De Zeppelin 3
Inhoud blog
  • Laatste dag van het schooljaar (vervolg)
  • Laatste dag van het schooljaar
  • Afscheidsfeestje bij de juf
  • Maandag, 11 juni t.e.m. vrijdag, 15 juni 2012
  • Maandag, 4 juni t.e.m. vrijdag, 8 juni 2012
    30-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 28 oktober 2011

    We namen afscheid van ons griezelclubhuis en meestergriezel Grauwel met een griezelfeestje.

    We mochten ons verkleden en maakten enkele griezelige hapjes: afgesneden, bloederige vingers van dode mensen,  het gebit van een vampier, monsterbroodjes, ...

    We speelden het spelletje 'Knibbel-knabbel-knuisje' in 4 groepjes, telkens als de heks tevoorschijn kwam, mocht een kind uit het groepje een opdracht trekken, de 'proef-'opdrachten waren natuurlijk het leukst  : trollensnot, vampierenbloed, slakkenslijm, muizen, muizenkeutels, wormen, ... proeven, tussendoor proefden we van onze smakelijke hapjes, kijk zelf maar naar de monsterbroodjes, ... .
    De groep die het spel won, mocht het eerst grabbelen.  Daarna zochten we de groep die het best kon raden wat anderen uitbeelden en de groep die het best kon dansen op griezelmuziek.






















    28-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 27 oktober 2011

    Voor wiskunde werkten we vandaag met de inhoudsmaten, in groepjes gingen we de inhoud van allerlei voorwerpen meten.
    Hierbij onthouden we goed onze referentiematen!

    een melkfles : 1l
    een wijnglas:  1 dl
    een soeplepel: 1 cl








    Naar aanleiding van ons griezelfeestje, morgen, maakten we vandaag spinnensoep in de klas.

    Ieder had z'n taakje: aardappelen of wortelen in stukjes snijden, spinnen maken van gehakt en spaghetti of al huilend de uien in stukjes snijden, de juf zorgde voor de pompoen.













    26-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 25 oktober 2011

    Goede griezelclubleden moeten goed griezelige verhalen kunnen voorlezen en begrijpen.  Om dit te oefenen hebben we in duo's twee griezelverhalen die uit elkaar gevallen waren, terug samengesteld.

    Het ene verhaal ging over Griezel Kara en de kakkerlak, het andere over Griezel Hiedra en de vleermuis.

    Zoeken welke zinnen bij welk verhaal passen, dat was gemakkelijk, maar de zinnen van elk verhaal in de juiste volgorde plaatsen was voor sommigen wat moeilijk.













    24-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 24 oktober 2011

    Het luisterspel

    Vrijdag
     hadden we geluisterd naar een luisterspel van 'Dolfje, weerwolfje', waarin Dolfje 's nachts in een weerwolf veranderde, we hoorden allerlei geluiden van de nacht, gegrom van de weerwolf, gegil, ....

    Nu was het aan ons om een luisterspel te maken.

    We maakten een keuze uit 3 verhalen:

    - Dit huis wil bloed

    - Wie klopt daar op mijn deur?

    - Spookschaatsen

    Vandaag gingen we a.d.h.v. onze keuze in groepjes zitten, om ons verhaal voor te bereiden.

    Eerst lazen we de hele tekst, vervolgens spraken we af wie welk personage zou zijn, dan gingen we ons inleven in ons personage.  Tot slot moesten we samen nog afspreken welke geluiden we tussendoor moesten maken, de juf zocht op haar computer geluiden van 12 klokslagen, donder, vuur, ... .

    Vandaag konden we dan ons verhaal met een micro op cassette inlezen.  Dit was heel leuk en best ook wel grappig.

    Achteraf hebben we heel wat gelachen met onze stemmen en geluiden die we gemaakt hadden.  Dit was een heel leuke ervaring.




    21-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 20 oktober 2011

    Griezelige keuzes

    Griezelclubleden moeten goed verhalen kunnen voorlezen en goed naar verhalen kunnen luisteren.

    Dit deden we vandaag allebei met twee verhalen: 'Bezoek van de demon' en 'De Grote Larven'.

    Eerst moesten we allemaal ons deel van het keuze-verhaal voorbereiden, zodat we het vlot konden lezen.

    Daarna moesten we in groepjes het verhaal aan elkaar voorlezen, om beurt moesten we ons deel van het verhaal voorlezen en mochten de

    luisteraars kiezen hoe het verhaal verderging.

    Tot slot las de juf het verhaal nog eens voor in onze griezelclub en om beurt koos iemand hoe het verhaal vervolgde.




    18-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 13 oktober 2011

    We hebben vandaag griezelige knutselwerkjes gemaakt om onze griezelclub of onze kamer thuis griezelig in te richten.

    Elk soort griezel had een ander werkje, de geesten maakten een zwevend spook met bevende handen,
    de vampiers een vliegende vleermuis,
    de felteux een duiveltje uit een doosje, 
    de weerwolven een blinkende volle maan en
    de heksen een spinnenweb.

    We lazen de uitleg van ons knutselwerkje in het tekstboek zodat we goed wisten wat en hoe we het werkje moesten maken. 
    Vervolgens handen uit de mouwen en knutselen maar.


















    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 18 oktober 2011

    Tijdens onze griezellessen leerden we allerlei middeltjes om ons tegen griezels te beschermen of om griezels te bestrijden.
    Vandaag gingen we zelf aan de slag, we maakten een wondermiddeltje : een soepje waar griezels dol op zijn
    en dat zelfs de gevaarlijkste griezel, als hij er een paar druppels van drinkt, eventjes poeslief maakt.

    Wat hadden we nodig om dit wondermiddeltje te maken?
    - vleermuizenbloed (tomatensoep)
    - wormen (spaghetti)
    - duivelsogen (balletjes voor in de soep)
    - kruiden
    - een ketel (kookpot)
    ...

    We maakten ook een hapje om griezels even piepklein te maken, zodat we ze kunnen vangen of vertrappelen.
    Voor dit hapje gebruikten we de volgende ingrediënten:
    - opgerolde trollenvoeten (opgerolde pannenkoeken)
    - gestold vampierenbloed (aardbeienjam)
    - maden (witte hagelslag)
    - gehakte spinnen (bruine hagelslag)

    Vervolgens brouwden we een een heerlijk drankje van
    - trollenurine (appelsap)
    - weerwolvenbloed (grenadine)
    - gemalen vampierentanden (stukjes appel)

    Tot slot gingen we zelf aan de slag. We verzonnen de gekste drankjes en gerechten om ons tegen griezels of 'babbelgrage' ouders of ... te beschermen.




    13-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 12 oktober 2011

    Beste griezelfans,

    Het derde leerjaar is begonnen met een het oprichten en inrichten van hun griezelclub. 
    Onze wachtwoorden en onze rituelen zijn geheim,
    we hebben ontdekt welke soort griezel we zijn, we hebben een nieuw paspoort,
    we lezen over griezels en de gemene grappen die ze met elkaar uithalen,...

    We bereiden allerlei activiteiten voor die we willen doen met onze griezelclub. 
    Dat wordt super spannend en leuk!
     
    En mensen, let maar op, want wij griezels zijn overal.
     
    Whahahaha!!!




    12-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 11 oktober 2011

    Vandaag deden we voor het eerst hoekenwerk in het derde leerjaar, we waren erg enthousiast.  We konden kiezen uit de technologiehoek, de rekenhoek, de taalhoek, de knutselhoek, de spelletjeshoek, de bouwhoek, de hoek i.v.m.tekstverwerking, de computerhoek, de luisterhoek en de leeshoek.  De technologiehoek, de knutselhoek, de bouwhoek en de hoek i.v.m. tekstverwerking waren het meest in trek, of wat dachten jullie?  In de knutselhoek tekenden we onze naam met gekke letters, in de bouwhoek bouwden we met K’nex, in de hoek i.v.m. tekstverwerking leerden we de beginselen van Word en in de technologiehoek werkten we rond elektriciteit: we maakten zelf elektriciteit met een ballon en een wollen trui: en we bouwden een eenvoudige stroomkring waarbij een lampje ging branden, dit was echt leuk!  

    We werken steeds 3 dagen met dezelfde activiteiten in een doorschuifsysteem, elke keer kiest ieder kind 2 hoeken uit om in te werken.














    08-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 7 oktober 2011

    Vandaag hadden we wel een heel leuke les van wiskunde.  We speelden spelletjes op de speelplaats waarbij we afstanden moesten meten.

    We gooiden een kurk om ter verst, we sprongen om ter hoogst, we speelden petanque...







    Meestergriezel Grauwel had een nieuwe opdracht voor ons.

    Om echt te kunnen griezelen mogen we niet vaak bang zijn.

    We schreven op een papiertje "Ik bibber en beef voor ..." en we gaven elkaar tips om minder bang te zijn.

    Tot slot gingen we deze papiertjes verbranden .  Weg met al die angsten!


     




    05-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 4 oktober 2011

    Vandaag ontdekten we in onze klas een griezelig pakje. 
    Er zat een geheime boodschap in van Meestergriezel Grauwel. 
    Hij vroeg ons om een griezelclub op te richten.  Spannend!!!




    27-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 26 september 2011
    Herfstwandeling in Bokrijk


















    26-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 26 september 2011
    Vervolg 'Herfstwandeling in Bokrijk'


















    21-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 20 september 2011

    Vandaag bracht iedereen een voorwerp mee in een zakje, een voorwerp dat we niet kunnen missen!

    Met behulp van de groepenmaker werden we in groepjes verdeeld.  We mochten a.d.h.v. vragen raden wat elkaars voorwerp was.  Daarna schreef ieder een verslagje over een voorwerp.
















