Gisteren veel gebeurd, maar dat zal ondertussen al breed uitgesmeerd zijn in de kranten en op televisie. Enkele mensen die buiten zaten, zagen sandalen drijven, gevolgd door een tonnetje. Seconden later werden de eerste drenkelelingen opgemerkt, hangend aan een omgekeerde boot of zwemmend.(naar het schijnt lagen deze sukkelaars al 3 uur in het water). Het mag dan toeval heten dat we daar passeerden. Een paar tellen later begon de Louise-Marie en zijn bemanning aan een grote reddingsoperatie. RHIB's (Rigid Hull Inflatable Boat) te water en proberen zo snel mogelijk en zo veel mogelijk mensen op te pikken, zonder uiteraard de veiligheid van de eigen mensen in het gedrang te brengen. De bemanningsleden van de Louise-Marie die op de buitendekken staan, wijzen in de richting van de drenkelingen. Dekens, veldbedden, water en voedsel worden naar de heli-hangaar gebracht. Een machine komt in beweging. Er worden enkele orders gegeven, niemand stelt vragen maar voert uit. Zo hoort het. 38 zielen hebben we kunnen redden en waarschijnlijk zijn er 8 ten prooi gevallen van de zee.Een jammerlijke zaak, en waarschijnlijk schering en inslag in deze contreien. Deze mensen, op zoek naar een beter leven, worden door mensensmokkelaars overgebracht naar bvb. Jemen. (Ik mag er niet aan denken hoeveel van die bootjes er kapseizen, zonder opgemerkt te worden). Momenteel krijgen de slachtoffers kledij en medische zorgen.4 onder hen zijn waarschijnlijk de smokkelaars. Deze laatste vertrekken meestal vanuit Somalië als mensensmokkelaar en komen meestal terug naar Somalië als piraat. Hopelijk kunnen we er veel uitleveren.
Zoals gewoonlijk weer een paar fotookes van familieleden. Als de vraag er is, doe ik dit uiteraard met veel plezier. Ook nog enkele beelden vanuit de helicopter van de Mighty Servant
Vandaag maandag. Gisteren, zondag niet uitgeslapen, (zoals thuis), dat is ook onze opdracht niet. Eerst een stevig ontbijt genomen. Een omeletje onder begeleiding van Always Fallens "Evil will destroy us". Stevig ontbijt dus... Gisteren escorteerden we de "Mighty Servant", een Nederlands schip, zeg maar een drijvend dok. Dit schip vervoert een grote Ikea tafel (of zou het een stuk van een boorplatform kunnen zijn ?).Of een lego-blokske ? Chef voortstuwing zei dat het een springkasteel voor de piraten was. Nee, alle gekheid op een stokje, 't is ne fermen bak. Denk dat geheel (schip + platform) redelijk wat waard is. Met ons erbij gaan ze (de piraten) hem wel gerust laten.
Zaterdag was het Lariam-dag. Zondag dus weer last van vapeurrekes. Nacht van zaterdag op zondag bijna geen oog dichtgedaan. Heb elk uur gezien. We waren zelfs vergeten de muziek (die op de general call staat) uit te zetten, maar zowel ik, als mijn collega waren te "luizig" om op te staan en deze uit te zetten. Den Dieter was zaterdag ook niet in zijn haak. Goei keelontsteking. Chance dat we een goede dokter hebben want vandaag is hij weer de oude. Van die vijs-los toestanden. Hij is dus weer in orde...
Ga er vandaag een footooke bij zetten van Lynn.(reactie gehad op m'n blog van haar ouders en dan plaats ik meestal een foto van het familielid). Allez, ben er weer mee weg. Groetjes aan iedereen en uiteraard ook een hele dikke zoen aan m'n vrouwtje welke ik zo graag zie
Hier zijn we weer met een kort relaas van de afgelopen dagen. Om een antwoord te geven op één van de reacties. Da was het sport uurtje 's morgens.(Zo is er 's avonds ook eentje maar dan iets pittiger. Een mens moet een beetje aan z'n conditie denken aan boord. Deze twee uurtjes laat ik links liggen. Zelf kruip ik op de velo in de heli-hangaar en rijd een goede 45 min (omgevingstemp rond de 35°C - zweten dus). Eergisteren heb ik me na het fietsen nog een tiental minuten uitgeleefd op een roeitoestel. Probeer hiervan een dagelijkse gewoonte te maken, en eens de conditie in orde is wordt dat 2 maal daags. Gisteren een ras (replenishment at sea) uitgevoerd met de "HMS Wave Knight" (een Engels bevoorradingsschip). Na onze tankbeurt eens gezwaaid met m'n Delhaize kaart voor punten, maar ze wilden niet. Gisterenavond een spelleke kleurenwies gedaan. Tegen dat we thuiskomen ken ik waarschijnlijk alle kaartspelen. Onze spellekeshype die we gestart zijn blijft klanten trekken. Vandaag gaan Dieter en ik ons eens bezighouden met de laundry. Wassen, plooien, strijken. Kwestie dat ik de routine niet kwijtspeel en de ideale moment om het Dieter te leren, hahi...... Bij deze een fotooke van Dieter en mezelf en eentje van de Wave Knight
Tot de volgenden Een dikke zoen voor m'n vrouwtje Greetz
Beste mensen en uiteraard ook m'n lieve schat. Ben nog altijd niet verlost van het hoesten, maar slaap toch al beter. We hebben ondertussen al een paar controles gedaan van verdachte vaartuigen maar dat leverde geen piraten op. Af en toe horen we ook dat er mensensmokkelaars actief zijn. Er is ons een bepaalde zone toegekend waar we constant patrouilleren. Soms escorteren we een schip tot aan de volgende zone waar deze dan onder de hoede staat van een andere eenheid. Verder wordt de gewone routine gevolgd. Opstaan, ontbijten, netheid in het schip, er wordt geoefend in de manipulatie van kleine wapens , er wordt in groep aan sport gedaan. Op de dekken zijn schilderwerken aan de gang. Hoedje af voor deze mensen om deze arbeid uit te voeren in extreme omstandigheden. Bijgevoegd de gevraagde fotos. Het eten is ook heel lekker en om het te verwoorden op z'n Dieters "Woehoew, vanmiddag ballekes in tomatensaus met frieten, feest!!!! En twas lekker, ik ben twee keer gaan halen (das omdak nie te veel zou vermageren)." Sinds enkele dagen spelen we in groepen gezelschapsspelen. Dieter en ik waren enkele dagen geleden begonnen met een spelleke en t is precies een hype geworden. Meer en meer collegas willen meespelen. Eén dezer dagen gaan we dan ook een spellekesdag organiseren. Vanaf nu zit ik dagelijks ook een 45 min op de velo. (langer is niet te doen door de omgevingstemperatuur) Tegen dat ik dan gedaan heb kunde mij gewoonweg uitwringen. Daarna 20 min uitzweten vooraleer ik in de douche stap. Doe ik dit laatste niet blijf ik gewoon zweten. Btw voor de mensen die het vroegen. "k Hem, Stef, Patricia en Orm gevind"
Beste lezerkes, Geen probleem om meer foto's te plaatsen. Komen er aan hoor. Zeker van Orm, sinds gisteren mijn persoonlijke coiffeur. Hij heeft mijn haren keurig en net geknipt (en nee, 't is geen broske) Ik dank iedereen vooral voor al de warme reacties. Alleen daarvoor blijven we berichten posten. Zal misschien niet elke dag zijn, maar is wel de bedoeling om dit minimum om de twee dagen door te geven. Aan alle kindjes die meelezen, meeleven met hun papa en mama in operatie, vraag en de fotookes zullen zeker gepost worden. Aan alle achterblijvers, echtgenoten en echtgenotes, uw echtgenoot of echtgenote, kindjes, mama en papa : stuur gerust reacties en vragen door, ik zal deze zeker beantwoorden (in de mate van,...). Zal zeker zorgen dat er een fotooke van uw geliefde op deze blog komt te staan. 't Is nu momenteel 01u20 en wil toch nog een beetje van m'n rust genieten, maar morgen ben ik er weer om een verslagje door te sturen naar jullie allen. Nog eens vriendelijk bedankt voor de warme reacties en tot de volgenden
Yupla, hier zijn we weer. Ben net een paar dagen van de kaart geweest.Eergisteren en de nacht ervoor bijna niet geslapen omwille van een zware "borstvalling".Slapen lukte niet door het hoesten en ik wilde m'n collega zijn nachtrust gunnen, dus ben ik maar naar een filmke gaan zien. Door de goede zorgen van het medische team kom ik er wel door. Momenteel zitten we op de IRTC (International Recommended Transit Corridor). Dit is een corridor tussen Somalië en Jemen waar constant militaire aanwezigheid is, hetzij in de lucht of in het water. Vanaf vandaag hebben we dus het meeste kans op contact met Piet Piraat. Gisteren heeft het Duitse fregat nog schoten gelost op een skiff (zo worden de snelle bootjes van de piraten genoemd). Daarbij is één dode gevallen bij de piraten. Aan boord werd nog een RPG (raketwerper) en wapens gevonden.Ander materiaal was door hen al overboord gegooid. Meestal wordt volgend materiaal aan boord van de skiff's gevonden. Een ladder (die uiteraard gebruikt wordt om aan boord te klauteren), handwapens, gsm's, granaten, rgp,... Hopelijk schrikt onze aanwezigheid de piraten toch een beetje af. Gisteren hebben we de Al Muhktar begeleid van Djibouti naar Berbera (Somalië). Eigenlijk waren we daar al de dag voordien mee begonnen. Was een hele rustige rit (5 à 6 knopen). Schip is is te zien op de bijgevoegde foto waar ook Jan op staat.Heb foto speciaal genomen voor z'n vrouw, welke een reactie had op m'n blog. Ook bijgevoegd is Michael Moës, onze bakker. Deze jongen zorgt ook voor een groot deel van de goede moraal aan boord. Heel lekker brood. Dat hij er nog veel mag bakken. Ondertussen staat hier op de general call muziek op van Always Fallen (de groep van m'n stiefzoon).Gisterenavond een geestig spelleke gespeeld in de cafetaria, namelijk Jungle Speed.Hier staat een totem in het midden van de tafel en worden door alle spelers kaarten omgedraaid. 't Is de bedoeling dat je zo snel mogelijk al je kaarten kwijtspeelt. Je moet ook over een snelle reflex beschikken. 'k Heb dus nooit gewonnen, snik.'t Zal wel aan m'n pillen gelegen hebben. Ben d'rmee weg lezerkes en m'n lieve vrouw. Ben er waarschijnlijk overmorgen weer. Morgen mag ik terug een belleke doen met m'n vrouw en uiteraard kijk ik daar enorm naar uit. Love ya lieve schat
We zijn net vertrokken uit Djibouti. Laatste keer dat ik hier geweest ben, was ergens in 1993 (ten tijde van het conflict in Somalië). De stad ziet er nog steeds hetzelfde uit en door de geur die daar hangt vind ik het nog steeds verbazend dat mensen naar hier op reis komen. In de stad zelf is er eigenlijk weinig of niets te zien. Het is dan ook schrijnend om te zien dat er aan de ene kant van de straat een hotel staat om u tegen te zeggen en aan de andere kant de (krotten) wijken beginnen.
Naar het strand gaan wordt afgeraden, daar er blijkbaar teken en ander ongedierte in het zand zitten. Maar je hoort de mensen niet klagen.
De temperaturen hier zijn schroeiend (rond de 40°C), geen wind en een luchtvochtigheid van 90-95%.
Als je bij wijze van spreken in je zwembroek buiten zou staan kun je het vergelijken met een sauna (openluchtsauna). En als er dan al een zacht briesje waait is de temperatuur te vergelijken met deze van een föhn bij de coiffeur. Insmeren is dus de boodschap.
In de haven werden op een gegeven moment dromedarissen ingescheept. Die beesten werden gewoon per twee aan een sling(een band) naar boven gehesen. Was heel leuk om te zien.
De arbeiders liggen hier gewoon te slapen onder en rond de vrachtwagens. Waarschijnlijk om geen werk te mislopen.
Nu, meer valt er over Djibouti niet te vertellen.
Morgen hebben we onze eerste opdracht. Begeleiden van een schip welk voeding verscheept naar Somalië. Is maar één schip (35m lang), maar denk niet dat de lengte van belang is, maar dat elke korrel telt. (heb dat nog al eens gehoord ;-) ).
Dat we er nog veel mogen begeleiden.
Excuseer me voor de foto's, maar de site wilde niet goed meewerken. Gewoon klikken op één van de bestanden en foto zal getoond worden op een aparte pagina. Zal proberen om dit in de toekomst te vermijden.
Momenteel zitten we in de tijdzone E, dus dat wil zeggen dat we 3 uur voorstaan op jullie. Is misschien "nice to know" als ge plots op een raar uur gebeld zou worden.
Allez beste lezerkes tot de volgenden .en een dikke zoen voor m'n vrouwke
Pffffft, Dieter en ik gingen vandaag om 19u30 les krijgen van den Eddy voor wat betreft spinning. Waren een kwartierke te vroeg en besloten al een beetje los te rijden voor onze "les". Zoals afgesproken was Eddy op tijd, maar van een beginnersles was weinig of geen sprake. Afbeulen ja, amai.....Dieter heeft het langer kunnen uithouden dan ik maar dat is leeftijdsgebonden . (ge moet het maar kunnen uitleggen). Een ander argument was, dat het in de sportruimte een graad of 30-35 was met een vochtigheidsgraad van 80-85%) Was wel leuk om mee te doen, maar denk dat we eerst de conditie wat zullen aanscherpen vooraleer we de volgende keer nog eens gaan "spinnen". Nog gauw een fotooke van de sporters (was wel van de tweede rit)
Vandaag lopen we Djibouti binnen. De temperaturen ter plaatse bedragen 39°C, morgen 40°C. Denk dat ik eens ga bakken. Ook de minister komt op bezoek. Hopelijk krijgen ze het binnenschip een beetje koeler, anders smelt onze minister waarschijnlijk weg. Vandaag begonnen met het uittypen van de lijst voor de piraten t-shirts.Straks eerst de telefoonnummer vragen aan de HLD (hoofd logistieke dienst, voor de leken), en dan maar hopen dat er iemand afkomt die wil afdrukken wat ik vraag. Om 04u15 algemeen wekken, om 5 uur tegen de kaai om te tanken en om 08u00 shiften we naar een andere lokatie.
Kzijn dermee weg beste lezerkes. Tot de volgede en hou jullie sterk, hé.
Vertrokken vanuit Souda Bay richting Port
Saïd. Toegomen in Port Saïd is het wachten op het tegenliggende verkeer
vooraleer ons, en andere schepen toegang verleend wordt. Op het moment de loods
aan boord komt, komen met hem, enkele mannen aan boord welke hun winkeltjes
beginnen op te zetten. Blijft nog altijd komisch om te zien, een soukh op een
oorlogsschip. De prijzen vallen meestal wel mee maar toch hebben ze je keer op
keer bij je kl****! Heb dus niks gekocht.
Nadien uiteraard een rustige en warme passage gehad door het Suez
kanaal. Wat vooral opvalt is het zand aan de ene kant en het zand aan de andere
kant ..
Hierbij natuurlijk enkele fotootjes
Blijkbaar
is de oorlog tussen Egypte en Israël nog steeds niet goed verteerd, aan de wachthuisjes met gewapende bewakers te zien .Her en der
zijn er tanks te zien. Zoals mijn collega me er ook op wijst is deze beveiliging uiteraard ook tegen terroristische dreigingen...
Dit kanaal moet een enorme opbrengstenbron
zijn voor Egypte. Zoveel vrachtvervoer dat er hier doorkomt.
Ergens halverwege komen de schepen elkaar
meestal tegen in een bassin, zodat op en afkomend verkeer elkaars doorgang
niet belemmert.
Iets groter schipje dan den onzen
Buitengekomen uit Suez hebben we de tanker
gezien die deze week in twee gebroken was. Best wel eens de moeite om te zien.
Momenteel te zienin mijnen blog .
eerst in de verte......
Daarna ietsje dichter
Uit het Suez-kanaal gekomen we worden
direct overvallen door de warmte in het Rode Zee gebied. Buitentemperatuur 35°C en water om en bij de 30 °C. Het wordt
zeer moeilijk om de warmte uit het binnenschip weg te houden. De buitendekken
worden constant gespoeld door zeewater om deze af te koelen.
Buitenstaan is zweten, daar kun je niet van
onder.
Ben al een paar keer op de fiets gaan
rijden voor een uurtje. Momenteel om de 2 dagen en binnen een week of 2 zal dit
een dagelijkse routine worden.
Vanavond ga ik een poging doen om den Eddy
te volgen met spinning. Doe dit wel niet graag maar de extra beweging zal me
waarschijnlijk wel deugd doen.
Ondertussen zit ik ook al met een
valling. Natuurlijk te wijten aan het over en weer lopen (buiten nr binnen).
Meestal ga ik dan ook nog even onder een blazer staan. Moet ik zeker afleren.
Morgen lopen we binnen te Djibouti (tanken,
bezoek van de minister van landsverdediging)
Even tijd maken om de benen te strekken.
Vanavond nog eens naar mn vrouwke bellen.
Beste lezers, zal proberen om deze blog om
de 2 dagenbij te zodat de informatie
een beetje courant is maar wil nog geen belofte doen op voorhand. (de computers
aan boord zijn niet altijd beschikbaar).
Beste lezers en vooral mn lieve schat, tot
morgen of overmorgen ..
We zijn nu 2 weken weg van huis en varen momenteel door het Suez-kanaal. Het is de eerste dag dag ik voor algemeen wekken wakker ben. Eén uur te vroeg uit m'n kip, één uur....man man man. Deze 2 weken zijn uiteindelijk snel verlopen, te wijten aan de werkzaamheden die Dieter en ik uitvoeren. Alles komt stilletjes op z'n plooi. Nog een beetje "fine-tuning". De transit naar Kreta is rustig verlopen, met een aangename zee en uitzonderlijk mooi weer. Tijdens deze trip werd de bemanning voorbereid op de verschillende functies hier aan boord, zoals o.a. brandbestrijding, eerste zorgen, man over boord, buddy check,........ Sommige termen zeggen de buitenstaander misschien niet veel maar aan boord van onzen bak (laat ons hem bij deze Loma noemen) zijn het woorden of beter gezegd acties die levens kunnen redden. En veiligheid van de bemanning is toch de eerste prioriteit hier aan boord. Tijdens deze eerste weken hebben Dieter en ik eigenlijk een beetje overdreven met de werkuren. Algemeen wekken om 06u30 en werken tot 22u00, met natuurlijk enkele rustpauzes incluis. Daarna nog een verfrissing en rustig onder de wol. Tijdens de transit een paar keer dolfijnen tegengekomen. Blijft toch leuk om naar te kijken. Aangekomen in Kreta zijn we een paar keer naar het strand geweest. Niet meer om te zonnen, want daar was het te laat voor, maar om eens lekker in de zee te springen om lekker af te koelen. Zoals gewoonlijk gaat dit bij mij nooit zonder brokken te maken. Onderwatervoetbal gespeeld met een bastaard van een rots. Deed toch redelijk veel zeer. Daarna waarschijnlijk een insectenbeet opgelopen in de nek. Was een redelijke blaas maar dankzij de goede zorgen van onze medics begint deze toch goed te minderen en te jeuken. Blijkbaar heb ik wel een allergie tegen pleisters. Zal waarschijnlijk samenloop van omstandigheden zijn. Warmte, etc..... s'Avonnds een stukje gegeten, pintje gedronken en te voet terug aan boord gegaan.De dag voor vertrek uit Kreta zijn Dieter en ik naar Chania geweest. Deel foto's getrokken. Proberen te winkelen voor het vrouwtje thuis (uiteindelijk niets speciaals gevonden).s Middags een lekkere schotel besteld. Natuurlijk met een fris pintje. Na de maaltijd kregen we nog een ijsje en een flesje Raki. Redelijk zware bucht,....amai Nog 113 dagen hoor je de bemanning aftellen, ikzelf vindt het nog een beetje te vroeg om af te tellen. Af en toe een telefoon met m'n vrouwtje doet wonderen.