Welkom op de plaats waar vergeten plaatsen terug op de voorgrond komen, waar verkommerde gebouwen tot de verbeelding spreken, waar je als oldtimerliefhebber zeker wat zult vinden... Misschien zie je hier wel je eerste wagen waar je in rondreed, of je dagelijkse oldtimer die op een meeting gespot werd !!! Bent u op zoek naar een onderdeel voor uw oude wagen? Aarzel niet om te vragen,mss heb ik dat éne ding liggen waar u al lang naar zoekt !! Alle vragen zijn steeds welkom, plaatsbepalingen van verkommerde gebouwen e.d. maak ik liever niet publiek ( ter bescherming van de lokatie en privacy )... Enjoy !!
Mijn laatste aankoop, eerder wat impulsief, want ik had mezelf beloofd om momenteel wat rustiger te doen, maar allee... Gespot op een internet-verkoopsite, stond dit wagentje pas een half uurtje te koop. De woorden "originele motor" en "ongelast voertuig" waren een puls om de dag zelf eens te gaan kijken. En wat een verassing toen ik de wagen zag : enkel herspoten aan de buitenzijde, geen laswerk uitgevoerd en ook niks nodig, binnenkant koffer en interieur volledig originele lak. Weliswaar met de nodige gebruikssporen op de zetels en tapijtjes, maar dat nemen we er met plezier bij...tenslotte is de wagen 60j oud Enkel een goede poetsbeurt binnenin, een onderhoud, mistlicht en pinkers achteraan (vooraan stonden er al gemonteerd) maken de "bril" weer veilig voor een degelijk weggebruik...
Doel wordt voor het eerst vermeld in 1267 als "De Doolen". De precieze betekenis is onduidelijk, mogelijk verwijst het naar de "dalen" in de zin van uitgegraven zandhopen. In de middeleeuwen zouden De Doolen nog eilandjes in de Schelde geweest zijn. Het gebied rond Doel was oorspronkelijk veengebied en maakte deel uit van een brede oost-west georiënteerde veenzone over heel Zeeuwsvlaanderen en het noorden van Oostvlaanderen. Vooral ten noorden van Doel, in wat nu het Verdronken Land Van Saeftinghe is, was de veenlaag bijzonder dik. Vanaf de 13e eeuw werd in deze veenzone intensief turf gewonnen. Doel en omliggende gebieden behoorden oorspronkelijk toe aan de heer van Beveren , die de turfwinning stimuleerde. In 1571 werd Doel samen met Kieldrecht een afzonderlijke heerlijkheid. Vandaag echter heeft Doel alle economische activiteit verloren, door z'n nakende verdwijning...
In 1995 raakten uitbreidingsplannen bekend van de Administratie Waterwegen en Zeewezen van het Vlaams gewest om een nieuw containerdok net ten zuiden van Doel aan te leggen: het Deurganckdok. De uitvoering van het Deurganckdok deed vragen rijzen over de leefbaarheid van Doel en in de jaren daarna kwam het tot een bittere strijd om het voortbestaan van het dorp. In 1997 werd het actiecomité Doel 2020 opgericht en engageerden bekende figuren als oud-senator Ferdinand De Bondt en cineast Frank Van Passel zich in het protest. Onduidelijke politieke beslissingen en juridische blunders leidden tot grote vertragingen bij de bouw van het Deurganckdok en jarenlange onzekerheid over de toekomst van het dorp. De bewoners raakten verdeeld in een deel dat wenste te blijven en een deel dat een duidelijke en billijke onteigeningsregeling eiste. Op 1 juni 1999 besliste de Vlaamse regering na een eerdere voorlopige gewestplanwijziging uit 1998 dat Doel als woongebied van het gewestplan moest verdwijnen.
De Maatschappij voor Grond- en Industrialisatiebeleid van het Linkerscheldeoevergebied is reeds gestart met de sloop van gebouwen binnen en buiten de dorpskern. Hiermee trachten ze onveilige woningen te verwijderen en het kraken van woningen tegen te gaan. Er kwam veel protest tegen de afbraakwerken omdat de te slopen woningen vaak nog in goede staat waren. De sloopwerken moesten worden stilgelegd in mei 2009 omwille van een uitspraak in kortgeding van het Hof van Beroep van Gent. De rechtbank vaardigde een verbod uit om nog woningen te slopen. Achteraf werd er een tweede uitspraak gedaan door de rechtbank van eerste aanleg in Dendermonde waarbij een dwangsom van 1.000.000 werd opgelegd per inbreuk door de Maatschappij Linkerscheldeoever. Volgens de rechtbank zijn de sloopwerken een inbreuk tegen de milieuwetgeving aangezien Doel nog steeds woongebied is. De werken hebben er volgens de rechter ook de schijn van om de resterende bewoners op een onredelijke en onverantwoorde wijze te verjagen.
De Vlaamse regering zal in het najaar van 2011 een nieuw plan van ruimtelijke ordening goedkeuren voor het gebied Linkeroever. Daarop krijgt het dorp, dat momenteel officieel geklasseerd staat als woongebied, formeel de bestemming van havengebied. Dit zou de Vlaamse Overheid toestaan met de onteigeningen te beginnen van Doel en de ruimere polder. Volgens een uitgelekt document van de Vlaamse Regering zou 1.600 ha aangewend worden voor net nieuwe Saeftinghedok (ook al weet men men of de aanleg van dat dok compatibel is met de nabijheid van de kerncentrale).
Verder zal het geklasseerde erfgoed zou volgens het document verplaatst worden naar een nabijgelegen locatie in de gemeente Beveren, mogelijks Prosperpolder. Het gaat onder meer over de molen, het Hooghuis en het orgel van de parochiekerk. In situ bewaren werd als uitgesloten beschouwd.
Doel werd ook genoemd als mogelijke stortplaats voor de bouwput die moet dienen voor de aan te leggen Oosterweeltunnel. Tot zover kunnen we als urbexers enkel nog hopen op een paar mooie jaren om dit spookdorp op de lens te leggen...
Op de laatste zondag van augustus was er de jaarlijkse oldtimermeeing in Sluis, juist over de grens. Een relatief kleine bijeenkomst, die zich meer richt op oudere personen (te zien aan de soort wagens en prijsklasse !!) Meedoen aan dit evenement kost 32 euro, daarin zitten ontbijt, middagmaal en bbq inbegrepen, wat uiteindelijk niet slecht is, hé. Geniet mee van de Impala, Corvette, 356, Riley, Singer...
Auto Union, Volvo pv444, Desoto...het is eens iets anders dan een meeting waar je alledaagse wagens tegenkomt zoals kever of 2pk, alhoewel de laatste 2 meer voor mijn budget zijn dan al de rest, jammer...
Net buiten Lummen, bijna onzichtbaar tussen het groen, staat deze verlaten pastorij. Een statig gebouw, mooie lokatie voor pics daar er nog niks "gevonden" werd door onzeker volk. Eindelijk eens een gebouw waar ik naar het eerste verdiep kon gaan, de trap stond er nog stevig, wat niet gezegd kan worden om naar het 2de verdiep te gaan... Her en der sijpelt er water binnen en zwarte vocht-en schimmelplekken maken lugubere schilderijen op de muren. Een prachtige plaats voor urbexers, wel jammer van het huis met de mooie schouwbeschilderingen...
Op zondag 21 augustus 2011 vond voor de 11e keer de Internationale Oldtimer Meeting van Wervik plaats. Dit statisch treffen op en rond de stadsdomeinen Oosthove in het centrum van Wervik wordt aanzien als het grootste gratis oldtimertreffen uit België en Noord Frankrijk, en lokt jaarlijks ruim 450 oldtimers van alle slag : oldtimer wagens van alle merken en modellen (pré 1985), antieke traktoren, vintage sportbolides, legervoertuigen, antiek land- en tuinbouwmateriaal, oude motos en bromfietsen, er is ook een ruime wisselstukken-, miniaturen- en oldtimer-curiosa-beurs met ruim 70 stands binnen en in open lucht. Dit jaar stond de legendarische Citroen Traction-Avant in de kijker.
Gelegen op een boogscheut van Frankrijk, is het ook geen toeval dat er vele voertuigen van Franse makelij aanwezig zijn (Simca, Peugeot, Renault, Citroen) en vele Noordfransen die eens hun bolide tot in ons Belgenlandje brengen...
De oude stoomstroopfabriek is één van de laatste restanten van de industriële verwerking van fruit tot stroop. Begin vorige eeuw was Borgloon de bakermat van de stroopfabricatie, waardoor de Lonenaren de bijnaam strooplekkers kregen. De fabriek werd opgericht in 1878, en in 1988 werd de bedrijvigheid stopgezet. In 1999 wordt een gedeelte van de fabriek, met inbegrip van de volledige installatie, als beschermd monument geklasseerd. In 2005 kocht het stadsbestuur van Borgloon, de stroopfabriek aan om verder verval te voorkomen. Borgloon wil de stroopfabriek een bestemming geven met een regionale uitstraling. Een wandeling op deze plek geeft aan dat er nog niet veel van restauratie begonnen is, jammer voor het pand, maar beter voor de pics...