Inhoud blog
  • Opnieuw online
  • Stekjes groeien binnen in huis
  • Vlierbessen thee
  • Rare weersomstandigheden vragen een beetje anders werk
  • Aloë Vera plant , ook een geschenk van de natuur
    Over mijzelf
    Ik ben Vera/
    Ik ben een vrouw en woon in Gingelom (Belgie) en mijn beroep is heel apart.
    Ik ben geboren op 17/03/1961 en ben nu dus 63 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Spiritueel, dieren,psychologie,schrijven,Schilderen,.
    Mijn idee over het leven: Geluk overkomt je, problemen zijn er om op te lossen.Rechts op foto,met zus.

    Doe je even snel mee met de Pol vraag?

    Rondvraag / Poll
    Heeft u al ooit vlierbessensiroop geprobeerd ?
    Ja
    Neen
    Ik wil het wel eens proeven, kan dat?
    Bekijk resultaat

    Gastenboek
  • BPTM
  • vliersiroop
  • Vlier
  • bewondering
  • proficiat

    zin in een tekstje achter te laten?

    Mijn linken
  • bloggen.be
  • Vera : 'leven met pijn'
  • Winkeltje op Kapaza
  • Vlierbessen'Google'
  • Mooie schilderkunst
  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tbwa
    www.bloggen.be/tbwa
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Streekproduct
    Vlierbessensiroop
    21-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlierbessen thee
    Op zo een echte koude winter avond, heb je soms echt een kil gevoel binnenin.
    Zeker als je wat snel verkouden bent, je voelt je sip en down.
    Slapen gaat moeizaam, ik smeerde me vroeger zelfs helemaal in met Vickx, dronk hete melk met honing.
    Dat is wel goed, maar als ik verkouden was, gaf het drinken van de melk slijmen in de keel.
    Daarvan moest ik dan weer hoesten en zo bleef ik weer wakker, al snotterend.

    Sinds een hele tijd al, maak ik nu vlierbessen thee, die ik op winteravonden drink.
    Al heb ik af en toe nog wel een kopje hete melk vast met honing.
    Doch zal ik tijdens een verkoudheid , en zelfs preventief doe ik het ook,
    Want ik heb al jaren geen verkoudheid meer gekregen.(zal wel toeval zijn, of komt het door mijn vlierbessen? Wie zal het weten?)

    Een hete thee gewone thee neem ik meestal , zelfs die van de aldi is goed . Maakt eigenlijk helemaal niet uit welke het is.

    Daar doe ik een flinke scheut vlierbessen siroop in , daarbij lik ik ook mijn vingers en stiekem het flesje nog even af.(is mijn persoonlijk flesje wel hoor) en daar doe ik nog enkele druppels citroensap bij. Alles een beetje van hoeveelheid,
    zoals ik het graag drink, dat kun je aanpassen naargelang hoeveel zuur je erin wil en hoeveel zoetigheid.

    Er hoeft echt geen extra suiker meer bij .

    Heel heet drink ik het uit, en het is genieten ,want het lijkt op fruitthee.
    Wel doordat er kruidnagel inzit, voel je ook de frisheid, en het maakt bij lichte verkoudheid, ook de neus gedeeltelijk vrijer.
    Het ademen gaat dan wel beter als je verkouden bent.

    Preventief, gebruik ik het dus zelf, want tja , ik ga echt geen jaren wachten op een verkoudheid, voor ik nog vlierbessenthee mag drinken, daarvoor vind ik hem echt wel te lekker.

    Het mag ook meerdere keren gedronken worden.

    Voor mij is het een tasje of drie (grote tassen) voor ik ga slapen.
    En dit doe ik alle koude winterdagen, af en toe nog eens een warme hete melk met honing.
    Want eerlijk gezegd, ook dat kan heerlijk smaken voor het slapengaan.

    Probeer het gerust eens uit, het is echt een leuke thee , en hij zorgt mee voor een beetje preventie, die we allemaal wel kunnen gebruiken in de tijd dat de griepen zo raar uit de hoek komen. Voorkomen is beter dan genezen, en dat is iets waar ik volledig achter sta.


    V.

    21-09-2009 om 20:06 geschreven door Vera  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (10 Stemmen)
    Categorie:Recepten
    31-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recept : Vlierbloesem siroop
     Vlierbloesem siroop  (Gezond, natuurlijk, simpel te maken)

    Van de prachtige bloesems van de Vlierstruik,
    kun je niet alleen genieten van de heerlijke geuren die ze verspreiden.
    Je kunt er ook een lekkere siroop van maken, van de bloesems zelf.
    Dat kan je heel gemakkelijk.

    Je gebruikt best iets wat een 2 liter inhoud heeft, wat afsluibaar is.
    Dat stop je overvol met vlierbloesems ( de stengeltjes die doe je er netjes af, alleen de bloempjes gebruiken)
    Neem nog 2 citroenen, die je eerst fijn schilt.
    Doe ze in dunne schijfjes en voeg ze bij in de pot of bokaal waar je bloesems al in zitten.
    Geef alles een goed duwtje, zodat het op elkaar zit, en weinig plaats ertussenin over blijft.
    Giet er koud water over, tot de bokaal of pot helemaal tot de rand gevuld is.
    Doe het deksel op de bokaal of pot.
    Laat het ganse mengsel 24 uur op een warme plek staan.
    Waarna je het mengsel door een zeef of beter nog een echt neteldoek giet,
    pers het heel goed uit, zodat je alle aroma zeker hebt. 
    Neem een deel vocht, ik bereken het per liter, dus 1 liter vocht wat je langzaam aan de kook brengt.
    Daarbij doe je dan ondertussen een halve kilo heel fijne suiker.
    Roer heel goed, zodat de suiker goed wordt opgenomen door het sap.
    Als het allemaal goed borrelt neem je het van het vuur.
    De schuim die zich vormt bovenaan, schep je zoveel mogelijk eraf. 
    Giet het mengsel in voorgespoelde potten, oude van jam zijn er heel goed voor.
    Vul ze tot de rand.Let wel dat je het er heet ingiet.
    Draai even met een beetje dat je onderaan in de pot giet rond,
    om de pot wat op te warmen en zo het breken ervan te voorkomen door de hitte.
    Schroef er een deksel op en zet de potten ergens om af te koelen weg, liefst op hun deksel, dus omgekeerd.

    Deze siroop kan je voor vele dingen gebruiken, op pannekoeken, in yoghurt, op roomijs, pudding.
    Het is ook lekker een beetje onderaan in een glas te doen, waarop je koude witten wijn giet, of cider.
    In champagne kan het ook , al heb ik het nog niet zelf uitgeprobeerd.

    Of simpel om een gezonde frisdrank ermee te maken die voor jong en oud kan dienen,
    als een koele verfrissing op hete zomerdagen.

    Gewoon mineraalwater of spuitwater naar keuze bijvoegen.

    Je kan als je een beetje creatief bent, er ook een prachtige coctail mee maken,
    Laat je gasten versteld staan, van je idee! 
    Je neemt wat siroop die je dus onderaan in het glas doet ,mooi cider of champagne glas.
     Giet er koude cider op.
    De rand van het glaasje versier je met gewassen bloesems van de vlierbes,
    je zal zeker je genodigden verassen met dit bloemrijke apperitief,
    het is mooi, lekker, niet duur, en daarbij nog gezond ook. 

    Gevorderde die kunnen zelfs in de plaats van op de rand, in het glas een klein propje gewassen bloesem steken, zo heb je pas echt iets aparts om te presenteren.

    Vera






    31-08-2009 om 00:00 geschreven door Vera  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    Categorie:Recepten
    Tags:vliersiroop,vlierbessen,siropen,bessen
    28-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Recept : Vlierbloesem thee - drankje
     

    Vlierbloesem thee - drankje
    Een simpel receptje, dat iedereen kan maken (tijdens de bloesem tijd natuurlijk )

    Benodigdheden:
    - Vlierbloesem schermen minimaal 10 stuks voor 1 liter water
    - Citroenen 1 per liter water
    - Vanille suiker 1 zakje per liter water
    - Suiker 1 kilo per liter water

    Bereiding:
    - Alles samen laten trekken in gekookt heet water. (niet meer verder laten koken)

    Gebruik:
    -
    Als koude drank: laten afkoelen in koelkast, eventueel ijsblokjes aan toevoegen.
    - Als warme drank, voor het slapengaan, zo warm mogelijk drinken.

