Uittreksel uit de gemeenteraad van dinsdag 28 januari 2014
Zoals men weet is de aanvraag tot stedebouwkundige vergunning verschenen voor het nieuwe fietspad tussen Zwankendamme en Lissewege. Omdat ik bij het lezen van het ontwerp van gemeenteraadsbesluit en de toelichtende nota toch enkele bedenkingen had, heb ik volgende vragen gesteld aan de bevoegde schepen (Philip Pierins, SPa).
1. Op de plannen in het bestek start er een fietspad vanuit het Lisseweegs Vaartje en vanuit Wulfsberge om dan samen te komen aan de oude hoeve. In uw ontwerp van gemeenteraadsbesluit en de toelichtende nota spreekt U echter van een fietspad vanuit de Lisseweegse Steenweg. Mogen we er van uitgaan dat het plan en het bestek nog steeds correct zijn en dat U dus de straatnaam dient aan te passen in uw ontwerp van gemeenteraadsbesluit en de toelichtende nota?
Uit het antwoord van Schepen Pierins kan men enkel opmaken dat hij absoluut niet wist waar het fietspad precies lag. Meer nog, hij twijfelde aan mijn opmerking. Persoonlijk vind ik dit absoluut niet kunnen, het stadsbestuur beweert dat ze de leefbaarheid wil garanderen door aktief overleg met de bewoners maar dan blijkt de bevoegde schepen niet eens in staat het fietspad te situeren.
2. U spreekt van intelligente openbare verlichting (dit wil zeggen dat de verlichting werkt via bewegingssensoren) , zal deze onderscheid kunnen maken tussen fietsers en eventuele kleine dieren (volgels, konijnen, ratten,....)?
Schepen Pierins kon hier geen antwoord op geven.
3. Ik heb toch enkele twijfels over het op elkaar afstemmen van verschillende activiteiten.
Men wil het fietspad klaar hebben tegen eind juni om zo de stopplaats Zwankendamme begin juli te kunnen afschaffen. Dit lijkt me nog enigszins haalbaar. Maar hoe kadert U de bouw van de geluidsbuffer hierin? Deze buffer grenst onmiddellijk aan het nieuw te bouwen fietspad en vandaar mijn vrees dat tijdens de bouw van de buffer het fietspad infeite weer in een actieve werfzone zal komen te liggen met een nefatse invloed op de veiligheid voor de fietsers. Verder is er ook steeds beweerd dat vooraleer met de bouw van het nieuwe vormingsstation zou worden begonnen de landschapsbuffer voltooid diende te zijn. Lijkt het U dan niet zinvoller en veiliger om te wachten met het afschaffen van de stopplaats Zwankendamme en het openstellen van het fietspad tot deze buffer effectief is verwezenlijkt?
Schepen Pierins bevestigde dat het fietspad niet in een werfzone zou liggen en dat de veiligheid gegarandeerd was. Toch opmerkelijk dat hij de veiligheid van iets garandeert dat hij infeite niet precies weet liggen.
Omwille van de “duidelijke” antwoorden van Schepen Pierins heb ik dan toch nog even de VLM gecontacteerd. Hun antwoord was het volgende :
“De Stad Brugge en Infrabel hebben de verplichting om een fietspad aan te leggen voor de stopplaats te Wulfsberge mag afgeschaft worden. Dus wordt nu (normaal vanaf april) het fietspad aangelegd zodat vervolgens aan de aanleg van de sporen kan gewerkt worden, tegelijkertijd zal de geluidsberm aangelegd worden door Infrabel. Vervolgens zal VLM de berm inrichten (beplanten, pad aanleggen, meubilair…) dat zal pas voor 2015 of later zijn.
De bouwaanvraag voor de aanleg van de sporenbundel en de geluidsberm is voorzien voor dit voorjaar.
Er is wel afgesproken dat, als het fietspad klaar is, er niet meer met werfverkeer mag over gereden worden. Dit enerzijds omdat het pad niet zou stuk gereden worden en anderzijds voor de veiligheid van de gebruiker. Zowel infrabel als VLM is verplicht dit in de bestekken op te nemen, er zal dan ook strikt op toe gezien worden.”
Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat dit iets zal zijn waar we nauwgezet op zullen moeten toezien en heb grote twijfels in verband met de veiligheid van het fietspad tijdens de aanleg en aankleding van de berm.
Verder is het ook zeer opmerkelijk dat blijkbaar de bouwaanvraag voor de aanleg van de sporenbundel ook reeds voorzien is voor dit voorjaar.
Niettegenstaande de beloftes van Infrabel en het gemeentebestuur dat er nieuwe infosessies zouden volgen in verband met de spoordoortocht door Lissewege, kan ik enkel vaststellen dat men dit niet doet en men start met de aanvraag zonder duidelijkheid te scheppen voor onze bewoners in verband met de spoordoortocht door de dorpskern. Schril contrast met hun voornemen om aktief overleg te plegen met de bewoners.
Ik hoop jullie hiermee toch wat extra info te hebben verschaft en sta natuurlijk steeds tot jullie beschikking mochten er verdere vragen zijn,
Sabine Helleputte - Gemeenteraadslid N-VA Brugge
30-01-2014 om 20:53 geschreven door tlissewegenartje 
|