De Zeppelin 3
Inhoud blog
  • Laatste dag van het schooljaar (vervolg)
  • Laatste dag van het schooljaar
  • Afscheidsfeestje bij de juf
  • Maandag, 11 juni t.e.m. vrijdag, 15 juni 2012
  • Maandag, 4 juni t.e.m. vrijdag, 8 juni 2012
    23-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 20 december 2011

    Deze maand leerden we vanalles over 'KUNST'! Dat is echt super cool!  We leerden nadenken over kunstwerken: schilderijen, beeldhouwwerken en ook verhalen.  We leerden over heel gekke kunst, zoals Jackson Pollock die een schilderij maakte door rond zijn doek te dansen en overal met verf te spatten en over Wim Delvoye en zijn Cloaca (kaka-machine).  We leerden ook wat kubisme is, en dit dankzij Picasso.  We zagen ook dat sommige kunstenaars graag kindertekeningen maken, zoals Karel Appel.

    We luisterden naar een prachtig verhaal over de val van Icarus en zagen het schilderij in het museum.  Dankzij Dora Flits (onze gids) zijn wij nu echte kunstkenners geworden en weten wij nu ook dat kunst of een museum helemaal niet saai is, het is zelfs super hip en cool !

    En weet je wat leuk is? Bij 'Kunst' mag je alles zeggen, ook als je het saai of lelijk vindt.  Alles mag en alles kan!  Jammer dat het thema nu al voorbij is!

    Als afsluiting organiseerden we een tentoonstelling van onze kunstwerken.  Alle kinderen en leerkrachten van onze school werden uitgenodigd, alsook de ouders van onze klas.  We verwelkomden ze in ons museum 't Snuk in de 'Grote Zaal' waar ze vijf kunstwerken, 'De Zepslangen, Spitterspat, De gekleurde planeten, Het 3de hands-voetje en de Zeppie Kleppie', konden bewonderen.  Ieder van ons was er een gids en gaf uitleg bij de kunstwerken.
























    22-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 20 december 2011

    Welkom in het museum ’t Snuk, een museum met kunstwerken.

     

    We zijn hier in de ‘Grote Zaal’, we noemen het de knutselfrutselzaal waar we 5 speciale kunstwerken vinden die door een heleboel kinderen samen gemaakt zijn, de kinderen vanhet derde leerjaar.

     

    Het zijn 5 prachtige kunstwerken.

     

    Onze gidsen geven jullie bij elk kunstwerk wat meer uitleg, dus veel plezier!

     

     

    Dit kunstwerk heetde ‘Zepslangen’.

     

    Het  is gemaakt van allerlei wegwerpmaterialen.

    We moesten plastic flesjes meebrengen en de juf maakte ze aan elkaar tot een slangenboom. 

     

    Beneden zit er zand in de flessen zodat het kunstwerk stevig is.  Nadien werd er papier-maché rond de flessen gedaan.  Vervolgens heeft iedereen een slang geverfd.  We hebben het met veel plezier gemaakt en zijn trots op het resultaat.

     

    De naam ‘Zepslangen’ verwijst naar onze school, De Zeppelin.

    Elk kind van onze klas schilderde 1 slang, iedereen heeft dus een deeltje bijgedragen tot dit kunstwerk.

     

    Alle deeltjes samen vormen één geheel.  Zo willen wij ook met onze klas één geheel vormen, want iedereen hoort erbij!

     

     

    Dit kunstwerk heet de ‘Spitterspat’.

     

    Het is een kleurrijk, origineel schilderij.

     

    We hebben met een penseel om beurt langs alle kanten van het blad gespat. 

    Heel eenvoudig, maar de verf vloog wel in het rond.

     

    Zoals jullie zien is het een kleurenpracht geworden met alle kleuren van de regenboog!!

     

    Deze kleurenpracht willen wij met onze klas ook uitdragen door samen een prachtige vriendenklas te vormen.

