Project constructief ontwerpen. Door Tinne, Birger en Maxim. Schakels Industrieel Ontwerpen
07-12-2011
Vorm van het frame
Als de kabels tussen het frame opgespannen moeten worden, moet het frame altijd hol staan aan de kant waar de kabels gespannen worden. Op die manier zullen de kabels het frame maar weinig vervormen.
Als het frame met tensegrity cirkelvormig is, zal het zeer klein moeten zijn ten opzichte van de rest van de fiets om de proporties van de gewone fiets te kunnen behouden. Het frame zou dus zo gemaakt moeten worden dat het grotendeels op tensegrity berust, maar toch de verhoudingen van de gewone fiets bewaart (hoek/afmetingen zadel tegenover trappers, wielen en stuur)
Deze waren testmaquetjes om te kijken in welke richtingen de draden de krachten goed opvangen: De rode pijltjes geven aan in welke richting de belasting goed opgevangen wordt De blauwe pijltjes geven aan in welke richting de belasting niet zo goed opgevangen wordt
Frame 1 ('driehoekig')
eerste maquette In het eerste frame werden de draden diagonaal en verticaal zoals bij een tennisraket opgespannen. De krachten op de bogen met een kleine radius werden goed opgevangen, de krachten op de bogen met een grote radius werden totaal niet opgevangen
tweede maquette In het tweede frame werden de draden tussen de bogen met de kleine radiussen en de bogen met de grote radiussen gespannen. Hier worden de krachten op de bogen met kleine radiussen ook zeer goed opgevangen, de krachten op de bogen met de grote radiussen worden nog niet genoeg opgevangen. (wel al beter dan in de eerste maquette)
Frame 2 (rond)
eerste maquette Bij frame twee werden de kabels kruiselings gespannen volgens enkele richtingen van de diameter. Dit bleek een vrij zwak frame te zijn, zeker op de plaatsen waar de 'koorden' van de cirkel zitten.
tweede maquette In de tweede maquette werden draden volgens een aantal koorden van de cirkel gespannen. Dit maakte echter geen verschil.
Een tweede maquette bestaat uit een metalen ring en nylon strengen.
Uit de brico hebben we 2 stalen latten gekocht. Deze hebben we gerold tot twee halve cirkels die later aan elkaar werden gelast.
Nadien hebben we op een regelmatige afstand gaten geboord met de kolomboormachine.
Als materiaal voor de strengen hebben we nylon van een batmintonraket gebruikt. Dat materiaal rekt uit tot een bepaald punt en heeft dat zijn totale trekspanning. In de gaten hebben we plastieken dopjes van de batmintonraket gebruikt, hierdoor zal de nylon niet beschadigd worden in de hoeken van het boorgat.
De ring wordt terug zoals bij de vorige maquette over spijkers gelegd. Hierdoor zal bij het aanspannen van de nylonstrengen de ring niet meer vervormen.
Na vlechten en aanspannen van de strengen voeren we een aantal testjes uit.
Blijkt dat de ring verrassend grote kracht kan opnemen in de lengterichting van de strengen.
Als we de ring 45graden verdraaien en de ring dan belasten buigt deze met gemak door. Dit komt omdat er geen strengen zijn die de uitwijkende ring (door belasting) tegenhouden. We moeten dus in ons tennisraketontwerp gekruiste strengen voorzien.
Na een supergrote belasting wordt de knoop (begin van de nylonstreng) door het gat getrokken.
Voor het frame nemen een PS strook van 2cm breedte. Hierop boren we op regelmatige afstand van drie centimeter een gaatje waardoor de strengen zullen komen. We plooien de strook tot een cirkel op een plank met spijkers. Die spijkers nemen de ruwe vorm aan van de raket.
Door deze spijkers zal tijdens het opspannen van de strengen de strook niet vervormen.
Na het vlechten en opspannen van de strengen mag het kader van de spijkers afgehaald worden.
Na een paar druktesten blijkt onze maquette geslaagd. De PS-strook is niet stijf dus bij drukbelasting buigt deze al snel door.
De strengen behouden de vorm redelijk goed in bedwang. Als we een belasting in de lengterichting van de strengen uitvoeren wordt de kracht mooi langs de PS-strook overgebracht naar de zijkanten en dan naar de grond.
-knik in streng brengen door, onder spanning, een verticale tweede streng naar het scharnierpunt te brengen. (hierdoor zal de trilling grotendeels tegen gehouden worden) de hoofdstreng bestaat nu uit twee korte delen, deze korte delen zullen minder lang natrillen dan een lange streng. Deze uitvoering voor elke hoofdstreng in de fiets. Volgens Rino is dit een realistische oplossing. Zie foto 1
-de hoofdstreng ontdubbelen en in het midden verbinden met elkaar door middel van een vierkant blokje. In de bocht wordt een van de twee strengen harder opgespannen. De trillingen worden hier via het blokje overgebracht naar de tweede parallelstreng. Dit blokje zorgt er nu ook voor (zoals bij het eerste idee) dat de strengen uit twee delen bestaat, hier zullen de strengen dus minder lang natrillen. Dit zal via test uitmaken of het werkt. Zie foto 2
-tennisraketframe waarbij de strengen alle krachten in de kader opvangen. Verticale strengen voorkomen dat de kader inklapt door de spanning van de horizontale strengen op de kader. Het handvat is gesplitst en maakt plaats voor het achterwiel. Volgens Rino is dit een realistische oplossing. Een opmerking was wel dat bij dwarskrachten (in de bocht, centrifugaalkrachten) op de kader, deze zou knikken. => Als we een tennisraket dwars doorsnijden zal je zien dat deze een platte snede heeft, traagheidsmoment is groter in dwarse richting dan in langse. Zie foto 3
Deze video's van autodesk leren de trek-en drukkrachten op een fiets beter te verstaan. In deze filmpjes wordt ook uitgelegd hoe je constructies lichter kunt maken aan de hand van uitholling van het materiaal die je gebruikt, rekening houdend met de krachten die op je ontwerp zullen komen. Tensegrity is ook een manier om een constructie lichter te maken en is terug te vinden in een fiets --> de spaken en de banden van een fiets steunen op het tensegrity principe.
tensegrity principe - de spanfiets van Frans de la Haye
Tensegrity is een combinatie van de woorden tension en structural integrity.Tensegrity structuren zijn opgebouwd uit buizen en staalkabels. De buizen vangen hierbij de drukkrachten op en de kabels vangen de trekkrachten op. Frans de la Haye heeft reeds een fiets bedacht die steunt op het tensegrity principe. De fiets werd echter nooit gecommercialiseerd omdat de kabels de zijdelingse krachten op de fiets niet zo goed konden opvangen.