Inhoud blog
  • Movie of the working prototype
  • In productie
  • Testing the bike
  • Stringen van de bike
  • Wegwerken van foutjes
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Solution - stringbike
    Project constructief ontwerpen. Door Tinne, Birger en Maxim. Schakels Industrieel Ontwerpen
    18-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Testing the bike

    Om het filmpje te zien: klik telkens op het eerste woord van de zin.


    Een filmpje, waar we de vervorming van de kader zonder strengen filmen, toont aan dat de kader niet stijf genoeg is zonder strengen.

    Een filmpje, waar we de vervorming van de kader met strengen filmen, toont aan dat de kader stijf is met strengen.

    Een rijtest buiten, toont aan dat de fiets een lange afstand kan afleggen.

    Een rijtest binnen, volgens een parcours, toont aan dat de fiets kleine bochtjes kan nemen. De bochten die tangentiele krachten veroorzaken, hebben geen invloed op de kader. Door de splitsing zal de rechterkant van de splitsing de uitwijking naar links (door de tangentiële kracht) tegenhouden.

    18-01-2012 om 11:59 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stringen van de bike

    Bij het opspannen beginnen we met de centrale horizontale streng. Bij het aanspannen wil de kader uitzetten naar boven en onder. Deze uitzetting houden we tegen met een centrale verticale streng. Deze streng zal ook de splitsing van de horizontale strengen teweeg brengen.

     Tijdens het opspannen geven de we de kader een kleine voorspanning in de richting van daar waar de toekomstige streng zal komen. We werken met strengen van telkens 6 meter, anders slijt de streng te veel, als we deze telkens moeten doorhalen, door de scherpe randen van de gaatjes in de kader.

     Het spannen zelf doen we met spierkracht, na het spannen klemmen we de streng met een snelspanner. Nu kan deze streng in de andere richting gespannen worden en op zijn beurt geklemd worden met een andere snelspanner. De eerste snelspanner mag nu losgemaakt worden. Dit proces voor heel het kader. 

    Alle strengen die elkaar kruisen worden gevlochten, zelfde principe als bij een tennisraket (boven, onder, boven). De horizontale strengen worden gesplitst en beginnen dus op een bepaald moment tesamen. Vanaf het begin tot het einde worden ze met elkaar verdraaid. Later, om de kader op spanning te zetten, zullen we de horizontale verdraaide strengen extra spanning geven door deze bij te draaien. 

    Ter hoogte van het achterwiel is de splitsing van de strengen niet breed genoeg. Hier passen we terug het principe van tensegrity toe. Buisjes tussen de strengen verbreden die splitsing zodat het wiel er tussen past. 


    Foto: tinnen en birger aan het werk.




    Foto: buisjes verbreden splitsing om meer plaats te maken voor het wiel.



    Foto: de horizontale strengen zijn verdraaid met elkaar tot aan de splitsing, vanaf daar splitsen ze naar de achtervork.



    Foto: opspannen van de strengen voor een stijvere kader, de horizontale strengen worden extra bijgedraaid.




    Foto: de orientatie van de strengen klopt, de ketting passeert door twee strengen door.




    Foto: recupereren van een oude ketting lukte net niet, met drie slotjes langere ketting komen we toe.




    Foto: onderkant fiets, het tandwiel zit nu aan de juiste kant. De splitsing in gerealiseerd met twee dunne metaalplaatjes, door een kracht op de pedalen uit te oefenen zullen deze plaatjes een lichte buiging maken. 

    18-01-2012 om 11:52 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wegwerken van foutjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het probleem bij het uitvoeren van een te lage achter splitsing is nu opgelost. We hebben de voorvork verlengd met twintig centimeter. Door de verlenging komt de kader hoger te staan en hebben de pedalen een acceptabele traphoogte. Nu de voorvork verlengt is komt deze verder van de kader te staan en is er dus een groter moment op het kader. Door het stuur 180 graden te draaien zal dit moment (veroorzaakt door eigen gewicht van de fiets) verkorten, te kort zelf waardoor het wiel automatisch wil verdraaien rond zijn verticale as naar de begin positie. Tijdens het rijden zal dus, door het gewicht van de fiets en gewicht van de fietser , het moment op de vork vergroten en dus het wiel naar voor willen roteren rond zijn verticale as.

