Het zijn van een Stijn
Inhoud blog
  • Weekend op lijn 30
  • De getuige
  • De getuige
  • Een vijfdaagseweekblokje
  • 8 dagen, 1 spannende
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Het banale leven en lijden van een chauffeur bij De Lijn
    17-02-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 dagen, 1 spannende

    Buongiorno


    Het is al acht dagen geleden. Acht. Dan moet er toch wel wat gebeurd zijn, niet?


    Wel, als ik mijn gsm moet geloven (waar ik altijd dingen die ik wil vertellen in neerschrijf), maar twee dingen op dezelfde dag. Gelukkig is mijn geheugen niet altijd een zeef, en kan ik er nog wel wat verhaaltjes bij flansen.


    De vorige keer ben ik geëindigd net voor mijn laatste stukje op de havenlijn 762. Dat was zaterdag 9 februari.

    Op die lijn heb ik – op de 4 uur dat ik moest rijden – niet veel meegemaakt. Wel twee Parijsenaars die niet goed wisten waar ze waren (met letterlijk de vraag: où sommes-nous?”) en ik uitleggen dat ze in Antwerpen, België waren. Dan wilden ze betalen met de kaart... gaat niet. Geld zoeken, 5,35 (een ticket voor twee is zes euro). Jha. Ik heb het dan maar zo gelaten en hen een ticket voor twee gegeven in ruil voor 5,35 euro.

    Dan werden ze helemaal enthousiast toen ik de bus opstartte: het was een hybride-VDL, en die stabiliseert zichzelf automatisch. Dus als ik het contact insteek, blaast die zichzelf eventjes naar links en rechts op. Dat vonden ze heel grappig. Ze waren ook gefascineerd door het “start-go” systeem. Ik herinner me dat vooral omdat “start-go” in het Frans bijzonder sexy klinkt. Alsof het een Japans woord is voor iets sensueels.


    Mijn eerste vrije dag was naar goede gewoonte vooral ontspannen en een kaartmomentje met mijn grootouders (oma verloren, opa gewonnen, ik ertussenin) en een (kort) bezoekje aan mijn mama en broers.


    Maar maandag was een topdag: na twee maanden kon ik eindelijk nog eens afspreken met mijn beste vriend. Dat maakte me héél blij en er was ook veel te bespreken. Wat had ik hem gemist!

    We zijn ook gaan biljarten – iets wat ik heel lang niet meer gedaan had. Ook dat had ik gemist. Het is geëindigd op een 3-3 stand, dus er zal ooit wel een rematch geschieden...

    Alleszins, zo begon de “normale” week zeer positief.


    Dinsdag, daarentegen, was de minste dag van de week. Het was mijn eerste werkdag dus normaal is dat een late, maar per uitzondering kreeg ik een B-dienst of gesplitste dienst. Om 6u21 buitenrijden tot 9u38, en dan van 12 u tot 17 (ruwweg). Dat was dus een lange dienst, op lijn 1 twee keer.

    Lijn 1, naar Hoboken en Hemiksem, is een aangename lijn om te rijden, ondanks een vrij lastige omleiding. Maar op den duur ben je dat al gewoon.

    Mijn eerste stuk verliep zonder incidenten (en erg rustig voor een ochtendspits) maar het tweede, daar heb ik na lang nog eens een geval van (louter verbale) verkeersagressie meegemaakt.

    De situatie is de volgende: ik draai in in een straat van zone 30. Aan mijn kant is er alleen een voetpad, aan de andere kant staan geparkeerde auto's. Een auto en een bus kunnen er vrij vlot passeren. Ongeveer in het midden van de geparkeerde auto's staat een bestelwagen van een koerierdienst voor een stuk op de baan geparkeerd. Hij vormt een obstakel voor tegemoetkomend verkeer.

    Ik kom daar aan, en een kleine, witte bestelwagen rijdt het obstakel voorbij. Maar ik ben al aan de bestelwagen dus we moeten beiden vrij hard remmen en staan met onze linkerkanten op ongeveer een halve meter van elkaar. Dankzij de (slecht geparkeerde) koerier kunnen we dus niet parkeren. Ik schrik en merk dat de andere bestuurder ook wat schrikt. Ik kijk hem wat verveeld aan, want hij moet stoppen en mij doorlaten en ik weiger met mijn bus (en een hele resem auto's achter mij) achteruit te gaan. Hij probeert achteruit te rijden, maar daar staan ook al auto's die op hem beginnen toeteren.

    Gevolg: hij stopt en stapt uit. Eerst begint hij wat ambetant te doen naar de koerierswagen (de koerier zat er niet in) en dan krijgt hij in de smiezen dat mijn raampje open is. En dan begint het:

    “Hè, puit (blijkbaar betekent dat “stommerik”), kunt gij niet stoppen? Ge ziet toch dat ik aan het voorbijsteken ben? Hè? Kunt gij niet stoppen? Zijde gij blind of wa? Puit! Gij moet stoppen, gij zijt in fout hè! Puit!” (ik overdrijf niet hoeveel hij “puit” riep)

    Dus ik: “Excuseer meneer, maar u heeft het obstakel aan uw kant dus u moet stoppen.”

    “Gij zijt in fout! 't Is niet omdat ge met een bus rijdt dat ge niet moet stoppen hè! Puit!” Dan liep hij naar de andere kant van de bus om te checken of ik niet nog opzij kon. Toen hij zag dat ik met mijn wielen letterlijk tegen de drempel zat, repte hij zich snel weer naar mijn raampje om nog een resem onzin uit te kramen in de trant van: “Gij zijt in fout” “Puit” “Gij moet stoppen” of nog mooier: “Ik zal de nummer van uw bus eens opschrijven en naar uw maatschappij schrijven se” waarop ik: “Doet u maar”.

    De kans is bijzonder klein dat hij dat doet en dat het wat loze dreigementen zijn en zelfs als hij het doet, dan nog heb ik niets verkeerd gedaan.

    Toen vertrok de koerier (met een schuddend hoofd en smalende glimlach omdat iedereen die onze situatie zag al doorhad wie er in de fout was...) en stapte hij in. Dan reed hij weg.

    De reizigster die vanvoor zat zei nog: “Meende die dat nu? Zijn fout echt niet toegeven?” Ik knikte. “Sommige mensen zijn echt niet te geloven.” Ik kon niet anders dan haar gelijk geven. Maar het doet wel goed als reizigers zoiets zeggen: dan sta je niet alleen.

    Alleszins, het volgende uurtje wel met wat gestegen stress gereden, maar niet dat het me beïnvloedde. Ik was het snel weer vergeten.


    Het tweede, maar veel minder ernstige, was een bestuurder die in Hemiksem opeens remde voor een groen licht. Een groen licht, ja. Goed, volgens de wegcode moet hij niet doorrijden. Maar opeens gaan remmen terwijl ik er aan kom rijden? Ik heb, tegen mijn gewoonte in, toch eventjes mijn toeter gebruikt en hem weggejaagd. Hij stak zijn hand naar mij op en vertrok snel weer.

    Maar ook dat was even schrikken.


    En dan, de dag daarop was het staking. Met alle respect voor mensen die staken uit overtuiging (niet voor de mensen die het doen voor “een vrije dag”), maar ik staak niet mee. Ik heb weinig verantwoordelijkheid in mijn leven, maar ik neem alle verantwoordelijkheid bijzonder serieus. Ik vind het mijn verantwoordelijkheid om mensen van vervoer te voorzien en dus mijn dienst te rijden.

    Ik zat eerst 4 uur op lijn 20 en dan 2 uur op lijn 19.

    Het was een vrij goed aangekondigde staking. Slechts drie mensen die opstapten wisten het niet. Ik heb niemand kwaad gehad.

    Integendeel, waar normaal amper 70% mij erkent als een mens (de rest loopt mij, ondanks dat ik goedendag zeg, gewoon voorbij, ongeveer 25% zegt iets terug, en 40% glimlacht wel eens of knikt, en 5% is van de onbeschofte soort die mij gewoon vies aankijkt als ik hen begroet; geen wetenschappelijke studie, gokken op gevoel), heb ik die dag denk ik 95% van de mensen gehad die mij aankeken en zo'n 80% die mij begroette. De mensen die niet op mijn bus zaten staarden meer: “Wat doe die bus hier? Moet die niet staken?”

    Nee dus. Maar het was wel een bijzonder rustige dag. Er was niet meer verkeer, maar vooral amper reizigers. Niemand rekent op een bus, dus dat is een voordeel. Ik heb amper gewerkt.

    Alleen op lijn 19 (Deurne Zuid – Sportpaleis, niet mijn favoriete lijn) was het bijzonder druk aan het Sportpaleis.

    De kroon spant een jonge man die aan het Bosuilstadion opstapte: “Seg, bent u de enige lijn 19 die rijdt vandaag?”

    “Ik denk het, ja.”

    “Ja, ik wacht hier al van 10 uur vanmorgen.” (Het was 20u!) Blijkt dat hij wel te voet tot hier was gekomen, en dan heeft gewacht op een bus terug, maar er geen heeft gezien. Hij was tussendoor wel wat gaan drinken met zijn oog op de bushalte. Alleszins, straf...

    De staking was dus wel geslaagd. Dat merkte ik ook aan de busstelplaats: bijna alle bussen stonden er nog.

    Volgens de man van de tankdienst moest hij 15 bussen tanken die avond. Normaal zijn het er meer dan 100.

    Maar de stakingsdag was dus een zeer aangename dag.


    De twee volgende dagen, respectievelij op lijn 22 en lijn 20, zijn zonder noemenswaardige incidenten verlopen.


    Dit weekend was ook alweer geslaagd: gisteren (zaterdag) zijn twee neven gekomen en hebben we de hele dag een gezelschapsspel met miniatuurtjes gespeeld (Heroscape, waar ik vrij veel van bezit) wat heel leuk was. Of ik gewonnen heb? De last man standing niet, de punten wel. Dus half om half.


    Vandaag was ook een hele rustige dag. Ik heb bezoek gekregen van mijn mama en we hebben van het mooie weer genoten in het Rivierenhof.


    Voila, dat was het alweer. De laatste 4 dagen waren dus hoogdagen: want alles is stabiel, er is niets gebeurd en daar geniet ik enorm van. Ik heb genoeg labiliteit in mijn leven gehad om van deze stabiele periode in mijn leven elke dag te genieten. Zalig.


    Alleszins, tot de volgende!

    17-02-2019, 21:47 Geschreven door Stijn Vangenechten  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:lijn 20, lijn 22, lijn 1, lijn 19, sportpaleis, verkeersagressie, puit, bosuil, staking, neven, stabiel
    Archief per week
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019

    Mijn e-mail

    stinokonino@hotmail.com


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs