16 juni : HET VERTREK
Inchecken in Zaventem zou een fluitje van een cent moeten zijn
Groot was mijn verbazing toen de dame van de luchtvaartmaatschappij (British Airways) die me naar Londen/heathrow zou brengen vooraleer, met een andere luchtvaartmaatschappij (Air Canada) naar Calgary te vliegen, dat ik enkel geboekt was tot Londen en of dit mijn eindbestemming was ? Neen dus
Heel bedenkelijk kijkend zei ze me dat ze wel mijn bagage wou inchecken tot Calgary, maar dat ik mijn bagageticket wél in Londen bij de andere luchtvaartmaatschappij moest tonen en dat het toch maar zeer de vraag was of mijn bagage in Calgary zou toekomen.
Ahum, zéér geruststellend begin van een vakantie JJJ
Is hier een verborgen oorlogje aan de gang tussen luchtvaartmaatschappijen ?
In Londen bij de balie van Air Canada bagageticket getoond met het verhaal van British Airways erbij. Geruststelling zoekend vroeg ik of ze me konden verzekeren dat mijn bagage er in Calgary zou zijn ? De dame antwoordde dat dit zo zou zijn indien British Airways mijn bagage aan Air Canada zou willen overhandigen.
Dág geruststelling
Beseffend dat alles wat hier gebeurde totaal buiten mijn macht lag om iets te veranderen kon ik loslaten en enkel hopen dat mijn bagage er zou zijn.
De voor mij belangrijkste spullen, zijnde Witje mijn laptopje, mijn fototoestel , de voorbereide reisroute + gidsen, zaten immers in mijn handbagage
Dat de veiligheidsmaatregelen in Groot-Brittannië zeer groot zijn kon ik ondervinden toen ik, tegen alle adviezen van Air Canada in over het onvoldoende tijd hebben, in Heathrow buien het vliegveld ging om een sigaretje te roken (ja ja ik rook jammer genoeg nog steeds) en nadien opnieuw de procedure moest doorlopen. Naast een biep als je effectief iets bij je hebt, gaat er ook at random een signaal af bij het door de poort gaan.
Na het sigaretje was ik de sigaar J
In het vliegtuig zat er een jonge Canadese vrouw naast me : ze was bezig met op 1 dag Calgary-Londen en terug te doen
De romantica in me hoopte op een heerlijk liefdesverhaal
Bleek echter dat ze nanny wou zijn in Londen. Ze had er naast gegrepen, maar zou binnen 2 weken een nieuw poging doen.
Ik heb niet achterhaald wat iemand bezielt om er zoveel voor over te hebben, zodanig dat de romantica in mij toch nog rustig verder kan fantaseren over meiden van goede komaf die ergens bij koningen, prinsen, kortom de adel, nanny willen worden met in het achterhoofd alle voordelen van een huwelijk met zo iemand J
Of gewoon weg willen uit Canada ?
Spannend was het in Calgary : zou mijn bagage wel of niet van de band rollen ?
Het begon de allures van een thriller te krijgen toen ongeveer iedereen zijn bagage al had en ik samen met een tiental anderen nog hoopvol stond te wachten.
De andere negen vonden het even spannend
De verhalen over Heathrow, bagage en en terminal 5 zijn natuurlijk niet van die aard dat je er simpelweg gerust in bent.
Opeens, ja hoor !!!! Mijn reiszak !
Terwijl ik het schrijf voel ik opnieuw de opluchting
In Londen vertrokken we met 1 uur vertraging - we zaten al in het vliegtuig - het was rijtje schuiven op op te stijgen wat de vluchtduur op 10,5 uur bracht in plaats van de voorziene
9,5 uur.
Ik kreeg mijn vegetarische maaltijd en snack zoals ik bij het boeken gevraagd had.
Hoewel je twijfels kunt hebben of bonen en linzen serveren in een gesloten ruimte wel verstandig is, kan ik enkel zeggen dat het zeer lekker was.
10,5 uur vliegen doet je enkels opzwellen.
Calgary-Airport is een kleine onpersoonlijke luchthaven, enkel drie transportbanden voor de bagage en - je houdt het niet voor mogelijk - nóg trager dan Zaventem.
Bij de paspoortcontrole wordt je gevraagd wat je in Canada komt doen de man vroeg me zelfs waar ik werkte in België en waar ik naar toe ging.
In de luchthaven staan supervriendelijke mounties om je te helpen. Dank zij hen was het supereenvoudig de taxistandplaats te vinden en door een vriendelijke Pakistaan naar het hotel gebracht te worden.
De rit kostte 37 Canadese dollar.
Het is de gewoonte om als je tevreden bent de taxichauffeur een tip te geven.
Ik koos voor een taxi, het was immers 4u30 Belgische tijd toen ik in Calgary toekwam. Een andere mogelijkheid is naar de balie van Sundogtours te gaan en daar een ticket te kopen voor de shuttle die je naar de hotels in downtown Calgary brengt.
Dit kost 15 dollar.
Goedkoper dus, nadeel is dat de bussen maar op het uur en 30 vertrekken, maar als je nog fris genoeg bent of het economisch wil houden is dit zeer zeker een valabel alternatief.
Wel opletten bij het nemen van een taxi : vlak voor de uitgangsdeur staan de Sedan types taxi, deze zijn duurder, als je iets meer naar links gaat zie je de gewone taxis staan.
Het Sandman hotel is gewoon een hotel zoals er zoveel zijn.
Prettig is de kleine koffiezet die ter beschikking staat. Nieuw voor me was dat de koffie al gereed in de filter zit en dit alles samen in een plasticverpakking.
Er is in iedere kamer draadloos netwerk ter beschikking hoewel mijn laptop aangeeft dat er weinig of geen bereik is.
Hoewel ik bij de meeste geboekte hotels vooraf checkte of de ramen open konden, blijk ik dit hier niet gedaan te hebben. Ramen kunnen niet open, wat het management verklaart door de aanwezige airco, maar het blijft heel vervelend
Gelukkig slaap ik hier maar 2 nachten.
Ik zou trouwens iedereen adviseren om vanuit Calgary Airport meteen transport te boeken naar Banff en Calgary te laten voor wat het is : hoogbouw en business center.
Tenminste
dit is mijn eerste indruk
|