    Het achterwiel is ondertussen ook omgedraaid, anders zouden we achteruit moeten trappen en dus ook achteruit rijden. Het voorste tandwiel moest dus ook van plaats veranderen. Ons eerste plan was deze te lassen op de as, we hebben de kogellagers gedemonteerd en konden dus de trapas verdraaien. Nu kan het tandwiel wel geplaatst worden aan de juiste kant zonder te lassen.



     

    18-01-2012 om 11:33 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Egg prototyping
    Het hele ontwerp licht nu achter de rug, nu kunnen we beginnen aan de uitwerking ervan.

    De eerste stap is het aankopen van stalen latten ((2x30mm*3mm, 2x15mm*3mm)*1m). De bredere latten dienen voor de voorste radiussen, de dunnere latten dienen voor de splitsing.
    We geven met de rolbank de latten hun radius en booglengte. Aan de hand van een tekening op schaal 1:1 bepalen we waar de latten overlappen. 
    Met een puntlas leggen we de overlapping vast. 

    Een bestaande fiets slijpen we in stukken, enkel de wielen, de voorvork, trap-as en zadel hebben we nodig. 
    De voorvorkbuizen krijgen de juiste hoek aangeslepen en worden daarna ook met puntlassen vastgelegd.

    Het geheel wordt door de technische school PTI vastgelegd door een definitieve las.

    We hebben de gaatjes achteraf geboord omdat tijdens de rolling van de latten de sterkte van het staal, ter hoogte van de doorsnede met gaatjes, minder groot is dan van de doorsneden zonder gaatjes.

    Bij het monteren van de trap-as zien we al snel een fout in de constructie, het tandwiel zit aan de verkeerde kant waardoor we achteruit zullen moeten trappen. Een 2e fout zit in de hoogte van de pedalen, deze zitten namelijk tegen de grond. Er moet een fout gebeurd zijn zijdens het lassen van de achterste splitsing.  Die splitsing zit veel te hoog. We hebben de voorvork nu langer gemaakt waardoor onze stringbike een loweriderbike wordt. Nu de voorvork langer is komt er een groter moment op het ei terecht, hopelijk is deze sterk genoeg om de krachten op te vangen.



    We maken een 3D model in NX om het gespleten ei te kunnen visualiseren:





    In bovenaanzicht ziet het ei er op deze manier uit, de splitsing wordt opgevangen door twee metalen platen:


    Bovenste splitsing:


    Onderste splitsing:




    Deze fiets wordt helemaal uit elkaar gehaald om de vork, zadel en wielen te gebruiken:




    Uitlijning van de splitsing:




    Puntlassen van de booglengten en controle van de vormen met de tekening:




    18-12-2011 om 16:39 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ontwerpfase

    De volgende stap was om van een tennisraket naar een ei-vorm te gaan.

    Een ei heeft overal een bolle kant. Bij belasting zal de vorm dus altijd naar buiten uitwijken. Om deze uitwijking naar buiten te voorkomen worden strengen geplaatst die onder spanning komen te staan.

     

    We gaan de vorm groter maken dan een regular fietskader Nu kruist het achterwiel het ei. 

    De oplossing is om het achterste stuk van het ei te splijten zodat het achterwiel in de splitsing past.

     

    We kopiëren de vorm van een ei en stellen de afmetingen een beetje bij. Nu zitten we met verschillende radiussen. De grootste radius zit in de trekzone, de kleinste radius in de drukzone van het kader (zie tekening autocad).



    Eerste gedachte om met cirkels te werken:






    Door de vormgeving van een ei kan deze grote drukkrachten opnemen, onderstaande ei integreren we in het kader:

















    Krachlijnen van de stuurstang en achterwiel komen op het ei:





    We passen de radiussen een beetje aan, aan de bovenzijde is er een grote druk dus verkleinen we daar de radius, beneden is er een grotere trek in het ei dus gaan we daar de radius vergroten:










    Het uiteindelijke resultaat van het eikader met de verschillende radiussen en booglengten:


    18-12-2011 om 15:27 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vorm van het frame
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als de kabels tussen het frame opgespannen moeten worden, moet het frame altijd hol staan aan de kant waar de kabels gespannen worden. Op die manier zullen de kabels het frame maar weinig vervormen.