    20-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 19 september 2011
    Vandaag bekeken we onze klas vanuit de lucht.
    We bekeken  de plattegrond van een huis. 
    We maakten met duploblokken een maquette van onze klas.
    Boven onze maquette vloog een vliegtuig dat verschrikkelijk veel stof (zand) maakte.
    We namen ons meubilair voorzichtig weg en zo ontstond de plattegrond van onze klas.
    Het meubilair vervingen we door stroken gekleurd papier en klaar was onze plattegrond.
    Of toch nog niet?
    Wat als een bezoeker onze plattegrond ziet, begrijpt hij deze dan?
    Neen, een bezoeker heeft nog wat uitleg nodig bij de plattegrond, dit noemen we een legende.

    Het maken van de plattegrond verliep super!  Een dikke duim!














    15-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 15 september 2011

    We kregen vandaag o.a. de keuze uit 3 leuke opdrachten:

    - onze naam in hiërogliefen (Egyptisch schrift) schrijven

    - een geheime boodschap maken

    - een raadsel oplossen







    Bij W.O. maakten we kennis met de windstreken.
    We speelden een schaduwspel en plaatsen op verschillende momenten op een zonrijke plaats op de speelplaats een stok.  We tekenden de richting en de lengte van de stok op verschillende tijdstippen.  Verbazingwekkend hoe lang de schaduw 's avonds was t.o.v. 's middags!
    We maakten van ons lichaam ook een windroos, we gingen zoals een flamingo op één been staan met ons hoofd naar het noorden, het andere been gestrekt naar het zuiden en de armen oost en west, we oriënteerden ons op de goede manier volgens de zon.
    We wandelden naar de kerk en oriënteerden ons daar ook, om ons juist te kunnen oriënteren kwamen we tot de conclusie dat we nood hadden aan tussenwindstreken.
    In de klas gaf de juf ons een tip om de windstreken te onthouden: Nooit Oorlog Zonder Wapens of Nooit Opstaan Zonder Wekker.
    Met de hulp van gegeven windrichtingen gingen we op zoek naar een verborgen schat op ons werkblad.




    13-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 13 september 2011

    Omdat lachen zo leuk is, speelden we het 'Moppenspel'.

    We zaten in groepjes en probeerden het begin en het einde van wel 20 moppen samen te brengen tot goede moppen.

    Vervolgens stelden we een top 3 samen van de 3 beste moppen.

    Op 1:

    Het dondert en bliksemt.

    Mama gaat naar de kamer van haar zoontje.

    Het jongetje vraagt: "Mama, kom je bij mij liggen?" 

    "Ik moet bij papa slapen", antwoordt mama. 

    Het jongetje zegt: "Pff, die bangerik."        

    Op 2:

    Een man moet van de burgemeester het zebrapad verven

    Na twee dagen is het nog niet klaar.

    De burgemeester vraagt boos:"Waarom is dat zebrapad nog niet klaar?"

    De man antwoordt: "Het spijt me, maar ik kan geen gestreepte verf vinden.     

    Op 3:

    Oma heeft haar haar heel kort laten knippen.

    Haar kleinzoon zegt: "Oma, je ziet er niet meer uit als een oude vrouw."

    Oma is heel blij en zegt: "Dank je wel, jongen.  Hoe zie ik er dan wel uit?"

    Haar kleinzoon zegt: "Als een oude man!"       














    12-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 12 september 2011
    Bij het invullen van ons "Dit ben ik-blad" op de eerste schooldag stond er een speciaal vraagje: 
    Ik breng iemand aan het lachen door ....
    Vandaag kregen we bezoek van clown Loekie, we konden hem niet zien maar wel horen.
    Clown Loekie bracht ons allemaal aan het lachen met z'n leuke opdrachtjes.
    We kregen heel wat opdrachtjes: op ons hoofd kloppen en tegelijkertijd over onze buik wrijven
                                                       met onze tong het puntje van onze neus raken
                                                       op onze handen gaan staan
                                                       elkaar kriebelen
                                                       elkaar diep in de ogen kijken
                                                       op de voeten van de partner gaan staan en samen stappen
                                                       ....

    We lachten heel wat af en kunnen nu zeker ons "Dit ben ik-blad" aanvullen.
    Achteraf kregen we de opdracht om reclame voor clown Loekie te maken met een rijmpje:
    "De-ze op-dracht was van clown Loe-kie!
    Hij is een echt ge-nie.
    Hij ver-zint el-ke dag een nieu-we grap,
    voor als je moe bent of een bee-tje slap."



















    09-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 9 september 2011
    We starten het nieuwe schoojaar altijd met een eucharistieviering, de viering werd verzorgd door de kinderen van het vijfde leerjaar en uit iedere klas vertelde een kind z'n wens voor het nieuwe schooljaar!


    08-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 8 september 2011

    We maakten vandaag kennis met 'Cloclo', onze Franse vriend.

    Met Cloclo, Sandrine, Arthur, meneer Henri en de hond Copain beleven we dit jaar allerlei avonturen, zo pikken we hier en daar al een Frans woordje op i.v.m. lichaamsdelen, fruit, kleuren, boerdrijdieren, muziekinstrumenten, ....




    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per week
  • 27/08-02/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/05-14/05 1972
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs