De Galveston-orkaan van 8 september 1900, was een orkaan van de vierde categorie op de schaal van Saffir-Simpson. De stad Galveston werd door deze orkaan volledig verwoest. (Galveston is gelegen op een schiereiland dat maximaal 2,7 meter boven zeeniveau uitsteekt. De orkaan veroorzaakte golven met een hoogte van 4,6 meter.) Toentertijd woonden er in de stad 38.000 mensen, zeker één vijfde van de bevolking van Galveston kwam om. Vóór de orkaan was Galveston een van de belangrijkste en meest luisterrijke steden van Texas. Het stond bekend als het "New York van het Zuiden". Er wordt wel gezegd dat Galveston een van de grootste steden van de VS zou zijn geworden wanneer de orkaan niet zou hebben toegeslagen. Na de orkaan werd de stad herbouwd en werd een betonnen wering tegen nieuwe orkanen aangelegd. Deze wering bleek te werken, want een orkaan van gelijke sterkte in 1915 eiste "slechts" 275 levens.
Heb ik net vandaag verteld, dat een Stichting ervoor zorgt, dat de 'Holland' in de vaart kan blijven, lees ik net op teletekst, dat er brand in de machinekamer van kustwachtvaartuig 'De Waker' is. (Dit is ook een schip van de firma Svitzer Ocean Towage) 3 personen zijn met ademhalingsproblemen aan boord genomen van de sleepboot "Holland". Er wordt getracht de brand met de CO2-installatie te blussen. Op dit moment (ongeveer 19.00 uur) zijn er in totaal 10 man van de "Waker" afgehaald. 2 opvarenden en een medewerker van het bergingbedrijf zijn aan boord. Ik hoop, dat de brand gauw geblust kan worden...
Sleephistorie Het begin van rederij Doeksen was de schelpenzuiger 'Willem Barentsz', in 1908. De schelpen gingen naar kalkovens voor de fabricage van kalk. 's Winters konden er geen schelpen gezogen worden, en lag zo'n schip doelloos in de haven. Er raakten toen veel schepen boven de waddeneilanden in de problemen, vooral in het soms stormachtige winterhalfjaar. Bergen van schepen leverde veel geld op. Het duurde dan ook niet lang of in de herfst werd de zuiginstallatie van boord gehaald, en het schip gereed gemaakt voor sleep- en bergingswerk. In de jaren voor de Tweede Wereldoorlog had Doeksen grote plannen. Er werden in betrekkelijk korte tijd de nodige slepers aangekocht. In 1939 werd bij J. Smit & Zoon te Foxhol een sleepboot besteld met een vermogen van bijna 4500 pk en een snelheid van 18 mijl per uur. Het zou de sterkste en snelste sleepboot van dat moment worden. De naam: 'Holland' (II). Met zijn prachtige stroomlijn een jacht onder de sleepboten. Als de Holland geen berging te doen had, hielp het mee passagiers varen voor de rederij Doeksen.
De Stichting De Stichting Zeesleepboot Holland beoogt de 'Holland' in oude glorie te herstellen en in de vaart te houden door middel van museale exploitatie voortvloeiend en voortbordurend op haar vroegere taken. Na lang als bergingsjager te hebben geopereerd, gevolgd door een periode als onderzoeksvaartuig voor Rijkswaterstaat is de 'Holland' hiermee een waardige derde loopbaan ingegaan, waarmee de herinnering aan de vroegere bergingssleepvaart levend blijft .
Bas mist weer een hoop leuke dingen. Het bloemencors is geweest en afgelopen vrijdag had ik een bruiloft. Vandaag gaan we, omdat mijn ouders 43 jaar getrouwd zijn, met de familie bowlen en uit eten. Wel jammer voor Bas, want die vindt dat een van de leukste dingen om buiten de deur te doen. Af en toe baalt hij ervan, dat hij niet overal bij kan zijn, maar meestal vindt hij het ook wel prima, dat hij niet op hoeft te komen draven. Voor ieder volgepland mens, zal dat wel een punt van herkenning zijn. Een van de voordelen van het zeemansleven is, dat je niet al je dingen in het weekend hoeft te passen. Een van de nadelen, dat je niet alle leuke dingen mee kan maken. Gelukkig is er de mail en kan ik hem uitgebreid verslag doen, hoewel het dan nog alleen maar platte tekst is. Aangezien er nog geen continue internet aan boord is, wordt er ongeveer twee keer per dag verbinding gemaakt met de satelliet om berichten binnen te halen en te versturen. Foto's hebben teveel tijd nodig om te downloaden en de verbinding met de satelliet is duur. In de toekomst zal dat natuurlijk veranderen.