     

     

    Dit kunstwerk heet  ‘De gekleurde planeten’

     

    We hebben van wc-papier propjes gemaakt.  Die propjes rolden we door behangerslijm en daarna door de verf.

     

    Daarna mochten we ons een beetje afreageren door hard met de propjes te gooien.

     

    Zo ontstond dit schilderij met allemaal mini planeetjes, elk met zijn eigenschappen.

     

    De betekenis achter dit schilderij is dat wij ook allemaal onze eigen eigenschappen hebben en uniek zijn en dat er in onze klas ook al wel eens woorden vallen, maar dat we het daarna ook weer goedmaken.

     

     

    Dit kunstwerk is het ‘3de hands-voetje’.

     

    Het is gemaakt van alle handen en voeten van de kinderen van het derde leerjaar.

     

    We deden natuurlijk één schoen en één sok uit en een klasgenootje verfde onze voet, daarna maakten we een afdruk van onze voet op ons schilderij.

    Daarna verfden we zelf onze hand en maakten we er ook een afdruk van.

    Zo ontstond het

    “3de hands-voetje’

     

    De naam “3de hands-voetje verwijst natuurlijk naar de kinderen van het 3de leerjaar die een afdruk maakten van hun hand en hun voet op het schilderij.

     

    Alle handen en voeten zijn met elkaar verbonden en vormen zo één geheel.

    Zo willen wij met onze klas ook één geheel vormen waar iedereen in thuis hoort.

     

     

    Dit kunstwerk is de“Zeppie-Kleppie”

     

    Het is een olifant van krantenpapier.

     

    Als basis namen we een oude stoel en deze omwikkelden we met krantenpapier, we probeerden er een soort monster van te maken en zo is deze toch wel schattige, originele olifant ontstaan.

     

    We noemden hem de “Zeppie-Kleppie”, verwijzend naar onze school de Zeppelin.

    En Kleppie omdat we dat leuk vonden rijmen.  Maar er zit toch wel meer achter.  Kleppie verwijst ook naar onze klas ook al kunnen we het goed uitleggen “klepperen” en soms weinig van elkaar verdragen toch zijn wij allemaal prachtige, schattige kinderen!  Net zoals deze schattige olifant.

      

    In hoop dat jullie het fijn vonden.

     

    Bedankt voor jullie bezoek.

     




























    14-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 14 december 2011

    We gingen vandaag op zoek naar de ouders van kinderen.  In ons taalboek gaven de kinderen uit de klas van Kalle ons wat informatie over hun ouders met behulp van die informatie gingen we in ons werkschrift op zoek naar de juiste ouders, dit was niet altijd even gemakkelijk!









    12-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 12 december 2011

    In de les van wiskunde speelden we spelletjes om de getallen tot 1000 beter te kunnen lezen en schrijven en om meer inzicht te krijgen in de getallen tot 1000.

    We speelden bingo, memory, gooiden met dobbelstenen en maakten spelletjes in ons werkschrift.












    08-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 8 december 2011

    We zijn inmiddels met een nieuw thema gestart 'Allemaal familie'. 

    We leerden elkaars familie al wat beter kennen. 

    We vertelden wie onze naam gekozen heeft of waar hij vandaan komt.

    Wisten jullie dat Valérie haar naam van dokter Valérie uit “Thuis” komt?

    We kregen ook de opdracht om een gesprekje over onze familie, naam, ... voor te bereiden voor dinsdag 6 december.

    We speelden postbode en gingen op zoek naar het juiste huis in de ABC-straat om onze brief te posten hiervoor kregen we een aantal tips.

     




    06-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 6 december 2011

    Hoog bezoek vandaag!

    Ja, ja alle kinderen van het derde leerjaar zijn braaf geweest en kregen vannacht bezoek van Sinterklaas en Zwarte Piet.

    Zwarte Piet was wat slordig geweest want overal vonden we handafdrukken.

    We kregen koekjes en mandarijntjes en boeken voor in onze leeshoek.

    We bedankten Sint en Piet met een dansliedje 'De pietengym' en we hadden er duidelijk plezier in!

    Gisteren verzonnen we een interview met Sinterklaas of één van de pieten.

    Er waren enkele originele interviews bij!























    05-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 5 december 2011

    In de les van wiskunde hadden we het vandaag over het gewicht.  In groepjes hebben we het gewicht van voorwerpen geschat en achteraf met de weegschaal gecontroleerd, we vulden zakjes met 100 g rijst, we wogen hoeveel appelen en sinaasappelen in 1 kg gaan, we wogen het gewicht van 1 euro, een ei, een klontje suiker, ... .  Bij 1 g denken we aan een m&m, bij 1 kg aan een pak suikerklontjes.




    29-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 29 november 2011
    Vandaag mochten we genieten van de Sint en Piet show van Fabularasa.
    We waren allemaal heel enthousiast en zongen uit volle borst mee met de pietengym.



    22-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 22 november 2011

    We wandelen verder naar de volgende zaal van 't Snuk' en bekijken een beeldhouwwerk van een koning en een koningin, buiten in de tuin vinden we nog veel meer beeldhouwwerken.  We zoeken bij elk beeldhouwwerk (kunstkoe, zandsculptuur, papier-maché eend, manneken Pis, ...) het juiste denkballonnetje.  Nu is het onze beurt om voor beeld te spelen.  We spelen om beurt voor beeldhouwer en voor beeld.  De beeldhouwer leest hoe het beeld moet staan en hoe het moet kijken.

























    21-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 22 november 2011
    Vervolg beeldhouwer en beeld spelen
























    20-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 22 novermber 2011
    Vervolg beeldhouder en beeld










    19-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 17 november 2011

    We betreden een nieuwe zaal in 't Snuk, Dora toont er ons het volgende kunstwerk, een vreemde foto.

    Dora vertelt ons hoe we zelf zo een trucagefoto kunnen maken.  We schrijven alles wat Dora ons zegt stap voor stap op.

    Dan gaan we zelf aan de slag, we zoeken een vriendje en maken samen een gekke foto.




















    Ons project over de ruimte ging vandaag over de verschillende planeten, de maansverduistering en zonsverduistering.
    In groepjes leerden we de planeten wat beter kennen.
    Zo leerden we dat:
    - Mercurius het dichtst bij de zon staat en dat het er tot 555° C kan zijn.
    - Venus bedekt is met een dikke wolkenlaag.
    - Mars 'de rode planeet' het meest op de aarde lijkt en de temperatuur schommelt er tussen - 125° C en ° C.
    - Jupiter de grootste en zwaartste planeet is.
    - Saturnus ringen heeft.
    - Uranus op haar zij ligt.
    - Neptunus een blauwe reus is .
    - Pluto het verst van de zon staat en het kleinst is en dat het er 10 keer zo koud is als in onze diepvriezer!





    18-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 17 november 2011
    Vervolg trucagefoto's










    16-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 15 november 2011
    De meester vertelde het boek 'Kippetjes tussen de sterren'. 
    Rond het boek deden we allerlei opdrachten waarbij we sterren konden verdienen als we ons best deden.
    Opdracht 1: Uitbeelden wat de meester vertelt.
    Opdracht 2: Woorden ritmisch verklanken
    Opdracht 3: Bewegen op muziek zoals we ons zouden voortbewegen op Mars of Uranus of Mercurius of ...
    Opdracht 4: Een affiche voor een nieuwe planeet ontwerpen om reclame te maken voor een reisje naar deze planeet.

    Op het einde van de dag toonde de meester hoe je met water en lucht een raket (plastic fles) de lucht in kan laten gaan.
    We reageerden allen erg enthousiast op dit knappe experiment.











    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 16 november 2011

    De schilderijen van Picasso lijken vaak wel een puzzel.  Wij kropen in de huid van Picasso.  Eerst knipten we puzzelstukken uit, met deze puzzelstukken maakten we een portret, maar we verzonnen niet zelf hoe we dit portret gingen maken.  Onze buur gaf ons instructies over hoe we de puzzelstukken moesten leggen en omgekeerd.  We moesten dus een duidelijke beschrijving geven van hoe het portret er uit moest zien en aandachtig luisteren!  Niet altijd gemakkelijk!




    14-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 14 november 2011
    Deze week krijgen we les van meester Tim.
    Meester Tim studeert voor onderwijzer en wil ons naast wiskunde en taal en ...  deze week wat bijbrengen over de ruimte.

    Vandaag leerden we over astronauten en de raket.
    Zo leerden we wie de eerste mens in de ruimte was: Joeri Gagarin , een russisch ruimtevaarder (1961),
    de eerste astronaut die een voetstap in het maanstof zette was Neil Armstrong (1969),
    en welke twee astronauten van ons land al met een Space Shuttle de lucht in gingen, Dirk Frimout in 1992 en Frank De Winne in 2002.
    we bekeken een filmpje over de ruimtevaart en mochten een soort 'astronautenvoeding' proeven.
    We hadden het ook over de zwaartekracht die er in de ruimte niet is en de probleempjes die dat met zich meebrengt. 
    Toen we het over het toiletbezoek hadden werden er heel wat "bah's" en "èh's" uitgeroepen en gelachen.




    12-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 10 november 2011

    Vandaag schreven en beluisterden enkele bijzondere en grappige mythes: 'De val van Icarus' en 'Koning Midas en z'n ezelsoren'.
    Kunnen jullie de mythes nog navertellen?

    Namiddag was het tijd voor actie!!!  We reden met de bus naar de sporthal van Spalbeek om er allerlei spelletjes en sporten met een bal te spelen.  Het was een heel leuke en vermoeiende namiddag!
























    09-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 9 november 2011

    Straffe kunst!

    Wisten jullie dat er een kunstenaar is die een machine heeft gemaakt die kaka doet?  Echt waar!  De kunstenaar heet Wim Delvoye.

    Wisten jullie dat er een kunstenaar was die schilderijen maakte door rond het schilderij te dansen en te spatten op het doek.  Deze kunstenaar was Jackson Pollock.

    Dit zijn enkele van de straffe verhalen die wij over kunst lazen.

    We zijn ook gestart met cijferend optellen, dit lukt al aardig!




    08-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 8 november 2011

    Op maandag zijn we met een nieuw thema van taal gestart 'Welkom in 't Snuk'.

    Onze gids, Dora Flits, gaat ons tijdens dit thema rondleiden in het museum 't Snuk', het kleine museum voor grote kunst!

    Dora vertelde ons de museumregels, deze schreven we in ons spellingboekje.  In het museum mag er heel veel maar net niet alles!

    Vandaag koos elk kind uit vele prenten en boeken het kunstwerk dat hem/haar het meest boeide.

    Vervolgens gingen we in groepjes zitten en bekeken we een aantal kunstwerken, we gaven er onze mening over en kwamen in ons groepje tot een besluit: dit werk is kunst of dit werk is geen kunst.

    We brachten vandaag ook een bezoekje aan het kerkhof en leerden enkele moeilijke woorden zoals grafzerk, columbarium, urne, cremeren, strooiweide, ...











    30-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 28 okober 2011 (vervolg)



    Na de speeltijd genoten we van de film 'Jozef' n.a.v. ons godsdienstthema.

    's Middags konden  we genieten van onze heerlijke, zelfgemaakte spinnensoep, en of sommigen genoten! 
    Ze aten zoveel soep dat hun buikje dik was en er geen plaats meer was voor boterhammen.

    Namiddag gingen we plonsen in het zwembad van Lummen.

    Tot slot sloten de dag af met het beluisteren van onze luisterspelen.














    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per week
  • 27/08-02/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/05-14/05 1972
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs