Inhoud blog
  • Opnieuw online
  • Stekjes groeien binnen in huis
  • Vlierbessen thee
  • Rare weersomstandigheden vragen een beetje anders werk
  • Aloë Vera plant , ook een geschenk van de natuur
    Over mijzelf
    Ik ben Vera/
    Ik ben een vrouw en woon in Gingelom (Belgie) en mijn beroep is heel apart.
    Ik ben geboren op 17/03/1961 en ben nu dus 63 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Spiritueel, dieren,psychologie,schrijven,Schilderen,.
    Mijn idee over het leven: Geluk overkomt je, problemen zijn er om op te lossen.Rechts op foto,met zus.

    Doe je even snel mee met de Pol vraag?

    Rondvraag / Poll
    Heeft u al ooit vlierbessensiroop geprobeerd ?
    Ja
    Neen
    Ik wil het wel eens proeven, kan dat?
    Bekijk resultaat

    Gastenboek
  • BPTM
  • vliersiroop
  • Vlier
  • bewondering
  • proficiat

    zin in een tekstje achter te laten?

    Mijn linken
  • bloggen.be
  • Vera : 'leven met pijn'
  • Winkeltje op Kapaza
  • Vlierbessen'Google'
  • Mooie schilderkunst
  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    hertenman
    www.bloggen.be/hertenm
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Streekproduct
    Vlierbessensiroop
    27-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geheim Recept

    Wat is eigenlijk het geheim, dat deze vlierbessensiroop zo uniek maakt? 

    Meestal gaat het om iets dat toegevoegd wordt, in de ketel als je aan het koken bent.
    (hi) Dat is ook zo ! Alleen zal het toch bij iedereen anders smaken, het resultaat kan nooit hetzelfde zijn.

    Waarom niet? 

    Omdat mijn extra toevoeging een grote portie " LIEFDE " is. 

    Met liefde gebrouwen, elke stap die ik moet doen, om tot de vlierbessensiroop te komen,  gaat samen met heel veel liefde.
     Dat wordt er mee onder gemengd tijdens het ganse proces.
    Vanaf het plukken, als de bessen door mijn handen gaan, tijdens het wassen, bekijken, keuren van elk besje apart.
    Tijdens de eerste fase van het koken van de bessen tot sap, zie ik ze openbarsten om hun heerlijke sap vrij te geven.
    Elk besje wordt even liefdevol aanschouwd, elk besje is waardevol. Daarna worden ze door een neteldoek door de druk van mijn handen, liefdevol platgedrukt, ze geven alle sappen zomaar vrij, spontaan. 

    Het sap lijkt wel vloeibare liefde geworden. Als de suiker aan het sap toegevoegd wordt, worden ze samen één geheel, en samensmelting ontstaan, door hitte, liefde, suiker en sap. De heel lange tijd die ze samen vertoeven in de koperen ketel, zorgt ervoor dat ze een stabiele verstandhouding krijgen. Vergezeld van kruidnagel, wordt alles pas echt magisch.

    Liefdevol wordt er door hen heen geroerd, zachtjes liefdevol om hen niet te schaden in hun gehele samensmelting.
    De overtollige lastige schuim, ontstaan door alle beweging, wordt genegeerd, tot hij juist is van dikte.
    Zodat hij liefdevol van de gloeiende massa kan worden geschept, zonder deze te schade in al zijn glorie.
    Op dat moment laat het nu al tot siroop versmolten sap met suiker, zijn aroma geur vrij, die door heel het huis een weg zoekt.

    De siroop is eindelijk geboren. Als de juiste dikte is bereikt, zijn suiker en sap eindelijk één.
    De kleine kruidnagels worden met zachte hand opgezocht en verwijderd, hun taak zit erop, ze mogen niet blijven.
    De hete massa wordt nu heel voorzichtig in kleine flesjes gegoten. Zonder wachttijden, want dit bepaald mee de goede houdbaarheid, die de siroop moet bezitten. Van nature uit heeft hij zijn prachtige genezende krachten , die grootmoeders destijds heel goed kenden, en heel liefdevol met een lepeltje per keer, aan hun zieke kinderen gaven. De ouderen, volwassen zelf, genoten mee van de weldaad van de gemaakte brouwsels van de vrouw des huizes.

    Zeg nooit zomaar stroop, tegen vlierbessensiroop.

    Vera:   wink:

    27-08-2009 om 00:00 geschreven door Vera  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:Recepten
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bestellen
    Nu is het de oogsttijd voor onze Vlierbessen,
    we maken geen heel grote voorraad, wel probeer ik een groot deel te bottelen,
    voor wie in het jaar graag een flesje wil kopen van dit super streekprodukt.

    Wie graag meerdere flesjes wil, kan best nu nog een bestelling doorgeven, dan maak ik extra siroop.

    Want eens de oogsttijd voorbij is, zijn de mogelijkheden op maken van grotere hoeveelheden voorbij.


    Alleen in deze maand nog en half oktober, tijdens we oogsten is de prijs per flesje 2,99 euro, nadien is de prijs 3,99 euro voor een flesje.
    Bij een grotere afname van meer dan 30 flesjes is de prijs aan 2,80 euro /200ml.

    Bij een grotere afname in liters, (enkel mogelijk tijdens het oogstseizoen) is het vanaf 20 liter vlierbessensiroop 250 euro.
    Zonder flesjes. U kunt eventueel zelf voor flesjes, flessen zorgen.

    Wij moeten deze ook extra bestellen, wat natuurlijk ook mogelijk is.
    De prijzen daarvan zijn vast volgens de fabrikant.

    Lagere prijzen kunnen we echt niet hanteren, omdat het maken van de vlierbessensiroop niet machinaal gebeurd, en het niet voor ons goedkoper wordt als we grotere hoeveelheden maken.

    Het is nog echt in de koperen ketel zoals vroeger !


    U kunt altijd ook nog vooraf bestellen voor het volgend jaar 2010. 

    Per flesje dat we maken, ontvangt u ook een duideijk uitgeprinte gebruiksaanwijzing van het produkt.

    27-08-2009 om 00:00 geschreven door Vera  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Vlierbessen siroop bestellen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van harte welkom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Via dit blog kunt u mijn vlierbessen avontuur mee volgen.

    Hoe het allemaal is begonnen, en waarom elk jaar opnieuw de passie er is om vlierbessen te oogsten, er op grootmoeders wijze een lekkere vlierbessensiroop van te brouwen. Zoveel mogelijk informatie zal ik bij elkaar proberen te krijgen in verband met Vlierbessen.
    Want hoe beter ik de bessen leer kennen, hoe meer ik versteld sta, waarvoor ze in ons hedendaagse leven toch nog in en voor gebruikt worden. Dit blog zal dus moeten aangroeien, net als een vlierbessenstruik dat elk jaar doet.

    Bekijk deze start, als een twijgje dat net voor het eerst wortel begint te schieten. Dat met veel geduld, liefde en aandacht moet volwassen worden, vooralleer het vruchten kan dragen.

    Er zijn meer natuur producten waar ik mee bezig ben, ook over deze kunt u hier af en toe informatie vinden.

    Veel plezier tijdens uw bezoek

    Vera:    wink:

    27-08-2009 om 00:00 geschreven door Vera  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)
    Tags:Vlierbessen,bessen,vlier, struik, boom,natuur,vlierbessen inleiding blog
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe het allemaal begon
    Ja hoor, het gaat werkelijk over Vlierbessen in hoofdzaak.


    Overal haast in de natuur bloeien elk jaar de prachtige witte bloesems, sterk geurend en mooi.
    Na al dat pracht, ontluikt zich een klein besje, in groep met anderen.
    Dicht bij elkaar rijpen in het begin de nog groene bessen trossen verder tot ze rood, donkerder rood,
    tot haast zwart en rijp hangen te pronken.

    Vogels houden de vlierbessen struiken erg goed in de gaten!
    Het is niet alleen een ware lekkernij voor hen, het is ook een ideaal middeltje tegen allerlei ziekten.

    Onze struik is al heel oud volgens mij.
    Al was mijn interesse in hem in het begin bitter klein.
    Hij zag er wild, groot, onbezonnen uit, meer een kleine wildernis.

    De natuur is op zich dan ook prachtig, soms moet men een handje helpen,
    dat deden we dus ook, door het snoeien van onze vlierbessenstruik, serieus aan te pakken.

    Elk jaar opnieuw, groeide hij verder,  tot grotere en dikkere struik.
    De bloesems werden dikker, en natuurlijk ook de bessen.
    Al werd hij mooi gesnoeid, dat deerde hem niet, want er kwamen telkens dubbel zoveel vruchten tevoorschijn.

    Nadat er een aantal tijd was voorbij gegaan,
    de struik mooier werd, kwam ook mijn interesse de kop opsteken,
    waarvoor de prachtige bessen nu toch eigenlijk voor konden dienen?
    Niet alles wat vogels eten, is ook goed voor ons mensen.

    De eerste keer toen ik en mijn zoon, de bessen gingen plukken, toen noemden we het helemaal nog geen oogst.
    Was overweldigend, leuk, maar ook een hele karwei.
    De bessen hangen niet zomaar onderaan, ook ver boven in het kruin van de toch wel hoge struk,
    bevonden zich prachtige trossen, waar we niet zomaar even bij konden.

    De ladder op natuurlijk.
    Na heel wat gebengel en op en neer gestap op de ladder,
    werden de meeste mooie trossen ook van het hoogste topje gehaald.

    Via internet werd een simpel oud receptje gevonden.

    Dat werd mijn eerste vlierbessen siroop .
    De voorbereiding, het sorteren, wassen , heel wat vooraf moet gaan,
    nam enorm veel tijd in beslag, want ik deed het wel alleen.

    Mijn strenge oog gericht op zeker de slechte besjes eruit te halen was het sorteren echt iets van uren en uren,
    zelfs die nacht werkte ik door tot haast 10 u in de ochtend, slapen had ik helemaal niet gedaan.

    Gelezen ergens: eens je ze plukt, moet je ze ook verwerken, want als ze op elkaar gestapeld liggen, drukken ze elkaar plat,
    daar heb je niets aan, dan miserie. Het wassen was wel erg leuk,
     je ziet de besjes letterlijk in het water zwemmen en ze krioelen door elkaar.
    Al staan onze bessen nergens waar vuile lucht aanwezig is, je zou versteld staan ,hoeveel vuil eraf komt.

    Het wassen is dan ook van groot belang. Toen ze gewassen waren, begon het werk pas.
    Want de hoeveelheid die we geplokken hadden, was niet zomaar eventjes snel in een potje te stoppen en wat te staan kokerellen, en klaar. Neen , er werd een grote koperen ketel aangeschaft.

    Ook deze was wel niet groot genoeg om ze allen tesamen te bereiden. Dus werd het in delen gedaan.
    Snel en krachtig om het sap te laten uit de bessen te vloeien, telkens een besje barst, komt het sap vrij.
    Het is juist dan dat ik even rust kreeg.
    Wel pas nadat ik alles door de neteldoeken had gegoten, om alle vlees en pelletjes te scheiden van het duurzame sap !

    Het sap werd dan gewogen en volgens het receptje werd er kruidnagel en suiker aan toegevoegd.
    Netjes alles afgewogen.
    Dan roeren maar, en nog eens roeren, schuim afscheppen, tot je een mooie siroop overhoud.
    De tijd ging maar door, hoe lang ik daar heb staan koken, geen idee.
    Van eten maken die dag, is niets meer gekomen, de vlierbessen gingen daadwerkelijk allemaal voor.
    Eens de eerste siroop geboren werd, moest er ook geproefd worden.

    De geur gaf mij enorm veel zin om dit te doen, je zit in een andere wereld tijdens het koken,
     je bent helemaal in de ban van de bessen. Als ik de eerste keer proefde, dacht ik ,mmm dat is best lekker.
    Het werkt dan tegen verkoudheden, goed, maar het is ook lekker zo, als je het natuurlijk lust.
    Niet iedereen lust de smaak van vlierbessen siroop.
    Lust je het wel, dan is het heel , heel moeilijk om eraf te blijven.
    Zet ze dan achter slot en grendel ,want eens je de smaak te pakken hebt, echt een flesje is heel snel leeg.

    Het werd van de eerste keer in kleinere flesjes gedaan, omdat de siroop zo langer vers blijft en langer bewaard kan blijven.
    Gloeiend heet moet het in de flesjes, waardoor het dan ook goed afsluit en er geen slechte dingen meer in kunnen geraken.
    Mijn eerste flesjes, die maakte ik voor eigen gebruik. Het waren er al wel veel de eerste keer.
    Toen mijn vrienden, familie ze mochten proeven , starte er iets wat ik niet meer kon stoppen.
    Iedereen wilde een aantal flesjes van me krijgen. Leuk zeg!

    Al het werk loonde dus wel ,want het was echt lekker en ook iets waarmee ik anderen een plezier deed.
    De struik die had zijn nut bewezen, zo kwam ik op een punt,
    van elk jaar terug opnieuw de vlierbessensiroop te maken, hoeveel werk het ook is.

    Want werken is het wel degelijk! Elk jaar oogst ik meer bessen,
    er is ook vraag naar de lekkere siroop, die ik ondertussen na enkele jaren aangepast heb,
     een eigen recept zorgt dan ook voor een zeer aangename smaak.
    De reden dat ik hem verder dus aanbied, is omdat het zo lekker is, zo goed bij verkoudheden.

    Iets wat goed is, hou je toch niet voor anderen verborgen?
    Dat wil je gerust delen.

    Wel is er elk jaar een beperking,
     ten eerst van de hoeveelheid die ik kan maken,
    want het is echt een heel karwei.

    Ook het aantal bessen en de kwaliteit van de bessen, speelt elk jaar een rol.
    De tijd en de energie die ik erin steek is onbetaalbaar, want de uren dat ik met de vlierbessen bezig zijn,
    tja, dat is wel iets wat niet iedereen er zou voor over hebben.

    Waarschijnlijk juist omdat ik zo van de bessen hou, 
    alles met zoveel liefde doe,
    dat de vlierbessen siroop telkens zo lekker wordt.

    Zo lang onze struik leeft en geeft, blijf ik de bessen bereiden tot siroop.
    Het gewone vlierbessen siroop recept kan je overal op het internet vinden,
    ook via een mailtje zend ik het je graag toe.

    Het geheim van mijn siroopje , blijft in onze familie


    Vera


    27-08-2009 om 00:00 geschreven door Vera  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Categorie:Informatie Vlierbessen
    Tags:inleiding vlierbes blog van Vera



    Contact - Bestellen

    E mail mij vrijblijvend




    Wat doe ik Vandaag?

    De besjes zijn er eindelijk allemaal af. De boom gesnoeid, en omdat het nog iets te warm weer is , ben ik met zomerstekken nog begonnen. Omdat we deze dan ook verder binnen houden in de winter. Zie blog verder over dit onderwerp.


    Categorieën
  • Andere natuurproducten (3)
  • Informatie Vlierbessen (7)
  • Recepten (4)
  • Vlierbessen siroop bestellen (1)

  • Startpagina !

    Archief per maand
  • 02-2010
  • 11-2009
  • 09-2009
  • 08-2009

    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google



    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Dank u vriendelijk voor uw bezoek, tot de volgende keer!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs