Eindelijk vinden we Martijn, we zijn allemaal erg opgewonden en vertellen over ons hele avontuur.
Nu wordt het toch wel echt tijd om de uitgang te zoeken, want ook al hebben we onder de grond heel veel toffe dingen meegemaakt, we zouden hier toch niet voor altijd willen wonen.
Opeens zien we een fel licht, dat moet de uitgang zijn!Maar wat nu, we zijn veel te klein om uit de kuil te kruipen!
In groepjes zoeken we naar een oplossing en spelen we een vragenspel over onze tocht onder de grond.
Bij onze wiskundeles hebben we elkaar gemeten: onze grootte, ons gewicht, onze voet, onze voetstap, onze arm, onze handspan,....
25-01-2012
Woensdag, 25 januari 2012
Het werd een spannende dag, vandaag deden we met 10 kinderen van onze klas mee aan het trefbaltornooi.
We speelden trefbal tegen verschillende Herkse scholen.
We vormden een superteam!!! We gooiden keihard en konden de ballen goed opvangen.
We konden alle ploegen van de kaart blazen, we staken er met kop en schouders bovenuit.
Van de 8 matchen wonnen we er 7!!!
Eén match tegen Herk-Centrum verloren we omdat we een beetje te overmoedig werden en wat risico's namen.
We wonnen glansrijk!!! De laatste matchen speelden we zelfs alle spelers van het veld!
Zo werden we dus kampioen en prijkt er nu een trofee in onze klas!
Hiep hiep hoera voor ons superteam!!!
24-01-2012
Dinsdag, 24 januari 2012
Het mannetje houdt zich aan zijn woord, als wij de eed in ons spelligboek aanvullen en de eed afleggen mogen we lid worden van de Vereniging van Grotten en Tunnels en ontvangen wij een lidkaart.
23-01-2012
Maandag, 23 januari 2012
We nemen afscheid van de graafmannetjes en nemen nu de andere opening in de tunnel op weg naar de Vereniging voor Grotten en Tunnels.
Opeens komt er een mannetje uit een hoekje dat roept: "Ho, ho, niet zo snel.Vooraleer jullie het vergaderlokaal binnenmogen, moeten jullie eerst bewijzen dat jullie iets van grotten en tunnels afweten."
Oh, neen, weer een opdracht en wij willen naar Martijn!
We krijgen een bijzondere tekst over grotten van het mannetje, maar de tekst ligt door elkaar, aan ons om de tekst in de goede volgorde aan elkaar te plakken.
Als we deze opdracht goed hebben, mogen we lid worden van de Vereniging van Grotten en Tunnels.Joepie, leuk!
20-01-2012
Maandag, 16 januari t.e.m. vrijdag, 20 januari
We zetten onze zoektocht naar Martijn onder de grond verder.
Onder de grond horen we opeens een zacht geluid, het is een klein dasje dat huilt.
Het kleine dasje heeft schrik van de vossen die in hun dassen-burcht wonen, aan ons om de vossen te verjagen.
In duo's wijzen we elkaar de weg op een plannetje en verjagen zo de vossen.
Wat een avontuur!
"Bonjour!" horen we plots zoemend in onze oren, het is de prachtige Franse kever, Louis.
Hij kan al heel goed Nederlands, maar hij heeft een probleem met het schrijven van onze taal.
Dus leren wij Louis zonder fouten schrijven, wij leren hem drie regels:
- hoor je op het einde van een woord een oo, aa of uu dan schrijven we deze kort, nl. o, a, u (zo, ga, nu).
- de verdubbelingsregel: ik hoor een korte klinker, gevolgd door 1 medeklinker, ik schrijf de medeklinker dubbel.
(bij meerdere klankgroepen)
- de verenkelingsregel: ik hoor een lange klinker, gevolgd door 1 medeklinker, ik schrijf de lange klinker enkel.
(bij meerder klankgroepen)
We gaan verder op pad en ontmoeten het groentemannetje, hij vraagt of we Maja willen helpen met haar groentetuin,
ze heeft er een rommeltje van gemaakt: alle groenten staan door elkaar.
Als we goed naar het groentemannetje luisteren krijgt alles netjes een goede plaats in de tuin
en weten we ook welk tuingereedschap we nodig hebben om Maja te helpen.
Ook het groentemannetje heeft wat opgeruimd en heeft een brief gevonden van Martijn.
In de brief schrijft Martijn dat hij bij de Vereniging voor Grotten en Tunnels op Fabio en ons zal wachten.
We kunnen hier niet snel genoeg weg zijn en hollen snel door de gang naar de Vereniging. Maar plots kunnen we niet verder, een enorme afvalberg verspert de weg, de moed zakt ons in de schoenen, nu moeten we die afvalberg eerst nog opruimen, zo geraken we nooit op tijd bij de Vereniging.Een enorm vuil mannetje vraagt of wij willen helpen met het sorteren van het afval.
We leren de verwijswoorden te gebruiken bij het sorteren.
Deze fles hoort in die container.
Dit blikje hoort in deze container.
Dat doosje hoort in die container. ...
Eindelijk is de afvalberg opgeruimd, we zetten onze tocht verder, plotseling struikelen we over een draad, er loeit een sirene.Het postmannetje houdt ons tegen en geeft ons een brief van de mama van Fabio, zij is erg ongerust, voor we verder mogen, moeten we eerst een brief terug schrijven aan de mama van Fabio.
Als we de brief geschreven hebben nemen we snel afscheid van het postmannetje, eindelijk zien we een bordje waarop staat: Vereniging voor Grotten en Tunnels.Nu Martijn nog vinden.In de grond vinden we twee openingen, welke moeten we nemen?Op goed geluk nemen we de rechtse, we komen bij de Grot van Toen.Een groep kleine mannetjes zit rond een grote bak met vreemde voorwerpen.Het zijn de graafmannetjes en ze spelen een raadspel."We laten jullie niet gaan, vooraleer jullie ons superleuke spel gespeeld hebben," zeggen ze.
Net als de graafmannetjes spelen we een raadspel.We beschrijven een voorwerp dat we onder de grond vinden en wie het eerst het voorwerp raadt, wint het kaartje.Wie verzamelt de meeste kaartjes?
13-01-2012
Vrijdag, 13 januari 2012
We rommelen wat aan de deurknop en ineens zwaait de deur open.Maar wat is dat voor kabaal, we horen een oorverdovend gehuil van mierenbaby's.De grote mieren zijn boos en eisen dat we de mierenbaby's terug in slaap laten vallen door een verhaaltje te vertellen, zoals Martijn.Om een idee te krijgen welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, lezen we het verhaal dat Martijn verteld heeft.Maar de woorden van elke zin staan door elkaar.We knippen per twee een zin in zinsdelen en maken er een mooie zin van.
Zo, nu we een idee hebben over welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, gaan we zelf op zoek naar een geschikt verhaal.
Per twee kiezen we een tekst in ons tekstboek en bereiden deze tekst voor. Daarna lezen we de tekst in groepjes aan elkaar voor en kiezen we het geschiktste verhaal.
12-01-2012
Donderdag, 12 januari 2012
Vandaag oefenden we met gewichten. We werden in groepjes verdeeld en gingen voorwerpen schatten en wegen. We verdeelden een kilogram (= 1000 g) rijst in 2, 4, 5 of 10 gelijke groepjes. We werkten in ons werkschrift en we schatten geblinddoekt welk mandje met gewichten het zwaarst is.
11-01-2012
Maandag, 9 januari t.e.m. woensdag, 11 januari 2012
Op maandag zijn we met een nieuw thema gestart nl. 'Ondergronds'.
In dit thema gaan we op zoek naar Martijn Coens, die verdwenen is.
Door middel van een opsporingsbericht krijgen we een idee over wie Martijn is,
hij is voor het laatst in het park 'De Warande' gezien door Fabio, zijn beste vriend.
Werd hij ontvoerd, is hij in de vijver gevallen of in de diepe kuil?
Samen met Fabio gaan we op zoek naar Martijn.We nemen een kijkje bij de kuil en horen daar een vreemd stemmetje, het blijkt het stemmetje van een aardmannetje te zijn.
Van de aardmannetjes mogen we een kijkje onder de grond nemen , maar dan moeten we eerst een opdracht uitvoeren.We moeten enkele dieren onder de grond beter leren kennen zodat we niet zouden schrikken als we ze onder de grond ontmoeten.
In duo's gaan we aan de slag, we maken kennis met de mier, de mol, de regenworm, de meikeverlarve en de ijsvogel.In elk tekstje gaan we op zoek naar wat het dier eet, wie zijn vijand is, waarmee hij graaft en wat er bijzonder is aan het dier
De aardmannetjes feliciteren ons met onze opdracht en we mogen onze tocht onder de grond verder zetten.Daar staan we voor een volgend probleem. We moeten door een deurtje dat veel te klein is voor ons.Gelukkig vinden we een recept van een verkleiningsdrankje.We noteren wat we nodig hebben voor het recept en hoe we het moeten maken.Vervolgens brouwen we het toverdrankje en drinken het samen op, en ja hoor, we worden steeds kleiner en kleiner zodat we door het deurtje kunnen.
24-12-2011
Vrijdag, 23 december 2011
We vierden vandaag feest in de klas op de achtergrond klonk kerstmuziek en af en toe zongen we luidkeels mee, met het Ketnetlied of de Jingle Bells Rock, ...
We dansten, maakten plezier, deden de stoelendans, speelden spelletjes, openden pakjes, aten lekkere wafeltjes of cake, smulden van heerlijke chocomelk en ... nog meer leuks!
Fijne kerstvakantie!!!
23-12-2011
Vrijdag, 23 december 2011
Vervolg kerstfeestje
Dinsdag, 20 december 2011
Deze maand leerden we vanalles over 'KUNST'! Dat is echt super cool!We leerden nadenken over kunstwerken: schilderijen, beeldhouwwerken en ook verhalen.We leerden over heel gekke kunst, zoals Jackson Pollock die een schilderij maakte door rond zijn doek te dansen en overal met verf te spatten en over Wim Delvoye en zijn Cloaca (kaka-machine).We leerden ook wat kubisme is, en dit dankzij Picasso.We zagen ook dat sommige kunstenaars graag kindertekeningen maken, zoals Karel Appel.
We luisterden naar een prachtig verhaal over de val van Icarus en zagen het schilderij in het museum.Dankzij Dora Flits (onze gids) zijn wij nu echte kunstkenners geworden en weten wij nu ook dat kunst of een museum helemaal niet saai is, het is zelfs super hip en cool !
En weet je wat leuk is? Bij 'Kunst' mag je alles zeggen, ook als je het saai of lelijk vindt.Alles mag en alles kan!Jammer dat het thema nu al voorbij is!
Als afsluiting organiseerden we een tentoonstelling van onze kunstwerken.Alle kinderen en leerkrachten van onze school werden uitgenodigd, alsook de ouders van onze klas.We verwelkomden ze in ons museum 't Snuk in de 'Grote Zaal' waar ze vijf kunstwerken, 'De Zepslangen, Spitterspat, De gekleurde planeten, Het 3de hands-voetje en de Zeppie Kleppie', konden bewonderen.Ieder van ons was er een gids en gaf uitleg bij de kunstwerken.
22-12-2011
Dinsdag, 20 december 2011
Welkom in het museum t Snuk, een museum met kunstwerken.
We zijn hier in de Grote Zaal, we noemen het de knutselfrutselzaal waar we 5 speciale kunstwerken vinden die door een heleboel kinderen samen gemaakt zijn, de kinderen vanhet derde leerjaar.
Het zijn 5 prachtige kunstwerken.
Onze gidsen geven jullie bij elk kunstwerk wat meer uitleg, dus veel plezier!
Dit kunstwerk heetde Zepslangen.
Het is gemaakt van allerlei wegwerpmaterialen.
We moesten plastic flesjes meebrengen en de juf maakte ze aan elkaar tot een slangenboom.
Beneden zit er zand in de flessen zodat het kunstwerk stevig is.Nadien werd er papier-maché rond de flessen gedaan.Vervolgens heeft iedereen een slang geverfd.We hebben het met veel plezier gemaakt en zijn trots op het resultaat.
De naam Zepslangen verwijst naar onze school, De Zeppelin.
Elk kind van onze klas schilderde 1 slang, iedereen heeft dus een deeltje bijgedragen tot dit kunstwerk.
Alle deeltjes samen vormen één geheel.Zo willen wij ook met onze klas één geheel vormen, want iedereen hoort erbij!
Dit kunstwerk heet de Spitterspat.
Het is een kleurrijk, origineel schilderij.
We hebben met een penseel om beurt langs alle kanten van het blad gespat.
Heel eenvoudig, maar de verf vloog wel in het rond.
Zoals jullie zien is het een kleurenpracht geworden met alle kleuren van de regenboog!!
Deze kleurenpracht willen wij met onze klas ook uitdragen door samen een prachtige vriendenklas te vormen.
Dit kunstwerk heet De gekleurde planeten
We hebben van wc-papier propjes gemaakt.Die propjes rolden we door behangerslijm en daarna door de verf.
