Inhoud blog
  • geen staatschuld meer
  • no gain without pain
  • wat een geluk
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Taxtoren
    Kritisch oog
    15-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De truuk met de

    De truuk met de doif

     

    In het buitenland werd er hartelijk om gelachen: in België belastingvrij geld uitkeren uit een vennootschap is gemakkelijker dan een liedje fluiten.

    Je verkoopt de aandelen van je werkfirma aan een kleine holding waarvan je de enige eigenaar bent (of bijna toch) en kijk, een prachtige vordering lacht u toe.  Dan volstaat het om een dividend uit de werkvennootschap te pompen en de vordering kan u uitbetaald worden.  Klaar is Kees. Wij noemden het “de truuk met de doif” naar de beroemde sketch van Toon Hermans (zie you tube).

    De fiscus vond dat toch wel wat grof en begon de meerwaarde op de verkoop van de aandelen van de werkvennootschap te belasten als divers inkomen, ergens rond de eeuwwisseling. Het tarief was 33 % te verhogen met gemeentebelasting zodat de pret eraf was.

    Dan maar proberen met een inbreng van die aandelen als kapitaalverhoging, wat uitzicht biedt op een latere kapitaalvermindering in plaats van een dividend.  Belastingvrij dus.  De administratie vond dit een flauwe afleiding.

    De pientere raadgevers van de betere zelfstandigen, vonden dan maar economische motieven uit waarbij de net vermelde meerwaarde als gewoon beheer van privaat vermogen kon worden aangemerkt bij de inbreng en als zodanig gespaard bleef van belasting. Nadien uitkeren als kapitaalvermindering zou dan geen probleem vormen.

    De rulingcommissie ging daarin mee en deed dat met een beredeneerde voorzichtigheid.  De commissie stelde als voorwaarde dat de overgedragen participatie als inbreng moest behandeld worden bij de holding en dat de participatie daar drie jaar moest geboekt worden zonder uitkering van dividend of welke beweging dan ook.  De dienst voor voorafgaande akkoorden attesteerde evenwel niets met betrekking tot de periode na die drie jaar.  Dat was nogal wat euforische consulenten ontgaan die met onstuimig optimisme de fiscus voor gedribbeld hadden verklaard.

    Wat prijkt er nu op de prioriteitenlijst van “te controleren ondernemingen” ? Ik citeer “Holdings die een kapitaalverhoging en vervolgens een niet-belaste kapitaalvermindering doorvoeren, krijgen extra aandacht. In plaats van een dividend uit te keren waar de aandeelhouders belasting op moeten betalen, wordt vaak gekozen voor kapitaalvermindering. Zo ontlopen holdings de roerende voorheffing.” (citaat uit De Tijd van zaterdag 8 juni 2019).

    De doif is dood.

     

    Taxtoren


    15-06-2019 om 00:00 geschreven door Victor Dauginet  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (12 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vissen


    De fiscus gaat de buitenlandse rekeningen opvissen

    Volgens de administratie zouden 200.000 van de 364.000 “weigeren” hun buitenlandse rekening aan te geven waardoor er roerende inkomsten zouden worden ontdoken (bron DE TIJD, zaterdag 8 juni 2019).

    Het lijkt me voor de hand te liggen dat iemand met een buitenlandse rekening beseft dat de informatie daarover ondertussen bekend is bij de Belgische fiscus.  Dat er dan 164.000 Belgen die rekening welbewust niet zouden vermelden op hun aangifte lijkt me weinig waarschijnlijk.  Droomt de fiscus van een gigantische vangst, of vist ze naast het net ? 

    Het doorgeven van informatie over rekeningen van Belgen in Zwitserland en Luxemburg, om die twee maar te noemen, gebeurt met het zelfde fanatisme als dat waarmee men diezelfde gegevens vroeger geheim hield.  Dat brengt mee dat er veel dubbele mededelingen zijn. 

    Er wordt dan ook vastgesteld dat zogenaamde gesplitste rekeningen, rekeningen waarin het vruchtgebruik gescheiden is van de blote eigendom, onverdeelde rekeningen na erfenis, telkens voor het geheel worden gemeld voor elke naam die in dat verband voorkomt. Tegelijkertijd ijverig en lui, want wat is er gemakkelijker dan meteen maar het hele boeltje aanleveren ?

    Het valt te vrezen dat de administratie weer eens veel tijd en energie zal verspelen na het opvissen aan het uitvissen van die mengboel.

    Verwacht geen vette vissen !

