Je leefde in de zesde eeuw voor Christus en was onder andere een wiskundige. Door velen word je beschouwd als één van de zeven wijzen... Je ontwikkelde een stelling die ervoor zou zorgen dat men het verband tussen de rechthoekszijden en de schuine zijde van een rechthoekige driehoek zou gaan inzien... Maar... heb je er ooit aan gedacht dat die stelling 2500 jaar na je dood nog steeds van kracht zou zijn? Dat diezelfde stelling niet alleen voor oplossingen , maar bij vele leerlingen van het secundair onderwijs ook voor extra problemen zou zorgen? Dat niet iedereen de logica van a²= b²+c² zou inzien? Mijn vraag aan jou is: als je zo slim was om deze stelling uit te vinden, heb je er dan ook ooit aan gedacht hoe we problemen omtrent het gebruik van deze stelling zouden kunnen oplossen? Neen? Wel, dikke merci zou ik zeggen! Want dankzij jou hebben veel leerkrachten nu een extra (alsof er nog niet genoeg zijn) kopzorg. Dankzij jou vrezen veel leerlingen te buizen voor een vak genaamd wiskunde...
In naam van al de leerkrachten die de stelling moeten uitleggen en in naam van alle leerlingen die ermee worstelen vraag ik jou: zend nog een wijze naar ons die deze stelling voor ons vergemakkelijkt!
Een (niet zo) wiskundige groet,
Aurélie.
Volgens mij heeft deze brief niet veel extra uitleg nodig. Ik denk dat iedereen wel weet waar mijn huiswerkbegeleiding deze week over ging. Gelukkig bleek ik sterker dan de ingewikkelde wijze Pythagoras, want Claudia vertrok de stelling begrijpend naar huis!
"Staking van de NMBS op dinsdag 26/11. Vooral Vlaanderen zal er de gevolgen van merken"
Binnenmonds gevloek toen ik dit bericht te horen kreeg. De laatste week van de stage, dus ook de laatste keer dat ik het traject Brugge-Oostende in allerijl zou moeten afleggen om op tijd op mijn huiswerkbegeleiding te zijn. Alsof dat nog niet moeilijk genoeg is (op een halfuur tijd van Brugge in Oostende geraken is niet zo gemakkelijk als men zou veronderstellen), besloot de NMBS de uitdaging voor mij nog een beetje te vergroten... Maar hier is mijn boodschap aan de NMBS: bring it on!
Je leest het goed, deze keer was ik de NMBS te snel af. Hoewel het eerder de vierwieller van mama is die de NMBS heeft verslagen, dan ikzelf... Maar toch, het voelde goed om te weten dat mijn afspraken niet eens te meer zouden gedwarsboomd worden door de NMBS.
Superblij dat ik op tijd in het Vesaliusinstituut was geraakt, stapte ik het lokaal binnen. Kwam Claudia al wenend binnen dat ze zich niet goed voelde, maar toch wilde blijven. Samen hebben we dan haar toets chemie geleerd. Claudia vertelde me aan de start van de huiswerkbegeleiding in oktober, dat ze het wel wat moeilijk heeft om zich langdurig te concentreren. Dat bleek nu echter veel verbeterd te zijn. Ze was zeer geconcentreerd tijdens het uurtje met als gevolg dat ze na een veertigtal minuten de namen en symbolen van haar chemische stoffen al volledig had gememoriseerd.
Na de huiswerkbegeleiding riep meneer Scharmin, de verantwoordelijke voor de huiswerkbegeleiding in het Vesaliusinstituut, mij bij zich. Hij wilde het met mij hebben over de huiswerkbegeleiding... Meneer Scharmin vertelde mij dat hij zeer tevreden is met mijn werk en een duidelijke vordering heeft gezien bij Claudia.Ik liep op roosjes...
Hopelijk verloopt de volgende huiswerkbegeleiding even vlot, ik hoop enkel er zonder zoveel organisatie te geraken!
"Door problemen met een andere trein heeft de trein van 15u04 naar Oostende een vertraging van ongeveer twintig minuten. Hiervoor onze verontschuldigingen".
Voor veel treinreizigers zijn vertragingen een noodzakelijk kwaad dat je erbij moet nemen wanneer je met de NMBS reist. Maar er zijn zo van die dagen waar je echt geen vertraging kunt hebben. Een dag waar zelfs een minuut vertraging je hele schema in de knoei brengt...
Inderdaad, ik had vandaag zo een dag. Na vijf uur vakkenstage haaste ik mij van het KTA in Brugge naar het station, om er de trein van 15u04 te halen. Er wachtte mij namelijk nog een uur huiswerkbegeleiding. Aangekomen in het station werd al snel duidelijk dat de trein niet op tijd zou vertrekken. Zeven minuten vertraging werden er twaalf om er uiteindelijk twintig te worden. Er zat dus niets anders op dan de verantwoordelijke voor de huiswerkbegeleiding te contacteren en hem mee te delen dat ik vastzat in Brugge.
Twintig minuten later dan voorzien kwam ik eindelijk toe in het Vesaliusinstituut. Met een bang hart dat Claudia al naar huis zou zijn vertrokken en dus geen begeleiding zou hebben deze week. Gelukkig, bleek mijn angst onterecht; Claudia zat zelfstandig haar formules voor wiskunde te leren. Wat een verschil met Claudia enkele weken geleden die toezicht nodig had om zich te concentreren op schoolwerk!! En er is meer... toen ik haar vroeg hoe haar week geweest was, antwoordde ze met een glimlach: we hebben een toets van wiskunde gehad en ik vond hem gemakkelijk!
Morgen een belangrijke dag. Het is niet enkel huiswerkbegeleiding, maar ook de eerste dag van mijn vakkenstage. Dat zorgt beslist voor extra stress. Niet alleen de vraag "zullen mijn lessen lukken" spookt door mijn hoofd, ook de vraag "Zal ik op tijd in het Vesaliusinstituut geraken" houdt me bezig. De school is in ieder geval verwittigd dat het iets later kan zijn (door de trein), maar ik haast me om er toch op tijd te geraken.
Waar zal ik morgen mijn hersenkronkels op mogen focussen tijdens de huiswerkbegeleiding? Waarschijnlijk terug wiskunde. Na ik mijn twee laatste jaren secundair onderwijs, waar ik zeven uur wiskunde per week had, nam ik mezelf voor om afstand te nemen van het vak. Maar dat was buiten de huiswerkbegeleiding gerekend. Om Claudia zo goed mogelijk te helpen met haar 'probleem' wiskunde, moest ik noodgedwongen opnieuw toenadering zoeken tot het vak. Een toenadering die mij tot nu toe wel aanstaat. Ik vind het eigenlijk bijzonder fijn om opnieuw bezig te zijn met het vak, de logica ervan te achterhalen en te ontdekken hoeveel wiskundekennis er eigenlijk is blijven hangen. (verrassend veel zo blijkt)
Waarschijnlijk wiskunde dus en dat vind ik nu eens niet erg! Het is een leuke afwisseling met hetgeen nu dagelijks op mijn programma staat!!! (Frans en geschiedenis)
Veel kunnen doen in dit uurtje. Doordat ik nu nog slechts één leerling begeleid, merk ik dat we sneller vooruitgaan en meer kunnen bereiken in dat ene lesuurtje.
Hopelijk gaat de extra hulp zijn vruchten afwerpen!
De opvolgingsfiche van Claudia komt binnenkort ge-update online te staan (heb het momenteel razend druk met de vakkenstage die er nog bij komt!)
Mijn leerlingen hebben voor de vakantie hun rapport gekregen. Twee ervan hadden geen enkele buis en moeten vanaf nu niet meer komen naar de huiswerkbegeleiding. Ik wens hen dus véél succes verder!
Voor Claudia gaat de huiswerkbegeleiding gewoon verder, maar vanaf nu is die nog productiever en nuttiger! Er is nu heel wat extra tijd om samen aan het 'probleemvak' wiskunde te werken.
Morgen begint de huiswerkbegeleiding dus gewoon opnieuw om 15u20, maar dan vanaf nu met één leerling en waarschijnlijk één vak: wiskunde....
- Eventjes bijpraten over de afgelopen week. Veel toetsen? Nieuwe leerstof die niet duidelijk is? Veel huiswerk?... (5min) - Iedere leerling krijgt individueel begeleiding met zijn 'probleemgebied' (voor Claudia: verbeteren van de oefeningen wiskunde vorige week) - Eventueel afspraken maken voor na de vakantie.
Met eentje minder deze week... Beetje extra tijd gehad om mij met Bo en Claudia bezig te houden. Met... wiskunde... Het viel me op hoe snel je weer vertrokken bent met leerstof die denkt vergeten te zijn, maar duidelijk snel opnieuw kent. De tijd is voorbijgevlogen. Hopelijk heb ik de dames wat kunnen helpen met hun wiskunde. Ik heb er in ieder geval een goed gevoel bij.
Bo was duidelijk al een pak losser dan vorige week en Claudia durfde echt vragen stellen.
De eerste keer huiswerkbegeleiding zit er op! Een beetje onwennig in het begin (zowel voor mij als voor de meisjes), maar al bij al is het uurtje in een rustig sfeertje verlopen.
De uitdrukking "first things first" heb ik vandaag toegepast. Want vooraleer ik ze kan helpen met eender welk vak, was het toch belangrijk ze een beetje te leren kennen. Nu dat deze week gebeurd is, vliegen we er volgende week helemaal in.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!