EN DIT IS DE ACHTERKANT VAN HET PANEEL....... NOG VEEL WERK DUS.......MOET NOG ALLEMAAL AANGESLOTEN WORDEN......
EEN PAAR FOTO'S VAN ZIDANE
Hier wat foto's aan het werk in de logeerhut
Alle naden worden afgekit!! Voor tocht...hahahaha en tegen gepiep en gekraak van het hout.
FOTO'S 21 JANUARI
FEBRUARI 2009
ISOLEREN BOVEN MIJN HOOFD......PFFFFFFF MAAR MOTET OOK GEBEUREN
Iemand vertelde dat er een fout gegeven word bij het aanklikken van de foto's. Ik zet in het midden de link naar de foto's van de laatste maand
05-01-2009
2- 2 april b
Met mij lukte het ook niet echt.
Moest plakkers voor de isolatie plakken. Gisteren ging het goed hoor. Tot....... Vanmorgen bij het isoleren kwamen ze allemaal los!!!!!!! Leuk hoor! De kit was niets meer waard. Dus herbeginnen. Schiet lekker op zeg. Late middag even gekeken hoe het was en nneeeeeee , weer .......
Ik werd er zot van. Potverdorie de hele romp en plafond geplakt en niets aan de hand. Slechte lijm. OK. Daar gaan we dan weer maar deze keer met de goede lijm.
Morgen moet het vast zitten en kan ik eindelijk dat spant isoleren en gaan betimmeren. En anders boor ik ze erin!?!?
Gisteren zondag was echt een dag waar niets goed ging. We waren misschien beter een dagje weggeweest want alles liep dus verkeerd. Henk zijn balkjes tegen spant 8 hadden echt geen zin om te blijven zitten. Heeft zo'n beetje de hele dag aan het .... geweest. Dat is het waterdicht schot aan de ingang. Met van alles klem zetten en weer los schieten. Klemmen, stukken hout etcccccccccc....... En maar vloeken.
Weet niet precies hoe hier te beginnen, het is alweer zolang geleden. Er is van alles gebeurd maar eigenlijk niets aan de boot. Henk is in Rotterdam weer eens op cursus geweest. Daarna moest zijn moeder voor de derde keer onder het mes in Gent. Openhart operatie. Nu gaat het goed met haar na alle problemen. Daarvoor hebben we de ouders ook nog verhuist. Ook een hoop werk aan gehad. We zijn een paar weken geleden ook nog een hele goede vriend verloren. Bram was maar 56 jaar. Ongelooflijk! Hij had een hersenbloeding gehad en is 3 weken in kunstmatige coma gebleven maar hij heeft het niet gehaald. Heel triest! We hopen dat Marga zonder hem in het leven verder kan . Na al die hectische maanden hopen we begin januari weer aan de slag te kunnen. De feestdagen zit Henk aan boord.
De laatste weken zijn we bezig geweest om allerlei stukken van de betimmering te passen en te meten. Het valt allemaal niet mee.
De ingang zit er eindelijk voor vast in , alles is mooi afgekit. Nu hopen dat deze niet te veel beschadigd wordt met het binnen halen van de betimmering. Iemand een TIP voor mij?? Ik dacht aan dat spul dat ze gebruiken om buizen te isoleren, maar of dat blijft zitten is wat anders, misschien met DuckTape. We beginnen bij de ingang in te timmeren en zoverder naar voren. Ja, misschien vreemd, maar als we iets moeten aanpassen kunnen we dat beter in de werkkamer doen ipv bij de ingang.
Henk heeft een 2de dynamo bij de motor ingebouwd. Ook zo'n lekker klusje. Kan er heel moeilijk bij. We willen 3 accugroepen creëeren nl. 2 groepen voor licht/evt start 400Amp. elk ;en 1 groep voor boegschroef ca.300 Amp. Nu is 24V20Amp.wel heel minimaal, dus heb ik nog met extra poelies nog een 2e dynamo geplaatst nl.24V120Amp.
Morgen is Henk weer thuis en kunnen we weer verder werken. We gaan 's avonds ook werken om een beetje op te schieten.
HIEP PIEP HOERA, ONS OUDE MEID IS VANDAAG 13 JAAR!
WAT EEN LEEFTIJD. Ze begint wel een beetje last te krijgen van haar pootjes. Maar op die lijftijd is dat wel normaal om rheuma te hebben. Voor de rest is nog wel gezond. Hopelijk kan ze mee aan boord.
Het is best wel laat maar heb beloofd te schrijven. Dus...............:-We zijn KLAAR met het eerste stuk onder de vloer aan bakboord. De waterleidingen zijn ook getrokken. Morgen is het zondag en hebben we een dagje vrij genomen. De vloeren moesten nog op maat gemaakt worden. Dit valt niet mee. Vloer naar boven en passen en weer naar beneden om te zagen. Weer naar boven, passen en weer en weer... Maar op een zeker moment passen ze wel. Gaten boren voor electro, water, ontluchting van de motor, vulleidingen voor 2 watertanks en 3 gasolietanks en afvoeren van gootsteen, douchebak,vuilwater van de WC, gootsteen en douche en wasbakken etc.............. Meer dan een mens kan verwachten. Staan er eigenlijk niet bij stil in een huis. Het licht er namelijk al. Voor de foto's moet u maar aan de zijkanten scrollen. Krijg het niet voor mekaar om alles op hetzelfde rijtje te krijgen. Nu maar hopen dat we de vloeren er niet meer uit moeten halen. Maar wie weet....
Ik wil maandag onder de bakboord vloer isoleren en dan kan deze vast. Dat wordt wel jeuken en jeuken dat gedoe. Knippen en meten en knippen. De vloeren gaan we niet lijmen maar schroeven. We willen alles kunnen losmaken om overal bij te kunnen. Natuurlijk wel met RVS schroeven want we willen geen roest. En dit zal dan gelden voor de hele betimmering.
Met Henk gaat het gelukkig beter na al zijn lichaamsproblemen. In de afgelopen late zomer een knieoperatie en in december een fietsongeluk. Valt niet mee. Nog steeds 3 x per week naar therapie en 3 x per week zwemmen. Dokters zeggen dat hij toch slechte botten heeft (maar ook slechte gewrichten etc.....) daarvoor slikt hij ook al jaren vitaminesupplementen . + nog hernia in de rug. Gelukkig zijn de zware werkzaamheden al een tijd voorbij en kunnen we als versleten mensjes weer verder. En het mooie wek werk komt ons tegemoet.
Maar goed, we kunnen niet blijven treuren en hopen weer volgende week verder te gaan. Tot later,
We zijn enige tijd begonnen met de vloer. Dat is passen en meten.
In de midden aan de ingang moet de vloer 10 cm opgehoogd worden in verband met de hoogte van de motor.
Dit duurt ook weer allemaal langer dan verwacht. Alle balkjes die gebruikt zijn moeten weer in verf. Daar gebruiken we weer Amercoat voor. Een dubbele component.
Een roestvrij staal stuurwiel is wel heel mooi maar ook koud aan de handjes, dus hebben suedeleder gekocht om er rond te doen. We dachten, Oh dat is zo gebeurt.
Ja Hoor! Het is een verschrikkelijk werk.
Eerst het leder een paar dagen in het water gedompeld. Dan geeft het wat mee, niet zo stug.
Dit hebben we met een marlsteek gedaan en waren na 9 uur klaar.
We hebben heel veel tijd gestoken in het aanleggen van electro-kabels.
We bleven maar lijsten maken over wat allemaal nodig is. Ik weet echt niet hoeveel meters kabels maar wel honderden.
Daar zijn we eindelijk mee klaar.
De leidingen zijn ook getrokken voor water, brandstof, afvoer etc.... Voor warm water gebruiken we het systeem van Hep2O. Dit is kunstof en er is 50 jaar garantie.
Ik heb maar aan de zijkant een foto van Bounty gezet want hier lukt het niet. Henk wacht voor een kijkoperatie in zijn knie. Zijn wonden van de ongelukken zijn goed genezen en misschien moet er kraakbeen geschrapt worden. We hopen echt dat het allemaal zal meevallen. Morgen probeer ik foto's te maken van het stukje betimmering dat uitgesteld staat.
Volgende dinsdag komt Henk van boord en hopen nog in de 2 weken die hij vrij is klaar te zijn met de elektrische bedrading en kunnen we de water, diesel slangen etc. installeren.
We hebben ook heel veel rekenwerk gehad met de vloer. Zo hebben we de vloer tot ongeveer de helft van het schip op de vloer van de loods gelegd en daarop de betimmering. Tenminste?!?! De maten zijn ook niet precies hoe het moet. Er is hier ook weer een paar fouten gemaakt. Het gaat natuurlijk niet over meters verschil maar bij de ingang moeten we toch al centimeters inkrimpen en dat gebeurt bij de zitting van de kaartentafel. Gelukkig dat we alles goed hebben gemeten anders had het elke keer slecht uitgekomen met de schotten op de spanten. MAAR het komt weer wel goed.........
De lettertype kan ik niet wijzigen maar dat doet er niet toe. Sinds een tijdje zijn we binnen bezig met honderden meters elektrische kabels aan het trekken voor alle apparatuur. Op de foto's aan de zijkanten kan men zien dat het een spaghettizooi wordt. Maar elke kabel markeren we aan het begin en einde en nogmaals een paar keer in de midden met geplastificeerde Dymoletters. Zo weten we voorlopig wat wat is.
Hier zijn we weer. Heb aan de zijkanten wat foto's bijgevoegd. Umiak is zo goed als klaar op het bovendek. Henk heeft de reling er toch weer opgezet. We dachten dat het niet kon i.v.m. de hoogte bij het verlaten van de loods maar het moet kunnen. Het ziet er wel mooi uit, heel strak en blinken!?!?!?! De witte dopjes moeten we nog wel laten draaien voor de kandelaars.