     


    14-06-2019 om 12:31 geschreven door Victor Dauginet  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-06-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bank en de fiscus

    Tot in 1980 mocht en moest de discrete bankier de fiscus de deur wijzen wanneer die inlichtingen wilde verzamelen, zonder enige wettekst. Het hoorde niet dat een ambtenaar kwam neuzen in de bankpapieren van die goede en trouwe, tevens betrouwbare klanten. Wanneer er dan toch voor alle zekerheid een tekst werd voor gemaakt, kwam het eerste gat te voorschijn.  Zo gaat dat als je dingen op papier zet en zeker als je daarvoor nogal wat woorden moet gebruiken (artikel 322 § 2 WIB).  Voortaan mocht de inspecteur die een bezwaar behandelde wel een kijkje nemen voor zover hij zijn opgedane kennis slechts gebruikte in het kader van de oplossing van het bezwaarschrift dat hem werd voorgelegd.  Voor de wat nonchalante handelaar, vrij beroeper of industrieel voelde dat nog comfortabel aan.  Slechts als de financiële sectie van de toenmalige BOB ( Bijzondere Opsporingsbrigade) onraad had geroken en via deuren en ramen binnenklom bij de naarstige KMO-er die om, och arme, een paar zwarte overuurtjes te betalen en ook voor wat zakgeld voor zichzelf, achter in de straat zich wat fictieve factuurtjes had aangeschaft. Hij had die netjes betaald met een overschrijving en had daarvoor een nette check van 90 % van dat bedrag terug gekregen en dat stuk bij de lokale bankier ingeleverd om op een aparte, zeg maar spaarrekening te plaatsen.  De BOB- er van dienst had er dan weinig moeite mee om van de éne bankrekening naar de andere over te wippen en zo een netwerkje op te kuisen, nadat hij 's ochtends vriendelijk aan de bedrijfsleider had gevraagd of die wilde bekennen en graag thuis zou slapen die avond.  Maar dat waren uitzonderingen. Toch wel bijzondere tijden …

    Het maatschappelijk aanvoelen, dit keer gecapteerd door de politiek, was dat de fiscus eigenlijk toch recht had op wat meer informatie om het werk behoorlijk op te knappen.  Dus, op één of andere manier mochten de bankiers in sommige gevallen hun rode das in hun grijs pak rechttrekken en antwoorden op de vraag van vadertje staat.  Die gevallen worden beschreven in een wet die een grote mate van compromis doet vermoeden. Die draak schept een heel stuk broodwinning voor fiscale advocaten.  Het was eenvoudiger gewoon toe te laten dat bankrekeningen mochten ingezien worden met een gematigdheid die door hogere ambtenaren moeten gegarandeerd worden en vooral dat het beroepsgeheim beschermd wordt.  Het hoort niet dat alle bankinformatie zomaar ergens bij de fiscus rondhangt.  Alle financiële informatie zou uitsluitend digitaal mogen verwerkt worden en opgeslagen worden in bestanden waarbij de belastingplichtige nadien kan controleren door wie en hoe lang dat bestand geraadpleegd werd.  Nadien moet er een attest worden afgeleverd dat de informatie na controle vernietigd is.  Niets van dat alles. Slimme politici gebackt door clevere cabinetards, zijn niet bezig met de dingen die er écht toe doen.

    Lars Bové vindt het in De Tijd van  nog een belangrijke verdienste van, noem ze maar op, Open VLD, cdH, CD&V,, PS en MR dit monster ter wereld hebben gebracht.  Blijkt volgens dezelfde bron dat de BBI 3600 keer is gaan kijken en legt het verband met het povere miljard dat de BBI heeft binnen gebracht.  Ik kan u verzekeren dat die niet komt van het binnen gluren achter het gordijntje van de bank.  De BBI heeft grote dossiers behandeld die tot grote ontvangsten hebben geleid. Die fraudes zijn niet ontdekt dank zij het ondoordacht compromis van  2011. Mijn conclusie is dan ook dat het huidige systeem van bankonderzoeken onder de noemer "doelloos gedoe" moet ondergebracht worden. De fiscale overheid heeft geen wettelijk houvast om het recht op privacy te garanderen van die de bankonderzoeken ondergingen, hoe graag de meeste ambtenaren dat ook zouden willen.

    Taxtoren



      

    13-06-2019 om 00:00 geschreven door Victor Dauginet  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Archief per week
  • 29/03-04/04 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 30/03-05/04 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs