Alle bewoners van Scharphoutstraat, Europastraat, Pater Verbieststraat, Simon Benningstraat, Ten Wallestraat, Patentestraat, Groendijk, Lissewegestraat en Uitkerkestraat ontvingen normaal een bericht van Farys in hun brievenbus.
Je weet nooit dat sommigen de boodschap vergeten zijn of zo.
Het gaat om een wateronderbreking door werken op donderdag 4 februari tussen 8u en 17 u voor maximum 1 uur. Er wordt aan de bewoners gevraagd om het watertoevoer af te sluiten gedurende de werken.
Stad Brugge beschikt over een zeer gevarieerd en rijk patrimonium van meer dan 500 gebouwen. Daardoor is het een van de grootste vastgoedeigenaars in Brugge en omgeving. Het stadsbestuur is zich bewust van zijn voorbeeldrol binnen de maatschappij. Daarom tracht het systematisch een voortrekkersrol op te nemen wat nieuwe ontwikkelingen betreft.
Na jarenlange ervaring op te bouwen met energiezuinig bouwen en renoveren, is de tijd rijp om duurzaam te leren omgaan met (bouw)materialen… tijd dus voor circulair bouwen! Stad Brugge stroopt de mouwen op en zet een pilootproject op: de bouw van een circulair ontmoetingscentrum in Lissewege. Het centrum moet niet alleen een toonbeeld maar ook een katalysator worden voor circulair bouwen in Brugge en daarbuiten.
Multifunctioneel ontmoetingscentrum
Het centrum zal plaats bieden aan sport-, jeugd- en socio-culturele voorzieningen. De gekozen site is de voormalige basisschool ‘De Regenboogÿ, die als sinds 2012 leeg staat. Het terrein is 1,4 ha groot, gesitueerd aan het rand van de bebouwde kom van Lissewege en heeft een groen, open karakter. In het nieuwe ontmoetingscentrum zullen plaatselijke verenigingen en particulieren allerlei activiteiten kunnen organiseren. Aangezien hun noden vrij vergelijkbaar zijn, worden alle ruimtes zo multifunctioneel mogelijk gemaakt. Dit resulteert in een compacte, efficiënte en aanpasbare infrastructuur, zonder in te boeten op gebruiksgemak.
Een leerproces met aandacht voor alle aspecten van circulariteit
Om de markt de mogelijkheid te geven om zich naar deze nieuwe manier van werken te organiseren, worden er verschillende overlegmomenten georganiseerd. Zowel voorafgaand, tijdens als na de aanbesteding. De input van deze consultatierondes zal mee vorm geven aan de uitwerking van de financiële en juridische aspecten van de aanbesteding.
Bij de bouw gaat veel aandacht naar herbruikbare of hergebruikte materialen, met oog voor de impact op de gezondheid van de gebruikers. Een BIM gebaseerd classificatiesysteem zal de toegepaste materialen en systemen tonen, tracken en coderen, dit om toekomstig hergebruik en transformaties te stimuleren.
Ook circulaire businessmodellen zullen een rol spelen in het nieuwe ontmoetingscentrum, zowel op niveau van oplossingen (bijvoorbeeld verlichting of meubilair) als op niveau van het gehele gebouw.
Stad Brugge zal het volledig traject monitoren en in kaart brengen door een makkelijk te hanteren instrument te creëren. Deze workflow zal gebruikt kunnen worden om nieuwe projecten op te zetten en circulair bouwen op een brede schaal te helpen lanceren.
Doorheen het proces zal de stad telkens refereren aan het klassieke bouwproject en de verschillen tussen de twee modellen kwantificeren. Zo kan ze de keuze voor circulair bouwen onderbouwen, en de bouwheren en de markt tot een mentaliteitsverandering aanzetten.
De N34 is een nationale weg die van Knokke tot De Panne loopt. Nu is men de laatste jaren druk bezig met deze verbindingsweg strategisch minder vlot te maken.
Kort gezegd doet men dit op twee manieren:
1️Men vermindert op heel wat trajecten tussen badsteden het aantal rijstroken naar 1 rijstrook in elke richting (voordien 2), zonder inhaalmogelijkheden. Dit is goed te merken op het recent vernieuwde traject tussen Heist en Knokke, en onder andere ook tussen Westende en Nieuwpoort-Bad, het verkeer gaat daar merkelijk trager, met opstoppingen en langere wachtrijen aan de verkeerslichten tot gevolg.
2️Daarnaast is de maximumsnelheid op heel wat plaatsen zonder goede reden verlaagd van 90km/h naar 70km/h, het deel tussen Blankenberge en de Strandwijk van Zeebrugge (beide richtingen) is hier een goed voorbeeld van.
Nu is men van plan om de doortocht van de N34 in Zeebrugge aan te passen en dus minder vlot te maken voor het gemotoriseerd verkeer:
- Het aantal rijstroken zal worden ingeperkt naar 1 rijstrook in elke richting aan de kant van het binnenland;
- Aan de duinenkant legt men een fietsverbinding aan op de huidige twee rijstroken voor het autoverkeer;
- Parkeerplaatsen langs de N34 verdwijnen, er komen randparkings van in totaal +- 500 plaatsen op de bestaande parkings (Elia, D).
Het frappante van dit concept is dat men de fietssnelweg verschuift naar de kant van het binnenland net vóór de Strandwijk door middel van een fietstunnel. Het is dus met andere woorden helemaal niet nodig om het aantal rijstroken terug te brengen indien men aan de zuidelijke kant (binnenland) een mooi, breed dubbelrichtingsfietspad voorziet. Het huidige fietspad aan de duinenkant kan dan dienst doen als voetpad, mits deze ook vernieuwd wordt, want dat is nu eerder een mountainbikepad dan een fietspad...
Ter hoogte van het kruispunt Baron De Maere worden de bestaande voorsorteervakken wel behouden en het kruispunt wordt conflictvrij, dit is wel een goede zaak die positief is voor alle weggebruikers. In de richting van Blankenberge zal het autoverkeer net voorbij de lichten geswitcht worden van kant, wat betekent dat het doorgaand verkeer de tramsporen zal moeten kruisen en dus om de zoveel tijd ook zal worden opgehouden door het tramverkeer. Het is nog maar de vraag welke files er zicht zullen vormen als het toerisme aan onze kust in post-covid tijden terug op volle gang draait...
STAD BRUGGE LANCEERT DIGITALE INSCHRIJVINGSTOOL VOOR PLAATSEN STRANDCABINES IN ZEEBRUGGE
Stad Brugge lanceert digitale inschrijvingstool voor plaatsen strandcabines in Zeebrugge
Wie deze zomer een strandcabine wil plaatsen op het strand van Zeebrugge, zal de aanvraag online kunnen doen. Wie de voorbije jaren een strandcabine plaatste op het strand van Zeebrugge, zal in de loop van de komende weken een link ontvangen via e-mail om aan de hand van een grondplan aan te geven waar de cabine moet komen. Personen zonder e-mailadres zullen opgebeld worden door de Stad.
Burgemeester Dirk De fauw geeft meer duiding: ´Na het badseizoen van 2020 werden alle gebruikers van een strandcabine in Zeebrugge bevraagd over ervaringen en wensen voor het nieuwe seizoen. De suggesties werden gebundeld en door de Stad uitvoerig bekeken met als doelstelling de dienstverlening nog meer te optimaliseren. Zo kunnen we door een nog betere indeling van het strand dit jaar 30 extra plaatsen aanbieden: waar we vorig jaar 440 plaatsen hadden, zijn dit er nu 470. In coronatijden is dit mooi meegenomen.¡
Schepen van Toerisme Philip Pierins is opgetogen: ´We kijken alvast reikhalzend uit naar het nieuwe badseizoen in Zeebrugge. Dankzij deze nieuwe werkwijze kan alles nog vlotter verlopen. Nu er dankzij het opnieuw intekenen van het strand extra standplaatsen beschikbaar zullen zijn, kunnen we aan meer aanvragen tegemoet komen. Zo kunnen nog meer mensen van ons mooie, brede strand genieten.¡
Gebruiksvriendelijker
Met deze nieuwe digitale inschrijvingstool wordt het aanvragen en plaatsen van een cabine dus een stuk gebruiksvriendelijker. Schepen van Klantgerichte Dienstverlening Pieter Marechal: ´Door onze dienstverlening ook digitaal uit te bouwen, willen we tegemoetkomen aan een doelgroep die hier al langer vragende partij voor is. Daarbij konden de strandcabines niet achterblijven. Deze nieuwe mogelijkheid zal zowel voor heel wat burgers als voor de medewerkers van de Stad een efficiëntere manier van werken betekenen.¡
ROCK FORT VERZAMELT 6048,78 EURO IN VOOR DE 'VZW GLEK'
Voor het zesde opeenvolgende jaar heeft de benefietvereniging 'Rock Fort' uit Zeebrugge een actie op poten gezet. Na de mugheli vorig jaar werd deze keer gekozen voor de vzw Glek van Charlotte Govaert uit Zuienkerke
De dames van Rock Fort 'Sabrina Sys en Marina Sys' hebben afgelopen dagen maar liefst 6048,78 Euro overgemaakt op de rekening van de 'vzw Glek':
"Met grote fierheid kunnen we aankondigen dat we met Rock Fort een bedrag van €6048,78 hebben kunnen overhandigen aan Vzw Geef Leven Een Kans - Glek. Ondanks veel hindernissen wegens Corona hebben we toch prachtig gepresteerd. Al zeggen we het zelf en dit is dankzij jullie, die ons blijven steunen! In deze editie was er helaas geen fuif kunnen doorgaan maar met de rossepottenactie en 2x de koeken en chocoladeverkoop hebben we een mooi bedrag net gestort op rekening van vzw Glek. Het was een verlengde editie van 1 jaar en bijna 4 maanden ipv een jaar en het was zeer leuk werken met hen. Ook zij hebben zich volledig ingezet en geholpen met de verkoop en ophaling rostjes. Een welgemeende dankjewel en we hopen dat volgende editie ook een toppertje wordt".
De centjes worden trouwens gebruikt voor:
✅ bezoek met de kids naar Bobbejaanland die normaal doorgaat op 01/07/2021 en wij gaan ook van de partij zijn
✅ kids uitnodigen naar Kinepolis zodra het kan
✅ resterend bedrag, voor nieuw project waar ze mee bezig zijn
Onze ploeg bestaat nu uit: pastoor Fernand, Karina, Elsie, Mieke, Pascale, Kris en Kristien
In onze catechese staat de vormeling centraal, maar willen we ook de mensen rondom het kind, hun tochtgenoten, mee betrekken (gezin, meter/peter, grootouders…). Zo gaan we samen op zoek naar wat het betekent om vandaag christen te zijn en waarom we bewust ‘jaÿ zeggen op de vraag om als christen te leven.
Momenteel moet alles nog ‘corona-proofÿ verlopen en krijgen de vormelingen en hun tochtgenoten maandelijks nieuwe online impulsen en opdrachten. Het resultaat van deze opdrachten delen we zoveel mogelijk via onze Facebookpagina ‘Parochies Brugge Kustÿ en via het parochieblad ‘Kerk&Levenÿ. Zo willen we iedereen op de hoogte houden van de voorbereiding.