Het zijn van een Stijn
Inhoud blog
  • Weekend op lijn 30
  • De getuige
  • De getuige
  • Een vijfdaagseweekblokje
  • 8 dagen, 1 spannende
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het banale leven en lijden van een chauffeur bij De Lijn
    18-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een vrije dag
    Hej hej!

    Mijn tweede vrije dag uit mijn tweedaags blokje (ik werk in een 4:2 systeem, 4 dagen werken en 2 dagen thuis) was een typische dag waarin belangrijke elementen in mijn leven bezocht werden of beoefend worden.

    Naar wekelijkse gewoonte heb ik mijn was (alleen kledij en soms een handdoek) bij mijn mama afgezet. Zo heb ik niet alleen een beetje sport (7 km fietsen heen), maar ook sociaal contact gehad. Mama was er zelf niet, maar mijn broer Matthias wel. Nog fris en ongewassen, vers uit bed (11u 's morgens, maar ja, het is ook maar blok), maar daarom niet minder leuk om een babbeltje mee te slaan. Hij moest wel, want ik had niemand anders en moest pas een klein uur later bij mijn grootouders zijn. Nog een wekelijkse gewoonte, al enkele jaren.
    Op die wekelijke rendez-vous met mijn oma en opa in Edegem (nog een eindje verder fietsen) kaart ik altijd. Eten, met een gezellige babbel of lichte discussie, en hoe dan ook kaarten. Wiezen (boerenwiezen) met 3. Ja, dat gaat. Volgens mijn zelf uitgedachte regels tenminste. Het spel is natuurlijk iets anders, maar het gaat. We doen het al jaren. Voor de fans van wiezen, leg ik kort de regels uit.

    [De deler deelt de kaarten gewoon voor 4 spelers. De vierde "speler" (verderop de "vierde man" genoemd) blijft gesloten liggen. De 3 spelers spreken gewoon als bij gewoon wiezen. De vierde man kan nooit eerst zitten. Hij doet eigenlijk pas mee als iedereen gesproken heeft.
    Bij het spreken komt de vierde man bij de speler die niets doet. Verschillende scenario's zijn moeilijk:
    - Bij vragen en meegaan, en troel: als twee spelers gaan, wordt de vierde man door de derde speler (die niet gaat dus) gespeeld. Als er maar één speler gaat, heeft die de keuze: alleen gaan, met de vierde man (zonder te weten wat die van kaarten heeft) of alsnog passen.
    - Bij abondance of miserie gaat de vierde man mee tegen die speler die abondance of miserie gaat. Maar, vooraleer de kaarten worden omgedraaid, beslissen de twee spelers die niet gaan wie voor de vierde man speelt.
    - Als iedereen past, doet de vierde man dat ook. Eerst wordt er gekeken of hij geen troel heeft. Als hij troel heeft, wordt het spel wel gespeeld. In alle andere scenario's past de vierde man.
    Als duidelijk is wie ervoor speelt en wie wat doet, worden zijn kaarten open op tafel gelegd. Iedereen ziet de kaarten van de vierde man. De speler die ermee moet spelen, is de enige die aan zijn kaarten mag raken.]

    Nu, wij spelen met 1 tot 50 cent, zonder dat ik zelf inleg. Vandaag won ik 30 cent (op 2 euro) en dan is mijn oma altijd zo vrijgevig me een euro extra te geven om mee naar huis te nemen (de 30 cent steek ik terug). En zo word ik nog op een dag rijk!

    Doet me denken dat ik recent in mijn wisselgeldportefeuille van De Lijn een munt vond die bijzonder sterk op een 1 euro geleek. Maar er geen was. Nee het was 1 lev, de Bulgaarse munt. Net de helft waard van 1 euro. Wat moet je met zoiets doen?
    Er heeft ook eens een man op het Astridplein, toen ik daar aan het wachten was met lijn 23, een brief van 50 Zwitserse frank met mij willen ruilen. Eerlijk? Ik heb hem vrij beleefd doorverwezen naar een wisselkantoor. "But it's Sunday, are these open?" Kan me niet schelen, meneer, maar ik moet je 50 Zwitserse frank niet .Veel succes nog en bye bye.

    Veel spannends is er dus niet gebeurd. Nu is het met mijn Duitstalige vrienden Europa Universalis IV spelen. Altijd leuk.
    Eén man onder deze mannen verdient een speciale vermelding, zijnde "Zurich". Eigenlijk heet hij Alexander, maar ik heb hem altijd aangesproken met zijn Steamnaam, zijnde Zurich. Hij is Zwitser en ik ken hem al langer dan mijn vrienden van de universiteit. Wij praten vrij veel en over alles. Het is heel interessant om met iemand uit het buitenland te praten, zeker ook als hij de situatie in Zwitserland (op sommige vlakken vergelijkbaar met België) begint te praten.
    Dit jaar hebben we zelfs een kerstkaartje naar elkaar gestuurd. 't Is te zeggen, hij heeft me een ansichtkaartje gestuurd. Dat kwam sneller aan dan mijn kaartje naar Nederland. Maar het was heel leuk om zo internationaal te krijgen!

    Alleszins, tschüss!

    Stijn


    18-01-2019, 00:00 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Vrije dag, kaarten, bezoeken
    17-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanzet
    Bonjour,

    Als iemand dit ooit zou lezen, proficiat dan. Het was niet de bedoeling.

    Ik heb een blog geopend, niet omdat ik eenzaam ben, maar omdat ik eerder een soort van dagboek wil bijhouden om verhalen bij De Lijn en in mijn eigen leven - de hoogste banaliteit, verzeker ik u - geboekstaafd te zien. Om ze zelf te kunnen herlezen.

    Na een jaar bij De Lijn te werken, als buschauffeur in het centrum van 't Stad (lijnen 1, 13, 17, 19, 20, 21, 22, 23, 33, 40, 142 en 762), heb ik al vrij veel meegemaakt. Van een man met een bloedend hoofd in een bushokje tot aan de vraag "Waar zijn de grote boten?", van grapjes die reizigers maken tot hun geuite frustratie en woede.
    Geloof mij, een dag bij De Lijn werken is bijna steeds spannend, maar dat bevalt mij ergens wel. Er kan meer mislopen (en er loopt ook meer mis) dan je zou denken: een onverwachte omleiding, panne of problemen met je bus, kwade reizigers (zowel op als af de bus), de vorige bus die uitvalt, monsterfiles, vragen waarop je geen antwoord weet, jezelf vastrijden, een ongeluk doen, andere weggebruikers die razend worden (met of zonder aanleiding), zatte mensen, busdeuren die dichtgaan op de mensen... En dat is nog maar een greep uit het aanbod.
    In principe is dit bedoeld als een vorm van "dagboek" dus zou ik mij moeten inhouden naar het verleden te verwijzen. Toch, omdat ik vandaag (donderdag 17/01/2019) niet gewerkt heb, ga ik beginnen met één van die spannende momenten gisteren.
    Ik reed op mijn (zeer graag gereden) lijn 21, met bus 5899, van 6:28 tot 12:34. Dit is een hybride bus van het merk VDL. Die bussen rijden heel goed en aangenaam, maar barsten van de elektronica. En wie elektronica zegt, zegt foutmeldingen: dat is precies wat die bus heel graag deed. Constant een geel symbool en gepiep voor koelvloeistof hoor je gelukkig op den duur niet meer.
    Als de bus op zijn display een rood symbool toont, barst er een kakofonie van getuut en gepiep los om duidelijk te maken dat je geen millimeter verder mag rijden. Alsof de bus dan gaat ontploffen.
    Dus ik kom aan een halte "Meibloemstraat" aan de academie (bij het postcentrum van bPost in de Uitbreidingsstraat) en er stapt iemand op. Ik sluit mijn deuren, maar zie nog een vrouw komen aan lopen, dus, als de overvriendelijke man die ik ben, stop ik opnieuw om haar te laten opstappen. Ik sta op straat, vlakbij de halte, stil (er is geen haltehaven). En dan plots, het noodlot slaat toe: de duivel is in mijn bus gekropen. TUUT PEUT TUUT PEUT.... Rood symbool met "STOP" en het teken van hybridemotor.
    Verdorie, denk ik. Ik dus de motor stilleggen. Opnieuw opstarten. Hij zwijgt. Ik zet hem in "Drive". TUUT PEUT TUUT PEUT. Verdorie! Nog een keer proberen... TUUT PEUT TUUT PEUT... Mijn stress neemt lichtjes een vlucht.
    De "deus ex machina" om problemen met een bus op te lossen, is de bus volledig uitschakelen. Dan "reset" de bus zich en start het hele systeem volledig opnieuw op wanneer je de bus opnieuw aanzet. Zo laat je een bus ook op de stelplaats of onbemand achter.
    Eventjes twijfelend of ik mijn reizigers zal informeren (en zo lichte paniek doe ontstaan) of doen of ik alles onder controle heb, kies ik voor de laatste optie. Een enkeling was al afgestapt en opgestapt bij de 32 die achter mij stond. Maar vermits ik op straat stond (met mijn 4 pinkers op ondertussen), kon die bus toch niet passeren.
    Ik stap af en zet de bus af.
    Voor reizigers moet nu dagen dat er iets serieus mis is: niet alleen stapt de baas van de bus af, maar ook zitten zij in complete duisternis (het is 6:45 's morgens) én ben ik precies buitengesloten omdat bij een reset van de bus alle deuren zich automatisch sluiten.
    La la la, eventjes wachten totdat de bus zeker de slaap gevat heeft. Dan weer opstappen, in de zetel zetten, de motor opzetten, de bus in drive zetten, handrem af, halterem af, remmen los, en hij rijdt.... TUUT... Ja ja, koelvloeistof, ik weet het.
    Voor de rest van de dag dan weer met de bus geen problemen gehad. Alleen, dankzij een kraan op straat, was het in de Quellinstraat (mijn eindhalte aan één kant) wat moeilijk in de ochtend. Maar uiteindelijk toch nog mijn planning kunnen doorvoeren: tijdens een pauze daar in de Brico een grotere pot voor mijn bananenboom, potgrond, witte verf om mijn beschadigde muur wat te verbeteren en bamboestokken kunnen kopen. Wel eventjes raar momentje als je met je shopspullen langs alle wachtende reizigers heen moet (vooral de stokken en mijn korte mouwen moeten een zeldzaam zicht zijn).


    Vandaag was een vrij luie dag. Ik heb vooral gegamed. Mijn favoriete game - Europa Universalis IV - heeft me veel bezighouden. Dat lukt het spel eenmaal ik een interessant spel gevonden heb, wat niet altijd het geval was. Vandaag speelde ik met Aragon - vooral de Maghreb en Italië moesten eraan geloven.

    Voorts heb ik, naar maandelijkse gewoonte, mijn financiële overzicht (van 8 december tot 8 januari) opgemaakt. Dat maakte mijn dag sowieso goed: als je in december, dankzij de eindejaarspremie, zo'n 1200 euro hebt gespaard, dan heb je financieel een goede maand achter de rug. *schouderklopje bij mezelf*

    En nog leuker: in de voormiddag kreeg ik mijn nieuwe boeken: Jin, in 6 exemplaren. En ik moet zeggen: het oogt goed. Zelf was ik al vooraleer ik het wist een hoofdstuk verder. Ik ben er trots op, maar probeer dat niet te zijn omdat ik niet tevreden ben.
    Ja, dat kan. Soms is een mens trots op iets zonder dat hij er tevreden mee is. Gewoon, omdat je het afgewerkt hebt. Omdat het een grote inspanning is (549 bladzijden is het boek uiteindelijk). En er blijven toch een aantal verrassende wendingen in het verhaal, vind ik.

    Zo, genoeg nu. Deze schrijftijd had ik beter besteed aan mijn andere verhalen, maar goed, daar moet ik vooral geïnspireerd voor zijn. Ik weet niet of ik het volhoud dit dagelijks te doen, maar wie weet. Wie niet waagt...

    Tot een volgende, Stijn!

    Je geliefde

    Stijn


    17-01-2019, 00:00 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Panne, pech, lijn 21, VDL, overzicht
    Archief per week
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019

    Mijn e-mail

    stinokonino@hotmail.com


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs