No more excuses ! Come ride with us Solutia Cycling Team Gent
21-09-2011
Sterrit zaterdag 24/9 50 jaar Solutia
Rit Vlaamse Ardennen over een afstand van 71 Km,vertrek om 9 uur aan Solutia
Zaterdag 24/9 sterrit 50 jaar Solutia
We vertrekken aan Solutia om 9 uur richting Vlaamse Ardennen.
20-09-2011
Met dank aan Andy voor de foto's
Met dank aan Andy voor de foto's
Rit Vlaamse Ardennen 71 Km
Vertrekken rond 9 uur en dan via de Schelde naar zingem daar verlaten we de Schelde richting Molenberg maar de achterkant gaat daar ook goed naar omhoog vele kennen dit niet ,zo gaan we richting Horebeke de straat waar de peet woont,daar boven zullen we wachten tot we weer samen zijn.dan richting Brakel,voor Brakel linksaf richting Zwalm,dan rechtsaf richting Rekelberg ,daar boven rechtaf naar de Paddestraat zo verder naar Solutia.
was een mooie rit ,op de bergjes mag je eens het gas open zetten ,maar eenmaal boven wachten we op iedereen ,afstand was 71 Km
Reden mee,Freddy,Johan,Wouter,Kevin,Steven,Wim Gasten bedankt voor de leuke tocht Freddy
De Ronde van Vlaanderen komt volgend jaar aan in Oudenaarde en niet meer in Meerbeke, dat de finale van de Ronde al sinds 1973 mocht ontvangen. Dat melden de Corelio-kranten. Om 13 uur stellen de organisatoren het nieuwe parcours van 'Vlaanderens Mooiste' in Vilvoorde voor, maar het is nu al duidelijk dat de Ronde in Oudenaarde en niet meer in Meerbeke aankomt. De beklimming van de Oude Kwaremont zou de finale worden, de Muur van Geraardsbergen verdwijnt mogelijk uit de wedstrijd.
Het voorbije half jaar waren er drie kandidaten om de aankomst van de Ronde te ontvangen: Meerbeke, Ronse en Oudenaarde. De keuze voor die laatste stad betekent ook dat het parcours er volledig anders gaat uitzien. (belga/lpb)
Verkeerswetgeving voor fietsers
Verkeerswetgeving voor fietsers
Er zijn niet zoveel specifieke verkeersregels die op fietsers betrekking hebben. En sommige regels daarvan bevoordelen de fietser duidelijk tegenover de automobilist. Helaas is het geheel van regels vaak onvoldoende gekend zowel door fietsers als automobilisten. Daarom worden hierbij de belangrijkste regels nog eens vereenvoudigd weergegeven.
Fietsers, individueel of in groep
Individuele fietsers of groepen tot 14 fietsers
Groepen van 15 tot 50 fietsers
Groepen van 51 tot 150 fietsers
Fietspad
VERPLICHT het fietspad te volgen (als er een is)
NIET VERPLICHT het fietspad te volgen.
NIET VERPLICHT het fietspad te volgen.
Rijbaan
Indien geen fietspad, mogen deze fietsers op de rijbaan rijden.
Met 2 naast elkaar mag, zolang kruisen met tegenliggers mogelijk blijft.
Buiten bebouwde kom moeten ze achter elkaar rijden als er een voertuig nadert.
Mogen met twee naast elkaar rijden op de rijbaan.
Enkel op de rechter rijstrook als de rijbaan in rijstroken is verdeeld, of op niet meer dan de helft van de rijbaan, als deze niet in rijstroken is verdeeld.
Mogen met twee naast elkaar rijden op de rijbaan.
Enkel op de rechter rijstrook als de rijbaan in rijstroken is verdeeld, of op niet meer dan de helft van de rijbaan, als deze niet in rijstroken is verdeeld.
Wegkapiteins
Geen wegkapiteins
MOGEN vergezeld zijn van minstens 2 wegkapiteins.
MOETEN vergezeld zijn van minstens 2 wegkapiteins.
Volgwagen
Geen volgwagens
MOGEN voor- en achteraan een begeleidende auto hebben. Als er maar 1 is, MOET deze de groep op 30 m volgen.
MOETEN voor- en achteraan een begeleidende auto hebben.
Opmerking: groepen van meer dan 150 fietsers, dienen VERPLICHT te splitsen in groepen van maximum 150 fietsers.
Wegkapiteins Wegkapiteins vormen een interessante mogelijkheid voor wie met een groep van meer dan 15 fietsers op weg is. Immers, de wegkapiteins waken over het goede verloop van de ganse tocht en kunnen op kruispunten, waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, het verkeer in de dwarswegen stilleggen, terwijl de groep, met inbegrip van eventuele begeleidende voertuigen, oversteekt. Dit zorgt voor extra veiligheid en een vlot verloop van de tocht. Iedereen kan wegkapitein worden, de vereisten zijn vrij eenvoudig: men moet minstens 21 jaar zijn, een officiële armband met de driekleur en de vermelding Wegkapitein dragen, en over een klein verbodsbordje C3 beschikken. Er zijn speciale getuigschriften of machtigingen nodig, maar een wegkapitein moet natuurlijk wel goed de verkeersregels kennen en zich verantwoordelijk opstellen.
Dinsdag hebben we een rit gedaan van zo een 87 km,Merelbeke-Kluisbergen maar het was een echte pechdag ,met vallen en opstaan hebben we toch van een leuke dag mogen genieten.
hebben gereden.Freddy,Wim en Kevin
hier onder wat sfeer fotos
19-08-2011
Agenda 2012
VELOFOLLIES Het fietsevenement voor de échte wielerfanaat
Op zondag 24 juli was er een tourrit in Zwijnaarde,De Gentsebuitenband.
De gordel rond Gent van 80 km met vertrekpunt De hoeve Broché te Zwijnaarde is de perfecte uitvalbasis voor een divers aanbod aan routes zowel tot in hartje Gent zelf als tot in het diepe zuiden van Oost- Vlaanderen.
Solutia Cycling Team Gent/Eric Van de Wiele Classic
24 mei was een mooie dag met veel zon, die dag hebben we de Eric Van de Wiele Classic gereden met het Solutia Cycling Team Gent. Freddy,Wim en Wouter het was een mooie rit,2012 zijn we er zeker weer bij Meer foto's kan je zien via deze link
"Als je het hoofd van een intellectueel afsnijdt, sterft hij", zo schrijft de Franse satyrische auteur Francois Cavanna treffend. En een wielrenner die op zijn hoofd valt, wat riskeert die zoa
Dat een helm doeltreffend is, staat vandaag als een paal boven water. Uit de statistieken blijkt namelijk dat de helm het risico op letsels met 70 tot 80 % vermindert. Die zijn vaak bijzonder ernstig. De hoofdhuid is rijkelijk voorzien van bloedvaten en bloedt dan ook hevig bij de minste snijwonde. Erger nog: als de schedelpan zware schokken krijgt te verduren, veroorzaken die algauw hersenschuddingen, met min of meer langdurig bewustzijnsverlies en al dan niet gepaard gaand met botbreuken, oedemen of hersenbloedingen.
Dit type ongeval komt zo frequent voor dat de IWU (Internationale Wielerunie) in 2003 het dragen van de helm verplicht maakte op alle competitieniveaus, zelfs bij de beroepsrenners. Het is dan ook uitgesloten om voortaan nog deel te nemen aan een wedstrijd zonder een helm te dragen die voldoet aan de Europese normen. Op training zijn de meeste renners echter niet geneigd om een helm op te zetten. Sommigen gaan ervan uit dat ze behendig genoeg zijn om valpartijen te vermijden. Anderen denken dan weer dat een helm onder een snelheid van 30 km/u. overbodig is. Welnu, dat is fout!
Het hoofd van een wielrenner die over zijn stuur gebogen zit, bevindt zich op meer dan 1,60 m van de grond, hoger dus dan op om het even welke motorfiets. Bij een val duurt het geen halve seconde vóór het hoofd op de grond terechtkomt. De wielrenner heeft dus niet veel tijd om de schok te vermijden, temeer omdat zijn voeten vastzitten in de pedalen en ze meestal aarzelen om hun stuur los te laten. Dat betekent dat hun hoofd tegen een harde ondergrond (asfalt, trottoir) botst met een snelheid van 18 km/u., wat precies de limiet is voor onherstelbare hersenletsels. Bovendien houdt deze macabere berekening geen rekening met de snelheid van de wielrenner en evenmin met de obstakels die hij tijdens zijn val dreigt te ontmoeten en die de schok aanzienlijk heviger maken.
Een helm vangt de schok op, waardoor de schade beperkt wordt. De belangrijkste kwaliteit van een helm moet dan ook niet de stevigheid is, maar zijn vervormingscapaciteit. Over het algemeen bestaat hij uit een dikke laag uitgezet polystyreen, bedekt met een beschermende laag harde kunststof. De helmen zijn ook zeer comfortabel en licht: ze wegen nauwelijks een paar honderd gram, zodat je ze algauw niet meer voelt. Alle voorwaarden zijn dus verenigd om hun gebruik bij wielrenners te veralgemenen, zelfs bij stijfkoppen. Een helm is heus geen overbodige luxe!