Privacy een summiere inleiding bij een fiscaal debat
Een kort historisch overzicht
De meest voor de hand liggende bronnen zijn de
Amerikaanse.Ze worden ook altijd in de
literatuur naar voor gebracht.
Daarover schrijft een auteur Americans paradoxilly combine an unquenchable curiosity with and
instance on being left alone.
Welllicht
geldt dit niet alleen voor Amerikanen.
1791:
bescherming tegen onredelijk onderzoek en beslag;
1861-1865:
gebruik van volkstelling in de burgeroorlog;
1868: 14 th. Amendment: algemeen
recht op privacy;
1890:
telefoontap begint;
1967:
Katz vs. US onderscheppen van informatie vergt bijzonder bevel;
2001:
US Patriot Act.
De formele rechtsbronnen
Artt.
10 en 22 van de Grondwet;
Art.
439 Strafwetboek (onschendbaarheid woning)
Art.
460 en 460 bis zelfde wetboek (briefgeheim)
Art.
443 ib. (laster)
Art. 458 ib. (beroepsgeheim)
Art; 253 B.W. (jeugdbescherming)
EVRM, art. 8;
Universele
Verklaring van de Rechten van de Mens (1948), art. 12
Verdrag
van 1966 van de Verenigde Naties inzake burgerlijke en politieke rechten, art.
17.
De formele benadering op
het recht op privacy
1890: Samuel D. Warren en Louis D.
Brandies publicerenThe right to privacy.Zij
vewijzen naar de toenemende complexiteit van de samenleving.Een Amerikaanse rechter komt tot de volgende
lapidaire bepaling: The right to privacy
is the right to be let alone.
Nizer
bepaalt het recht van de enkeling op privé leven als volgt: The right of an individual to live a life of
seclusion and anonymity It is a recognition of the dignity of solitude, of the majesty of mans
free will and the power to mol down destiny, of the secred and inviolate nature
of ones innermost self..
In
1970 schrijft Westin dat het recht op privé leven impliceert het recht op solitude,
intimacy, anonymity en reserve.Dit
leidt tot de conclusie dat her echt op privacy een bescherm rechtsgoed is op
innerlijke vrede van een persoon.
In
1958: Zwitserland is het eerste land dat een persoonlijkheidsrecht invoert in
zijn positief recht nadat het Duitse Bundesgerichtshof zich in 1954 en 1958
reeds in die zin had uitgesproken.
In
1964 ziet W. Prosser vier verschillende categorieën van rechtsbescherming die
alle zeer formeel zijn en niets zeggen over de inhoud van het begrip.
Het
weze opgemerkt dat door artikel 123 van het Duitse Strafwetboek waarbij Hausfriedensbruch strafbaar wordt
gesteld, een ruime draagwijdte wordt gegeven aan de onschendbaarheid van de
woning. Niet alleen de woongelegenheden zijn beschermd maar ook kantoorruimten
van firmas vallen onder dit principe.
Advies inzake NOEaanvullen
Inhoudelijke benadering
van het begrip bescherming van het
privé leven.
Iemand moet Jozef K.
belasterd hebben, want zonder dat hij iets kwaads had gedaan, werd hij op een
morgen gearresteerd.
Aldus de eerste zin uit Het Proces van Franz Kafka.K. tracht zijn onschuld te bewijzen maar
eenmaal verdwaald in de absurdejuridische bureaucratie zal hij nimmer de juiste weg kiezen.Uiteindelijk wordt hij afgemaakt als een hond.De maatschappij waarin hij leefde, hoeft geen
politiestaat te zijn geweest maar een maatschappij zoals de onze. Hij had
dezelfde vrijheid van handelen maar er is iets mis gegaan.En dan komt hij er niet meer uit.
Het
gebeurt allemaal in een virtuele wereld van databestanden die niets meer van
doen hebben met de werkelijkheid.
Kafka
ziet geen probleem in de wet zelf.De
wet wordt slechts werkelijkheid omdat wij, door onze handelingen, onszelf
dieper in haar ingraven.Meer
communicatiepatronen, meer data, meer bestanden die kunnen worden
gekoppeld.En de mens is steeds maar
bezig.Wet en leven worden eender.
Isaiah
Berlin maakt in de 20 ste eeuw een onderscheid tussen negatieve en positieve
vrijheid in het licht van de privacy.
Het
niet bestaan van obstakels is negatieve vrijheid, het hebben van opties is
positieve vrijheid.De negatieve is freedom from .Daar kun je gemakkelijk afstand van nemen.
Zoals de vos en de druif van
Aesopos. De vos kan niet bij de druif en denkt dan dat die zuur is.
Door
privacy te zien als een negatieve vrijheid leveren we haar gemakkelijk in. De communis opinio is mild als de overheid
inroept dat er redenen zijn van gezondheid, veiligheid en financieel
voortbestaan van de staat.Privacy is de
zure druif.Zo ontstaat de paradox dat
onze privacy afneemt maar niet onze vrijheid.
Maar
reeds Brandeis & Warren richtten zich op de peace of mind warin de persoonlijkheid kan ontwikkeld worden.De rechtsfilosoof Timothy
Macklem bouwt hierop voort:The isolating
shield of privacy enables people to develop and exchange ideas, or to foster
and share activities, that in the
presence or even awareness of other people might stifle Privacy is the
sponsor and guardian to the creative and to the subversive.
Foucault beschreef de koepelgevangenis
waar de cipier in het midden staat. Hij
ziet alle cellen. De gevangenen zien hem niet.Omdat ze niet weten of ze bekeken worden, passen ze hun gedrag aan
volgens de gedragsnorm die de cipier zou vorderen.Ze internaliseren deze gedragsnorm.
Als
we de instituties vertrouwen geven, weten we niet wanneer we bekeken worden. We
durven sommige woorden niet meer zeggen, zeker niet meer schrijven en sommige
combinaties van woorden zeker niet.Zoals Milan Kundera schrijft in de verraden
testamenten: mensen veranderen hun gedachten in overeenstemming met het
onzichtbare tribunaal dat ook van gedachte verandert. De gedachteverandering is
dus een gok op wat morgen het tribunaal voor waar aanneemt.
Als
het individu geen privacy meer heeft en in ieder onderdeel rekening moet houden
met het onzichtbare tribunaal, wordt stilaan zijn identiteit
geassimileerd.De identiteit komt niet
meer autonoom tot stand en de positieve vrijheid is verloren.
Privacy is dus verbonden aan onze positieve vrijheid.We kunnen de waarde ervan niet los zien van
onze waarde als mens.Een stukje privacy
inleveren is een evenredig stukje menszijn inleveren.De overheid zou zich niet alleen moeten
beheersen, maar ook haar burgers beschermen tegen alles en iedereen die een
aanslag doet opprivacy (Daniëlle
Cohen Henriquez).
Bronnen:
Bescherming van het privé leven , Paula
Van Eupen
Philosophical vieuw on the value of Privacy
Glenne Negly