    Goed voor:
    Maag, darmen, spijsvertering algemeen. bevorderd indien warm gedronken voor het slapengaan, een goede nachtrust.
    Tip: indien u darm of maagproblemen heeft , nooit ijsblokjes aan drankjes toevoegen!

    Vera

    28-08-2009 om 00:00 geschreven door Vera  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Recepten
    27-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geheim Recept

    Wat is eigenlijk het geheim, dat deze vlierbessensiroop zo uniek maakt? 

    Meestal gaat het om iets dat toegevoegd wordt, in de ketel als je aan het koken bent.
    (hi) Dat is ook zo ! Alleen zal het toch bij iedereen anders smaken, het resultaat kan nooit hetzelfde zijn.

    Waarom niet? 

    Omdat mijn extra toevoeging een grote portie " LIEFDE " is. 

    Met liefde gebrouwen, elke stap die ik moet doen, om tot de vlierbessensiroop te komen,  gaat samen met heel veel liefde.
     Dat wordt er mee onder gemengd tijdens het ganse proces.
    Vanaf het plukken, als de bessen door mijn handen gaan, tijdens het wassen, bekijken, keuren van elk besje apart.
    Tijdens de eerste fase van het koken van de bessen tot sap, zie ik ze openbarsten om hun heerlijke sap vrij te geven.
    Elk besje wordt even liefdevol aanschouwd, elk besje is waardevol. Daarna worden ze door een neteldoek door de druk van mijn handen, liefdevol platgedrukt, ze geven alle sappen zomaar vrij, spontaan. 

    Het sap lijkt wel vloeibare liefde geworden. Als de suiker aan het sap toegevoegd wordt, worden ze samen één geheel, en samensmelting ontstaan, door hitte, liefde, suiker en sap. De heel lange tijd die ze samen vertoeven in de koperen ketel, zorgt ervoor dat ze een stabiele verstandhouding krijgen. Vergezeld van kruidnagel, wordt alles pas echt magisch.

    Liefdevol wordt er door hen heen geroerd, zachtjes liefdevol om hen niet te schaden in hun gehele samensmelting.
    De overtollige lastige schuim, ontstaan door alle beweging, wordt genegeerd, tot hij juist is van dikte.
    Zodat hij liefdevol van de gloeiende massa kan worden geschept, zonder deze te schade in al zijn glorie.
    Op dat moment laat het nu al tot siroop versmolten sap met suiker, zijn aroma geur vrij, die door heel het huis een weg zoekt.

    De siroop is eindelijk geboren. Als de juiste dikte is bereikt, zijn suiker en sap eindelijk één.
    De kleine kruidnagels worden met zachte hand opgezocht en verwijderd, hun taak zit erop, ze mogen niet blijven.
    De hete massa wordt nu heel voorzichtig in kleine flesjes gegoten. Zonder wachttijden, want dit bepaald mee de goede houdbaarheid, die de siroop moet bezitten. Van nature uit heeft hij zijn prachtige genezende krachten , die grootmoeders destijds heel goed kenden, en heel liefdevol met een lepeltje per keer, aan hun zieke kinderen gaven. De ouderen, volwassen zelf, genoten mee van de weldaad van de gemaakte brouwsels van de vrouw des huizes.

    Zeg nooit zomaar stroop, tegen vlierbessensiroop.

    Vera:   wink:

    27-08-2009 om 00:00 geschreven door Vera  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:Recepten



    Contact - Bestellen

    E mail mij vrijblijvend




    Wat doe ik Vandaag?

    De besjes zijn er eindelijk allemaal af. De boom gesnoeid, en omdat het nog iets te warm weer is , ben ik met zomerstekken nog begonnen. Omdat we deze dan ook verder binnen houden in de winter. Zie blog verder over dit onderwerp.


    Categorieën
  • Andere natuurproducten (3)
  • Informatie Vlierbessen (7)
  • Recepten (4)
  • Vlierbessen siroop bestellen (1)

  • Startpagina !

    Archief per maand
  • 02-2010
  • 11-2009
  • 09-2009
  • 08-2009

    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google



    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Dank u vriendelijk voor uw bezoek, tot de volgende keer!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs