EN DIT IS DE ACHTERKANT VAN HET PANEEL....... NOG VEEL WERK DUS.......MOET NOG ALLEMAAL AANGESLOTEN WORDEN......
EEN PAAR FOTO'S VAN ZIDANE
Hier wat foto's aan het werk in de logeerhut
Alle naden worden afgekit!! Voor tocht...hahahaha en tegen gepiep en gekraak van het hout.
FOTO'S 21 JANUARI
FEBRUARI 2009
ISOLEREN BOVEN MIJN HOOFD......PFFFFFFF MAAR MOTET OOK GEBEUREN
Iemand vertelde dat er een fout gegeven word bij het aanklikken van de foto's. Ik zet in het midden de link naar de foto's van de laatste maand
01-01-2009
1 - Was een 10 jarenplan maar iets uitgelopen
Even kennismaken : wij zijn Henk (49) en Fabienne (46) en Bounty (11)
We leren elkaar kennen op een sleepboot in 1984 tijdens de Havenfeesten in Terneuzen, Henk is werzaam bij een sleepbotenmaatschappij en ik werk bij een computerbedrijf in Brussel. We gingen dikwijls met mijn vader zeilen en begonnen te dromen over onze eigen zeilboot en later alles verkopen en gaan reizen.
In 1990 gaan we op zoek naar een zeewaardig zeilschip maar kunnen niet precies vinden wat we willen. Nieuw kopen zit niet in onze portemonnaie,dan zegt Henk dat hij best zelf zou durven te bouwen. Hij is lasser en ik weet dat hij heel handig is, zodus gaan we zoeken naar een bouwpakket.
Na lang zoeken komen we terecht in Lemmer bij Mekon en na lang overhandelen het geschikte schip gevonden. Het wordt een s-spant van 15m bij 4.20m.
Februari 1991 begin ik te werken als sluismeester op de sluizen in Terneuzen, nog geen boot maar boten genoeg te schutten.
10 oktober 1992, Henk en mijn vader komen met eeen vrachtwagen met het bouwpakket in de loods dat we gehuurd hebben om de boot te bouwen. Het duurt wel een paar weken om alles te sorteren. We hebben wel een zwaar hoofd wanneer we zoveel staal bij elkaar zien liggen. We denken : het is een puzzel, dus puzzelen maar! We hopen er 10 jaar over te doen.
De maquette die op de foto staat wordt door ome Pierre gemaakt op schaal 1 op 20.
We beginnen met de gangboorden op vaten uit te lijnen. We gaan de boot op zijn kop bouwen. Daarna de gangboordspantjes aan de spanten lassen en de wrangen. Heb wel drie maanden op mijn knieen gezeten om Henk te helpen met de spanten. Dit gebeurt op de grond op de tekening 1:1.
Op een nacht komt de buurman aan de deur en zegt dat er brand is in de loods.
In grote paniek gaan we naartoe en zien vlammen door het dak in de loods naast ons. We hebben gelukkig geen schade maar moeten wel een dijkje metselen voor de wateroverlast van de loods naast ons. Het regent gewoon naar binnen en de 2 loodsen zijn maar door een houten wand gescheiden.
Dan de spanten op de gangboorden bevestigen. Dat zijn er 33 waarvan 2 waterdichte schotten. Daarna de opbouw in mekaar zetten en deze eronder schuiven. We moeten het uitlijnen en waterpas maken wat geen makkie is. Het is net zo'n spinneweb binnen. Allemaal touwtjes. Er is eltijd wel iets fout, als het voor pas is, dan is het van achter wer niet enz... We laten iemand van de werf komen om te controleren en hij zegt dat het niet erg is als er een paar cm cerschil zit. En bij ons zit er nog geen cm verschil in, dus kunnen we weer verder. Het casco in de grond vastzetten zodat het niet meeer kan bewegen. De eerste platen hechten aan de spanten enz.
In 1995 wordt Henk zijn moeder in Gent geopereerd aan haar hart voor de 2de keer al, ze krijgt een nieuwe hartklep, een andere wordt gerestaureerd en 5 bijpassen.
In 1996 gaat er een windhoos over de loods en een gedeelte van het dak stort in.
Gelukkig is het niet boven de boot en is er geen schade maar voor de 2de keer weer een dijkje metselen, zeilen spannen om geen last te hebben van de regen. Het duurt wel even dat er een nieuw dak komt daar op het vorige dak asbest zat. Mannen met witte pakjes moeten het opruimen en dan pas komt er een nieuw dak.
Verder gaan we op zoek naar een scheepstimmerbedrijf die een pakket voor de boot zou kunnen maken. Zo komen we terecht bij een bedrijf in friesland en vragen om ons een offerte te maken.
Vele uren zijn we bezig met tekeningen te maken voor de indeling van de boot. Dit is niet echt simpel, een schip is niet vierkanten je moet overal gaan meten of dit of dat er wel past, rekening houden met de stahoogte etc..Het is toch handig dat je overal kan staan. Hek is namelijk 1.90m en ik met mijn 1.65m loop over door. We krijgen de tekeningen verschillende keren terug en moeten ze weer aanpassen. Dit lukt eindelijk en een paar maanden kunnen we naar friesland om naar de vorderingen van de betimmering te kijken. Het is vreemd om door de boot te lopen zonder een romp eromheen. Later staan we op de beurs in Leeuwaarden.
1998 is het zover : de betimmering is klaar en we kunnen deze ophalen. De volgende puzzel dus. Nu begin ik met schilderen. Het is mahoniehout en alles heeft 5 lagen nodig: 3 lagen hoogglans en 2 lagen eiglans. Daarvoor gebruik ik het merk Epifanes. Tussen de lagen schuur ik ook.
