Appels in Frankrijk
Foto
Categorieën
  • Aparte groentes (17)
  • Appelvrouw&Lie (76)
  • De tuin (76)
  • Dorpsleven (34)
  • Gereedschap (4)
  • Groenterecepten (27)
  • In Nederland (11)
  • Inmaakrecepten (17)
  • Jamrecepten (24)
  • Koken algemeen (9)
  • Kruidenrecepten (5)
  • Met Alcohol (14)
  • Oogst (6)
  • Pompoenen (21)
  • Recettes Lorraine (2)
  • Soeprecepten (4)
  • Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • Ratafía Catalan
  • Indische loopeenden
  • Vervolg Keyhole Garden
  • Woning met uitzicht te huur
  • Keyhole Garden deel 1
  • Keyhole Garden deel 2
  • Dahlia jam
  • Flognarde aux haricots verts/sperziebonenclafoutis
  • Ratafia dragon
  • Vrienden op de fiets
    Zoeken in blog

    Foto
    Gastenboek
  • Le compravendite in Italia relative a proprietà di lusso
  • Gli psicologi trovano i clienti sulla rete
  • L'attività esoterica nel mondo
  • Il posizionamento seo
  • Barbour Ariel Track Quilted Jacket Black

    Gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    Foto
    25-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chayote
    Uit Zuid-Frankrijk -omgeving Nîmes- heb ik een kistje chayotes gekregen.
    Ik kreeg ze om op te eten, maar al snel heb ik besloten de vruchten te bewaren om te proberen ze zelf in de aankomende zomer te telen.
    Deze groene vrucht kan je eten zoals een zomersquash..zoals bv een courgette met wat steviger vruchtvlees.
    De vruchten die ik heb zijn glad handgroot, maar ik heb gelezen dat ze wel tot 1 kilo kunnen worden, en ook harig kunnen zijn. Er zit een vrij grote witte pit in de vrucht.
    Het kostte me even moeite om informatie te vinden over de teelt van de chayote, maar uiteindelijk heb ik op enkele Engelstalige websites de informatie gevonden die ik zocht.

    Vrij vertaald gaat de teelt zo:
    Je kunt van de chayote geen zaden nemen..je moet de hele vrucht gebruiken om weer een nieuwe plant te nemen. Het zaad ontkiemt alleen binnen de vrucht.
    Je eerste stap is dus het vinden van deze vrucht..in de late herfst of winter misschien te vinden bij de Turkse of Oosterse groenteboer.
     (Het schijnt niet uit te maken of de vrucht uit een koude opslag komt of dat hij in plastic is verpakt.)
    Koop er meerdere ... zet ze weg op een donkere, koele (niet vriezend) plaats ... en wacht af.
    De spruit zal ergens in de winter verschijnen en zal groeien in de duisternis. In februari zou de scheut ongeveer zes centimeter lang moeten zijn.

    Dan, als het bij u in de buurt - net als in NO-Frankrijk - het buiten nog niet vorstvrij is, zet u de gekiemde chayote in een pot met de punt van de nieuwe groei net uit de grond glurend...zet hem in een zonnig raam, houd het vochtig, en plant het buiten zodra het weer warm genoeg is.
    Dat "warm genoeg" is wat mij betreft niet voor eind mei. 

    Daarna wordt het ook voor mij een beetje vaag..maar deze tekst vind je op het moestuinforum:
    Deze planten gedijen alleen in warme gebieden,in goed doorlatende, losse grond, goed vermengd met goede compost.
    In de groeiperiode hebben ze extra water nodig, voordat de plant gaat bloeien,zijn er 12 uren licht per etmaal nodig.

    Dat wil voor mij dus zeggen dat ik ze in grote potten ga zetten, als de zomer lekker warm is gaan de potten naar buiten, zo niet hou ik er minstens een in de kas, en een tegen een warme muur.

    Is het je gelukt zelf chayotes te kweken dan kunt u op de site van Naturespride o.a. dit lezen:  De chayote is waarschijnlijk een van de meest veelzijdige groenten beschikbaar. Wat men ook doet met een komkommer, meloen of pompoen kan men met de chayote doen. Het witte vlees is nogal knapperig en smaakt een beetje als een water kastanje.

    Veel recepten zijn er nog niet te vinden, maar dit lijkt mij bijvoorbeeld een lekker recept.:thumbup:

    De eerste foto is van eind december..je ziet duidelijk een groeipunt tevoorschijn komen.



    De tweede foto is van vandaag. Mijn buurman had een van de chayotes wat warmer gelegd en gaf deze aan mij..ik vind het nog wat vroeg om al zo`n slingerende plant in huis te hebben en heb de vrucht op de aarde in een frisse kamer ( 12 graden) gelegd..ik ben heel benieuwd of er wortels gaan komen of dat je de hele vrucht toch onder de grond zal moeten stoppen. De vrouw van wie ik de chayotes kreeg legt ze zo in de tuin neer..dan gaan ze vanzelf groeien zegt ze..dat is dan in Zuid-Frankrijk..een heel ander klimaat dan hier in het Hoge Noorden van hetzelfde land.







    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    24-03-2014
    Cayote

    Dag,

    ik woon in Borsbeek en ben op zoek naar een plantje, aflegger, stek of vrucht van de Coyote om dit

    jaar in mijn serre te planten. Ik heb gezien dat er verschillende soorten zijn... met en zonder stekkels,

    maar ik weet niet of er verschil in smaak in zit en ook niet waar ik deze ergens zou kunnen vinden.

    Heeft er mss. iemand nog ééntje staan of weet iemand waar ik deze (aflegger, vrucht) zou kunnen vinden.

    Ik heb zelfs genoeg andere plantjes staan waarmee ik zou kunnen ruilen...

    met vriendelijke groeten,

    Wim

    email: wim.vancouteren@flexso.com



    24-03-2014, 14:45 geschreven door Wim
    Foto
    Kijk ook eens op deze blogs...
  • Paradijs in GF!
  • Paradis (franstalig)
  • Moestuinforum
  • Agnes` kruidentuin
  • St.Laurent sur Othain
  • Hernia diafragmatica
  • Diana`s mooie moestuin
    Archief per jaar
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs