De Zeppelin 3
Inhoud blog
  • Laatste dag van het schooljaar (vervolg)
  • Laatste dag van het schooljaar
  • Afscheidsfeestje bij de juf
  • Maandag, 11 juni t.e.m. vrijdag, 15 juni 2012
  • Maandag, 4 juni t.e.m. vrijdag, 8 juni 2012
    13-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 13 januari 2012

    We rommelen wat aan de deurknop en ineens zwaait de deur open.  Maar wat is dat voor kabaal, we horen een oorverdovend gehuil van mierenbaby's.  De grote mieren zijn boos en eisen dat we de mierenbaby's terug in slaap laten vallen door een verhaaltje te vertellen, zoals Martijn.  Om een idee te krijgen welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, lezen we het verhaal dat Martijn verteld heeft.  Maar de woorden van elke zin staan door elkaar.  We knippen per twee een zin in zinsdelen en maken er een mooie zin van.

    Zo, nu we een idee hebben over welk verhaal de mierenbaby's leuk vinden, gaan we zelf op zoek naar een geschikt verhaal.

    Per twee kiezen we een tekst in ons tekstboek en bereiden deze tekst voor. Daarna lezen we de tekst in groepjes aan elkaar voor en kiezen we het geschiktste verhaal.

















    12-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 12 januari 2012
    Vandaag oefenden we met gewichten.  We werden in groepjes verdeeld en gingen voorwerpen schatten en wegen.
    We verdeelden een kilogram (= 1000 g) rijst in 2, 4, 5 of 10 gelijke groepjes.  We werkten in ons werkschrift en we schatten geblinddoekt welk mandje met gewichten het zwaarst is.













    11-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 9 januari t.e.m. woensdag, 11 januari 2012

    Op maandag zijn we met een nieuw thema gestart nl. 'Ondergronds'.

    In dit thema gaan we op zoek naar Martijn Coens, die verdwenen is.

    Door middel van een opsporingsbericht krijgen we een idee over wie Martijn is,

    hij is voor het laatst in het park 'De Warande' gezien door Fabio, zijn beste vriend.

    Werd hij ontvoerd, is hij in de vijver gevallen of in de diepe kuil?

    Samen met Fabio gaan we op zoek naar Martijn.  We nemen een kijkje bij de kuil en horen daar een vreemd stemmetje, het blijkt het stemmetje van een aardmannetje te zijn.

    Van de aardmannetjes mogen we een kijkje onder de grond nemen , maar dan moeten we eerst een opdracht uitvoeren.  We moeten enkele dieren onder de grond beter leren kennen zodat we niet zouden schrikken als we ze onder de grond ontmoeten.

    In duo's gaan we aan de slag, we maken kennis met de mier, de mol, de regenworm, de meikeverlarve en de ijsvogel.  In elk tekstje gaan we op zoek naar wat het dier eet, wie zijn vijand is, waarmee hij graaft en wat er bijzonder is aan het dier

    De aardmannetjes feliciteren ons met onze opdracht en we mogen onze tocht onder de grond verder zetten.  Daar staan we voor een volgend probleem. We moeten door een deurtje dat veel te klein is voor ons.  Gelukkig vinden we een recept van een verkleiningsdrankje.  We noteren wat we nodig hebben voor het recept en hoe we het moeten maken.  Vervolgens brouwen we het toverdrankje en drinken het samen op, en ja hoor, we worden steeds kleiner en kleiner zodat we door het deurtje kunnen.




















    24-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 23 december 2011

    We vierden vandaag feest in de klas op de achtergrond klonk kerstmuziek en af en toe zongen we luidkeels mee, met het Ketnetlied of de Jingle Bells Rock, ...

    We dansten, maakten plezier, deden de stoelendans, speelden spelletjes, openden pakjes, aten lekkere wafeltjes of cake, smulden van heerlijke chocomelk en ... nog meer leuks!

    Fijne kerstvakantie!!!

























    23-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 23 december 2011
    Vervolg kerstfeestje
























    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 20 december 2011

    Deze maand leerden we vanalles over 'KUNST'! Dat is echt super cool!  We leerden nadenken over kunstwerken: schilderijen, beeldhouwwerken en ook verhalen.  We leerden over heel gekke kunst, zoals Jackson Pollock die een schilderij maakte door rond zijn doek te dansen en overal met verf te spatten en over Wim Delvoye en zijn Cloaca (kaka-machine).  We leerden ook wat kubisme is, en dit dankzij Picasso.  We zagen ook dat sommige kunstenaars graag kindertekeningen maken, zoals Karel Appel.

    We luisterden naar een prachtig verhaal over de val van Icarus en zagen het schilderij in het museum.  Dankzij Dora Flits (onze gids) zijn wij nu echte kunstkenners geworden en weten wij nu ook dat kunst of een museum helemaal niet saai is, het is zelfs super hip en cool !

    En weet je wat leuk is? Bij 'Kunst' mag je alles zeggen, ook als je het saai of lelijk vindt.  Alles mag en alles kan!  Jammer dat het thema nu al voorbij is!

    Als afsluiting organiseerden we een tentoonstelling van onze kunstwerken.  Alle kinderen en leerkrachten van onze school werden uitgenodigd, alsook de ouders van onze klas.  We verwelkomden ze in ons museum 't Snuk in de 'Grote Zaal' waar ze vijf kunstwerken, 'De Zepslangen, Spitterspat, De gekleurde planeten, Het 3de hands-voetje en de Zeppie Kleppie', konden bewonderen.  Ieder van ons was er een gids en gaf uitleg bij de kunstwerken.
























    22-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 20 december 2011

    Welkom in het museum ’t Snuk, een museum met kunstwerken.

     

    We zijn hier in de ‘Grote Zaal’, we noemen het de knutselfrutselzaal waar we 5 speciale kunstwerken vinden die door een heleboel kinderen samen gemaakt zijn, de kinderen vanhet derde leerjaar.

     

    Het zijn 5 prachtige kunstwerken.

     

    Onze gidsen geven jullie bij elk kunstwerk wat meer uitleg, dus veel plezier!

     

     

    Dit kunstwerk heetde ‘Zepslangen’.

     

    Het  is gemaakt van allerlei wegwerpmaterialen.

    We moesten plastic flesjes meebrengen en de juf maakte ze aan elkaar tot een slangenboom. 

     

    Beneden zit er zand in de flessen zodat het kunstwerk stevig is.  Nadien werd er papier-maché rond de flessen gedaan.  Vervolgens heeft iedereen een slang geverfd.  We hebben het met veel plezier gemaakt en zijn trots op het resultaat.

     

    De naam ‘Zepslangen’ verwijst naar onze school, De Zeppelin.

    Elk kind van onze klas schilderde 1 slang, iedereen heeft dus een deeltje bijgedragen tot dit kunstwerk.

     

    Alle deeltjes samen vormen één geheel.  Zo willen wij ook met onze klas één geheel vormen, want iedereen hoort erbij!

     

     

    Dit kunstwerk heet de ‘Spitterspat’.

     

    Het is een kleurrijk, origineel schilderij.

     

    We hebben met een penseel om beurt langs alle kanten van het blad gespat. 

    Heel eenvoudig, maar de verf vloog wel in het rond.

     

    Zoals jullie zien is het een kleurenpracht geworden met alle kleuren van de regenboog!!

     

    Deze kleurenpracht willen wij met onze klas ook uitdragen door samen een prachtige vriendenklas te vormen.

     

     

    Dit kunstwerk heet  ‘De gekleurde planeten’

     

    We hebben van wc-papier propjes gemaakt.  Die propjes rolden we door behangerslijm en daarna door de verf.

     

    Daarna mochten we ons een beetje afreageren door hard met de propjes te gooien.

     

    Zo ontstond dit schilderij met allemaal mini planeetjes, elk met zijn eigenschappen.

     

    De betekenis achter dit schilderij is dat wij ook allemaal onze eigen eigenschappen hebben en uniek zijn en dat er in onze klas ook al wel eens woorden vallen, maar dat we het daarna ook weer goedmaken.

     

     

    Dit kunstwerk is het ‘3de hands-voetje’.

     

    Het is gemaakt van alle handen en voeten van de kinderen van het derde leerjaar.

     

    We deden natuurlijk één schoen en één sok uit en een klasgenootje verfde onze voet, daarna maakten we een afdruk van onze voet op ons schilderij.

    Daarna verfden we zelf onze hand en maakten we er ook een afdruk van.

    Zo ontstond het

    “3de hands-voetje’

     

    De naam “3de hands-voetje verwijst natuurlijk naar de kinderen van het 3de leerjaar die een afdruk maakten van hun hand en hun voet op het schilderij.

     

    Alle handen en voeten zijn met elkaar verbonden en vormen zo één geheel.

    Zo willen wij met onze klas ook één geheel vormen waar iedereen in thuis hoort.

     

     

    Dit kunstwerk is de“Zeppie-Kleppie”

     

    Het is een olifant van krantenpapier.

     

    Als basis namen we een oude stoel en deze omwikkelden we met krantenpapier, we probeerden er een soort monster van te maken en zo is deze toch wel schattige, originele olifant ontstaan.

     

    We noemden hem de “Zeppie-Kleppie”, verwijzend naar onze school de Zeppelin.

    En Kleppie omdat we dat leuk vonden rijmen.  Maar er zit toch wel meer achter.  Kleppie verwijst ook naar onze klas ook al kunnen we het goed uitleggen “klepperen” en soms weinig van elkaar verdragen toch zijn wij allemaal prachtige, schattige kinderen!  Net zoals deze schattige olifant.

      

    In hoop dat jullie het fijn vonden.

     

    Bedankt voor jullie bezoek.

     




























    14-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 14 december 2011

    We gingen vandaag op zoek naar de ouders van kinderen.  In ons taalboek gaven de kinderen uit de klas van Kalle ons wat informatie over hun ouders met behulp van die informatie gingen we in ons werkschrift op zoek naar de juiste ouders, dit was niet altijd even gemakkelijk!









    12-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 12 december 2011

    In de les van wiskunde speelden we spelletjes om de getallen tot 1000 beter te kunnen lezen en schrijven en om meer inzicht te krijgen in de getallen tot 1000.

    We speelden bingo, memory, gooiden met dobbelstenen en maakten spelletjes in ons werkschrift.












    08-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 8 december 2011

    We zijn inmiddels met een nieuw thema gestart 'Allemaal familie'. 

    We leerden elkaars familie al wat beter kennen. 

    We vertelden wie onze naam gekozen heeft of waar hij vandaan komt.

    Wisten jullie dat Valérie haar naam van dokter Valérie uit “Thuis” komt?

    We kregen ook de opdracht om een gesprekje over onze familie, naam, ... voor te bereiden voor dinsdag 6 december.

    We speelden postbode en gingen op zoek naar het juiste huis in de ABC-straat om onze brief te posten hiervoor kregen we een aantal tips.

     




    06-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 6 december 2011

    Hoog bezoek vandaag!

    Ja, ja alle kinderen van het derde leerjaar zijn braaf geweest en kregen vannacht bezoek van Sinterklaas en Zwarte Piet.

    Zwarte Piet was wat slordig geweest want overal vonden we handafdrukken.

    We kregen koekjes en mandarijntjes en boeken voor in onze leeshoek.

    We bedankten Sint en Piet met een dansliedje 'De pietengym' en we hadden er duidelijk plezier in!

    Gisteren verzonnen we een interview met Sinterklaas of één van de pieten.

    Er waren enkele originele interviews bij!























    05-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 5 december 2011

    In de les van wiskunde hadden we het vandaag over het gewicht.  In groepjes hebben we het gewicht van voorwerpen geschat en achteraf met de weegschaal gecontroleerd, we vulden zakjes met 100 g rijst, we wogen hoeveel appelen en sinaasappelen in 1 kg gaan, we wogen het gewicht van 1 euro, een ei, een klontje suiker, ... .  Bij 1 g denken we aan een m&m, bij 1 kg aan een pak suikerklontjes.




    29-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 29 november 2011
    Vandaag mochten we genieten van de Sint en Piet show van Fabularasa.
    We waren allemaal heel enthousiast en zongen uit volle borst mee met de pietengym.



    22-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 22 november 2011

    We wandelen verder naar de volgende zaal van 't Snuk' en bekijken een beeldhouwwerk van een koning en een koningin, buiten in de tuin vinden we nog veel meer beeldhouwwerken.  We zoeken bij elk beeldhouwwerk (kunstkoe, zandsculptuur, papier-maché eend, manneken Pis, ...) het juiste denkballonnetje.  Nu is het onze beurt om voor beeld te spelen.  We spelen om beurt voor beeldhouwer en voor beeld.  De beeldhouwer leest hoe het beeld moet staan en hoe het moet kijken.

























    21-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 22 november 2011
    Vervolg beeldhouwer en beeld spelen
























    20-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 22 novermber 2011
    Vervolg beeldhouder en beeld










    19-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 17 november 2011

    We betreden een nieuwe zaal in 't Snuk, Dora toont er ons het volgende kunstwerk, een vreemde foto.

    Dora vertelt ons hoe we zelf zo een trucagefoto kunnen maken.  We schrijven alles wat Dora ons zegt stap voor stap op.

    Dan gaan we zelf aan de slag, we zoeken een vriendje en maken samen een gekke foto.




















    Ons project over de ruimte ging vandaag over de verschillende planeten, de maansverduistering en zonsverduistering.
    In groepjes leerden we de planeten wat beter kennen.
    Zo leerden we dat:
    - Mercurius het dichtst bij de zon staat en dat het er tot 555° C kan zijn.
    - Venus bedekt is met een dikke wolkenlaag.
    - Mars 'de rode planeet' het meest op de aarde lijkt en de temperatuur schommelt er tussen - 125° C en ° C.
    - Jupiter de grootste en zwaartste planeet is.
    - Saturnus ringen heeft.
    - Uranus op haar zij ligt.
    - Neptunus een blauwe reus is .
    - Pluto het verst van de zon staat en het kleinst is en dat het er 10 keer zo koud is als in onze diepvriezer!





    18-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 17 november 2011
    Vervolg trucagefoto's










    16-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 15 november 2011
    De meester vertelde het boek 'Kippetjes tussen de sterren'. 
    Rond het boek deden we allerlei opdrachten waarbij we sterren konden verdienen als we ons best deden.
    Opdracht 1: Uitbeelden wat de meester vertelt.
    Opdracht 2: Woorden ritmisch verklanken
    Opdracht 3: Bewegen op muziek zoals we ons zouden voortbewegen op Mars of Uranus of Mercurius of ...
    Opdracht 4: Een affiche voor een nieuwe planeet ontwerpen om reclame te maken voor een reisje naar deze planeet.

    Op het einde van de dag toonde de meester hoe je met water en lucht een raket (plastic fles) de lucht in kan laten gaan.
    We reageerden allen erg enthousiast op dit knappe experiment.











    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 16 november 2011

    De schilderijen van Picasso lijken vaak wel een puzzel.  Wij kropen in de huid van Picasso.  Eerst knipten we puzzelstukken uit, met deze puzzelstukken maakten we een portret, maar we verzonnen niet zelf hoe we dit portret gingen maken.  Onze buur gaf ons instructies over hoe we de puzzelstukken moesten leggen en omgekeerd.  We moesten dus een duidelijke beschrijving geven van hoe het portret er uit moest zien en aandachtig luisteren!  Niet altijd gemakkelijk!




    Welkom in het derde leerjaar!
    Archief per week
  • 27/08-02/09 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 08/05-14/05 1972
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs