Wanneer je als leerkracht een toets verbetert, denk je, ik zal enkel aanduiden wat fout is. Op die manier krijgen de leerlingen de kans om hun fout zelf te verbeteren en eruit te leren.
Beste leerkrachten, dat is valse hoop! Leerlingen doen dat niet. Ze denken: We hebben de punten, we zijn ervan af!
Ik verbeterde dinsdag met Shannon haar toets. Het begon met het overlopen van de fouten. Shannon zei dat de toets niet goed was gegaan, maar dat ze nu de leerstof wel begreep. Omdat Shannon last heeft van faalangst dacht ik: we verbeteren de toets samen. Ze begrijpt de leerstof nu en dankzij de verbetering van de toets zal ze inzien dat ze het wél kan!
Shannon begreep de leerstof niet helemaal.
- De leerstof: het omzetten van formules. - Het probleem: het omzetten van formules. (+ wordt -; x wordt : en vice versa)
De begeleiding was een verhelderend moment voor mezelf. Als leerkracht heb je die les die je hebt voorbereid. Je les die je gebaseerd hebt op het leerplan, het leerplan dat gebaseerd is op de kennis en het kunnen van de leerlingen...
Wat leerlingen hebben gezien in het eerste middelbaar (zoals hier het omzetten van formules) wordt terug opgehaald in het derde middelbaar... Het probleem? De leerlingen hebben de leerstof twee jaar niet gebruikt. Gevolg: ze zijn ze vergeten (te gebruiken).
En wat denk je als leerkracht? Dat is geziene leerstof; als ik dat opnieuw moet uitleggen, verlies ik tijd en geraak ik er niet met mijn leerstof...
Daar knelt het schoentje: we denken tijd te verliezen door de leerstof te herhalen, in werkelijkheid moeten we een keuze maken. Of we kiezen ervoor om tijd te verliezen, of we verliezen de aandacht van de leerlingen...
Daarom besloot ik om me deze begeleiding goed te concentreren op het herhalen van de basis en volgende les verder te gaan met het verbeteren van de toets...