In 2000 moet mijn schoonmoeder weer naar het ziekenhuis, weer problemen met haar hart. Ze krijgt een speciale pacemaker. Maar dit gebeurt wel in 3 keer, kwam elke keer weer los.
In maart 2001 krijgen we te horen dat mijn vader een darmoperatie moet ondergaan. September horen we dat hij nogmaals geopereerd moet worden. Kerstavond krijgen we nog meer slecht nieuws, mijn moeder heeft longkanker en moet zo spoedig mogelijk geopereerd worden. Eind januari halen ze een halve long weg. Is het nog niet genoeg dat vader er zo slecht aan toe is ! Daar ik enig kind ben zorg ik maanden voor allebei. Henk rijdt maanden heen en weer van Terneuzen naar Gent om te helpen. Geen tijd voor de boot dus, Terwijl dat mijn moeder aan het helen is horen we in maart dat de kwaal bij mijn vader uitgezaaid is naar de lever en dat de dokters hem niet meer kunnen helpen.
Wanneer dit niet genoeg is krijgen we 1 mei ook nog een aangetekende brief van de eigenaar van de loods dat ons huurcontract niet verlengd wordt en dat we 30 juni eruit moeten zijn!! Wat nu, geen ellende genoeg! Toch geluk, de man maakt een fout en kan ons niet buiten zetten ± hij heeft de brief 1 dag te laat gestuurd. De loodsen zijn verkocht en we hebben een nieuw contract met de nieuwe eigenaar.
Mei is mijn vader gestorven na een lange en pijnlijke lijdingsweg, hij is wel in zijn eigen bed gestorven bij zijn familie en vrienden.
Augustus 2002 is het zover, we gaan de boot draaien. Eindelijk! Dit moet met een kraan gebeuren. We maken 2 gaten in het dak zodat er 2 sluitingen erdoor kunnen. Het gaat niet allemaal volgens planning, eerst breekt er een sluiting en moet Umiak weer opnieuw opgetakeld worden. Nadien zit er een sluiting aan de rand van het gangboord gedraaid en weer opnieuw optakelen. Maar gelukkig gebeurt er niets meer en kunnen we de bok eronder schuiven. Rond 11uur is Umiak gedraaid, wat een ander zicht. We hebben 10 jaar naar een walvis gekeken en nu is het een schip en weegt al 7 ton.
We hebben nog 10 maanden de tijd om Umiak af te bouwen want 30 juni 2003 moeten we de loods verlaten. Er is nog een hoop laswerk, dan moeten we nog stralen en gaan intimmeren,of dit zal lukken??
De problemen beginnen, Henk wilt de motor passen en wat blijkt er nu, dat de motor niet past. De afmetingen op tekening van de motor zijn niet dezelfde dan de motor, die is groter en hij moet de fundering helemaal aanpassen en andere motorsteunen maken. Maanden werk dus. Het schiet niet op. En wat doet Fabienne dan terwijl Henk aan het lassen is ?? Schilderen, schuren en schilderen....
Er is maanden werk aan de drinkwatertanks, brandstoftanks en de vuilwatertank. Henk heeft alles zelf gelast en we vragen Jan (die ons geholpen heeft met draaien) of hij iemand weet die ons een tijdje kan helpen. Zo komt Rene, een fransman, in februari 2003 helpen. Het dek wordt verstevigd, de deuk in de spiegel wordt eruit gehaald, (hadden pas na het draaien gezien dat er zo'n deuk inzat), de spanten waar de puttingen komen worden verstevigd, RVS halfronde pijp lassen als stootrand plus een RVS potdeksel.
Daar worden uren ingestoken, RVS op staal lassen is niet gemakkelijk. Er komt een andere massteun, deze bij het bouwpakket geleverd schijnt te licht te zijn. Staat ook niet goed op de tekening, staat niet in het midden!!
In april 2003 vragen we de eigenaar of we wat langer kunnen blijven daar we juni niet redden.Tot september dan maar. Ik verhuis de betimmering naar een andere locatie, we willen Umiak zelf gaan stralen en dan moet het weg voor beschadiging.
Samen beslissen dat ik 1 december zou stoppen met werken. We hopen dit jaar nog te kunnen vertrekken.
In mei wordt Bounty geopereerd aan een kankergezwel in haar linker oksel. Een snee van ong. 20 cm, niet mooi om te zien en wil ook moielijk dicht gaan, gelukkig is het niet uitgezaaid en is ze inmiddels weer beter.
We willen straks binnendoor naar het zuiden van Frankrijk en daar de mast opzetten of terug en hier de mast opzetten. Henk blijft voorlopig werken, hij werkt week en is 2 weken vrij, en de derde keer 3 weken vrij. Juli leggen Henk en Rene 4500kg lood in de kiel. Ze moeten ook nog lood smelten voor tussen de broodjes en dat met een masker en het is bloedheet. Dit duurt 2 dagen, Rene is 3 kilo afgevallen van het zweet.
In augustus neem ik weer contact met de eigenaar, het lukt ons echt niet. De loodsen staan weer te koop en we kunnen blijven totdat deze verkocht zijn. Er zijn nog veel afwerkingen i.v.m. lassen: het ankerrol (helemaal door Henk ontworpen), bolders etc..
15 november. We zijn eindelijk aan het zandstralen. Er komt veel bij kijken en veel meer dan we dachten. We hebben ongeveer 6000kg grit nodig. We zandstralen de binnenkant en de buitenkant. Eerst de binnenkant: de kettingbak, na 2 min, zie je dus niks meer, alleen stof en dat ook zo voor de zeilberging en de achterpiek,onder de kuip is het nog erger. Nu de woning stralen,achter de spanten is het moielijk te stralen, dan maar op de tast in de hoop dat het goed is??
's Avonds maken we de binnenkant gritvrij want deze moet morgen in de eerste laag verf, we zijn tot 3 uur in morgen bezig .
Problemen weer : de verf is niet te verspuiten. Percentage vaste delen te hoog : de airlessverfspuit wekt niet. Deze is niet geschikt. Overal zoeken naar een zwaardere spuit maar tevergeefs. We kunnen er wel 1 huren maar dat kost ons 700 euro per dag en daar beginnen we dus niet aan. Wat nu? Andere verf dan maar. De leverancier van de vorige verf kan niets ander leveren, dus gaan we naaar een andere. Jammer dan.
<
We kunnen niet te lang wachten met spuiten na het stralen. De verf werkt.
Nu bovendek en opbouw en de romp zandstralen, iets makkelijker maar toch heel stoffig.
Daarna de binnenkant weer gritvrij maken voor de 2de laag verf. De opbouw en bovendek ook schoon en in de verf. We kunnen geen grit meer zien.
We proberen de loods zo schoon mogelijk te krijgen, alles zit onder het grit en straks moet Umiak in de plamuur en dan mag er niet teveel stof zijn. Zijn 3 dagen bezig.
11 december. afscheid van fabi's haar collega's van de sluis. We geven een borrel met een hapje. Dit doen we rond de boot en iedereen vindt dit wel apart.Heel enthousiast en om de beurt toch even boven kijken. Dit feestje loop uit tot 2 uur in de morgen.
15 december gaan Jo, Daniel en Andre plamuren, dit laten we aan professionele mensen over. Ze denken 500 kg plamuur nodig te hebben. En dan zeggen ze dat de boot al redelijk strak is. Zijn nog verschillende merken verf en kleurtjes aan het bekijken.
We kiezen voor het merk De Ijssel en de romp wordt oud engels groen en het bovendek creme. Een teakhouten dek kunnen we ons niet veroorloven dus kiezen we voor antislipverf. Het plamuren valt niet mee, het duurt allemaal veel langer dan verwacht.
In Dusseldorf hebben we op de beurs leuk spul gezien. Een aggregaat gekocht merk Fischer. Het was niet de bedoeling maar zo'n aanbieding konden we niet laten lopen, 3,8Kwa voor de prijs van 4.450,-euro. Andere merken zaten niet onder de 7.000,-euro. Nu zijn we toch een beetje onafhankelijk van walstroom.
Problemen met 3 ruimtes in de kiel. Deze zijn bestemd om lood bij te vullen indien nodig. De deksels hebben we toen niet kunnen zandstralen omdat er vet in de ruimtes zit. Nu willen we vet op de deksels smeren en sluiten maar het komt er langs alle kanten uit met de pakking. Dat wordt wel een zootje als de betimmering erin zit, indien we de deksels weer moeten openen dus beslissen we ze weer los te maken, schoonmaken en in de verf zetten. Een hele dag weer kwijt.
De loodsen zijn weer verkocht!!! Voor de zoveelste keer weer even in de stress. Deze worden weer verder verhuurd en we hopen dat we toch echt niet moeten verhuizen!!!
Maart, afgelopen zaterdag hebben we de motor aan boord gehesen en dit zonder beschadigingen aan de boot. Alles is ook uitgelijnd: motor, schroefas etc.. 5 liter vet hebben we nodig voor in de schroefas : anderhalve dag toch nog werk.
Het plamuren gaat nog steeds verder, de opbouw en het loopdek is zo goed als klaar, Henk ik hebben deze 3 x in de primer gerold. En wat blijkt er nu, alles wordt er ongeveer weer afgeschuurd.
Ik ben bezig met de isolatie binnen, ik gebruik steenwol met alufolie. Eerst ongeveer 1000 plakkertjes lijmen tegen de romp, onder loopdek en plafond. Dit is om de steenwol vast te hechten zodat de isolatie niet kanverschuiven. Wel leuk werkje maar af en toe ook wel eens pijnlijk als ik een voet verkeerd zet en achterover val.Hoort erbij een paar blauwe plekken.
Nu alles meten en de msteenwol op maat knippen. Gelukkig heb ik geen last van jeuk, met handschoenen kan ik niet werken, deze zijn altijd te groot en blijven overal klem te zitten. Kunnen ze nu eigenlijk geen werkhandschoenen voor vrouwen verkopen ??? De romp is geisoleerd, het plafond is voor later wanneer de vloer erin staat, werkt wat makkelijker.
Bounty past op de boot, niemand mag met schoenen naar boven.
Henk is intussen bezig met het stuurwerk. He t gaat natuurlijk weer niet vanzelf. Om de console te bevestigen zijn er 4 bouten en moeren nodig en 1 moer wil niet meer voor of achteruit. Hoe is het toch mogelijk!! Onder de kuip het kwadrant passen met de schijven.
15 februari 2005, ik ga proberen te vertellen wat de laatste 6 maanden gedaan is. Nu dat Umiak in de lak staat kunnen we verder met de patrijspoorten en vluchtluiken erin plaatsen. Geen makkie, ong. 2 uur per poort. Moet eerst passen, afplakken (poort en romp), kitten, bouten en moeren aandraaien,
poten constant onder de kit, en dan kit afstrijken met water en Dreft en schoonmaken.
Vuldoppen geplaatst, motorbediening, walstroomsteker, ventilatiekokers in de kuip voor de motor, boegschroef geplaatst, teakhouten handgrepen,afvoer wc,douche,keuken, ontluchtingnippels, etc. Alles ook afgekit, met overal afstandsringetjes tussen de kit, zodat er wel kit blijft zitten met het aandraaien. Het is de bedoeling dat het waterdicht is.
Het lijkt allemaal simpel als je het vertelt, maar we hebben er wel heel veel uren ingstoken, het is niet zo simpel. Moet zeggen dat we ook veel plezier hebben, je ziet wat je doet op het eind van de dag en is heel leuk samen te werken.
De naam staat er op, nu blijkt dat het verplicht is om de thuishaven op te zetten. Deze letters moet ik dan nog gaan bestellen. Vind het jammer, ik vind dit zo ook mooi.
Henk is al heel lang weer bezig met het stuurwerk. Niet zonder problemen natuurlijk, wanneer hij het eindelijk begrepen had hoe het in zijn werk gaat met kwadrant en schijven en ketting en kabels krijgt hij een paniekaanval: stuurwiel naar stuurboord en roer gaat naar bakboord!!! Wat is dat!!!
We hebben naar de leverancier gebeld, zal maar geen naam noemen, om een oplossing te vinden.
Nou ja dan laat je de kabels toch mekaar kruisen, wat een onzin zegt Henk, en over een paar jaar zijn de kabels versleten door de wrijving en geen stuurwerk meer!!!!! Ze hebben erdus geen verstand van die verkopers. Hebben 2 extra schijven gekocht en Henk heeft alles aangepast. Nu Umiak in de lak staat kan er dus ook niet meer gelast worden en dan is het gaten boren en met bouten en moeren plaatjes vastzetten voor de schijven etc.... Iets te technisch voor mij, zal later Henk wel eens vragen dit uit te leggen.
Morgen gaan we naar de beurs in Gent. Ineke heeft een bedrijf van bekleding van kussens, gordijnen en deze heet Reri. Wanneer we zover zijn willen ze ons sponseren voor de bekleding.
We hebben de waterlijn met een laser getekend. Dat systeem werkt prima nu het schip waterpas ligt.
De lijn wel voor en achter een beetje omhoog getrokken anders lijkt het zo recht, en dat is niet mooi. En het wordt ook nog door Bounty in het oog gehouden.
We hebben wel heel veel moeten schuren. Bij het spuiten is het onderwaterschip niet afgeplakt, dus veel te ver gespoten. Het is heel harde verf en niet makkelijk af te schuren en het is ook zonde van het geld en de verspilling van de verf. Eindelijk met veel moeite er toch afgekregen.
Nu moet het onderwaterschip weer in de HB van De Ijssel. Dit is een 2-componenten aanhechtlaag voor de Antifouling. 2 lagen en dat ziet er dus nu zo uit als op de foto.
Henk heeft afgelopen week een RVS dagdieseltank gemaakt van 120 liter. Je tankt deze vol van de grote tanks en kan er makkelijk een week op varen en stoken.
En ja, het is zover, we hebben een mast gekocht.Deze hebben we besteld bij Hans Janssen Staalkabel in Alphen-a-d-Rijn. Het is de bedoeling dat deze eind 2006 klaar is want we gaan eerst binnendoor naar Frankrijk en hebben dus helemaal geen haast. Deze wordt 17.50 meter.
Eind juni : we hebben de winches binnen en hebben de 52st voor de rolgenua geplaatst en de 40st voor de fok. Een paar maanden terug is een reporter van magazine Zeilen België langs gekomen. Hij heeft een mooi reportage gemaakt en we staan nu in het maandblad van juli.
Op de foto staat het schuifluik binnen, deze moest ik opnieuw schuren en schilderen omdat we moesten schaven. Deze paste niet gelijk natuurlijk, het zou te mooi zijn dat iets gelijk past!!
Augustus. We hebben de reling opgehaald in Limburg. Dit hebben we laten polijsten door A&M slijpen en polijsten in Neer. Het is een klein bedrijf, werken maar met zijn tweetjes. Ze leveren wel heel mooi werk en dat voor een fatsoenlijke prijs.
Ik moet wel zeker veel foto's maken van het dek.< Het meeste dekbeslag staat erop alleen moeten we nog gaan afplakken en afkitten. Dat zal weer een leuk werkje worden in dat gangboord met mijn hoogtevrees : de rail is 4 meter lang en om de 3 cm een bout.
Wij zijn naar de beurs Boot in Dusseldorf geweest en hebben natuurlijk weer leuke spulletjes gevonden : koelkast (met roestvrij stalen deur i.p.v. dat nep hout), een verplaatsbare diepvries van 40 liter (praktisch: kan je overal neerzetten). En dit voor fatsoenlijke prijzen. Ja, ook een radar+kaartplotter+GPS+dome+antennekabel etc (helemaal compleet), er is een aanbieding in Duitsland en dit kunnen we echt niet laten schieten. Het is meer dan de helft van de prijs.
Hier zijn we weer. Heb aan de zijkanten wat foto's bijgevoegd. Umiak is zo goed als klaar op het bovendek. Henk heeft de reling er toch weer opgezet. We dachten dat het niet kon i.v.m. de hoogte bij het verlaten van de loods maar het moet kunnen. Het ziet er wel mooi uit, heel strak en blinken!?!?!?! De witte dopjes moeten we nog wel laten draaien voor de kandelaars.
De lettertype kan ik niet wijzigen maar dat doet er niet toe. Sinds een tijdje zijn we binnen bezig met honderden meters elektrische kabels aan het trekken voor alle apparatuur. Op de foto's aan de zijkanten kan men zien dat het een spaghettizooi wordt. Maar elke kabel markeren we aan het begin en einde en nogmaals een paar keer in de midden met geplastificeerde Dymoletters. Zo weten we voorlopig wat wat is.
We hebben ook heel veel rekenwerk gehad met de vloer. Zo hebben we de vloer tot ongeveer de helft van het schip op de vloer van de loods gelegd en daarop de betimmering. Tenminste?!?! De maten zijn ook niet precies hoe het moet. Er is hier ook weer een paar fouten gemaakt. Het gaat natuurlijk niet over meters verschil maar bij de ingang moeten we toch al centimeters inkrimpen en dat gebeurt bij de zitting van de kaartentafel. Gelukkig dat we alles goed hebben gemeten anders had het elke keer slecht uitgekomen met de schotten op de spanten. MAAR het komt weer wel goed.........
Volgende dinsdag komt Henk van boord en hopen nog in de 2 weken die hij vrij is klaar te zijn met de elektrische bedrading en kunnen we de water, diesel slangen etc. installeren.
Ik heb maar aan de zijkant een foto van Bounty gezet want hier lukt het niet. Henk wacht voor een kijkoperatie in zijn knie. Zijn wonden van de ongelukken zijn goed genezen en misschien moet er kraakbeen geschrapt worden. We hopen echt dat het allemaal zal meevallen. Morgen probeer ik foto's te maken van het stukje betimmering dat uitgesteld staat.
We hebben heel veel tijd gestoken in het aanleggen van electro-kabels.
We bleven maar lijsten maken over wat allemaal nodig is. Ik weet echt niet hoeveel meters kabels maar wel honderden.
Daar zijn we eindelijk mee klaar.
De leidingen zijn ook getrokken voor water, brandstof, afvoer etc.... Voor warm water gebruiken we het systeem van Hep2O. Dit is kunstof en er is 50 jaar garantie.
Een roestvrij staal stuurwiel is wel heel mooi maar ook koud aan de handjes, dus hebben suedeleder gekocht om er rond te doen. We dachten, Oh dat is zo gebeurt.
Ja Hoor! Het is een verschrikkelijk werk.
Eerst het leder een paar dagen in het water gedompeld. Dan geeft het wat mee, niet zo stug.
Dit hebben we met een marlsteek gedaan en waren na 9 uur klaar.
We zijn enige tijd begonnen met de vloer. Dat is passen en meten.
In de midden aan de ingang moet de vloer 10 cm opgehoogd worden in verband met de hoogte van de motor.
Dit duurt ook weer allemaal langer dan verwacht. Alle balkjes die gebruikt zijn moeten weer in verf. Daar gebruiken we weer Amercoat voor. Een dubbele component.
Het is best wel laat maar heb beloofd te schrijven. Dus...............:-We zijn KLAAR met het eerste stuk onder de vloer aan bakboord. De waterleidingen zijn ook getrokken. Morgen is het zondag en hebben we een dagje vrij genomen. De vloeren moesten nog op maat gemaakt worden. Dit valt niet mee. Vloer naar boven en passen en weer naar beneden om te zagen. Weer naar boven, passen en weer en weer... Maar op een zeker moment passen ze wel. Gaten boren voor electro, water, ontluchting van de motor, vulleidingen voor 2 watertanks en 3 gasolietanks en afvoeren van gootsteen, douchebak,vuilwater van de WC, gootsteen en douche en wasbakken etc.............. Meer dan een mens kan verwachten. Staan er eigenlijk niet bij stil in een huis. Het licht er namelijk al. Voor de foto's moet u maar aan de zijkanten scrollen. Krijg het niet voor mekaar om alles op hetzelfde rijtje te krijgen. Nu maar hopen dat we de vloeren er niet meer uit moeten halen. Maar wie weet....
Ik wil maandag onder de bakboord vloer isoleren en dan kan deze vast. Dat wordt wel jeuken en jeuken dat gedoe. Knippen en meten en knippen. De vloeren gaan we niet lijmen maar schroeven. We willen alles kunnen losmaken om overal bij te kunnen. Natuurlijk wel met RVS schroeven want we willen geen roest. En dit zal dan gelden voor de hele betimmering.
Met Henk gaat het gelukkig beter na al zijn lichaamsproblemen. In de afgelopen late zomer een knieoperatie en in december een fietsongeluk. Valt niet mee. Nog steeds 3 x per week naar therapie en 3 x per week zwemmen. Dokters zeggen dat hij toch slechte botten heeft (maar ook slechte gewrichten etc.....) daarvoor slikt hij ook al jaren vitaminesupplementen . + nog hernia in de rug. Gelukkig zijn de zware werkzaamheden al een tijd voorbij en kunnen we als versleten mensjes weer verder. En het mooie wek werk komt ons tegemoet.
Maar goed, we kunnen niet blijven treuren en hopen weer volgende week verder te gaan. Tot later,
HIEP PIEP HOERA, ONS OUDE MEID IS VANDAAG 13 JAAR!
WAT EEN LEEFTIJD. Ze begint wel een beetje last te krijgen van haar pootjes. Maar op die lijftijd is dat wel normaal om rheuma te hebben. Voor de rest is nog wel gezond. Hopelijk kan ze mee aan boord.
De laatste weken zijn we bezig geweest om allerlei stukken van de betimmering te passen en te meten. Het valt allemaal niet mee.
De ingang zit er eindelijk voor vast in , alles is mooi afgekit. Nu hopen dat deze niet te veel beschadigd wordt met het binnen halen van de betimmering. Iemand een TIP voor mij?? Ik dacht aan dat spul dat ze gebruiken om buizen te isoleren, maar of dat blijft zitten is wat anders, misschien met DuckTape. We beginnen bij de ingang in te timmeren en zoverder naar voren. Ja, misschien vreemd, maar als we iets moeten aanpassen kunnen we dat beter in de werkkamer doen ipv bij de ingang.
Henk heeft een 2de dynamo bij de motor ingebouwd. Ook zo'n lekker klusje. Kan er heel moeilijk bij. We willen 3 accugroepen creëeren nl. 2 groepen voor licht/evt start 400Amp. elk ;en 1 groep voor boegschroef ca.300 Amp. Nu is 24V20Amp.wel heel minimaal, dus heb ik nog met extra poelies nog een 2e dynamo geplaatst nl.24V120Amp.
Morgen is Henk weer thuis en kunnen we weer verder werken. We gaan 's avonds ook werken om een beetje op te schieten.
Weet niet precies hoe hier te beginnen, het is alweer zolang geleden. Er is van alles gebeurd maar eigenlijk niets aan de boot. Henk is in Rotterdam weer eens op cursus geweest. Daarna moest zijn moeder voor de derde keer onder het mes in Gent. Openhart operatie. Nu gaat het goed met haar na alle problemen. Daarvoor hebben we de ouders ook nog verhuist. Ook een hoop werk aan gehad. We zijn een paar weken geleden ook nog een hele goede vriend verloren. Bram was maar 56 jaar. Ongelooflijk! Hij had een hersenbloeding gehad en is 3 weken in kunstmatige coma gebleven maar hij heeft het niet gehaald. Heel triest! We hopen dat Marga zonder hem in het leven verder kan . Na al die hectische maanden hopen we begin januari weer aan de slag te kunnen. De feestdagen zit Henk aan boord.
Gisteren zondag was echt een dag waar niets goed ging. We waren misschien beter een dagje weggeweest want alles liep dus verkeerd. Henk zijn balkjes tegen spant 8 hadden echt geen zin om te blijven zitten. Heeft zo'n beetje de hele dag aan het .... geweest. Dat is het waterdicht schot aan de ingang. Met van alles klem zetten en weer los schieten. Klemmen, stukken hout etcccccccccc....... En maar vloeken.
Moest plakkers voor de isolatie plakken. Gisteren ging het goed hoor. Tot....... Vanmorgen bij het isoleren kwamen ze allemaal los!!!!!!! Leuk hoor! De kit was niets meer waard. Dus herbeginnen. Schiet lekker op zeg. Late middag even gekeken hoe het was en nneeeeeee , weer .......
Ik werd er zot van. Potverdorie de hele romp en plafond geplakt en niets aan de hand. Slechte lijm. OK. Daar gaan we dan weer maar deze keer met de goede lijm.
Morgen moet het vast zitten en kan ik eindelijk dat spant isoleren en gaan betimmeren. En anders boor ik ze erin!?!?
Gisterenavond was Henk nog eventjes bezig, nou ja, tot 22.30u om het schot van spant 8 te passen.
Ja, 't was te verwachten dat het niet zou passen. Maar wat nu? Onderaan kan natuurlijk niets weggehaald worden. Dan klopt de betimmering niet meer . Het is een bouwpakket maar moet natuurlijk nog wel aangepast worden. Het is natuurlijk niet zo dat alles zomaar past. Ik zal nog wat foto's op het Blog zetten van de betimmering die uitgestald was in Leeuwaarden op een beurs.
Het liefst bewerken aan de bovenkant want de kastjes etc.. zitten lager. Op de vloer dus. Dus even kijken aan de bovenkant. Moet zo'n 8cm weggehaald worden. Dat zien we morgen wel.
Vanmorgen naar boven (ook niet vergeten dat ik verschrikkelijk veel hoogtevreeeeeeess heb). Het is al 4 jaar een ellende om op die trap naar boven te gaan). Jammer, want dan zou ik ook wel eens verder kunnen wanneer Henk aan het werk is. Maar dat kan toch niet, je kan moeilijk iemand bellen om te vragen mij te helpen op die ladder naar boven te gaan en later mij weer helpen om naar beneden te komen. Die iemand heb ik nog niet gevonden.
Mijn plakkertjes zitten vast. Dus nu de isolering. En wel goed isoleren zei Henk, want ik wil geen condensvorming hebben. Dan gaat de boot roesten Fabi. Dus.... Ok, doen we.
Zo de Pasen zijn voorbij. Wij hebben er zelf niets aan gedaan. Gewoon doorgewerkt al ging dat niet hoe wij het zelf willen. Er zijn toch voor de zoveelste keer heel veel fouten gemaakt en nu is het met de betimmering. Henk is tientallen keren de trap op en af gegaan om het kaartentafelbankje aan te passen en het eerste stuk in de keuken. Afin, nu is het goed en zijn we ook klaar met het eerste schot tegen de ingang. Waarom kan er NOOOIIT iets gelijk goed zijn?? Nu heb ik van alles uitgeprobeerd om te propjes in het schot mooi te krijgen zonder te veel van de lak te beschadigen en heb een goed tip gehad op internet van iemand en is goed gelukt. Gelukkig is Henk echt heel handig. Maar als het goed is moet de rest van de meubels toch passen. Tenminste?? We zien weer wel. Door het veel aanpassen moet ik weer de potten vernis en de eiglans tevoorschijn halen. De kopse kanten moeten gedaan worden door het afzagen en een laastste afwerkingslaagje is ook niet weg! We zijn met het grondhout begonnen en dit valt niet tegen. We boren gaatjes en bouten het hout vast met hele goede lijm achter het hout op de spanten. Mag geen condens komen later. Gisteren is Henk weer aan boord gegaan en volgende week gaat het echt gebeuren: stuurboord en bakboord het eerste stuk uitzetten.
Morgen is Henk weer thuis en is 3 weken vrij. Dus kunnen we er flink tegenaan gaan. Ik heb intussen de aangepaste stukken weer helemaal in de lak en is dus klaar om aan boord te zetten. Ik wacht ook ongeduldig naar mijn nieuwe aanwinst. Een wifi-antenne uit de States. Dit is een antenne met een wifi-kaart geintegreerd met usb-aansluiting. Bij Radiolabs.com gekocht. Is nog niet in Europa te koop en veel zeilers hebben er goede ervaringen mee. Je moet nog wel de btw betalen bij aankomst. Tot later weer.
Eindelijk klaar met een stukje. Tenminste straks moet het er toch weer uit. Maar dan is het alleen nog op zijn plaats en vastschroeven want alles is nu goed. Wat we wel heel erg vinden van ons timmerbedrijf is dat ze gewone ijzeren schroeven hebben gebruikt ipv RVS. Hoe is het toch mogelijk. Ijzeren schroeven op een boot. Ze zijn verroest voor we zelf in het water gaan !!!! DOM! Dus dezevervangen we allemaal. De antenne is binnen maar nog geen tijd gehad om uit te proberen. Moest dus nog de btw en inklaringskosten nog betalen. Rond de 40€ kwam erbij.
Weer een tijdje geleden, weet ik, heb in de statistieken gekeken van mijn Blog en ik zie dat er nogal wat mensen elke dag kijken. Ik schaam me zo dat ik dus alweer andere halve maand niets geschreven heb.
Er is weinig gewerkt moet ik zeggen: Henk is in mei een week gaan canoën in Midden-Frankrijk. Dit was de 16de keer en dat moet natuurlijk ook blijven. Met 6 man, geen vrouwen.
Daarna gewerkt en we zijn net terug uit Frankrijk. Zijn anderhalve week in Bretagne geweest saamen met Bounty natuurlijk met de camper havens gaan verkennen voor onze toekomstige
reis. De laatste keer dat we daar waren was 14 jaar geleden en schrokken hevig hoe alles daar veranderd is. De havens zijn 3 keer groter geworden en de huizen groeien er als paddestoelen. De jonge mensen zijn schijnbaar de stad beu en gaan terug buiten de stad.
Dat was het, geen verhalen over de boot, maar volgende week is Henk 3 weken vrij en dan gaan
we er weer tegenaan.In mei zijn we in het dagblad de Waterkampioen verschenen met een leuk stukje. Heb ook leuke reacties over gehad.
Weer een tijdje geleden. Henk heeft de kast in de keuken veranderd om de koelkast erin te krijgen. Deze staat op een andere plaats dan gepland. Is wat groter. We zijn ondertussen met de vloer bezig na het afstapje. Slapeloze nachten gehad hoe dat precies moest. De vloerplaat loopt niet door tot een spant. Was wat makkelijker geweest. We zijn eindelijk klaar en nu blijkt de vloer 1 centimeter te hoog zijn . We gaan aan stuurboord dan de vloer wat ophogen. Voor bakboord is het niet erg. Is maar een kleinigheid aan te passen. Ben ook steeds alle schroeven aan het vervangen in RVS.
Afgelopen maandag zijn we naar Gent gegaan bij de neuroloog. Was 2 en een half geleden. Weer onder de scan en wat we verwachtten was ook zo. Er is veel meer slijtage. Tussen wervel L3 en L4 en er helemaal geen ruimte meer. Wervels staan ook niet meer in 1 lijn. 3 januari gaan we naar een neurochirurg in Brugge. Opereren is de laatste optie denken we.
Ik wil toch iedereen een Gelukkig en Gezond Jaar 2008 wensen....
4 januari dus naar Brugge geweest bij de neurochirurg en wat we verwachtten is dus dat Henk geopereerd moet worden in februari.
Hij heeft een gecompliceerde lysis en dat moet met schroeven etcccc weer goed gemaakt worden. Hij zal een lange tijd uit de roulatie zijn en aangezien er hier geen kabouters lopen staat de bouw van Umiak ook stil.
We hopen dat we daarna snel verder kunnen afbouwen en nog dit jaar ........
Vandaag een telefoontje uit Brugge......Henk wordt aanstaande maandag geopereerd, dus 2 weken vroeger. Dit is echt goed nieuws.....zo kan hij ook vroeger herstellen.
Het is nu 2 weken dat Henk geopereerd is. Alles is goed verlopen volgens de dokter. Nu moet hij nog 5 weken met een korset lopen en heel rustig aan doen......zitten.......liggen.........lopen. Voor de rest niks tillen etc....... 14 Maart gaan we terug naar Brugge, dan worden er foto's gemaakt en horen we van de chirurg hoe hij verder mag. Voorlopig is hij niet aan het werk..........moet eerst heel goed herstellen. Dat was het voor het moment.......
Het is eindelijk zover : Henk gaat dinsdag voor de eerste keer weer werken sinds zijn rugoperatie. Het is nu afwachten hoe het gaat aan boord met de bewegingen van het schip. Het is natuurlijk anders dan achter een bureau zitten. We zijn de laatste paar weken op het dooie gemakje ook weer verder met de betimmering bezig geweest. Aan de zijkanten wat foto's van onder de vloer en ons paneel. Zijn wel heel fier. Mooi werk.
Nu moeten jullie toch kennis maken met onze nieuwe scheepshond Zidane...... Sommigen zullen misschien raar vinden dat we na een week na Bounty gestorven is al een puppy hadden... maar we konden niet zonder viervoeter.....het is zo zwaar je hond te verliezen. Bounty zullen we nooit vergeten...denken nog steeds elke dag aan haar.
8 maart zijn we in de buurt van Bremen Zidane op gaan halen. Ze is een Oud Duitse Herder en was net 8 weken oud.
Het is een heel ander type hond, maar we willen graag iets waakser dan Bounty.
Het ras is nog niet zo bekend in Nederland. Ik zal met de tijd een Blog beginnen en het hier op mijn Blog plaatsen. Dit is onderweg naar huis.
We zijn wel een tijdje bezig geweest met de kabels een hoop werk. Een pruts werk maar het ziet er wel netjes uit in die goten en die kabel?????? weet de naam niet meer. beugels alles ook goed genummerd.
Henk al een paar keer gewerkt als 4de aan boord en dat gaat wel op het gemakje........
We zijn dus weer begonnen aan de betimmering, is wel moeilijk foto's te maken..ik zou eigenlijk een groothoek lens moeten hebben. Dus sorry voor de kwaliteit.
Eerst wil ik iedereen bedanken die zo trouw mijn Blog volgen Ik keek toevallig vandaag naar de statistieken en had geen idee dat er dus elke dag naar mijn Blog gekeken word. Dus harstikke bedankt en nu schaam ik mijn eigen wel een beetje dat ik dus zo weinig schrijf de laatste maanden. Ik zal veel meer mijn best moeten doen.
We zijn dus met de betimmering verder gegaan. Alleen is het wel op het dooie gemakje. Gelukkig kunnen we gebruik maken van een heftruck want Henk kan niet tillen. Ik probeer hem dan ook zoveel mogelijk te helpen. Zo staat nu ook de wc in de natte cel en de wasbak. Plafond dat komt later wel. De foto's zet ik later aan de zijkanten. We zijn 2 weekjes met de camper naar de Douce France geweest met Zidane. Hebben prachtig weer gehad, elke avond goed naar het weerbericht geluisterd en zo hebben we het moie weer kunnen volgen. Ik zal wat foto's op Zidane's blog zetten deze week.
Afgelopen woensdag hebben we Zidane laten steriliseren. Een beetje jammer maar aan boord is dat niet te doen als ze een nestje zou krijgen. Er is daar ook geen plaats voor.... En in Frankrijk lopen de meeste honden ook nog los...stel voor durf er niet aan te denken. Heb dan Henk een paar dagen niet kunnen helpen.
Het buro is echt mooi aan het worden. Alleen de zijkant van het gangboord waar de patrijspoorten inzitten is heel moeilijk...Het is echt een gepruts om die gaten daar precies op het goed plek te krijgen. Maar dat komt wel goed.
Het buro is klaar....waar de patrijspoorten zitten moet het later afgewerkt worden met vinyl of iets dergelijks. Heel de betimmering moet eerst klaar zijn voor dat we kunnen meten natuurlijk. We gaan niet stukje per stukje kopen. Volgende week gaan we met de logeerhut beginnen......beetje per beetje komen we er wel
Nu ik dus zonder probleem naar boven ga kan ik dus verder...... Heb gisteren en vandaag een laatste laag eiglans gegeven aan de kaartentafel, douche en een deel van het buro. Dat ging niet wanneer Henk bezig is .......teveel stof
Vanmorgen kreeg ik een telefoontje van Henk of ik hem van zijn werk wou ophalen.......Had eigenlijk zoiets verwacht want hij had al gisteren heel veel last weer van zijn rug. Waarschijnlijk toch niet naar zijn lichaam geluisterd en teveel gedaan. Dat wordt dus weer eerst naar de osteopaat en indien niet beter terug naar Brugge. Hij zal het weer even rustig aan moeten dus , zo kan ik eigenlijk nog wat verder met lakken. Ik laat nog wel weten hoe het goed met hem.
30 december zijn we naar Brugge geweest voor Henk's controle.
De foto's waren heel goed. Er is geen schroef verschoven of los gekomen. Heel goed nieuws. De chirurg heeft nog een brief voor zijn baas geschreven dat hij in de toekomst zo weinig mogelijk rugbelastend werk van alle aard dient uit te voeren en dit voor onbepaalde tijd. Dus is hij 's avonds aan boord gegaan als 4de man om verder de praktijk te leren voor kapitein. Moet op elke boot een week draaien. Hopelijk zal hij dan in het voorjaar als kapitein kunnen varen maar wel voor het Belgisch bedrijf aangezien er geen plaats is de eerste 3 jaren in Nederland.
We hebben een datum geprikt wanneer de boot klaar moet zijn en dat is 1 april. Nee, geen grap.......en indien niet klaar is het dan wel een grap... Sorry dat ik weinnig geschreven heb de laatste tijd maar heb weinig tijd. Maar het belangrijkste is dat Henk zijn rug goed genezen is en dat de bazen eindelijk willen meewerken. Ik zal de foto's morgen (hoop ik ) van de laatste weken nog toevoegen.