    Als het frame met tensegrity cirkelvormig is, zal het zeer klein moeten zijn ten opzichte van de rest van de fiets om de proporties van de gewone fiets te kunnen behouden. Het frame zou dus zo gemaakt moeten worden dat het grotendeels op tensegrity berust, maar toch de verhoudingen van de gewone fiets bewaart (hoek/afmetingen zadel tegenover trappers, wielen en stuur)

    07-12-2011 om 17:58 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maquettes - richting kabels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Deze waren testmaquetjes om te kijken in welke richtingen de draden de krachten goed opvangen:
    De rode pijltjes geven aan in welke richting de belasting goed opgevangen wordt
    De blauwe pijltjes geven aan in welke richting de belasting niet zo goed opgevangen wordt

    Frame 1 ('driehoekig')

    eerste maquette
    In het eerste frame werden de draden diagonaal en verticaal zoals bij een tennisraket opgespannen. De krachten op de bogen met een kleine radius werden goed opgevangen, de krachten op de bogen met een grote radius werden totaal niet opgevangen

    tweede maquette
    In het tweede frame werden de draden tussen de bogen met de kleine radiussen en de bogen met de grote radiussen gespannen. Hier worden de krachten op de bogen met kleine radiussen ook zeer goed opgevangen, de krachten op de bogen met de grote radiussen worden nog niet genoeg opgevangen. (wel al beter dan in de eerste maquette)

    Frame 2 (rond)

    eerste maquette
    Bij frame twee werden de kabels kruiselings gespannen volgens enkele richtingen van de diameter. Dit bleek een vrij zwak frame te zijn, zeker op de plaatsen waar de 'koorden' van de cirkel zitten.

    tweede maquette
    In de tweede maquette werden draden volgens een aantal koorden van de cirkel gespannen. Dit maakte echter geen verschil.

    07-12-2011 om 17:47 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Metalen ring met Nylon
    Een tweede maquette bestaat uit een metalen ring en nylon strengen.

    Uit de brico hebben we 2 stalen latten gekocht. Deze hebben we gerold tot twee halve cirkels die later aan elkaar werden gelast.
    Nadien hebben we op een regelmatige afstand gaten geboord met de kolomboormachine.

    Als materiaal voor de strengen hebben we nylon van een batmintonraket gebruikt. Dat materiaal rekt uit tot een bepaald punt en heeft dat zijn totale trekspanning. In de gaten hebben we plastieken dopjes van de batmintonraket gebruikt, hierdoor zal de nylon niet beschadigd worden in de hoeken van het boorgat. 
    De ring wordt terug zoals bij de vorige maquette over spijkers gelegd. Hierdoor zal bij het aanspannen van de nylonstrengen de ring niet meer vervormen.

    Na vlechten en aanspannen van de strengen voeren we een aantal testjes uit.
    Blijkt dat de ring verrassend grote kracht kan opnemen in de lengterichting van de strengen.
    Als we de ring 45graden verdraaien en de ring dan belasten buigt deze met gemak door. Dit komt omdat er geen strengen zijn die de uitwijkende ring (door belasting) tegenhouden. We moeten dus in ons tennisraketontwerp gekruiste strengen voorzien.

    Na een supergrote belasting wordt de knoop (begin van de nylonstreng) door het gat getrokken.






    07-12-2011 om 17:01 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste maquette van het tennisraket
    Ons eerste proefmaquette is op schaal 1/4.
    We nemen de vorm over van een tennisraket.
    Voor het frame nemen een PS strook van 2cm breedte. Hierop boren we op regelmatige afstand van drie centimeter een gaatje waardoor de strengen zullen komen. We plooien de strook tot een cirkel op een plank met spijkers. Die spijkers nemen de ruwe vorm aan van de raket.
    Door deze spijkers zal tijdens het opspannen van de strengen de strook niet vervormen.

    Na het vlechten en opspannen van de strengen mag het kader van de spijkers afgehaald worden.

    Na een paar druktesten blijkt onze maquette geslaagd. De PS-strook is niet stijf dus bij drukbelasting buigt deze al snel door.
    De strengen behouden de vorm redelijk goed in bedwang. Als we een belasting in de lengterichting van de strengen uitvoeren wordt de kracht mooi langs de PS-strook overgebracht naar de zijkanten en dan naar de grond. 







    07-12-2011 om 16:43 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.consult, les 2
    3 eerste ideeën werden voorgesteld

    -knik in streng brengen door, onder spanning, een verticale tweede streng naar het scharnierpunt te brengen. (hierdoor zal de trilling grotendeels tegen gehouden worden) de hoofdstreng bestaat nu uit twee korte delen, deze korte delen zullen minder lang natrillen dan een lange streng. Deze uitvoering voor elke hoofdstreng in de fiets. Volgens Rino is dit een realistische oplossing. Zie foto 1

    -de hoofdstreng ontdubbelen en in het midden verbinden met elkaar door middel van een vierkant blokje. In de bocht wordt een van de twee strengen harder opgespannen. De trillingen worden hier via het blokje overgebracht naar de tweede parallelstreng. Dit blokje zorgt er nu ook voor (zoals bij het eerste idee) dat de strengen uit twee delen bestaat, hier zullen de strengen dus minder lang natrillen. Dit zal via test uitmaken of het werkt. Zie foto 2

    -tennisraketframe waarbij de strengen alle krachten in de kader opvangen. Verticale strengen voorkomen dat de kader inklapt door de spanning van de horizontale strengen op de kader. Het handvat is gesplitst en maakt plaats voor het achterwiel. Volgens Rino is dit een realistische oplossing. Een opmerking was wel dat bij dwarskrachten (in de bocht, centrifugaalkrachten) op de kader, deze zou knikken. => Als we een tennisraket dwars doorsnijden zal je zien dat deze een platte snede heeft, traagheidsmoment is groter in dwarse richting dan in langse. Zie foto 3








    07-10-2011 om 20:36 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    05-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Deze video's van autodesk leren de trek-en drukkrachten op een fiets beter te verstaan. In deze filmpjes wordt ook uitgelegd hoe je constructies lichter kunt maken aan de hand van uitholling van het materiaal die je gebruikt, rekening houdend met de krachten die op je ontwerp zullen komen. Tensegrity is ook een manier om een constructie lichter te maken en is terug te vinden in een fiets --> de spaken en de banden van een fiets steunen op het tensegrity principe.

    Introduction to lightweighting
    Reinforcing strategies for lightweighting
    Lines of force and stressconcentrations
    Tensegrity

    05-10-2011 om 19:47 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tensegrity principe - de spanfiets van Frans de la Haye
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Tensegrity is een combinatie van de woorden tension en structural integrity.Tensegrity structuren zijn opgebouwd uit buizen en staalkabels. De buizen vangen hierbij de drukkrachten op en de kabels vangen de trekkrachten op. Frans de la Haye heeft reeds een fiets bedacht die steunt op het tensegrity principe. De fiets werd echter nooit gecommercialiseerd omdat de kabels de zijdelingse krachten op de fiets niet zo goed konden opvangen.

    05-10-2011 om 19:29 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    02-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tennisraket / Fiets
    Naast bruggen, snaarinstrumenten etc heeft een tennisraket ook een frame met kabels.
    Het tennisframe kan niet enkel opgespannen worden met de horizontale of verticale strengen.
    Beiden zorgen voor een stijve structuur, zoals de spaken van een wiel.
    De trillingen in de strengen worden gedemd door de andere kruisende strengen.
    Het handvat van de raket wordt in twee gesplitst en maakt ruimte voor het achterwiel.
    Een eerste probleem is, de fietskader (tennisraket) zit in de weg van het voorwiel.

    In bijlage 2 foto's ter illustratie.
    Gr
    Maxim




    02-10-2011 om 12:29 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)


    Archief per week
  • 18/06-24/06 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs