Project constructief ontwerpen. Door Tinne, Birger en Maxim. Schakels Industrieel Ontwerpen
07-10-2011
consult, les 2
3 eerste ideeën werden voorgesteld
-knik in streng brengen door, onder spanning, een verticale tweede streng naar het scharnierpunt te brengen. (hierdoor zal de trilling grotendeels tegen gehouden worden) de hoofdstreng bestaat nu uit twee korte delen, deze korte delen zullen minder lang natrillen dan een lange streng. Deze uitvoering voor elke hoofdstreng in de fiets. Volgens Rino is dit een realistische oplossing. Zie foto 1
-de hoofdstreng ontdubbelen en in het midden verbinden met elkaar door middel van een vierkant blokje. In de bocht wordt een van de twee strengen harder opgespannen. De trillingen worden hier via het blokje overgebracht naar de tweede parallelstreng. Dit blokje zorgt er nu ook voor (zoals bij het eerste idee) dat de strengen uit twee delen bestaat, hier zullen de strengen dus minder lang natrillen. Dit zal via test uitmaken of het werkt. Zie foto 2
-tennisraketframe waarbij de strengen alle krachten in de kader opvangen. Verticale strengen voorkomen dat de kader inklapt door de spanning van de horizontale strengen op de kader. Het handvat is gesplitst en maakt plaats voor het achterwiel. Volgens Rino is dit een realistische oplossing. Een opmerking was wel dat bij dwarskrachten (in de bocht, centrifugaalkrachten) op de kader, deze zou knikken. => Als we een tennisraket dwars doorsnijden zal je zien dat deze een platte snede heeft, traagheidsmoment is groter in dwarse richting dan in langse. Zie foto 3
Deze video's van autodesk leren de trek-en drukkrachten op een fiets beter te verstaan. In deze filmpjes wordt ook uitgelegd hoe je constructies lichter kunt maken aan de hand van uitholling van het materiaal die je gebruikt, rekening houdend met de krachten die op je ontwerp zullen komen. Tensegrity is ook een manier om een constructie lichter te maken en is terug te vinden in een fiets --> de spaken en de banden van een fiets steunen op het tensegrity principe.
tensegrity principe - de spanfiets van Frans de la Haye
Tensegrity is een combinatie van de woorden tension en structural integrity.Tensegrity structuren zijn opgebouwd uit buizen en staalkabels. De buizen vangen hierbij de drukkrachten op en de kabels vangen de trekkrachten op. Frans de la Haye heeft reeds een fiets bedacht die steunt op het tensegrity principe. De fiets werd echter nooit gecommercialiseerd omdat de kabels de zijdelingse krachten op de fiets niet zo goed konden opvangen.