Dit weekend is het weer 'Wereldhavendagen' in Rotterdam. Een spectakel voor iedereen! Zo is er vandaag (buiten nog vele demonstraties) de 'Maasrace' . Een 70-tal sloepen probeert van elkaar te winnen in een afstand van 17 km. Natuurlijk zijn de zeevaartscholen ook vertegenwoordigd en die willen niet voor elkaar onder doen. Erg leuk om te zien. Start om 12.45, dus hup, naar Rotterdam!
De lezer die al langer meeleest weet het al: altijd als Bas weg is, komen de grootste uitvallen. Nu al, terwijl de reis pas 4 weken op weg is. Allereerst de TV. Goed, het beestje is 16 jaar oud en dan schijnt het, dat je niets te klagen hebt over zo'n vierkant kastje. Het is wel lastig. Ik had mijn buurman gevraagd, of hij hem in de auto wilde zetten en dat wilde hij meteen doen, maar wilde ook eerst nog even kijken of hij hem kon maken! Ja, ik heb een super-buurman! Natuurlijk is dat gelukt! Vooralsnog hoef ik geen nieuw toestel aan te schaffen. Hoera, anders hield ik deze keer aan het einde van mijn geld nog een stukje maand over... Dan mijn fototoestel: gaat telkens uit, ook als ik het niet wil. Die moest dus weggebracht worden. Maar dan: wéér een gaslucht bij mijn gasfornuis. Daar heb ik het natuurlijk niet op en belde meteen de installateur. Die konden eergisteren gelijk komen, maar het niet à la minuut maken, dus kwamen ze gisteren weer terug. Na drie keer terugkeren was het klaar. Dat euvel is dus ook weer opgelost en de lades staan weer gewoon in de kast in plaats van op de grond in de keuken. Het prijskaartje is nog onbekend. Als laatste breekt er bij de fiets van onze dochter wat af en moet dat vervangen worden. Ik ben niet voor 1 gat te vangen, dus naar de fietsenmaker. Een nieuw ding gekocht en het zelf erop gezet. Dat moest ook gelijk gebeuren, want de dame fietst iedere dag 32 km (16 naar school en 16 weer terug en dat moet wel met een goede fiets). En nu vind ik dat het maar afgelopen moet zijn met de stukken!
Piraterij is er in diverse soorten en maten. Bij de ene vorm, is het uitgangspunt kidnapping en wordt veel geweld gebruikt. Bij de andere vorm is het uitgangspunt diefstal van goederen. Hoewel ik over beide vormen niet te spreken ben, vind ik het laatste beter te voorkomen. Hier komen de dieven over het algemeen ook niet met raketwerpers aan boord en als alles op slot zit, kunnen ze niet binnen. Meer zoiets als wanneer je huisdeur op slot zit, hebben ze meer moeite om binnen te komen. (Mocht het ooit wel lukken, dan staat Bas klaar om zijn geld, laptop en andere waardevolle spullen af te geven. Geen één ding is het waard om mensenlevens op het spel te zetten.)
Op de Noordzee zijn in de nacht van zaterdag op zondag twee vrachtschepen met elkaar in botsing gekomen.
De met containers geladen schepen ramden elkaar op ruim veertig kilometer uit de kust van Hoek van Holland, meldde de kustwacht.
De botsing sloeg op hoogte van de machinekamer een gat in het achterschip van het onder Panamese vlag varende vrachtschip MSC Nikita. De 25 opvarenden wisten met een reddingsboot het schip te verlaten en zijn opgepikt door de kustwacht.
Gespot eerder op 18 juni 2009 op de Westerschelde
MSC Nikita (vóór de aanvaring) MSC Nikita (na de aanvaring) bouwjaar 1980, imonummer 7820942, (gezien op www.koopvaardij.web-log.nl) vaart in beheer bij MSC SHIPMANAGEMENT LTD (foto van KNRM)
Aan boord van het onder de vlag van het eiland Man varende vrachtschip Nirint Pride brak door de botsing brand uit. Het vuur is inmiddels onder controle.
Eerder gespot op de Oude Maas met bestemming Moerdijk
Voor de botsing Na de botsing (foto van Jan Oosterboer, bedankt Jan!)
De zeventien opvarenden blijven aan boord, maar een reddingsboot blijft uit voorzorg aanwezig. De Nirint Pride liep ook schade aan het voorschip op en verloor enkele containers.
ANP
Gehoord op de radio vanochtend en gelezen op koopvaardij.web-log.nl. Zolang er geen persoonlijke ongelukken zijn, is het 'alleen' maar financiële schade. Heel anders is het overlijden van twee vissers. Ze zijn vannacht bij Ouddorp gevonden. Van hun schip zijn alleen brokstukken teruggevonden. Mijn gedachten gaan uit naar de mensen die zij achter laten.....
Ik sta op het station, de ochtendlucht is zacht te staren in de verte, waar een toekomst op me wacht. Ik kan kiezen voor een richting en of ik de trein mis mijn toekomst bepaal ik zelf, door wat ik nu beslis. Zoveel mensen ongelukkig, ik hoor stil hun beklag
ik moet nog dit, ik moet nog dat, hoe kom ik door de dag. Ontevreden met hun levenslot en mensen om hun heen het leven zo onrechtvaardig, gevoelsmatig heel alleen.
Maar ligt het aan die anderen, bekijk jezelf eens goed alleen jij bent verantwoordelijk voor wat je dagelijks doet. Leer willen in plaats van moeten, neem je leven in de hand ontdek je eigenwaarde, zet jezelf niet aan de kant.
Anderen kun je niet veranderen, jezelf echter altijd pas als je dat leert inzien, heb je jezelf bevrijd. Welke weg ik ook neem en met wie aan mijn zij mijn geluk is geen illusie, de keuze is aan mij.
Brand op Taklift 4 (bouwjaar 1981, taak: zware hijsklussen overal ter wereld. Brand op bergingsvaartuig in Rotterdam (bron: www.nu.nl) Uitgegeven: 27 augustus 2009 10:10 ROTTERDAM Op een bergingsvaartuig bij de Pannerdenstraat in Rotterdam heeft gisteren in de ochtend een grote brand gewoed. Volgens een woordvoerder van de brandweer zijn er geen gewonden gevallen. Het schip is van Smit Tak en lag aan wal, aldus de zegsman. De band brak vermoedelijk rond half negen uit in het plafond van de bemanningsverblijven. Iedereen werd direct van het schip afgehaald.
De eerste schooldag is dan echt een feit vandaag. De wekker gaat hier om 6.30 uur. Aangezien ik een ochtendmens ben, is dat geen probleem. Die griet van ons gaat naar de vierde. Je zou verwachten, dat naarmate de jaren stijgen, de hoeveelheid boeken in de tas afnemen. Tenminste, dat was bij ons zo. Je nam eerder genoegen met alleen de multoklapper, je etui en je agenda, maar zij heeft vandaag een tas die 10 kilogram weegt!! Gelukkig heeft ze een kluisje waar de boeken voor na de pauze in verdwijnen. Op woensdag heeft ze alleen gymnastiek en Frans. Dat is dan weer de andere kant: 1 boek.
Ze is natuurlijk erfelijk belast: papa neemt altijd 40 kg mee naar zijn werk! En daar zit nog niet eens een broodtrommel bij!
Bas is dus klaar met het bieden van hulp aan de Good Luck en dat vindt hij helemaal niet erg. Het kwam zelfs bijna tot een aanvaring met een containerschip:
Dit is niet leuk voor een bootje! Wel grappig: het containerschip geeft al aan waar de sleper zich op moet richten!! (dit teken is belangrijk bij het afmeren van dit schip: een duwboot kan veilig tegen de wand van het containerschip duwen, zonder door de wand heen te gaan.)
De volgende reis met boorplatform Ocean Courage
begint in ieder geval in Singapore en gaat daarna richting Kaapstad. Daarna is het nog niet duidelijk.
Eén van de dingen op school die me zeer zijn bijgebleven, is de verwoesting van Pompeii; vandaag 1930 jaar geleden. De Vesuvius had een enorme uitbarsting en de hele stad werd bedolven onder een laag van 4 meter as. Mensen stierven terwijl ze aan het vluchten waren voor de verstikking. Vooral de foto in ons boek van een jongen en een meisje die hand in hand aan het wegrennen zijn, vond ik indrukwekkend. De doden hadden een afdruk achter gelaten in de as en bij opgravingen later, heeft men deze afdrukken vol laten lopen met gips, om een idee te geven in wat voor ellende de bewoners stierven. Ikzelf zou niet te springen staan om de opgegraven stad te gaan bekijken. Ik vind het te gruwelijk. Ironisch is, dat de beschermgodin van de stad Venus is. Zij is de beschermgodin van de tuinen en de wijngaarden, maar daar hebben de bewoners niet al te lang van genoten.
Aan je kinderen kun je zien hoe snel je oud wordt. Onze dochter leert al een poosje vliegen in een zweefvliegtuig. Zweefvliegen dus. Afgelopen woensdag mocht ze dan eindelijk alleen in een toestel vliegen. Zo trots als een pauw kwam ze het via de mobiele telefoon vertellen. Ook papa kreeg een mail! Ze heeft haar brevetB. Traditie op de club is, dat je kletsnat gegooid wordt en daarna een rondje geeft. Ze hoort er nu echt bij. Aankomende winter gaat ze op voor de theorie en dan hoopt ze volgend jaar haar volledige vliegbrevet te halen! Wel apart: als je 18 bent, mag je pas voor je rijbewijs op, maar als je 15 bent, kun je al alleen in een vliegtuig vliegen. Op dit moment is ze naar de film met een klasgenoot. Als ik denk aan 10 jaar terug.... wat was dan 10 jaar en wat een verschil bracht het?! Hoe snel gaat de tijd? Zo duren 3 maanden lang en is 10 jaar zo voorbij.... De kop van de reis van Bas is er in ieder geval af. De klus met de Good Luck is voorbij en nu maken ze zich op voor een zeer lange reis van Singapore naar de Golf van (jawel) Mexico. Ik geloof niet, dat er op onze aardbol nog een langere reis bestaat.
Een zeemeermin of meermin is een mythisch wezen, met het bovenlichaam van een vrouw en in plaats van benen een vissenstaart. Verhalen over zeemeerminnen gaan tot heel ver terug in de oudheid. De eerste meerminnen, zeedemonen, half-vrouw, half-vogel, hadden hun domicilie gekozen in de grotten en op de rotsen rond deTyrreense Zee.(Vlak voor de Laars van Italië.) Door hun zachte gezang lokten zij de schippers op de klippen. Zij worden voor het eerst genoemd in de Odyssee van Homerus, waar zij hun charmes aan Odysseus tentoonspreidden. Odysseus beval zijn matrozen was in de oren te stoppen en liet zich vervolgens door zijn bemanning aan de mast van zijn schip vastbinden om aan het liefelijke gezang van de sirenen te ontkomen.
Dit verhaal werd in de middeleeuwen door de kerk gebruikt om mensen te waarschuwen voor het kwaad van de verleiding. In die tijd vond je dan ook in veel kerken, kloosters en kathedralen afbeeldingen van zeemeerminnen.
Noot van mij: en ik maar denken dat die man van mij voor niets WAS IN ZIJN OREN heeft ! Maar het is om zichzelf te behoeden voor de verleiding!