blog van De Tervaete Stappers Keiem
Foto

Inhoud blog
  • Foto's medewerkersfeest
  • foto's busreis Antwerpen
  • overlijden
  • Foto's Elverdinge
  • Foto's Bovekerke

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Categorieën

    06-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Info brandweertocht 18 januari 2015

    Op 18 januari richt de Tervaete Stappers Keiem een tocht in met samenwerking brandweer Diksmuide.

    Op iedere afstand is er gratis soep en glühwein en een koekje, aangeboden door de  vriendenkring van de brandweer.

    De kleinste tochten verkennen Diksmuide van uit de brandweerkazerne met een rust post in Het Buiten Beentje.( Buitenbeentje, trefpunt voor recreatie,  en het organiseren van  activiteiten  op en rond de IJzer)

     

    De grotere afstanden  20 km en 30 km wandelen van uit de brandweerkazerne tot aan een stop waar er gratis soep wordt aangeboden. Verder op gaan we over de IJzer naar links, waar wij de IJzertoren passeren. Wij gaan dan rechts langs de Frontzate.( Spoorlijn 74 was de spoorlijn die Kaaskerke (bij Diksmuide) met Nieuwpoort-Bad verbond. De lijn was 15,8 km lang. Deze spoorlijn wordt de "Frontzate" genoemd, omwille van het belang van deze spoorlijn in de Eerste Wereldoorlog. Toen de IJzervlakte onder water werd gezet, was de spoorwegberm de grens van het ondergelopen gebied. Het Belgische leger trok zich achter de spoorlijn terug en legde er schuilplaatsen aan. De meeste werden vervaardigd uit baksteen en zijn grotendeels ingegraven in de spoorwegberm. In de loop van de oorlog werden er enkele vervangen door betonnen bunkers. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwden de Duitsers nog een aantal mitrailleurposten langs de spoorwegbedding.

    Na de oorlog raakten deze relicten geleidelijk aan in verval door insijpelend regenwater, vorstschade, vandalisme en andere factoren. Samen met het oude stationsgebouw van Ramskapelle hebben de bunkers, mitrailleurposten en schuilplaatsen nu een behandeling gekregen om verdere achteruitgang tegen te gaan. )

    De frontzate verlaten wij in Kaaskerke , Langs het kerkhof komen wij aan het stilte pad. Dit werd aan gelegd aangaande de herdenking van wereldoorlog 1. Het Stilte Pad zelf slingert zich door de Kaaskerkse weiden langs de ruïne van de voormalige boerderij Sabbe.  Deze ruïne, die overigens geen gevolg is van de oorlogsomstandigheden maar wel tot verval is gekomen, werd door VTI-leerlingen toegankelijk gemaakt.  Enkele korte stroken knuppelpad, waarmee men een passerelle uit de eerste wereldoorlog wil ensceneren, zou wel verkeerdelijk kunnen insinueren dat het verval van deze hoeve het gevolg is van oorlogsschade.  Een bord aan de vervallen hoeve geeft wel de juiste toedracht.

    Aan het einde van dit pad bevindt zich links van u de Dodengang. Wij gaan rechts langs de ijzer richting Diksmuide . Gaan terug de brug over voor bij de lichten om dan links onze weg te vervolgen naar de site van de bloemmolen die nu leeg staat. De rust post is wat verder  in Het Buitenbeentje.

    Na de rust post trekken we naast de IJzer door  Beerst Blote (Tijdens de slag van Slag van Beerst-Blote werd de West-Vlaamse gemeente Beerst tijdens de Eerste Wereldoorlog zo goed als volledig verwoest. De bedoeling van de Duitsers was hierbij een bruggenhoofd over de IJzer te veroveren. De veldslag speelde zich af van 15 oktober 1914 tot 10 november 1914). Na een tijdje de IJzer gevolgd te hebben trekken we de Polders in om dan langs een kleine rivier het Zijdeling Geleed, genoemd aangaande dat rivier een heel deel langs de IJzer loopt. We steken de Oostende straat over naar links en dan rechts langs een nieuwe woonwijk komen wij in zaal Ter Zaele. De 30 km maken hier nog een lus van 7,4 km door de Beerstse Polders, om daar na met de 20 km verder te stappen naar Diksmuide. Nu stappen we verder langs de kerk van Beerst met zijn hele moeilijk uit te spreken naam, Sint Wandregesiluskerk. We trekken  via de Paddestraat naar de Handzame Vallei waar een nieuw natuur project is op gestart “De Drie Mussen”Het laatste stuk is naast de Handzamevaart. De Handzamevaart is een klein riviertje of beek in de Belgische provincie West-Vlaanderen, dat uitmondt in de IJzer. Het stroomgebied van deze vaart en de zijbeken bestrijkt een oppervlakte van 173 km² op de rechteroever van de IJzer.

    Ze ontspringt nabij Torhout als Spanjaardbeek en buigt daarna westwaarts af naar Kortemark. Als Krekebeek of Krekelbeek loopt de stroom ten zuiden van Kortemark en Handzame door. Voorbij Handzame spreekt men van de Handzamevaart. De vaart stroomt tussen Werken en Zarren door, en is er vanaf daar grotendeels gekanaliseerd. Wat verder stroomt de Oude Zarrenbeek in de Handzamevaart. De vaart stroomt nog tussen Esen en Vladslo door, en mondt ten slotte in het stadscentrum van Diksmuide uit in de IJzer.)

     Nu wandelen we langs de nieuwe voetgangersbrug over de Handzamevaart, om zo terug in Diksmuide aan te komen,  door woonwijken en wandelpaden komen wij terug aan de startzaal.

    De 17 km verkent eerst Diksmuide en gaat van af rustpunt Het Buiten Beentje mee met de 20 km.

    Prettige wandeling.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Zoeken in blog



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief per week
  • 25/04-01/05 2022
  • 12/04-18/04 2021
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 26/06-02/07 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 22/07-28/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/02-03/03 2013


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs