Doordat men in de buurt van Chau Doc de rijst aan het oogsten is komen de muggen nu massaal de stad in. Als dit maar goed afloopt!
Enkele vlottende markten gezien, een viskwekerij, een bird sanctuary waar de meeste vogels pas 's avons terugkwamen en er dus weinig te zien viel; wierookstokjes zien maken en vooral gevaren hé!
Beetje te ingewikkeld om nu foto's toe te voegen - ben vanavond ook al moeten "bevrijd" worden van het terras waar ik op stond, het onderste slotje van de terrasdeur was naar beneden gevallen en ik kon niet meer in mijn kamer Pfffffffffffffffffffffffffffff en dat met al die muggen... Bovendien had ik netjes de kamerdeur aan de binnenkant vergrendeld... Pffffffffffffffffffffffffffff Blijkbaar ben ik écht niet de eerste die dit overkomt want ze waren biezonder snel en handig om me te komen bevrijden. Had op het terras "hello" staan roepen ("help" wou ik niet gebruiken, niet kunnen inschattend wat me dán zou overkomen) en plots riep iemand hello terug, een andere hotelgast en die heeft dan de receptie verwittigd...
Vanavond is het goodbye Vietnam en morgen Hello Cambodia!
De boot vertrekt om 7u30 en ik zou rond 12u30 in Phnom Penh moeten zijn...
Vandaag met de bus van Saigon naar Cat Be. In Cat Be de boot genomen, de Mekong op, lunchstop midden de natuur, zo heerlijk rustig na het hectische Saigon. Elephant Ears Fish gegeten: weet niet of hiervoor een Nederlandse naam bestaat??? Locals gezien die rijstpapier maakten en droogden, superheerlijke coconutsnoepjes zien maken (je kunt ze met papier en al opeten want ze zijn verpakt in rijstpapier), longodong gegeten bij locals (dat was nadat we met zijn drieën naar een kleinere sampan overgestapt waren en een zijkanaaltje invaarden en... toen liep de boot vast omdat er te weinig water was en moesten we te voet verder . Longdong lijkt op Ramboetan (hebben ze hier ook - superheerlijk!) die op zijn beurt een beetje op lychee lijkt. Bananen zien groeien, jackfruit, papaya's gegeten met een soort chili met viskruim, heel interessant allemaal! Uiteindelijk in Vinh Longh terug aan wal gegaan, met het busje naar Can Tho waar ik overnacht.
De Vietnamese economie is booming. Voor volgend jaar wordt een groei van 6,5 à 7% voorspeld.
Vietnam: 1ste land om zwarte peperkorrels te exporteren. Vietnam: Nummer 2, na Brazilië, om koffie te exporteren.
In 2000 trad Vietnam toe tot de WTO (World Trade Organization). Het konnu producten onder de naam "made in Vietnam" uitvoeren. De uitvoer van, bvb. rijst gaat voornamelijk naar Indonesië en de Filippijnen en enkele Afrikaanse landen. De Europese markt is "moeilijk" zeggen ze. Het klopt dat Europa bepaalde eisen stelt in verband met het gebruik van pesticiden... om maar één iets te noemen...
In 1997 was er een recessie. De Chinezen hadden een overproductie van brommertjes, plakten er de naam Honda, Yamaha of eender welk ander Japans merk op en boden dit tegen dumpingprijzen aan op de Vietnamese markt. Saigon telt 7.000.000 inwoners. 4 miljoen daarvan hebben een brommertje.
Om het verkeer in Saigon (en hiermee de stad) leefbaarder te maken, zou Vietnam graag een metro bouwen om op die manier het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken en een deel brommers uit het stadsbeeld te doen verdwijnen. Ze zullen hiervoor echter financieel moeten geholpen worden. (de Australiërs bijvoorbeeld financierden een brug over de Mekong, waardoor het vrachtvervoer niet meer moet aanschuiven voor de ferry). Zelf twijfel ik of dit invloed zal hebben op het gebruik van de brommer. Heb de indruk dat wat de auto bij ons is, de brommer in Saigon is (en ik houd mijn hart vas als die 4.000.000 brommertjes ooit door wagens vervangen worden...). Andere maatregel: vanaf 1 januari 2010 mogen de brommers niet meer op de pas aangelegde ring (ze zijn er nog volop aan aan het werken) mogen rijden. Deze ring heeft zo'n beetje de functie als een snelweg bij ons.
Bijkomend iets: door de snelle boom van de brommertjes was en is er een tekort aan brommertjes-rijscholen en hel wat Vietnamezen hebben geen licentie om met een 100cc te rijden (licentie nodig vanaf 100cc). Enne, als ze gepakt worden dan "kopen" ze een licentie... Nog een hele weg te gaan hé?!
Broeierig, heet, Saigon is Saigon. 33° in de schaduw. Geen mug te zien. Volgens mij doodgevallen van de hitte.
Vandaag de "musts" gezien: Reunification Palace, de naam zegt genoeg... Ooit zetel van de Zuidvietnamese regering, waar in 1975 een eind aan kwam. De Notre Dame Cathedrale, de Chinese markt Cholon waar duizenden miljoenen gedroogde vissen te koop zijn en verder álles wat je maar kunt bedenken.
Ben ook naar de Giac Lam Pagode buiten Saigon geweest. Héél mooi, met een prachtig aangelegde vijver met wel honderd miniatuurbeeldjes.
Vietnamezen in Saigon zijn zeer vriendelijk. Vrouwen toveren een stralende "hallo" te voorschijn als ze je zien. Mooi!!! Door mannen wordt je aangeklampt om een verplaatsing te doen met hun tuctuc.
De TGV komt toe in de luchthaven zélf. Terminal 2. Groot ruim luchtig gebouw - de signalisatie laat veel ruimte voor creativiteit en eigen initiatief. Van op niveau 5 vertrekken shuttle-busjes naar "aangesloten" hotels die zich merendeels in Roissy bevinden. Zelf zit ik in de Marriott, schuin tegenover staat het Mercure. In de rubriek "mensjes kijken": in het Marriott kleedt driekwart van de dames zich in avondkledij. De resterende kwart loopt er casual bij zoals ik. Een aantal dames lijkt zó weggelopen van de cover van "Elle". Niet gefotoshopt! Het hééft wel iets al die modellen - die bovendien supervriendelijk zijn. Sorry folks géén foto van hen.