GEMEENTERAAD EN DE PROVINCIE KEUREN DE AFSCHAFFING VAN VERSCHILLENDE BUURTWEGEN GOED
De gemeenteraad van 28 mei 2019 besliste samen met de deputatie van de Provincie van West-Vlaanderen van 22 augustus 2019 om verschillende buurtwegen in zeehavengebied en in Zeebrugge dorp af te schaffen.
Artikel 1
Het openbaar onderzoek in uitvoering van het gemeenteraadsbesluit 2019_GR_00111 - voornemen tot afschaffing van buurtwegen in zeehavengebied en in Zeebrugge Dorp wordt afgesloten.Er werden binnen de procedure 5 reacties ontvangen die in de motivatie omstandig werden besproken.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de afschaffing goed van volgende buurtwegen:
Uit de Atlas der Buurtwegen Lissewege: Chemin 5 (gedeeltelijk, vanaf het jaagpad op linkeroever van het Boudewijnkanaal tot einde kruispunt met buurtweg chemin 24), Chemin 6 (gedeeltelijk, van kruispunt met buurtweg chemin 28 tot toenmalige gemeentegrens Heist), Chemin 18 (gedeeltelijk, van actueel kruising met N31 tot kruising buurtweg chemin 21), Chemin 20, Chemin 21 (gedeeltelijk, het segment tussen de huidige straten Evendijk West en Evendijk Oost), Chemin 22, Chemin 24, Chemin 25, Chemin 26, Chemin 27, Chemin 31, Chemin 39, Chemin 40, Chemin 41, Chemin 43, Chemin 44, Sentier 57;
Uit de Atlas der Buurtwegen Dudzele: Chemin 2 (gedeeltelijk, tussen (en inclusief) A11 en de toenmalige gemeentegrens Lissewege), Chemin 3 (gedeeltelijk, tussen (en inclusief) A11 en de toenmalige gemeentegrens Lissewege), Chemin 6 (gedeeltelijk, tussen (en inclusief) de gracht langsheen de A11 en de toenmalige gemeentegrens met Ramskapelle), Chemin 7 (gedeeltelijk, tussen (en inclusief) het Zuidelijk talud van de A11 en de voormalige gemeentegrens Ramskapelle), Chemin 13 (gedeeltelijk, tussen (en inclusief) het Zuidelijk talud van de A11 en het Boudewijnkanaal de toenmalige gemeentegrens Lissewege), Chemin 16 (gedeeltelijk, tussen de kruising met buurtweg chemin 6 en (inclusief) de Zuidelijke langsgracht aan het afrittencomplex aan de A11), Chemin 17, Sentier 26, Sentier 30 (gedeeltelijk, tussen (en inclusief) de A11 en dan Noordelijk lopend waar de sentier doodloopt);
Uit de Atlas der Buurtwegen Heist: Chemin 8, Chemin 12 (gedeeltelijk, van Evendijk-Oost (die integraal behouden blijft) tot aan de huidige grens van de gemeente Knokke-Heist), Chemin 14;
Uit de Atlas der Buurtwegen Ramskapelle, Chemin 3, Chemin 5, Chemin 9, Chemin 10.
Artikel 3
De gemeenteraad beraadslaagt over de definitieve vaststelling van de afschaffing van volgende buurtwegen :
uit de Atlas der Buurtwegen Lissewege : Sentier 54, het is de beleidsvisie van het stadsbestuur Brugge dat fietsinfrastructuur te realiseren is tussen Zwankendamme en Zeebrugge Stationswijk (in de visienota F31 wordt dit omschreven als de Oostelijke tangent van de F31), dit is preferentieel te bewaken in de visievorming op de Lanceloot Blondeellaan en de Nx (kruising Lanceloot Blondeellaan);
uit de Atlas der Buurtwegen Lissewege : Sentier 55, het is de beleidsvisie van het stadsbestuur Brugge dat fietsinfrastructuur te realiseren is tussen Zwankendamme en Zeebrugge Strandwijk (in de visienota F31 wordt dit omschreven als de Westelijke tangent van de F31), dit is preferentieel te bewaken in de visievorming op het te realiseren Hollands Complex Zwankendamme;
uit de Atlas der Buurtwegen Ramskapelle : chemin 7, het is de beleidsvisie van het stadsbestuur Brugge dat fietsinfrastructuur te realiseren is tussen Ramskapelle en het zeehavengebied, dit is preferentieel te bewaken in het dossier van de Ramskapellebruggen (dossier Vlaamse overheid - AWV en Vlaamse Waterweg).
Wat is eigenlijk een 'Atlas der buurtwegen':
De Atlassen der Buurtwegen zijn Belgische atlassen die per gemeente de wegen, buurtwegen en kerkwegels aangeven. Na de wet van 10 april 1841 werden zij in de loop van de jaren vijftig van de 19de eeuw per gemeente aangemaakt. Men wilde een inventarisatie maken van alle openbare wegen en van "private wegen met openbare erfdienstbaarheid". Elke weg kreeg er een eigen nummer. Latere wijzigingen, zoals nieuwe, verplaatste of verdwenen wegen, werden niet op de kaarten zelf aangeduid, maar werden gepubliceerd op aparte leggers of in gemeenteraadsbesluiten. De kaarten vormen nu een belangrijk historisch document dat de toestand van het landschap van rond 1840 schetst. Daarnaast bevatten de documenten uitgebreide tabellen met de genummerde wegen en onder meer hun richting en afmetingen, de gangbare namen, bestemming en onderhoud, en eventuele bruggen.
Buurtwegen kunnen gemaakt, gewijzigd en geschrapt worden door een gemeenteraadsbesluit dat moet goedgekeurd worden door de deputatie. (Bron Wikipedia)
Atlas der buurtwegen van West-Vlaanderen..................KLIK HIER!
OPGEPAST VOOR VOLGENDE VERKEERSREGELS EN HUN PIKANTE BOETES
Foto - Politie.be
1. Aan het rode licht kijken op je gsm wie er gesms’t heeft!
Overtreding 2e graad – Onmiddellijke inning: € 116
Je gsm gaat, maar je bent aan het rijden. Snel even kijken aan het rode licht of in de file? Helaas, de wegcode zegt: “Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt” (artikel 8.4). Investeer dus in een degelijke gsm-houder, of beter nog: kijk op je gsm wanneer je op je bestemming bent aangekomen.
2. Je motor laten draaien om snel iets bij iemand in de brievenbus te stoppen!
Overtreding 1e graad – Onmiddellijke inning: € 58
Je haalt iemand op, stapt snel even uit om een kaartje in de brievenbus te stoppen en laat terwijl de motor draaien? Niet doen! De wegcode lacht niet met het vergemakkelijken van diefstal, en vermeldt expliciet dat je de motor alleen bij noodgevallen in vrijloop mag laten draaien (artikel 8.6).
3. Snel even versnellen om nog voor een achterligger een vrachtwagen in te halen!
Overtreding 3e graad – Onmiddellijke inning: € 174
Je rijdt op een snelweg met twee rijstroken op het rechtervak en nadert een vrachtwagen. Op het linkervak is een achterligger al begonnen met inhalen, maar voor hem is nog een zee van ruimte om veilig in te voegen. Snel even gas bijgeven en naar links? Helaas: van de wegcode mag je je snelheid niet opvoeren als je wordt ingehaald (artikel 16.7).
4. Geen voorrang verlenen aan chauffeurs die van rechts komen op een rond punt!
Overtreding 2e graad – Onmiddellijke inning: € 116
Opgelet: de wegcode maakt een onderscheid tussen een rond punt en een rotonde. Een rotonde wordt aangegeven met een blauw cirkelvormig verkeersbord met drie pijlen (D5), en elke weg die erop uitkomt wordt aangegeven met een omgekeerde driehoek (B1) of een stopbord (B5). Alleen in die situatie heeft het verkeer op de rotonde voorrang. Op een rond punt zonder die verkeersborden geldt de klassieke voorrang van rechts (artikel 12.3.1).
5. Bij groen licht in fileverkeer het kruispunt oprijden maar niet afgeraken!
Overtreding 1e graad – Onmiddellijke inning: € 58
Sta je aan te schuiven in de file en staat het licht voor jou op groen? Kijk dan even of je het kruispunt volledig kunt oversteken. Rij je toch door en sta je stil op het kruispunt, dan blokkeer je het verkeer dat uit de andere richting komt, veroorzaak je een van de grootste verkeersergernissen en bega je een overtreding van de eerste graad (artikel 14.2).
6. Voor een tegenligger kruisen die linksaf wil slaan om hetzelfde te doen!
Overtreding 3e graad – Onmiddellijke inning: € 174
Een klassieker op het rijexamen: je komt op een kruispunt en wil linksaf, uit de andere richting komt een tegenligger die – voor hem – ook naar links wil. Voor elkaar langs afslaan of achter elkaar door kruisen? Het tweede, tenzij de wegmarkering iets anders aangeeft (artikel 15.1). Ook al is het minder overzichtelijk, sla je voor je tegenligger af, dan bega je een derdegraadsovertreding en ben je aansprakelijk als het tot een aanrijding komt.
7. Je voorrang van rechts nemen zonder naar links te kijken!
Overtreding 2e graad – Onmiddellijke inning: € 116
Je komt op een kruispunt en hebt voorrang. Zonder te vertragen en zonder te kijken je voorrang nemen? Niet doen: “De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde elk ongeval te voorkomen” (artikel 12.2). Zelfs als je voorrang had bij een aanrijding, kan het je problemen opleveren als de tegenpartij kan aantonen dat je onvoorzichtig was.
8. Je vier richtingaanwijzers aanzetten om snel even te parkeren waar het niet mag!
Overtreding 1e graad – Onmiddellijke inning: € 58
Niets zegt “sorry, maar het duurt maar heel even” beter dan je vier richtingaanwijzers aanzetten wanneer je bijvoorbeeld dubbel parkeert of voor een garagepoort staat. Toch mag het niet: je vier richtingaanwijzers dienen alleen om andere chauffeurs op een gevaarlijke situatie te wijzen of wanneer je in panne valt (artikel 32bis).
9. Je auto parkeren op minder dan een meter van je voorligger of tegen de rijrichting!
Overtreding 1e graad – Onmiddellijke inning: € 58
Een parkeerplaats gezien aan de andere kant van de weg maar zie je niet meteen waar je veilig en correct kunt draaien? Dan parkeer je je auto toch snel tegen de rijrichting? Helaas: de wegcode zegt dat je altijd rechts ten opzichte van de rijrichting moet parkeren (artikel 23.1). Tegelijk moet je eigenlijk ook minstens een meter afstand laten tussen jouw auto en de auto’s die voor en achter je geparkeerd staan (artikel 25.1)…
10. Je claxon gebruiken om een slaperige chauffeur voor je op het groene licht te wijzen!
Overtreding 1e graad – Onmiddellijke inning: € 58
Je staat aan te schuiven aan het verkeerslicht, en het springt op groen. De chauffeur voor je kijkt op zijn gsm of droomt even weg, en je vreest dat het licht meteen weer op oranje springt. Snel even claxonneren om hem wakker te schudden? Daar dienen claxons helaas niet voor: “Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen” (artikel 33.2).
NIEUWE VOORZITTER VAN HET RODE KRUIS AFDELING 'DUDZELE - ZEEBRUGGE - DAMME'
Op de foto: de voorzitter, bestuursleden, en verantwoordelijken bloedgeven op de aanstelling.
Op maandag 26 aug 2019 werd Dr Johan De Rycke plechtig aangesteld als de nieuwe voorzitter van het Rode Kruis , afdeling DUDZELE-ZEEBRUGGE-DAMME. Vanuit zijn lange ervaring van orthopedisch chirurg AZ Sint Jan te Brugge heeft hij bagage genoeg om de afdeling medisch en organisatorisch te leiden.
Hij wil de organisatie terug laten groeien en bloeien in al zijn facetten van opleiding van de jeugd, vrijwilligers en activiteiten. De “bloedgeversdag” was nu al een succes. Het Rode Kruis wenst hem alvast veel succes.
Noteer ook de start van onze gratis cursus EHBO, op maandag 23 september 2019, in ons lokaal; dudzeels opperhof 18 a, te Dudzele om 20.00u Inlichtingen bij Annie Pieters, verantwoordelijke communicatie en werving
Sinds februari 2019 zijn de zittingen van de Brugse gemeenteraad via livestream te volgen.
Via het uitzenden van de gemeenteraad wil het stadsbestuur de burger een vlotte inkijk geven in het democratisch proces.Sinds jaar en dag kunnen burgers de gemeenteraad in het stadhuis komen volgen, nu kan dat dus ook van thuis uit, of van op verplaatsing, via pc, tablet of smartphone.
De livestream is best te bekijken via browsers als google chrome of firefox. Ook na afloop van de gemeenteraad is de stream via YouTube nog te (her)bekijken.
De eerstkomende gemeenteraad heeft plaats op dinsdag 27 augustus 2019.
WANDELEN MET BUURTHUIS D'OUDE STOASIE TE ZEEBRUGGE
wandelen met d'oude stoasie!
Onze volgende wandeling gaat door op maandag 2 september 2019 om 9.30 uur, tramhalte Heldenplein We wandelen via de dijk naar de lichtenlijn-brug en de Vuurtorenweiden ,verder naar het stationsplein , richting Laguna Beach en Duinbergens charmantste hoekjes met een maximaal behouden duinreliëf, terug via de dijk naar de tramhalte, er word een stop voorzien .
Vertrek 9.15 Zeebrugge vaart , 9.17 Zeebrugge dorp ,9.25, Start wandeling tramhalte Heldenplein Heist , om 9.30 uur, ( opgepast vanaf 1 september gewijzigde tramuren , om de 15 minuten.)
Er is een warme maaltijd te verkrijgen in dienstencentra d'oude staesie , voor de prijs van 6.00 euro , te bestellen tot woensdag 28 augustus, enkel in het dienstencentrum.
Menu 1: Minestronesoep. Varkenskrepinette, duivelsaus, vichywortelen, gekookte aardappelen. Witte chocomousse.
Menu 2: Minestronesoep. Alaska Pollak, Duglérésaus, Bistromix, Puree. Witte chocomousse.
Vriendelijke groeten ,
Willy, Romain, Marleen en Annemie, Jaqueline,Karoline, Kimberly
OPGELEGDE VOORWAARDEN VOOR VERBREDING EN VERDIEPING VAN HET BOUDEWIJNKANAAL
Brugge, maandag 19 augustus 2019 - Eind vorig jaar werd door de MBZ (Maatschappij van de Brugse Zeehaven) een aanvraag ingediend voor het verbreden en verdiepen van het Boudewijnkanaal. Stad Brugge diende hiervoor in het voorjaar 2019 een advies te geven aan de Vlaamse overheid. Het is die Vlaamse overheid die beslist over het al dan niet vergunnen van het project en de op te leggen voorwaarden. Schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon (CD&V) hoopte toen dat de Vlaamse overheid het advies integraal zou overnemen en zo een evenwicht vinden tussen de economische belangen van de haven en de leefbaarheid van de polderdorpen. Ondertussen heeft de Vlaamse regering beslist om de omgevingsvergunning voor de uit te voeren werken toe te kennen, en er worden heel wat bijzondere voorwaarden opgelegd om de hinder naar de omwonenden te beperken en het effect op het milieu binnen de perken te houden.
Buurtbewoners
Schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon: “Ik ben blij dat ook de Vlaamse overheid, samen met ons de bezorgdheden van de inwoners van Lissewege en Zwankendamme met betrekking tot de verbreding en verdieping van het Boudewijnkanaal deelt. Aan de ene kant wil de stad de haven ten volle tot ontwikkeling laten komen zodat de stad en haar inwoners ook de voordelen plukken van een bloeiend economisch weefsel in de haven. Bijkomende werkgelegenheid is uiteraard heel belangrijk, maar het moet hand in hand gaan met het milieu en de leefbaarheid in de woonkernen van Lissewege en Zwankendamme. We blijven erover waken dat de buurtbewoners trouwens goed en blijvend moeten geïnformeerd worden over alle werken. Er is tijdens de werkzaamheden een (groen) telefoonnummer beschikbaar, waar omwonenden terecht kunnen ingeval zij hinder van de werkzaamheden ondervinden, zodat er snel en gepast kan ingegrepen worden door de bedrijven die de werken zullen uitvoeren, want de leefbaarheid in de dorpskernen moet steeds vooropgesteld worden!”
Geluidsoverlast
Geluidsoverlast voor de buurtbewoners, zowel tijdens de aanlegfase als tijdens het latere gebruik van de terminal, kan niet getolereerd worden. Zo wilde de Stad vermijden dat er ook ’s nachts gewerkt wordt of dat bepaalde machines en werktuigen gebruikt worden die overlast kunnen veroorzaken, zeker als er alternatieven bestaan om de werken stiller uit te voeren. Het verbod om geen werken tijdens de nacht uit te voeren, heeft de Vlaamse overheid echter niet overgenomen. Wel dient de aanvrager de lawaaierige werkzaamheden (indrijven damplanken, laden en lossen schepen,…) te beperken tot de dagperiode (7u tot 19u). Ingeval daarvan wordt afgeweken, moet de stad Brugge daar voorafgaand van op de hoogte gebracht worden, met de melding van de motivatie waarom de werken niet binnen de dagperiode kunnen gebeuren en gedurende welke periode welk geluidsdrukniveau veroorzaakt zal worden.
Voorwaarden
Volgende voorwaarden uit het advies van de Stad Brugge werden wel integraal overgenomen:
Geen gebruik van een dieselhamer voor het indrijven van damplanken, maar gebruik maken van een luchthamer om lagere geluidsniveaus te bekomen
Opleggen van een snelheidsbeperking (20 km/u) op de werfsite met het oog op het beperken van trillingen naar de omgeving toe alsook minimaliseren van opwaaiend stof. De zones waar gereden wordt dienen ook zo effen mogelijk te zijn om het effect van trillingen te beperken.
Schepen die gebruikt zullen worden voor het laden en lossen mogen enkel gebruik maken van brandstoffen die maximaal 0.1% zwavel bevatten en enkel gebruik te maken van LNG of Distallate Marine Oil (MGO/MDO) met het oog op het beperken van de luchtemissies.
Walstroomfaciliteiten dienen voorzien te worden in de nabestemmingsfase om ervoor te zorgen dat de schepen hun scheepsmotoren kunnen afschakelen tijdens het aangemeerd liggen.
Periodiek wordt de samenstelling van de bagger- en ruimingsspecie opgevolgd, met het oog op het inschatten van het risico op geurhinder
De aanvrager dient de nodige maatregelen te voorzien om een rattenplaag te voorkomen en, indien nodig, een gespecialiseerde firma te contacteren om de gepaste maatregelen te nemen.
Meer info: mbz.be
BRON: Erik Clyncke...... Eigen Berichtgeving - Radio Exclusief
Afgelopen vrijdag- en zaterdagavond stonden er te Lissewege al voor de 21ste keer bocalen met theelichtjes, vuurspuwers, lichtkorven en dwaallichten. Het Lichtfeest is een spektakel van licht, vuur, muziek, zang en kunst die een bijzondere sfeer in het dorp creëert. Normaal trekt het Lichtfeest jaarlijks meer dan 10.000 bezoekers, maar de regen zette dit jaar een domper op de beleving waardoor er minder bezoekers waren. Nieuw dit jaar was de medewerking van de leerlingen van Ter Poorten in samenwerking van 'De Batterij'.
Gebruikelijk deden wij navraag bij enkele bezoekers die voor de eerste keer kwamen en enkelen die reeds jaren trouwe bezoeker waren. Voor de meeste mensen die voor de eerste keer kwamen vonden het prachtig terwijl sommige trouwe bezoekers het maar povertjes vonden. Zo bijvoorbeeld het Valerius De Saedeleerpad was stikdonker en gevaarlijk om te vallen. Veel bezoekers vroegen zich af of er geen parking in de directe omgeving kon voorzien worden. Zo terug weer pro en contra waar mischien Brugge-Plus rekening moet bij houden.
Enkele sfeerbeelden................KLIK HIER of.................HIER!
Zie ook beelden van Focus-WTV......................KLIK HIER!
"Verzameling in de kijker: de heksen van Rudi uit Lissewege"
LISSEWEGE - Rudi Huyghebaert is in het ganse noorden van Brugge gekend als de man achter de blog 't Lissewegenartje. Wat velen wellicht niet weten is dat hij ook verzamelaar is van heksjes. Hij heeft er intussen al meer dan honderd verzameld.