Bounty past op de boot, niemand mag met schoenen naar boven.
Henk is intussen bezig met het stuurwerk. He t gaat natuurlijk weer niet vanzelf. Om de console te bevestigen zijn er 4 bouten en moeren nodig en 1 moer wil niet meer voor of achteruit. Hoe is het toch mogelijk!! Onder de kuip het kwadrant passen met de schijven.
Ik ben bezig met de isolatie binnen, ik gebruik steenwol met alufolie. Eerst ongeveer 1000 plakkertjes lijmen tegen de romp, onder loopdek en plafond. Dit is om de steenwol vast te hechten zodat de isolatie niet kanverschuiven. Wel leuk werkje maar af en toe ook wel eens pijnlijk als ik een voet verkeerd zet en achterover val.Hoort erbij een paar blauwe plekken.
Nu alles meten en de msteenwol op maat knippen. Gelukkig heb ik geen last van jeuk, met handschoenen kan ik niet werken, deze zijn altijd te groot en blijven overal klem te zitten. Kunnen ze nu eigenlijk geen werkhandschoenen voor vrouwen verkopen ??? De romp is geisoleerd, het plafond is voor later wanneer de vloer erin staat, werkt wat makkelijker.
Maart, afgelopen zaterdag hebben we de motor aan boord gehesen en dit zonder beschadigingen aan de boot. Alles is ook uitgelijnd: motor, schroefas etc.. 5 liter vet hebben we nodig voor in de schroefas : anderhalve dag toch nog werk.
Het plamuren gaat nog steeds verder, de opbouw en het loopdek is zo goed als klaar, Henk ik hebben deze 3 x in de primer gerold. En wat blijkt er nu, alles wordt er ongeveer weer afgeschuurd.
In Dusseldorf hebben we op de beurs leuk spul gezien. Een aggregaat gekocht merk Fischer. Het was niet de bedoeling maar zo'n aanbieding konden we niet laten lopen, 3,8Kwa voor de prijs van 4.450,-euro. Andere merken zaten niet onder de 7.000,-euro. Nu zijn we toch een beetje onafhankelijk van walstroom.
Problemen met 3 ruimtes in de kiel. Deze zijn bestemd om lood bij te vullen indien nodig. De deksels hebben we toen niet kunnen zandstralen omdat er vet in de ruimtes zit. Nu willen we vet op de deksels smeren en sluiten maar het komt er langs alle kanten uit met de pakking. Dat wordt wel een zootje als de betimmering erin zit, indien we de deksels weer moeten openen dus beslissen we ze weer los te maken, schoonmaken en in de verf zetten. Een hele dag weer kwijt.
De loodsen zijn weer verkocht!!! Voor de zoveelste keer weer even in de stress. Deze worden weer verder verhuurd en we hopen dat we toch echt niet moeten verhuizen!!!
15 december gaan Jo, Daniel en Andre plamuren, dit laten we aan professionele mensen over. Ze denken 500 kg plamuur nodig te hebben. En dan zeggen ze dat de boot al redelijk strak is. Zijn nog verschillende merken verf en kleurtjes aan het bekijken.
We kiezen voor het merk De Ijssel en de romp wordt oud engels groen en het bovendek creme. Een teakhouten dek kunnen we ons niet veroorloven dus kiezen we voor antislipverf. Het plamuren valt niet mee, het duurt allemaal veel langer dan verwacht.
11 december. afscheid van fabi's haar collega's van de sluis. We geven een borrel met een hapje. Dit doen we rond de boot en iedereen vindt dit wel apart.Heel enthousiast en om de beurt toch even boven kijken. Dit feestje loop uit tot 2 uur in de morgen.
We proberen de loods zo schoon mogelijk te krijgen, alles zit onder het grit en straks moet Umiak in de plamuur en dan mag er niet teveel stof zijn. Zijn 3 dagen bezig.
15 november. We zijn eindelijk aan het zandstralen. Er komt veel bij kijken en veel meer dan we dachten. We hebben ongeveer 6000kg grit nodig. We zandstralen de binnenkant en de buitenkant. Eerst de binnenkant: de kettingbak, na 2 min, zie je dus niks meer, alleen stof en dat ook zo voor de zeilberging en de achterpiek,onder de kuip is het nog erger. Nu de woning stralen,achter de spanten is het moielijk te stralen, dan maar op de tast in de hoop dat het goed is??
's Avonds maken we de binnenkant gritvrij want deze moet morgen in de eerste laag verf, we zijn tot 3 uur in morgen bezig .
Problemen weer : de verf is niet te verspuiten. Percentage vaste delen te hoog : de airlessverfspuit wekt niet. Deze is niet geschikt. Overal zoeken naar een zwaardere spuit maar tevergeefs. We kunnen er wel 1 huren maar dat kost ons 700 euro per dag en daar beginnen we dus niet aan. Wat nu? Andere verf dan maar. De leverancier van de vorige verf kan niets ander leveren, dus gaan we naaar een andere. Jammer dan.
<
We kunnen niet te lang wachten met spuiten na het stralen. De verf werkt.
Nu bovendek en opbouw en de romp zandstralen, iets makkelijker maar toch heel stoffig.
Daarna de binnenkant weer gritvrij maken voor de 2de laag verf. De opbouw en bovendek ook schoon en in de verf. We kunnen geen grit meer zien.
In april 2003 vragen we de eigenaar of we wat langer kunnen blijven daar we juni niet redden.Tot september dan maar. Ik verhuis de betimmering naar een andere locatie, we willen Umiak zelf gaan stralen en dan moet het weg voor beschadiging.
Samen beslissen dat ik 1 december zou stoppen met werken. We hopen dit jaar nog te kunnen vertrekken.
In mei wordt Bounty geopereerd aan een kankergezwel in haar linker oksel. Een snee van ong. 20 cm, niet mooi om te zien en wil ook moielijk dicht gaan, gelukkig is het niet uitgezaaid en is ze inmiddels weer beter.
We willen straks binnendoor naar het zuiden van Frankrijk en daar de mast opzetten of terug en hier de mast opzetten. Henk blijft voorlopig werken, hij werkt week en is 2 weken vrij, en de derde keer 3 weken vrij. Juli leggen Henk en Rene 4500kg lood in de kiel. Ze moeten ook nog lood smelten voor tussen de broodjes en dat met een masker en het is bloedheet. Dit duurt 2 dagen, Rene is 3 kilo afgevallen van het zweet.
In augustus neem ik weer contact met de eigenaar, het lukt ons echt niet. De loodsen staan weer te koop en we kunnen blijven totdat deze verkocht zijn. Er zijn nog veel afwerkingen i.v.m. lassen: het ankerrol (helemaal door Henk ontworpen), bolders etc..
We hebben nog 10 maanden de tijd om Umiak af te bouwen want 30 juni 2003 moeten we de loods verlaten. Er is nog een hoop laswerk, dan moeten we nog stralen en gaan intimmeren,of dit zal lukken??
De problemen beginnen, Henk wilt de motor passen en wat blijkt er nu, dat de motor niet past. De afmetingen op tekening van de motor zijn niet dezelfde dan de motor, die is groter en hij moet de fundering helemaal aanpassen en andere motorsteunen maken. Maanden werk dus. Het schiet niet op. En wat doet Fabienne dan terwijl Henk aan het lassen is ?? Schilderen, schuren en schilderen....
Er is maanden werk aan de drinkwatertanks, brandstoftanks en de vuilwatertank. Henk heeft alles zelf gelast en we vragen Jan (die ons geholpen heeft met draaien) of hij iemand weet die ons een tijdje kan helpen. Zo komt Rene, een fransman, in februari 2003 helpen. Het dek wordt verstevigd, de deuk in de spiegel wordt eruit gehaald, (hadden pas na het draaien gezien dat er zo'n deuk inzat), de spanten waar de puttingen komen worden verstevigd, RVS halfronde pijp lassen als stootrand plus een RVS potdeksel.
Daar worden uren ingestoken, RVS op staal lassen is niet gemakkelijk. Er komt een andere massteun, deze bij het bouwpakket geleverd schijnt te licht te zijn. Staat ook niet goed op de tekening, staat niet in het midden!!
Augustus 2002 is het zover, we gaan de boot draaien. Eindelijk! Dit moet met een kraan gebeuren. We maken 2 gaten in het dak zodat er 2 sluitingen erdoor kunnen. Het gaat niet allemaal volgens planning, eerst breekt er een sluiting en moet Umiak weer opnieuw opgetakeld worden. Nadien zit er een sluiting aan de rand van het gangboord gedraaid en weer opnieuw optakelen. Maar gelukkig gebeurt er niets meer en kunnen we de bok eronder schuiven. Rond 11uur is Umiak gedraaid, wat een ander zicht. We hebben 10 jaar naar een walvis gekeken en nu is het een schip en weegt al 7 ton.