Inhoud blog
  • Movie of the working prototype
  • In productie
  • Testing the bike
  • Stringen van de bike
  • Wegwerken van foutjes
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Solution - stringbike
    Project constructief ontwerpen. Door Tinne, Birger en Maxim. Schakels Industrieel Ontwerpen
    18-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In productie
    De Stringbike kan in productie gebracht worden mits een aantal verbeteringen aangebracht moeten worden bij:

    -de splitsing van de kader (te dunne plaatjes brengen de krachten van de pedalen niet volledig over naar het kader). 
    -de bovenste radius van het kader is te groot, deze moet iets kleiner zodat grotere lasten op het zadel mogen komen.
    -de achtervork moet voorzien zijn van twee vorken waar de wielas makkelijk in-en uit geschoven kan worden.
    -de achtervork moet lager georienteerd worden, hierdoor moeten we de voorvork niet meer verlengen.
    -de zadelpen zal een gespleten ontwerp hebben, zodat de pen over de strengen schuift. De hoogte van het zadel kan nu aangepast worden. Een foto beneden visualiseert dit.


    Productieprocessen:

    -Het kader, heeft de vorm van een ei en een tennisraket. De kader wordt gemaakt zoals een tennisraket gemaakt wordt maar dan met grotere afmetingen. Klik hier voor een filmpje (ga naar 1min50) om te zien hoe een tennisraket gemaakt wordt.
    -Het opspannen van de strengen gebeurt zoals het opspannen van de strengen bij een tennisraket. Klik hier voor een filmpje om te zien hoe dit in zijn werking gaat. 
    -alle andere onderdelen zoals zadel, voorvork, achtervork, stuur, pedalen en wielen zijn hetzelfde als de klassieke fiets en worden op het kader gelast.







    18-01-2012 om 12:41 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Testing the bike

    Om het filmpje te zien: klik telkens op het eerste woord van de zin.


    Een filmpje, waar we de vervorming van de kader zonder strengen filmen, toont aan dat de kader niet stijf genoeg is zonder strengen.

    Een filmpje, waar we de vervorming van de kader met strengen filmen, toont aan dat de kader stijf is met strengen.

    Een rijtest buiten, toont aan dat de fiets een lange afstand kan afleggen.

    Een rijtest binnen, volgens een parcours, toont aan dat de fiets kleine bochtjes kan nemen. De bochten die tangentiele krachten veroorzaken, hebben geen invloed op de kader. Door de splitsing zal de rechterkant van de splitsing de uitwijking naar links (door de tangentiƫle kracht) tegenhouden.

    18-01-2012 om 11:59 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stringen van de bike

    Bij het opspannen beginnen we met de centrale horizontale streng. Bij het aanspannen wil de kader uitzetten naar boven en onder. Deze uitzetting houden we tegen met een centrale verticale streng. Deze streng zal ook de splitsing van de horizontale strengen teweeg brengen.

     Tijdens het opspannen geven de we de kader een kleine voorspanning in de richting van daar waar de toekomstige streng zal komen. We werken met strengen van telkens 6 meter, anders slijt de streng te veel, als we deze telkens moeten doorhalen, door de scherpe randen van de gaatjes in de kader.

     Het spannen zelf doen we met spierkracht, na het spannen klemmen we de streng met een snelspanner. Nu kan deze streng in de andere richting gespannen worden en op zijn beurt geklemd worden met een andere snelspanner. De eerste snelspanner mag nu losgemaakt worden. Dit proces voor heel het kader. 

    Alle strengen die elkaar kruisen worden gevlochten, zelfde principe als bij een tennisraket (boven, onder, boven). De horizontale strengen worden gesplitst en beginnen dus op een bepaald moment tesamen. Vanaf het begin tot het einde worden ze met elkaar verdraaid. Later, om de kader op spanning te zetten, zullen we de horizontale verdraaide strengen extra spanning geven door deze bij te draaien. 

    Ter hoogte van het achterwiel is de splitsing van de strengen niet breed genoeg. Hier passen we terug het principe van tensegrity toe. Buisjes tussen de strengen verbreden die splitsing zodat het wiel er tussen past. 


    Foto: tinnen en birger aan het werk.




    Foto: buisjes verbreden splitsing om meer plaats te maken voor het wiel.



    Foto: de horizontale strengen zijn verdraaid met elkaar tot aan de splitsing, vanaf daar splitsen ze naar de achtervork.



    Foto: opspannen van de strengen voor een stijvere kader, de horizontale strengen worden extra bijgedraaid.




    Foto: de orientatie van de strengen klopt, de ketting passeert door twee strengen door.




    Foto: recupereren van een oude ketting lukte net niet, met drie slotjes langere ketting komen we toe.




    Foto: onderkant fiets, het tandwiel zit nu aan de juiste kant. De splitsing in gerealiseerd met twee dunne metaalplaatjes, door een kracht op de pedalen uit te oefenen zullen deze plaatjes een lichte buiging maken. 

    18-01-2012 om 11:52 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wegwerken van foutjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het probleem bij het uitvoeren van een te lage achter splitsing is nu opgelost. We hebben de voorvork verlengd met twintig centimeter. Door de verlenging komt de kader hoger te staan en hebben de pedalen een acceptabele traphoogte. Nu de voorvork verlengt is komt deze verder van de kader te staan en is er dus een groter moment op het kader. Door het stuur 180 graden te draaien zal dit moment (veroorzaakt door eigen gewicht van de fiets) verkorten, te kort zelf waardoor het wiel automatisch wil verdraaien rond zijn verticale as naar de begin positie. Tijdens het rijden zal dus, door het gewicht van de fiets en gewicht van de fietser , het moment op de vork vergroten en dus het wiel naar voor willen roteren rond zijn verticale as.

    Het achterwiel is ondertussen ook omgedraaid, anders zouden we achteruit moeten trappen en dus ook achteruit rijden. Het voorste tandwiel moest dus ook van plaats veranderen. Ons eerste plan was deze te lassen op de as, we hebben de kogellagers gedemonteerd en konden dus de trapas verdraaien. Nu kan het tandwiel wel geplaatst worden aan de juiste kant zonder te lassen.



     

    18-01-2012 om 11:33 geschreven door tinnebirgermaxim  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 18/06-24/06 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs