Op maandag gingen we op schoolreis naar GAIA-park in Nederland. Het was een heel toffe, fijn eschoolreis in een prachtig park!! Zeker een bezoekje waar!! (foto's op de website bij foto's 3e leerjaar)
Ra, ra welk dier is het? We bekijken foto's van een stukje van een
dier en proberen te achterhalen welk dier het is.
Bij elke foto noteren we een tip en zo kunnen we ontdekken
of ons vermoeden juist was.
Sommige dieren die in de vrije natuur leven, eten
planten en zaden. Sommige dieren eten
andere dieren. Welke dieren hebben
andere dieren op hun menu staan?
Voor dieren loert dus overal in de natuur gevaar. Ze moeten steeds goed opletten. Alle dieren beschermen zich ook tegen
gevaar. Op vrijdag lezen we hoe een
aantal dieren zich beschermen tegen hun vijanden. Ieder dier doet dat op zijn manier. Nadat we de tekst hebben gelezen vullen we
een tabel aan, we zoeken telkens een voorbeeld van een dier dat zich op die
manier beschermt:
- door groot en sterk te zijn
- door snel te zijn
- met een pantser of stekels
- door de kleur van de omgeving te hebben
- met hun tanden, klauwen of hoorns
- door in groep te leven
- door een stinkende geur te verspreiden
- door hun vijand af te schrikken
Woensdag leest de vierde en laatste groep het verhaal
"De leeuw en de muis" voor, een fabel.
 

In een fabel heeft elk dier een eigen kenmerkende
eigenschap. De ezel wordt gezien als dom
en traag. Die kenmerken worden soms ook
aan mensen toegeschreven in bepaalde uitdrukkingen, bijvoorbeeld: "Hij is
zo dom als een ezel". Wij gaan op
zoek naar andere uitdrukkingen:
Zo zwart als een raaf.
Zo vies als een varken.
Zo sterk als een beer.
Zo stil als een muis.
Zo ziek als een hond.
Zo gezond als een vis.
Zo traag als een slak.
Zo blind als een mol.
Zo rood als een kreeft.
Op vrijdag bekijken we een natuurdocumentaire over pinguins.
|