

    Voor dieren loert dus overal in de natuur gevaar.  Ze moeten steeds goed opletten.  Alle dieren beschermen zich ook tegen gevaar.  Op vrijdag lezen we hoe een aantal dieren zich beschermen tegen hun vijanden.  Ieder dier doet dat op zijn manier.  Nadat we de tekst hebben gelezen vullen we een tabel aan, we zoeken telkens een voorbeeld van een dier dat zich op die manier beschermt:

    - door groot en sterk te zijn

    - door snel te zijn

    - met een pantser of stekels

    - door de kleur van de omgeving te hebben

    - met hun tanden, klauwen of hoorns

    - door in groep te leven

    - door een stinkende geur te verspreiden

    - door hun vijand af te schrikken

    Woensdag leest de vierde en laatste groep het verhaal "De leeuw en de muis" voor, een fabel.








    In een fabel heeft elk dier een eigen kenmerkende eigenschap.  De ezel wordt gezien als dom en traag.  Die kenmerken worden soms ook aan mensen toegeschreven in bepaalde uitdrukkingen, bijvoorbeeld: "Hij is zo dom als een ezel".  Wij gaan op zoek naar andere uitdrukkingen:

    Zo zwart als een raaf.

    Zo vies als een varken.

    Zo sterk als een beer.

    Zo stil als een muis.

    Zo ziek als een hond.

    Zo gezond als een vis.

    Zo traag als een slak.

    Zo blind als een mol.

    Zo rood als een kreeft.

    Op vrijdag bekijken we een natuurdocumentaire over pinguins.




    17-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 14 mei t.e.m. woendag, 16 mei 2012

    Mensen zijn niet altijd goed voor dieren, toch zijn  er heel wat mensen die zorgen voor dieren.  In het Natuurhulpcentrum van Opglabbeek bijvoorbeeld vangen ze zieke en gewonde wilde dieren op en verzorgen ze de dieren ook.

    We luisteren naar een interview met Bart, een dierenverpleger op de afdeling spoedgevallen.  We luisteren heel goed want er volgen vragen over het interview voor de luistertoets!

    Dinsdag schrijven we zelf een folder over het Natuurhulpcentrum om zo kinderen info te geven over wat er in het Natuurhulpcentrum gebeurt en om mensen aan te moedigen om als vrijwilliger in het centrum te komen helpen.  Na het interview van gisteren weten wij natuurlijk al heel veel over het centrum.

    Woensdag leest een derde groep het verhaal "Meneer Jans en de tijgers" voor, na het verhaal beoordelen we een aantal uitspraken over het verhaal.







    12-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 7 mei t.e.m. vrijdag,11 mei 2012

    Beestenboel is ons nieuwe thema, je raadt het al, het gaat over dieren.

    Op maandag houden we eerst een gesprek over dieren, vervolgens worden we in groepjes verdeeld en bereiden we in ons groepje een verhaal voor dat we in de loop van het thema voor de klas zullen voorlezen, spannend!

    Op dinsdag toont de juf ons een ei, welke dieren komen uit een ei en welke niet?  Een eerste groepje leest het verhaal

    "Dat komt er nou van ..." voor. 




    Vervolgens noteren we de dieren in de juiste kolom, dieren die eitjes leggen en dieren die geen eieren leggen, in een informatieve tekst gaan we op zoek naar het juiste antwoord en komen we meer te weten over vogels, vissen, insecten, reptielen, amfibieën en zoogdieren.

    Op woensdag mogen we zelf een dierentuin inrichten, we zoeken voor alle dieren een geschikt plaatsje rekening houdend met hun behoeften.

    Donderdag leest een tweede groep een verhaal voor "De Bremer stadsmuzikanten", we luisteren aandachtig naar het verhaal en lossen daarna enkele vragen op in ons werkboek.


    Vrijdag lezen we nieuwsberichten over dieren, we ontdekken dat mensen en dieren goed voor elkaar kunnen zijn maar spijtig genoeg ook niet goed voor elkaar.

    Eén berichtje gaat over dokter Petie, een klein paardje dat zieke kinderen in het ziekenhuis troost en vrolijk maakt.




    05-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woendag, 2 mei t.e.m. vrijdag, 4 mei 2012

    In de voorbije weken maakten we kennis met heel wat rovers en piraten uit het roversdorp en we zijn bijna de dief van de schatkist op het spoor.

    We zetten onze speurtocht verder en maken kennis met de beleefde rover Hoepsika.

    Rover Hoepsika neemt beleefd z'n hoed af en vraagt steeds beleefd om het geld van rijke mensen.

    Nadat hij de mensen beroofd heeft, heeft hij altijd spijt en wil hij het weer goedmaken.

    Wij leren rover Hoepsika zich te verontschuldigen.

    Wie is de grootste roverkenner van de klas?  We komen het te weten m.b.v. de roversquiz.

    Gedurende het thema verzamelden we heel wat tips om te weten te komen welke inwoner de diefstal heeft gepleegd.  Tijd om uit te zoeken wie de dader is.  We noteren de tips in ons spellingboek en lezen over elke inwoner nog wat extra info.

    We hebben de dader van de diefstal nu wel gevonden, maar de schat in het roversdorp is nog steeds spoorloos.

    Op de zakdoek van de dief vinden we een wegbeschrijving die ons naar de schat leidt.  We volgen de route en vinden zo de schat terug.

    Vervolgens organiseren we zelf een schattenzoektocht, we schrijven een wegbeschrijving naar de bergplaats van een schat en zoeken elkaars schat.

    In de loop van deze week stelden we ook onze piratenvlag aan elkaar voor, in groepjes vertelden we wat op onze vlag te zien is en waarom we deze elementen gekozen hebben.  Na de voorstelling van een vlag schuift de spreker steeds door naar een ander groepje.




    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per week
  • 27/08-02/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/05-14/05 1972
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs