Indien er nog vragen zijn laat het me gerust weten, soms zijn bouwkundige termen vereenvoudigd uitgelegd omdat het anders onduidelijk wordt voor niet-bouwkundigen.
28-04-2011
Woensdag 13-4
Ik heb bijna een hele dag bezig geweest met het archief ik denk morgen nog een halve dag en dan staat het in orde.
Aan het einde van de dag heb ik nog de taak gekregen om de geplaatste gording ( een UNP balk 240) achter de damwand te tekenen op de computer zoals hij geplaatst is.
Dit is nodig om naar de ingenieurs te sturen zodat zij kunnen berekenen of alle verbinding goed zijn en of alles voldoende is om de toekomstige krachten op te kunnen nemen.
Vandaag zijn de plannen al teruggekomen dus heb daar de hele dag al mee bezig geweest met alles in het archief te plaatsen, wel saai maar het moet gebeuren. Door een hele dag binnen te zitten had ik tegen half 4 zin om eens naar buiten te gaan en ik had gevraagd of ik een uurtje met de graafkraan mocht werken en dat mocht, en zo heb ik mijn dag dus afgesloten.
Een korte dagbeschrijving maar er valt ook echt niet meer te vertellen..
Vandaag 80 plannen laten ophalen die gekopieerd moeten worden, voor veel verschillende mensen waardoor ik 744 kopieën terug ga krijgen plus mijn 80 plannen dus ik ga mijn werk hebben als ze die plannen terug zullen brengen!
Dan ben ik naar de andere werf gereden (aan de andere kant van het station) waar ik nog twee sloten op de toegangsgebouwtjes heb gezet.
Deze namidag kwam er tegen half 3 een kraan en een vrachwagen achter 4 profielen van 20 meter en ik moest zorgen dat alles in orde was (dat ze door konden, dat alles open was, dat ze wisten wat ze mee moesten nemen) Dus ik tegen half 3 naar daar gereden, de vrachtwagen kwam net aan toen ik er was en dan hebben was het wachten, ondertussen ben ik naar de apotheek gereden achter een zalf tegen brandwonden, op de andere werf had iemand zich verbrand tijdens het branden van roofing op de keet voor de arbeiders.
Ik heb meer dan een uur gezocht naar een apotheek, ik was immers op zoek naar iets groen, maar hier izjn blijkbaar alle apotheken blauw!
Dan was ik terug aangekomen op de werf en was er nog steeds geen kraanman te zien (het was toen al kwart voor 4!)
Ik ben dan doorgereden naar de andere werf terug en de vrachtwagenbestuurder ging blijven wachten, het zal een lange dag zijn voor die jongens!
Vandaag een prachtige dag gehad wat het weer betreft. Ik ben dan ook iets meer naar butien gegaan dan een andere dag, niet enkel voor het weer hoor, maar ook omdat vandaag de gording (UNP 240) geplaatst is aan de damwand.
De gording wordt vast gemaakt aan de damwand met een steeksleutel 65! Een enorm groot ding! Ik vind het wel wat raar dat het met een gewone steeksleutel mag gebeuren, ik zou denken met een momentsleutel, maar dat is blijkbaar niet nodig.
Van het dagelijkse toezicht is een toetsingsformulier aangekomen deze week over het werkplan zandpalen. Een toetsingsformulier is eigenlijk een opsomming van alle fouten en vragen die de bouwheer heeft over een werkplan. Ons werkplan is dus niet geaccepteerd.
Ik was er in beginnen neuzen om alles te verbeteren, maar dan was het tijd om naar huis te gaan.
Ook ben ik deze middag voor ons team achter echte vlaamse frities gegaan. Op het Damrak (dit is de hoofdstraat als je van het station komt) zit een frituur dat Manneke pis heet, en ze zeggen van zichzelf dat ze Vlaamse frietjes geven, als kritische Vlaming (Belg) vind ik dat toch nog net iets te hoog gegrepen, maar ze gingen toch vlot naar binnen!
Ook heb ik mij vandaag het boek het wonder van de Noord/Zuidlijn gekocht, geschreven door Bas Soetenhorst.
Dit boek is volgens mij eind maart verschenen en ik had er iets over gelezen op internet. Het gaat over de gigantische problematiek en extra kost die de noordzuidlijn al met zich heeft meegebracht.
Ik ben helemaal geen fanatieke lezer maar ik ben echt nieuwsgierig wat er allemaal geschreven zal zijn!
Gisteren was de Kung fu echt zeer leuk, vandaag ga ik om 7uur terug.
Vandaag heb ik bijna een hele dag gewerkt aan het archief in orde te brengen.
Nu dachten we dat we alles hadden maar er waren nog veel oude versies van de plannen, en hiervan ben ik alle nieuwe plannen gaan opzoeken.
Ook is er vandaag iemand langsgekomen van een 'ondersteuningbedrijf' aangezien we een vloer op grote hoogte gaan betonneren (30m) is het niet mogelijk om zelf te gaan ondersteunen.
Meteen zijn dan ook mijn tekekeningen die ik gisteren en vandaag gemaaktr hebt voorgelegd.
Ziezo, morgen terug naar huis, al heb ik gehoord dat m'n trein niet vanuit Amsterdam centraal vertrzk maar een station iets verderop. Ik geraak wel thuis!
Eerst hebben we dus wat rondgevaren door de oude smalle grachtjes, waar de normale toeristenboten niet komen en dan zijn we afgestapt en een wandeling door het oude stadsgedeelte gedaan.
Ook zijn we bijvoorbeeld langs de walletjes gewandeld maar dan met het oog op historische gebeurtenissen, echt eens leuk om te doen!
Daarna zijn we weer op de boot gestapt en zijn we terug naar de opstapplaats gevaren.
Dan zijn we gaan eten in een gezellig restaurantje.
Als voorgerecht rauwe zalm met sla, daar ben ik niet zo zot van weet ik nu wel.
Als hoofdgerecht runderlende met 'vlaamse frities (ik denk dat het bij ons eerder zou doorgaan voor gebakken patatten maar kom)
En als nagerecht een soort van vlaai maar dan met chocolade en ijs.
Vandaag heb ik mijn doorsnede van het eerste caisson afgewerkt, dit dient om alles makkelijker voor te stellen voor als we gaan starten met het bepalen van wat er nog moet uitgevoerd worden.
Ook heb ik grafieken gemaakt van de gemeten waarden van de peilbuizen (die de hoogte van het grondwater aangeven) en van de waterspanningsmeters (die de druk van het grondwater aangeven).
De gang in de werfkeet ziet er nog maar kaal uit, waardoor we besloten hebben wekelijks een foto op te hangen waardoor je wanneer je erdoor wandeld het hele werk ziet evalueren.
Hiervoor heb ik 5 foto's utigezocht (aangezien we nu reeds 5 weken echt aan het werken zijn.)
Op 31 mei is er een voorstelling van onze projectleider over onze werf met allemaal andere projectleiders en hij wil graag een powerpoint presentatie geven.
Daar ben ik deze namiddag ook aan begonnen, maar ik kan heel veel knippen en plakken van reeds bestaande powerpointpresentaties aangezien er al zoveel van gemaakt is!
Ziezo vanavond mijn tweede kung fu les en vandaag zal gekeken worden of ik mag toegelaten worden, dit was een probleem omdat ze twee maanden te kort vonden, we zien wel.
Vandaag heb ik bijna de hele dag aan hetzelfde gewerkt
Verschillende doorsnedes tekenen om zo duidelijk te kunnen zien wat er nog moet gebeuren, ik had gehoopt meer te kunnen doen maar het was niet zo makkelijk.
Ook zijn we de stad even ingetrokken om een afscheidscadeau te kopen voor de twee collega's van morgen (waarvoor we gaan eten)
Morgen ga ik dan ook niets sturen aangezien we 's avonds gaan eten en ik waarschijnlijk vrij laat zal thuis zijn.
Vandaag in de voormiddag niet veel spannend gedaan, de namiddag heeft dan weer alles goedgemaakt.
De laatste vier groutankers zijn vandaag geplaatst, er staan er nu 22 in.
Je moe als de werken klaar zijn een tekening hebben hoe het gebouwd is, omdat er steeds een verschil is bij dit soort projecten van de ontwerptekeningen en de uiteindelijke uitvoering.
Dit soort tekeningen zijn As- built tekeningen, zoals het gebouwd is, dit heb ik nu gemaakt van de groutankers die geplaatst zijn.
Dan heb ik ook een werkoverleg (=vergadering met de opdrachtgevers) dat een week geleden gehouden is moeten aanpassen.
Dan hebben ze me gevraagd of ik het reeds gebouwde caisson, de grootste van de drie die we bouwen wil tekenen wat er nog moet gebeuren.
Dit caisson is ook de moeilijkste van de drie, je zit met technische ruimtes, gangen,.. Eigenlijk is enkel een rechthoek gemaakt nu en afgezonken.
Er moet dus nog heel wat betonwerk binnenin gebeuren maar we hebben er geen zicht op met de bestaande plannen.
Het is echt een grote klus en ik was eraan begonnen maar ik moet nog heel goed uitzoeken hoe ik het ga aanpakken.
Dan kreeg ik ook nog de vraag om na te kijken hoeveel doorvoerkokers er zijn op een ander werk.
Hiervoor moet ik de nodige plannen uitzoeken wat er staat.
Ik stond er eigenlijk nooit bij stil hoe kabels en leidingen over viaducten en bruggen gingen, er worden dus kokers ingestort en hierdoor gaan ze, logisch wel maar ik had er nog niet bij stilgestaan.
Het zijn 3 viaducten en 5 tunnels die ik moet nakijken, ik hoop dat ik er wijs uit geraak.
Nu kreeg ik in de brievenbus ook een brief dat ze morgen aan de gas hier komen werken en met de vraag, eerder bevel dat ik morgen de hele dag thuis zou zijn voor hun.
Ik heb meteen met Liander (de gasmaatschappij)gebeld maar daar konden ze niets aan doen.
Ik ga nu nog zien hoe ik het kan oplossen dat ik hier morgen niet zonder gas zit..
Naar het schijnt is het typisch in Nederland dat ze zo reageren, dit komt omdat per gebied slechts één leverancier is, waardoor hij niet klantvriendelijk moet zijn, je kan toch niet veranderen van maatschappij.
Deze voormiddag eerst mijn berekeningen voor waterspanningsmeters in excel gezet met formules, ik zeg dit omdat ik er eigenlijk nog langer mee ben bezig geweest dan ik vermoed had.
Dan alle metingen gedaan en verbeteringen aan een werkplan gemaakt.
Deze namiddag eigenlijk vooral gewerkt om het archief volledig in orde te brengen, we hebben dit met twee gedaan en ik vind dat er nu eindelijk structuur begint te komen in alle plannen.
Het is echt nodig om een selectie te maken van wat nog nodig is en wat niet om verder te kunnen werken.
We zouden graag zo snel mogelijk de betonwerken willen voorbereiden maar nu blijkt dat er nog veel plannen niet zijn dus deze moeten in kaart gebracht worden.
In het naar huis gaan ben ik een fiets gaan kopen, een tweedehands fiets. Tot nu toe nam ik steeds de tram maar met zo'n weer is het wel echt zonde!
Ik was vertrokken in de fietsenwinkel met mijn fiets en na nog geen 2 km was mijn band kapot! Ik ben terug gelopen naar de winkel en me wat boos gemaakt, in de hoop een duurdere tweehandsfiets te krijgen maar ik heb gewoon een nieuwe band gekregen.
Nu is hij natuurlijk wel in orde! Ik heb een half jaar garantie op de fiets dus dat is ook wel positief.
Deze avond heb ik om half 9 een les KUNG FU, ik wou hier een sport doen maar wist niet goed wat, tot ik plots de reclame voor KUNG FU las. Het lijkt me eens iets helemaal anders, en ik zie wel wat het wordt vanavond.
Foto 1 is onze groutankerstelling, dit is niet de meest typische groutankerstelling aangezien deze een soort omgebouwbeda graafkraan is. Op de foto lijkt ze minder groot dan in het echt vind ik maar het is echt een enorme machine. Op foto 2 zie je de ankers zie in segmenten worden ingeduwd, de groutankerstelling duwt telkens buis per buis erin en de buizen worden aan elkaar geschroefd. Onderdaan de ankers wordt grout uitgespoten, de openingen zijn te zien op foto 3.
Grout is een combinatie van water en cement, op foto 4 zie je dat het manueel gemengd wordt, een zware klus als je het mij vraagt. Vaak worden er ook silo's geplaatst op de werf maar de onderaannemer heeft voor deze vorm van werken gekozen.
Onze groutankstelling hangt zich als het ware vast aan damwand, dit kan je zien op foto 7, en op foto 6 zie je hoe hij is, het gat is speciaal hiervoor zo gebrand.
De groutankers worden geplaatst onder een helling van 45 graden, tenzij er obstakels zijn, zoals damwanden die in de wegzitten,. Op foto 8 zie je dat er constant iemand aanwezingen geeft, dit wordt allemaal zeer precies geboord!
Foto 9 is het einde van een groutankers, hierop komt nog ankerstoel. Dit is eigenlijk de verbinding van het anker aan de damwand.
In de voormiddag heb ik al mijn metingen gedaan en een routebeschrijving gemaakt van hoe de leveranciers moeten rijden.
Dit was nog wel een hele klus want had het eerst eigenlijk gewoon via google maps gekopieerd en dan zo doorgemaild maar blijkbaar was dit niet goed, ik had er geen kaart bij gestoken en ook zou ik volgens mijn route , wat wel de kortste zou zijn de vrachtwagenbestuurders over de trambaan loodsen, wat niet de bedoeling is.
Daarom ben ik helemaal opnieuw begonnen en er een duidelijk beeld van gemaakt wat wel goed was.
Een collega en ik zitten in het feest comité voor een afscheidsfeestje te regelen, ik had hiervoor al een mail rondgestuurd maar de personen die afscheid nemen konden zelf niet komen wat vrij stom zou zijn, hierdoor hebben we een nieuwe datum vastgelegd, nu dinsdag 5 april.
We zijn dan meteen gaan rondkijken om iets te doen en we hebben een boot vastgelegd die een uur met ons door de oude stad vaart en dan een uur een rondleiding in het oude stadsgedeelte, wel leuk want hierdoor leer ik ook deze kant van de stad eens kennen. Daarna gaan we eten in een mooi restaurant.
In de namiddag kreeg ik een mail doorgestuurd met metingen die verwerkt waren van een eerste meting en waarvan ik nu dagelijks metingen doe. Op de bureau begrepen ze niets van hoe hij eraan kwam, ik dacht het eens op te lossen maar het is me toch niet zelf gelukt ! Ik heb dan met diegene gebeld die ze gemaakt had en dan was het eigenlijk vrij eenvoudig. De berekeningen zijn afgeleid uit de waarnemingen van de waterspanningsmeters, door deze berekeningen kom je te weten hoeveel druk er op het grondwater zit, het zou eigenlijk boven de grondwaterstand willen spuiten.
Vandaag is er iemand uit vaderschapsverlof terug gekomen en hij had beschuit met muisjes mee, de suikerbonen van hier. (zie foto) Roze-witte muisjes: het is een meisje
Vandaag zijn ze begonnen met groutankers te plaatsen. Echt mooi hoe dit allemaal gebeurt, met hele grote machines. Tijdens het boren is er gezien dat er nog een enorm obstakel is bij groutanker 3 en 4 (er zijn er 22) Vandaag zijn er 4 groutankers geplaatst wat ik vrij veel vind.. Om 2 uur kwamen ze met dat probleem aan en dan heb ik de taak gekregen met in kaart de brengen wat de oplossing was. Voor anker 3 zouden we er kunnen komen als ons anker 5 graden naar links richten en 15 graden schuiner zetten. Ik was deze namiddag alleen en die tekeningen moesten tegen morgenvroeg klaar zijn, om voor te leggen. Daarom heb ik wat langer moeten gewerkt. Voor anker 4 heb ik geen oplossing, ik heb eens gebeld met iemand anders van Heijmans en het zal bijna onmogelijk zijn dit obstakel te omzeilen. Morgen zal er dus gekeken worden wat er moet gebeuren.
De eerste twee ankers waren het moeilijkste, hiervoor ben ik een maand geleden een tijdje bezig geweest met obstakels te omzeilen, de tekeningen zijn toen voorgelegd aan de ingenieurs en ze hebben op basis van deze een nieuwe hoek voorgeschreven voor de ankers, en de eerste twee ankers zijn vandaag geplaats, zonder problemen! Ik was wel blij!
Ik heb enkele filmpjes en foto's gemaakt en had ze op mijn USB-stick gezet maar er is blijkbaar iets foutgelopen en ik ga ze proberen om morgen juist op te slagen.
Vandaag zijn de bouten geleverd die ik besteld nou. Nou ja bouten, ze hebben stangen geleverd, er zit geen kopeinde op. Nu gaan ze bekijken hoe dit opgelost kan worden, ik zat er wel mee in aangezien het mijn bestelling was.
Ze vonden het helemaal mijn fout niet, we hebben de offerte en de vraag van mij nog eens bekeken en ze hebben gewoon verkeerd gedaan.
Ik weet niet goed wat er nu juist zal gaan gebeuren, het was inderdaad de goedkoopste maar zeker niet de beste leverancier zoals dit maar weer eens het cliché bewijst..
Enkele weken geleden hadden ze me gevraagd om profielen op te meten maar dat het zeker niet dringend was, aangezien het mooie weer ben ik dit deze middag gaan doen.
Op het einde van de werkdag kwam de groutankerstelling, normaal weegt dit (volgens de verhalen hier) zo'n 20 ton maximaal.
Nu kwam er een gigantische kraan van 80 ton met nog eens op een aparte vrachtwagen zijn onderdelen die gemonteerd moeten worden.
Er was wel wat paniek aangezien het platform waar onze burau's opstaan en de toegang tot de bouwkuip eigenlijk maar een tijdelijk zijn gemaakt op het water.
( Waardoor je flink dooreengeschud wordt met je hele bureau telkens wanneer er een vrachtwagen langsrijdt)
Maar dus om niet van mijn verhala af te wijken, dit tijdelijke platform is volgens berekenen slechts berkend voor 2.5 ton per m2 en met deze kraan zou je op zo'n 8 ton per m2 zitten.
Uiteindelijk is erover gereden maar de brug boog heel erg door.
De maatvoerder (landmeter) had mij verschillende hoogtes doorgemaild, bij Heijmans hadden ze gevraagd om met al deze hoogtes te bepalen hoeveel m3 zand er in de bouwkuip ligt.
Dit is helemaal niet makkelijk aangezien de landmeter dit in 3D inmeet maar wij maar een tekenprogramma hebben in 2D.
Ik ben dan bij de landmeter gegaan om te bekijken hoe ik er het beste aan begon en hij dacht dat ik in 3D kon tekenen en dat dat in 2D onbegonnen werk was en dat hij het door zal sturen naar de hoofdzetel waar ze dat blijkbaar in enkele minuten kunnen bepalen!
Op de bureau vonden ze het goed dat ik daar nu mijn tijd niet aan verloor dan.
Vandaag weer een drukke gehad. Met het zonneke op de bureaus weet ik al waar ik mij aan mag verwachten in juni, het werd al goed warm vandaag.. Deze morgen heb ik vergadering gehad met de opdrachtgevers, waarbij ik als vaste notulist het verslag weer heb van mogen maken.
Ook heb ik vandaag mijn eerste meting gedaan in verband met geluid, op drie verschillende plaatsen in Amsterdam ( rond het centraal station). Ik meet 10 seconden lang met speciale apparatuur en neem dan de maximale waarde, en ik doe deze meting op elke plaats drie keer, hierdoor krijg ik een mooi gemiddelde. We doen dit om onszelf een beetje in te dekken, vanuit de stad Amsterdam leggen ze namelijk maximaal geluidsoverlast op op bepaalde momenten, en die ligt soms lager dan het geluid zonder werken! Ongelooflijk welke metingen ik uitkwam, soms zat ik boven 80 db, en dat is dan nog niet dicht bij trams, of andere grote geluidsbronnen. Indien het getal 80 db niet veel zegt, uit mijn cursus VCA die ik gevolgd heb komt dat bij 80 db er kans op gehoorschade is. Vanaf 85 db is het zelfs verplicht om gehoorbescherming te dragen! Deze meting doe ik een keer om 9uur en een keer om 11uur, dit zo ongeveer twee weken lang, dus ik ga dit niet elke dag beschrijven!
Daarna heb ik het waterpeil gemeten, dit gebeurd vrij eenvoudig, er werder reeds peilbuizen in de grond geboord en die zijn hol, hierin steek ik een soort meter in en die piept wanneer hij in water komt, de afstand schrijf ik dan op. De landmeter moet wel nog de exacte hoogte van d epeilbuis bepalen waaruit we dan kunnen afleiden op welke hoogte het grondwater staat. Naar mijn gevoel staat het grondwater zeer hoog waardoor er denk ik bemaling toegepast zal moeten worden. Ook dit doe ik dagelijks en zal ik dus nu maar één keer vermelden, dat jullie niet denken dat ik lui begin te worden!
Dan heb ik nog wat kleine klusjes gedaan zoals een werkplan verbeterd, enz.
Ik mocht later komen aangezien ik vrijdag zo lang had gewerkt maar kon er meteen invliegen.
Vanaf 14u30 zat ik alleen op de bureau en tot dan was er één iemand.
Dat is ook wel eens fijn omdat je op je gemak kunt doorwerken.
Er werden vandaag peilbuizen en waterspanningsmeters geplaatst. Deze dienen om het peil van het grondwater te meten en om de spanning te meten van het grondwater.
Ik heb als taak om vanaf morgen al deze gegevens bij te houden.
Hiervoor heb ik vandaag tabellen gemaakt zodat alles duidelijk ingevuld kan worden.
Het belang van deze gegevens is dat ze bepalen wanneer de grond voldoende zetting heeft ondergaan en er dus gestart kan worden. Ook bepaald deze of het nog nodig is om zandpalen aan te brengen, aangezien het vermoeden bij ons is dat het zand (dat er reeds 2 jaar ligt) voldoende gezet is.
Ik heb fotos genomen van een waterspanningsmeter die nog niet in de grond is geboord maar ben het fototoestel vergeten op mijn bureau, ik zal ze morgen op mijn blog plaatsen.
Ook heb ik moeten bekijken hoe groot het toegangsgat is dat naar caisson 1 leidt. (Wij bouwen caisson 2 dat ernaast ligt)
Het caisson 1 is reeds geplaatst enkele jaren geleden, en de grootte van het gat is reeds bekend maar er moeten nog wanden inkomen en die zitten voor het gat ook.
Er waren echter nog geen tekeningen over hoe het er zal uitzien en dit heb ik dan uitgetekend.
Om de hoofdlijnen te beschrijven : mijn pc geraakt door de verhuis nog steeds niet op het netwerk waardoor ik alles doorgemaild krijg en lokaal op mijn PC werk.
We hebben ons tweewekelijks PTO (Projectteam overleg) gehad waarbij ik telkens notulist ben.
Normaal zorg ik er telkens voor om mijn verslag de dag zelf af te werken maar hiervoor heb ik vandaag net iets te weinig tijd gehad.
Ik heb dan ook nog een overzicht gemaakt van alle werkplannen die al gemaakt zijn, die nog moeten gemaakt worden, welke goedgekeurd zijn,
Op de werf is vandaag ook een sondeerwagen gekomen. (deze zie je op foto 1)
Op foto 2 zie je hoe het er binnenuit uitziet. Iemand die telkens een staafdeeltje aandraait bij het naar beneden drukken van de stang. Het rode dat je op de foto ziet is een draad die verbonden is met de conus en door elke stang gaat, hierdoor vermijd je bij het naar boven halen dat de stang het gat halverwege induikt. (Lijkt me ook een eenvoudig en handig systeem om toe te passen bij labo in BO2. Al herinner ik me niet meer of het holle stangen zijn die daar gebruikt worden.)
Foto 3 doet eigenlijk de metingen, al weet ik niet precies waarvoor alle knopjes dienen, zo gedetailleerd heb ik het hen ook niet gevraagd.
Foto 4: op de linkse rode grafiek is te zien hoe je de weerstandbiedende laag herkent. De waarde 35 wil zeggen dat de conus op die diepte zit. Op de rechtse groene grafiek zie je dat de conus niet verticaal naar beneden gaat, de conus kan immers in een andere richting geduwd worden door stenen en andere obstakels.
Ziezo dit was het in grote lijnen zon beetje voor vandaag.
Een niet al te produciteve dag, door de verhuis naar overkant ging alles wat langzamer.
We moesten allemaal kleine dingetjes verhuizen zoals computers, schrijfgerief, enkele mappen,..
Daar waren we enige tijd zoet mee.
Dan heb ik uitgezocht wat ongeveer de straal is van de damwand die geplaatst is.
De straal is nodig omdat aan de buitenkant van de damwand een dubbel UNP-profiel komt en dit goed moet aanlsuiten.
De landmeter (kennen ze hier enkel als maatvoerder) heeft de damwand volledig ingemeten en komt op veel uitspringingen wat het niet makkelijk maakt.
Ik heb dan maar in autocad (tekenprogramma) een beetje zitten 'vogelen' ,wat ook bij ons weer een andere betekenis heeft.
Na de middag heb ik uitgetrokken hoeveel kokerprofieltjes besteld moeten worden om de afstand tussen de 2 boven elkaar geplaatste UNP-profielen te garanderen.
Ik heb ook nog eens een tunnelinspectie gedaan aan de noordzijde van het station. Het was de eerste keer dat ik alleen in de donkere tunnel ging, (niemand weet hoe het licht aan moet)
Er zijn wel meer romantische plaatsen in Amsterdam dan zo een lange donkere tunnel.
Deze voormiddag heb ik eerst alle buigstaten in kaart gebracht die nodig zijn voor de werken.
Buigstaten zijn lijsten met soorten en aantallen wapening die de leverancier uit onze wapeningstekeningen haalt.
Aangezien het groot aantal plannen is het zeer moeilijk om een overzicht te hebben.
Ik heb in kaart gebracht wat reeds aanwezig is en wat niet.
Dan zijn we naar de werf gegaan om op de werf te gaan uitleggen waar en hoe de gaten gebrand moeten worden in de damwand waar de groutankers in zullen komen.
Met een lekker bakje koffie en een babbeltje met de mensen op de werf was het al snel middag.
Dan waren er sloten aangekomen die op de bedieningsgebouwtjes moesten komen die reeds geplaatst waren. Dat heb ik gedaan.
De dag ben ik geëindigd met nog iets leuks:
Ik zit in de "feestcomissie" om een afscheidsfeestje te organiseren in Amsterdam voor twee collega's die op een andere werf zitten.
Ik heb wat rondgezocht op internet om een fijne activiteit te doen met zo'n 12 personen.
Wel wat leuke dingetjes gevonden en heb ze in een word bestand gezet en nu zal er gekozen worden wat het wordt.
Vanaf morgen zal ik eens wat foto's en plannen doorsturen omdat al die tekst niet meteen het leukste is om te lezen :)
Morgen gaan we eindelijk naar de overkant van het station waardoor de bureaus dus korter zullen zijn en op de werf, alles zal dan veel makkelijker gaan!
Als we nu iets moeten uittekenen zoals het op de werf is (bv een bouwplaatsinrichting,..) en we weten niet juist hoe het was moeten we met de boot naar de overkant en nog een eind wandelen.
Als we aan de andere kant zitten kijken we door het raam en we weten hoe het zit!
Vandaag de hele dag buiten gewerkt. Er was deze morgen toen we op de werf waren een hek onstabiel en ging in de bouwput vallen dus dat moest verwijderd worden. er was maar één arbeider op de werf en een schilder dus heb ik met de schilder en die ene arbeider het hek weg gedaan en een volledig nieuw hek gezet. het moest er vandaag staan want in het centrum aan het station wil je natuurlijk niet dat er iemand op het bouwterrein komt of erger nog dat er iemand in de bouwput valt. De arbeider was bezig dat hij me morgen en de rest van de week ook wou gebruiken. Er is vandaag op de bureau gezegd dat ze iemand moesten bijhalen want dat één arbeider te weinig is. ( Uiteraard is er nu maar één arbeider omdat de werken eigenlijk nog niet begonnen zijn, later zal de werf drukker worden)