Inhoud blog
  • Oefendag 1 (Kleuterschool)
  • Verkeersmaterialen
  • Verkeersweek (Kleuterschool) - DEEL 2
  • Verkeersweek: beschermde omgeving/ uitreiking stapdiploma's (Kleuterschool)
  • Leren hindernissen nemen (Kleuterschool)
    Zoeken in blog

    Verkeer De Bolster

    25-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Subsidie (Provincie Antwerpen)


    Zorg er steeds voor dat jullie goed zichtbaar zijn in het verkeer. 

    Met het mooie weer in aantocht merken we dat er terug meer kinderen met de fiets naar school komen.  

    Dus jullie fluohesje dragen is de boodschap!


    Met de verkeerssubsidie van de provincie Antwerpen werden er voor onze kleuters nieuwe loopfietsen t.w.v. 2 264 euro aangekocht zodat ze nog meer en beter de fietsbehendigheid kunnen oefenen. 








    25-03-2016 om 08:36 geschreven door bolster


    Categorie:Verkeer
    24-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersborden herkennen (6de)
    • De leerlingen kunnen de verkeersborden herkennen en er naar handelen: alle verkeersborden met de nadruk op de voorrangsborden.
    • De leerlingen kunnen op een rustige, veilige manier een evacuatie van de bus uitvoeren
    • De leerlingen kunnen op stap gaan of omgaan met een gemachtigd opzichter










    24-03-2016 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersborden herkennen (5de)
    • De leerlingen kunnen de verkeersborden herkennen en er naar handelen: alle verkeersborden met de nadruk op de voorrangsborden.
    • De leerlingen kunnen op een rustige, veilige manier een evacuatie van de bus uitvoeren
    • De leerlingen kunnen op stap gaan of omgaan met een gemachtigd opzichter



    24-03-2016 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersborden herkennen (4de)
    • De leerlingen kunnen verkeersborden herkennen en er naar handelen: extra gevaarsborden - oversteekplaatsen, de elementaire voorrangsborden - omgekeerde driehoek, het stopbord en een uitbreiding van de verbods- en gebodsborden met pijlen.
    • Oversteken op een drukker kruispunt zonder voorzieningen of bevoegd persoon
    • Oversteken aan een rustig kruispunt met vier straten






    24-03-2016 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersborden herkennen (3de)
    • De leerlingen kunnen verkeersborden herkennen en er naar handelen: extra gevaarsborden - oversteekplaatsen, de elementaire voorrangsborden - omgekeerde driehoek, het stopbord en een uitbreiding van de verbods- en gebodsborden met pijlen.
    • De leerlingen kunnen veilig in groep stappen op de stoep (afstand houden, tempo bewaren, niet spelen, kruisen van andere voetgangers, ...)











    24-03-2016 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leren oversteken (2de)
    • De leerlingen kunnen oversteken op een zebrapad
    • De leerlingen kunnen oversteken zonder zebrapad
    • De leerlingen kunnen hindernissen ontwijken op de stoep (langs de huizenkant voorbij gaan)
    • De leerlingen kunnen veilig stappen voorbij een uitrit







    24-03-2016 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leren oversteken (1ste)
    • De leerlingen kunnen hindernissen ontwijken op de stoep (langs de huizenkant voorbij gaan, ritsen)
    • De leerlingen kunnen veilig oversteken op een zebrapad
    • De leerlingen dragen altijd een fluohesje (ook bij oefeningen in de beschermde omgeving)








    24-03-2016 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    11-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het verkeerslicht respecteren (Kleuters)

    In de turnles reageren onze fietsers en voetgangers (4-jarigen en 5-jarigen) op de rode en groene handen door te stoppen en door te gaan en leren ze de regels van een verkeerslicht respecteren. 

    WO SA 5.9 Kinderen beseffen dat ze door verkeersregels strikt toe te passen zichzelf en anderen beschermen en ze handelen daarnaar.



    11-12-2015 om 09:06 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsen op school (Kleuters)
    Onze kleuters brengen hun fiets mee naar school en fietsen een uitgestippeld parcours rond onze kleuterschool! Ze dragen uiteraard helm en fluovestje! 

    BO MC 1.3 De leerlingen remmen eigen bewegingen af, stoppen, vertragen, veranderen van richting of versnellen in functie van waargenomen wisselende contexten van statische en dynamische objecten (bewegende voorwerpen en bewegers, obstakels) al dan niet met een voorwerp.
    WO RU 9.19Kinderen ontwikkelen een verantwoord en vaardig fietsgedrag. 



    11-12-2015 om 09:03 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    26-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In- en uitstappen in de bus (2de leerjaar)
    De onderstaande doelen horen bij deze foto's:
    De kinderen kunnen veilig in- en uit de bus stappen.
    De kinderen kunnen op een gepaste wijze plaatsnemen in een bus.





    26-11-2015 om 15:07 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Turnles (4-5 jarigen)
    Tijdens de turnles verbeteren onze oudste kleuters (4- en 5-jarigen) hun stuurvaardigheid door te slalommen rond de kegels.

    BO MC 1.3 De leerlingen remmen eigen bewegingen af, stoppen, vertragen, veranderen van richting of versnellen in functie van waargenomen wisselende contexten van statische en dynamische objecten (bewegende voorwerpen en bewegers, obstakels) al dan niet met een voorwerp.
    WO RU 9.19Kinderen ontwikkelen een verantwoord en vaardig fietsgedrag. 



    26-11-2015 om 14:35 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oversteken (1ste leerjaar)
    Deze doelen werden gebruikt bij de foto's:

    • De leerlingen ontwikkelen zich tot vaardige en voorzichtige voetgangers
    • Ze kunnen oversteken onder begeleiding
    • Ze kunnen hun plaats op de rijbaan



    26-11-2015 om 14:24 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    25-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze kleuters dragen een fluohesje!
          


    25-11-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    30-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan: kerkhof n.a.v. Allerheiligen (3B)
    We hebben de volgende doelen gebruikt:

    - De leerlingen groeperen zich op een veilige manier per 2 achter elkaar.
    - De leerlingen verplaatsen zich op een zichtbare manier door het dragen van fluohesjes.
    - De leerlingen stappen langs de huizenkant.



    30-10-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    18-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strapdag: Dode hoek (2de graad)

    STRAPDAG  (3de en 4de leerjaar)  18 september 2015 


    De dode hoek


    ·  De kinderen ervaren dat een vrachtwagenbestuurder een beperkt zicht heeft.




    · De kinderen kunnen als fietser of als voetganger oogcontact maken met de bestuurder.

     (vrachtwagenbestuurder)



    · De kinderen kunnen zich veilig en zichtbaar opstellen rond een schoolbus. (vrachtwagen)




    Bijlagen:
    Dode_Hoek.pptx (1.2 MB)   

    18-09-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strapdag (2de graad)
    We hebben de volgende doelen gebruikt:

    - De leerlingen beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie en ze kennen de verkeersregels voor fietsers en voetgangers, om zich zelfstandig en veilig te kunnen verplaatsen langs een voor hen vertrouwde route. (Eindterm 6.13)

    - Tonen zich in hun gedrag rekening te houden met andere weggebruikers. (Eindterm 6.14)

    => De leerlingen kunnen verkeersborden groeperen in: gebods-, verbods-, gevaars-, aanwijzings- en voorrangsborden.

    => De leerlingen raken door middel van een spelvorm vertrouwd met de betekenis van verschillende verkeersborden.









    18-09-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strapdag (3de graad)

    Activiteiten strapdag 3de graad (2015-2016)

    1.      Dode hoek ervaren in een beschermde omgeving:

    De kinderen ervaren dat een vrachtwagenbestuurder of busbestuurder een beperkt zicht heeft. 

    De kinderen kunnen als voetganger oogcontact maken met de vrachtwagenbestuurder of busbestuurder. 





    1.      Oversteken op een zebrapad in beschermde omgeving:

    De kinderen weten dat ze moeten stoppen aan de stoeprand alvorens over te steken.

    De kinderen kennen de techniek om over te steken en weten dat ze oogcontact moeten maken met bestuurders. 


    Positie op de rijweg in beschermde omgeving:

     De kinderen weten dat ze uiterst links op de rijweg stappen als er geen voetpad is en ze zich alleen in het verkeer begeven.





    18-09-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strapdag (1ste graad)
    Deze doelen mogen erbij vermeld worden:
    - De leerlingen verwoorden wat een veilige fiets betekent.
    - De leerlingen controleren of een fietsonderdeel op een aangeduide fiets aanwezig en in orde is. 




    18-09-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oversteken (1ste graad)
    Doel:
    Leerlingen kunnen veilig de straat oversteken onder begeleiding in beschermende omgeving.




    18-09-2015 om 00:00 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer
    19-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sam de verkeersslang (3K)
    We komen veilig naar school met de fiets of te voet.

    Dit doel kwam hierbij aan bod:

    WO RU   9.16.5 Dat houdt in dat ze beschikken over voldoende reactiesnelheid, evenwichtsbehoud en gevoel voor coördinatie.  







    19-05-2015 om 09:28 geschreven door Leerkracht


    Categorie:Verkeer

    Archief per week
  • 08/10-14/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 23/10-29/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 18/11-24/11 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 23/09-29/09 2013

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs