Welkom op de plaats waar vergeten plaatsen terug op de voorgrond komen, waar verkommerde gebouwen tot de verbeelding spreken, waar je als oldtimerliefhebber zeker wat zult vinden... Misschien zie je hier wel je eerste wagen waar je in rondreed, of je dagelijkse oldtimer die op een meeting gespot werd !!! Bent u op zoek naar een onderdeel voor uw oude wagen? Aarzel niet om te vragen,mss heb ik dat éne ding liggen waar u al lang naar zoekt !! Alle vragen zijn steeds welkom, plaatsbepalingen van verkommerde gebouwen e.d. maak ik liever niet publiek ( ter bescherming van de lokatie en privacy )... Enjoy !!
Wervik ligt dichtbij de Noordfranse grens, en dat zie je aan de vele Franse merken die hier staan, zoals Peugeot 203 en 403, Renault Dauphine en R17, Citroen met Mehari en DS. De Amerikaanse muscle-cars ontbraken niet, met de Dodge Charger, Chevelle, Corvette, Lincoln en Cadillacs...
Elk jaar staat één bepaald thema en/of merk in de schijnwerpers, dit jaar de types Floride en Caravelle van Renault. Een treffen die de moeite meer dan waard is, vele mooie bolides tentoon gesteld in het park, en de sporthal vol met standhouders, van miniaturen en tijdschrriften tot elektrische en carrosserie-onderdelen.
Prachtige boerderij, in de Champagnestreek in Frankrijk. Ver weg van de drukke steden, vind men hier nog zulke gebouwen, vaak nog met hun typisch materieel. De houten karren en de grote wielen kom je zowat in elk dorp tegen, ze worden ofwel gebruikt, ofwel als decoratie. Hier gewoon achtergelaten, maar wel in een mooi kader...
Op zondag 29 juli jl. had in Aartrijke het 19e kevertreffen plaats. De club vierde ook haar 20e verjaardag, iets wat niet elke oldtimerclub kan meemaken. Er waren 160 voertuigen present, van de Brilkever naar de Ovaal, de jaren 60 en 70 tot de 1302 en 1303. 2 Karmann Ghia, een VW type 3 Fastback en een paar Porsches vulden het geheel aan. Er werd een kleine uitzondering gemaakt voor leden van een Engelse club, die de oversteek gemaakt hadden, zij mochten ook met hun busjes T4 (watergekoeld) deelnemen. Een zeer geslaagde meeting, wat het weer btrof was het de eerste meeting die echt (tot 18h) droog bleef, een ganse prestaie dit jaar...
Een oude plantenkwekerij in de buurt van het westvlaamse Oedelem, achtergelaten met de restanten van een oude vw kever ( model met lange kleppen ). Alles staat hier al jaren onaangeraakt, plantenslierten zoeken hun weg naar binnen. Klimplanten omarmen de benzinepomp, die vroeger bradstof leverde aan de kachel, om de serres te verwarmen.
De One Two Two, een voormalige club nabij Lichtervelde. De rode warme kleur overheerst en de knusse zetels hebben zeker menig manlief overhaald met de meisjes die hier werkten. Toch eens iets speciaal om te zien, zeker dat ik binnen kan zonder betalen.
Metrostation in het hartje van Charleroi, is nog nooit in gebruik genomen sinds de bouw ervan. De verschillende stations staan er allemaal verloederd bij, alles waar waarde aan vasthing is verdwenen zoals koper. Het station waar ik was heet "Chet", in de Rue Chet in Charleroi. Vrij toegankelijk en rap gevonden via het "office de tourisme". Naar verluidt zijn er plannen om de metro te gebruiken vanaf 2016, maar er zal veel moeten veranderen...
Deze zondag naar Lichtervelde afgezakt, voor een "andere" oldtimermeeting dan ik gewoon ben. Hier geen gammele R4 te bespeuren, maar Amerikaanse kastelen op wielen, muscle cars, customs en hot rods. Vrij uitzonderlijk om hier (ons belgenlandje) een echte hotrod tegen te komen, meestal zijn dat gechopte wagens zonder spatborden. (gechopt is het verlagen van de ruitstijlen, gn normale keuring mogelijk, en zonder spatborden geraak je er niet door zelfs voor een o-plaat, sommigen blijkbaar wel...). De customs herinneren me aan de jaren 80, het persoonlijk veranderen van je wagen. Er bestaan er nog een paar...
Tussen al dat horsepower-gedoe vonden we toch een paar kleinere "gewone" wagentjes, waaronder een Peugeot 202 cabrio, Honda Civic mk1, Saab 99, VW kever en VW notchback, Opel Manta A en B, Morris...
Een eerste "kleine" kevermeeting te Torhout, georganiseerd door 3 vw-clubs : de Luchtpompers, de Baja-keverclub en de nieuwe West coast Bugs. Er werd gerekend op een 50-tal wagens, en ondanks het slechte weer (echt snertweer die dag ) kwamen 48 auto's aanzetten. 's Morgens was er een koffiestart, een rondrit met halt aan 2 kastelen (Wynendaele en Kasteel d'Aertryke) met jeneverstop (altijd nuttig), en dan 's middags een lekkere bbq !! Om 13h30 werden we verwacht in het centrum van Torhout, en om 16h nog een receptie in het stadhuis, een zeer geslaagde dag !! Persoonlijk was het de eerste meeting met m'n brilkever uit 1952, een geslaagde technische test voor deze wagen in een verzopen dag...
Klein boerderijtje in de buurt van Torhout, waarschijnlijk ben ik de laatste die hier nog eens komt, want binnenkort staat hier een huizenrij... Niks speciaal, wel héél klein in elke vorm (deuropeningen, plafonds...)
Begin mei was het weer zover, de eerste van de jaarlijkse opendeurdagen van Oldtimerfarm te Aalter!! Dit jaar een stijging van de tentoongestelde kwaliteit, alsook van de prijs...wel jammer voor sommige voertuigen, die de prijs niet echt waard zijn (imo) Blikvanger was een prototype van de Mini, nog kleiner dan we het al kennen, met een enorme kofferdeur. Daarnaast de 5meter lang SM van Citroen, het contrast kon niet groter...Verder de grote lijn Bentley's en Rolls Royce, of wat gedacht van de Fiat 850 coupé en de Fiat 600 Abarth replica?
Binnen stonden de meer zeldzame wagens,en van de hogere prijsklasse, waaronder 2 Peugeots 203 découvrable, Simca 5, VW kever Cabrio 1958... In september is er opnieuw een opendeurweekend, indien er wat variatie is in het aanbod komt er opnieuw een kleine repo
Het gebeurt nog, in een bos , op een plaats waar je het niet verwacht, een stukje achtergelaten techniek... Dit zijn de restanten van een vroege T2 van Volkswagen, uitgeroest maar toch nog met z'n mechaniek aanwezig. Een sticker op de front uit 1976 is wsl het laatste jaar dat dit busje nog de baan op was. We nemen een paar pics en laten hem dan weer slapen ,hopelijk tot binnen een paar jaar...
Bouwvallige hoeve in de streek van Tessenderlo...Een gebouw waar de tijd al héél lang stilstaat, een prachtig decor met zeer oude toestellen, volledig gespaard van graffiti en vandalisme. Een waar genot om dit vast te leggen.
Dit kasteel is in 1876 opgericht door de rijke Antwerpse scheepsreder Frans Huger. Het ligt in een enig mooi kader van eeuwenoude beuken- en kastanjebomen. Het park, een waar arboretum, is 32 ha groot, met een grote vijver van 2,5 ha ontstaan bij de aanleg van de naburige autosnelweg. De mooie plantsoorten zijn nu een wildernis geworden, alles door mekaar en door elke opening van het gebouw... Er schiet bijna niets meer over van het fraaie lusthof dat het negentiende eeuwse Goorhof was, enkel een zeer mooie lokatie voor ons, urbexers...
Open haarden, trappen, kroonluchters, alle marmer, vensters, deuren, de gietijzeren sierchauffages, tot zelfs de parket van het kasteel werden geroofd. Niemand die het wat kon schelen. Krakers, drugsverslaafden, en satanvereerders namen bezit van het kasteel. Blijkbaar staat het te koop, maar wie daaraan wil beginnen, moet veel moed en geld hebben...en dat ben ik niet !!
Op 22 april was er de 20e editie van Topdag Erembodegem, een meeting van lucht-en watergekoelde VW 's. Tussen de regenbuien door een paar momenten vastgelegd van de kevertjes, bus T1 en T2, Karmann T14 en T34, een zeldzame VW Iltis en een paar Golfkes, waaronder de zeldzame Country, een terreinwagen op basis van de VW Golf 2...