Webshoppen
is in! De meeste mensen, ook in België zijn met e-commerce vertrouwd maar dan
vooral in de sectoren zoals mode, schoeisel, ticketverkoop, reizen, boeken en
elektronica. Online aankopen zit dus wel degelijk in de lift, maar het plafond
is nog lang niet bereikt en zeker niet in vergelijking met de andere Europese
landen.
Graag wou
ik in deze blog het een en ander verduidelijken, omdat ikzelf nu ook ondervind
dat de mensen in België nog zeer aarzelend zijn op het vlak van internet-shoppen.
Ik kan het dus wel degeljik beamen dat
er in België nog zeer vee terughoudendheid is. Het is een drempel die ze nog
moeten overwinnen. Als ik er over nadenk, dan denk ikzelf dat de volgende
punten allicht meespelen in dat gedrag tov e-commerce :
- Sommige mensen uit een bepaalde
leeftijdscategorieën voelen zich te oud om te gaan internetshoppen.
- Anderen hebben geen vertrouwen in het medium en dan vooral niet in de
betalingmogelijkheden of totaal geen kennis van de beveiligde betalingsmodules.
Lees meer over de beveiligde Ogone
betalginsmodule in onze laatste nieuwsbrief of op onze website
- Er is eveneens een groep mensen die bewust niet
willen participeren, gewoon uit principe. ze staan dwars tov iedere
technologische vooruitgang of verandering, ze zijn conservatief, ze vinden het niet meer authentiek enz...
- Mensen hebben nog altijd moeite met het online aankopen
van tastbare produkten. Het aspect voelen, zien, ruiken is iets wat men nog
niet voor 100% kan overbrengen . Maar ook daar hebben webshops de weg gevonden
naar events zoals Open Door, Open House (zeg maar opendeurdag), koopnamiddagen-
o f weekends met de pop-up stores (tijdelijke fysieke winkels waarbij webshops hun produkten voor een korte
periode te koop aanbieden aan het publiek)
Hierbij wil
ik de mensen toch graag een duwtje in de rug geven, een kleine push om die
drempel te overschrijden en er vertrouwen in te hebben door een aantal
voordelen te benadrukken. Door zelf aanwezig te zijn op deze online markt
worden de voordelen voor mij ook iedere dag duidelijker, zowel voor de winkelier,
als voor de consument. Ik noem er nog een paar :
- Je kan comfortabel bestellen vanuit je luie zetel en je hoeft je deur
dus niet meer uit. Bestellen en betalen kan met een muisklik.
- Geen sluitingsuren : u kan 24/7 bestellingen doen. U hoeft dus niet na
te denken of u er nog wel zult geraken vóór sluitingsuur.
- Levering aan huis of op het door u gewenste adres (evt op uw werk, bij
een buur, ouders enz...) en dus geen parkeerproblemen- of kosten meer.
Bovendien bieden vele koerierdiensten zich een 2e of 3e
keer aan, voor het geval u niet thuis zou zijn.
- U kan het aanbod in de markt onbeperkt vergelijken met andere websites.
Het is maar een muisklik.
- Veilig betalingsverkeer via Ogone of andere betaaldiensten.
- Op de meeste sites vindt u uitgebreide produkteinformatie die u rustig
thuis kunt nalezen. In de winkel daarentegen vindt u misschien niet steeds de
juiste persoon om u hier in te begeleiden, om u info te geven, of u durft het
niet te vragen want u bent wat onzeker enz...
Vele voordelen worden uiteraard ook geboden door de webwinkelier zelf en kunnen tussen webshops onderling best grote verschillen opleveren. Een paar redenen om bvb bij www.tafelsfeer.be te shoppen zijn oa :
- Een technisch goed functionerende, sfeervolle en duidelijke,
overzichtelijke website waar het leuk vertoeven is.
- Een uitgebreid assortiment met tal van artikelen voor een optimale sfeer
op uw tafel.
- Uitgebreide produktinformatie bij elk produkt met een zoomfunctie.
- Veilig betalingsverkeer via de beveiligde betaalservice van Ogone, maar
eveneens via gewone bankoverschrijving.
- Wij hebben alle produkten uit de webshop in voorraad en streven aldus
naar een levering binnen 3-5 dagen
- Samenwerking met betrouwbare leveranciers met naam.
- Onze persoonlijke benadering.
- Tips en tricks voor uw feesttafel met onze gratis decotips.
- Woont u niet veraf, dan kan u zélf afhalen.
- U bent op zoek naar een tof geschenk en u wil nét dat ietsje meer.
Hopelijk heb ik u in deze blog wat kunnen bijbrengen over de voordelen van e-commerce. Eerlijk gezegd kan ik zo niet meteen een nadeel ervan bedenken, behalve dan misschien dat de aanwezigheid van de winkeliers op het internet steeds groter wordt en dus ook hier de concurrentie voor de winkelier hard kan worden, maar dat fenomeen kent men vandaag ook al in de reguliere handel en hoeft dus niet het probleem te zijn van de consument. De boodschap en kunst is hier uiteraard ook om zich als winkelier te onderscheiden door een welgemeende goede service naar de klant toe.
Ik wens u veel shop- en snuffelplezier op het internet!
Ineke
17-04-2013, 00:00 geschreven door ineke hutse 
|