Daarna mochten we ons een beetje afreageren door hard met de propjes te gooien.
Zo ontstond dit schilderij met allemaal mini planeetjes, elk met zijn eigenschappen.
De betekenis achter dit schilderij is dat wij ook allemaal onze eigen eigenschappen hebben en uniek zijn en dat er in onze klas ook al wel eens woorden vallen, maar dat we het daarna ook weer goedmaken.
Dit kunstwerk is het 3de hands-voetje.
Het is gemaakt van alle handen en voeten van de kinderen van het derde leerjaar.
We deden natuurlijk één schoen en één sok uit en een klasgenootje verfde onze voet, daarna maakten we een afdruk van onze voet op ons schilderij.
Daarna verfden we zelf onze hand en maakten we er ook een afdruk van.
Zo ontstond het
3de hands-voetje
De naam 3de hands-voetje verwijst natuurlijk naar de kinderen van het 3de leerjaar die een afdruk maakten van hun hand en hun voet op het schilderij.
Alle handen en voeten zijn met elkaar verbonden en vormen zo één geheel.
Zo willen wij met onze klas ook één geheel vormen waar iedereen in thuis hoort.
Dit kunstwerk is deZeppie-Kleppie
Het is een olifant van krantenpapier.
Als basis namen we een oude stoel en deze omwikkelden we met krantenpapier, we probeerden er een soort monster van te maken en zo is deze toch wel schattige, originele olifant ontstaan.
We noemden hem de Zeppie-Kleppie, verwijzend naar onze school de Zeppelin.
En Kleppie omdat we dat leuk vonden rijmen.Maar er zit toch wel meer achter.Kleppie verwijst ook naar onze klas ook al kunnen we het goed uitleggen klepperen en soms weinig van elkaar verdragen toch zijn wij allemaal prachtige, schattige kinderen!Net zoals deze schattige olifant.
In hoop dat jullie het fijn vonden.
Bedankt voor jullie bezoek.
14-12-2011
Woensdag, 14 december 2011
We gingen vandaag op zoek naar de ouders van kinderen.In ons taalboek gaven de kinderen uit de klas van Kalle ons wat informatie over hun ouders met behulp van die informatie gingen we in ons werkschrift op zoek naar de juiste ouders, dit was niet altijd even gemakkelijk!
12-12-2011
Maandag, 12 december 2011
In de les van wiskunde speelden we spelletjes om de getallen tot 1000 beter te kunnen lezen en schrijven en om meer inzicht te krijgen in de getallen tot 1000.
We speelden bingo, memory, gooiden met dobbelstenen en maakten spelletjes in ons werkschrift.
08-12-2011
Donderdag, 8 december 2011
We zijn inmiddels met een nieuw thema gestart 'Allemaal familie'.
We leerden elkaars familie al wat beter kennen.
We vertelden wie onze naam gekozen heeft of waar hij vandaan komt.
Wisten jullie dat Valérie haar naam van dokter Valérie uit Thuis komt?
We kregen ook de opdracht om een gesprekje over onze familie, naam, ... voor te bereiden voor dinsdag 6 december.
We speelden postbode en gingen op zoek naar het juiste huis in de ABC-straat om onze brief te posten hiervoor kregen we een aantal tips.
06-12-2011
Dinsdag, 6 december 2011
Hoog bezoek vandaag!
Ja, ja alle kinderen van het derde leerjaar zijn braaf geweest en kregen vannacht bezoek van Sinterklaas en Zwarte Piet.
Zwarte Piet was wat slordig geweest want overal vonden we handafdrukken.
We kregen koekjes en mandarijntjes en boeken voor in onze leeshoek. We bedankten Sint en Piet met een dansliedje 'De pietengym' en we hadden er duidelijk plezier in!
Gisteren verzonnen we een interview met Sinterklaas of één van de pieten. Er waren enkele originele interviews bij!
05-12-2011
Maandag, 5 december 2011
In de les van wiskunde hadden we het vandaag over het gewicht.In groepjes hebben we het gewicht van voorwerpen geschat en achteraf met de weegschaal gecontroleerd, we vulden zakjes met 100 g rijst, we wogen hoeveel appelen en sinaasappelen in 1 kg gaan, we wogen het gewicht van 1 euro, een ei, een klontje suiker, ... .Bij 1 g denken we aan een m&m, bij 1 kg aan een pak suikerklontjes.