scrivano
Foto
Inhoud blog
  • Anno 2009 - nieuwe inzichten over het mysterieuze leven van Frank Archer!
  • Het ontstaan van de maan!
  • graancirkeltheorie van Archer
  • Het thule genootschap!
  • De grote Witte piramide!
  • De constructie van de piramide van Cheops!
  • tijdgenoten van Frank Archer
  • verborgen documenten !
  • laatste fragmenten uit het dagboek
  • Uit de schaduw van het licht!
    Foto
    Foto
    Ga eens kijken bij l'ArtMuze naar het brein achter prof. dr. Frank Archer!
    de scriba der classis
    Het mysterieuze leven en werk van prof. dr. Frank Archer.
    13-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nare droom van Archer.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De intense zoektocht in de bronnen van Frank Archer houdt me nog steeds bezig.  Soms wordt het teveel en moet je afstand nemen van de dingen.  Bepaalde zaken kunnen en mogen niet meteen worden prijsgegeven. Het is de reden waarom het op deze blogsite wat kalmer is geworden maar wees niet bevreesd.  Na het eigenaardig avontuur in Algerije ontbrak er chronologie in de dagboeken van Archer.  Aan de hand van fotomateriaal probeerde ik andere wegen in te slaan.  Een kaft met losse foto's voerde me terug naar Archer zijn jaren te Parijs.  Op een avond werd het met allemaal teveel en na een goed glas wijn ging ik slapen.  Mijn bureau lag nog vol met foto's en de dagboeken van Archer.  Ook gedeeltes van het 'geheim archief' had ik niet weggestopt.  Diezelfde nacht werd ik overvallen door nachtmerries, de ene al erger dan de andere.  Eén bepaald beeld bleef bij mij nazinderen en dat was Frank Archer die letterlijk in de diepte viel.  Bezweet en trillend van angst schoot ik wakker en besefte plots dat ik op mijn bureau in slaap was gevallen. Mijn glas wijn was leeg maar enkele restjes wijn waren uitgelopen op een gedeelte van Frank Archer zijn dagboek.  De chemische reactie van de wijn met het papier had een hele bladzijde van geheimschrift blootgelegd.  De professor had met onzichtbare inkt in het boek geschreven in de hoop dat een onverlaat zoals ik bepaalde zaken zou ontdekken.  Toeval of mysterieuze sturing van een oppermacht hadden me nieuwe wegen doen inslaan.  Heel binnenkort hoop ik die geheimen prijs te geven.  Het spreekt voor zicht dat zijn laatste officiële woonplaats Brugge van cruciaal belang zal zijn in dit gebeuren.     

    13-03-2007, 20:44 Geschreven door knarf  


    08-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gigantische stenen antennes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De opzoekingen in de documenten van Frank Archer verlopen moeizaam.  Bepaalde boeken zijn broos geworden en verdienen een omzichtige behandeling.  Bij het rangschikken van dat belangrijke archief kwam ik op enkele notities over Egypte.  Over de jeugdjaren van Archer was er tot op heden weinig bekend en het deed ons vermoeden dat hij slechts op latere leeftijd tot serieuze ontdekkingen kwam.  Een grote vondst bewijst het tegendeel.  In een aantal bedenkingen spreekt Frank over een mogelijkheid dat de grote piramides van Gizeh als een soort van antennes fungeerden.  Langs een aantal technische beschrijvingen komt hij tot de vaststelling dat het binnenwerk van de piramide eigenlijk als een transformator moet hebben gewerkt.  Door de geschiedenis heen werd de gladde buitenwand van de piramide weggenomen en bleken belangrijke voorwerpen binnenin verdwenen.  Die buitenwand bestond uit glad gepolijste steen dat zonlicht en radiogolven op een vreemde manier wist te versterken.  Een reuze antenne uit vier wanden met aan de top een heilige benben steen.  Een zwarte meteorietachtige steen die bijzondere eigenschappen had.  Merkwaardig dat die benben steen op alle piramides is verdwenen!  Uit de reisexpedities van Archer vernemen we dat er primitieve batterijen werden gevonden in Egyptische graven.  Stenen kruiken die gevuld waren met chemische substanties met in de midden een koperen staaf en twee soorten draden.  Bij één van die kruiken werd er zelfs nog een geringe spanning gemeten.  Volgens de koolstofdatering waren de voorwerpen meer dan 4.000 jaar oud! Na heel wat berekeningen en tal van tekeningen wist Frank Archer de techniciteit van de piramide werking uit te beelden.  In het geheim archief vond ik een opgerold stuk perkament waarop archer het gehele binnenwerk van zo'n piramide had uitgetekend.  Volgens zijn bevindingen was de koningskamer een soort van stroomgenerator.  De vermeende graftombe uit graniet was gevuld met chemische stoffen en zorgde voor de productie van energie.  Het stak allemaal logisch in elkaar.  Diep onderaan in de Cheops piramide staken geleiders in de aardkorst die mogelijk met een ondergrondse sfeer verbonden waren.  De grote Cheops piramide moet inderdaad meer dan 10.000 jaar oud zijn.  Verschillende roofculturen hebben de piramides achtereenvolgens ingepalmd en de ware oorsprong van de bouwwerken is compleet verloren gegaan. Het is dankzij het mathematisch en technisch vernuft van Frank Archer dat we deze nieuwe denkpiste kunnen bewandelen.  HEt is zo'n ongeloofelijke theorie dat ze gelukkig niet de nodige aandacht krijgt.  STel je voor dat men straks alle geschiedenisboekjes moet herschrijven. Een aantal van die tekeningen worden niet gepubliceerd maar in een later stadium zullen er wel bruikbare fragementen worden getoond. Het toont eens te meer hoe sommige historische bouwwerken met de 'holle aarde' theorie verbonden zijn.  Volgens Archer zal alleen de 'wijze van geest' de weg kunnen zien!    

    08-03-2007, 21:51 Geschreven door knarf  


    13-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Holle Aarde in kaart gebracht?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Over de jaren heen zijn er ongelooflijk veel speculaties gemaakt rond de 'Holle Aarde theorie'.  Een van de verdiensten van Frank Archer was het feit dat hij zand in de ogen van zijn medemens kon strooien.  Jawel, ongeloofelijk veel zand zodat niemand nog wist wat er werkelijk aan de hand was.  Eén van de meest voorkomende tekeningen over 'ondergrondse stelsels' is deze in bijlage.  Het is klaarblijkelijk één van die vervalsingen waar ook Archer ongetwijfeld zijn inbreng in heeft.  Het ondergrondse stelsel loopt helemaal niet zo simplistisch zoals aangegeven.  Integendeel, de Holle Aarde is een ingenieus bijna organisch netwerk van gangen en immense ruimtes die met elkaar in verbinding staan.  Openingen of toegangen die zich naar willekeur kunnen sluiten alsof de aarde eventjes in beroering komt.  Grondverschuivingen die op het juiste moment in beweging komen zodat alle sporen of ingangen aan het oog onttrokken worden.  Slechts volgens een mathematische berekening en diverse parameters gebruikend komt men erin!  Archer moet deze tekening ook voeding hebben gegeven want in zijn dagboek zien we een gelijkaardige schets opdoemen.  In de kantlijn zet hij met potlood : "een zeer overtuigende vervalsing van de werkelijkheid"!       

    13-02-2007, 20:46 Geschreven door knarf  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug naar België per vliegtuig.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na enkele weken verblijf te Ghardaia werd het tijd om terug te keren.  Frank zag geweldig op tegen een busreis en gedreven zocht hij naar een alternatief. Even buiten Ghardaia zou er een vliegtuig landen met een groepje vrouwen dat persé wou kennismaken met de inlandse bevolking.  De fotograaf Pierre Mille kon een extra zitje regelen voor Frank tegen de voorwaarde dat hij hem zou vereeuwigen in een houtskoolschets.  Dit was een voorstel dat Archer onmogelijk kon weigeren, rekening houdend met de tijdswinst die het hem opbracht.  De vele dames aan boord van het vliegtuig zou hij bovendien nog wat kunnen entertainen.  Met een beetje geluk en 4 tussenlandingen zou hij binnen 2 dagen terug in België zijn. In de kaft die ik samen met het reisverslag van Archer terugvond stak ook deze foto in bijlage.  Geheel links zien we Pierre, de fotograaf die zelf als figurant optreedt.  De armen gekruist en vol trots poserend.  Later heb ik uit houtskooltekeningen kunnen afleiden dat dit Pierre moet geweest zijn. Het is een spijtige zaak dat we van al deze mensen niet meer dan een naam en een gezicht kunnen reconstrueren.  Mochten we ook maar één levende ooggetuige kunnen vinden die zich een gesprek met Archer kan herinneren?  Wie weet komen we nog bij iemand terecht?  

    13-02-2007, 20:33 Geschreven door knarf  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.detailkaart van onderzeese kabels anno 1932
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met veel overtuigingskracht wist Archer de hand te leggen op een detailkaart van het Middellandse kabelnetwerk.  In een latere fase zou het voor Frank een prachtig werkinstrument worden om later ondergrondse stelsels te reconstrueren.  Volgens zijn notities zat er een logica in het netwerk.  De meeste kabels werden wonderlijk genoeg meestal op onderzeese dalpunten gelegd die met holle ruimtes overeenkwamen. 

    13-02-2007, 20:19 Geschreven door knarf  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onderzeese telegraaf verbindingen verontrusten Archer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De oude kaft met opschrift 'Sur les routes de l'empire Algérie, terre d'exemple' heeft mij heel wat nieuwe gegevens opgeleverd over Archer en zijn Afrikaanse expeditie.  Zoals reeds gezegd werd zijn contact met de Franse fotograaf Pierre Mille zeer vertrouwlijk.  De jonge kerel had heel wat sterke verhalen rond de 'Holle Aarde' genoteerd.  De meeste zaken had hij in kleine dorpjes horen vertellen van medicijnmannen die op sensatie belust waren.  Voor Archer was het een zucht van verlichting dat er geen echte pottenkijkers in het spel waren.  'Niettemin bevatten al deze geruchten toch een vorm van waarheid!' dacht hij en Frank wou geen risico's nemen.  Tijdens de bewuste busreis naar Ghardaia alsook zijn aankomst aldaar hebben we geen enkel bewijs van een ontdekking.  Het enige wat ons wel treft is informatie van een geheel andere orde.  Heel wat expeditieleden op de busrit waren ingenieurs die deel uitmaakten van een grote telecommunicatie firma die onderzeese telegraaflijnen voorzag in het gebied van de Middelandse zee.  Enkele van deze ingenieurs hadden de conversatie tussen Frank en Pierre opgevangen en mengden zich in het gesprek.  Volgens één der ingenieurs waren er vreemde metingen gebeurd die wezen op holle ruimtes onder de zeebodem!  Er was geen tijd noch geld om dat gegeven verder te exploreren maar de man was geboeid door de gedachte dat er misschien immense grotten onder de Middelandse zee waren.  Op het juiste moment kon Frank het gesprek afleiden en was er niemand nog geïnteresseerd over 'Holle Aarde' theorie.  Hij begon over de nakende oorlogsdreiging van Duitsland en al de aanwezige Britten had meteen andere koek te verteren.  Tijdens zijn verblijf in Ghardaia heeft frank nog een aantal exploraties gedaan naar mogelijke toegangen tot ondergrondse stelsels maar het enige wat hij vond waren kleine waterputten.  Zelfs al had hij een toegang gevonden dan nog wist hij zeker dat er overal rond de wereld dergelijke poorten waren.  Frank geraakte meer en meer verontrust door de moderne technologieën die in staat waren metingen te doen naar ondergrondse stelsels.  Vroeg of laat zouden de verkeerde wetenschappers wellicht op het spoor van de 'Holle Aarde' komen en dan was alles om zeep!  Gefascineerd door de gegevens van de ingenieurs begon Frank opzoekingen te doen naar de aanleg van vele onderzeese kabels.  Tesamen met enkele opmerkingen over een seismoloog kon hij een reconstructie maken van onderzeese holle ruimtes.  In bijlage zien we enkele ingenieurs bezig met het leggen van de onderzeese telecommunicatielijnen.  We noteren de gegevens op de achterkant van de foto : september 1932 voor de kust van Algerije.   

    13-02-2007, 19:44 Geschreven door knarf  


    08-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ontmoeting met Franse expeditieleden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Onze professor had zeer belangrijke aanwijzingen gekregen van Le Beau.  Per toeval kon ik vernemen dat er ooit een Franse Gouverneur in Algerije moet hebben gewoond die 'Le Beau' noemde.  We kunnen blijven gissen maar het is een feit dat Archer nu geheime kaarten in zijn bezit had.  Stukjes wereldkaart die alle locaties bevatten met toegangen tot ondergrondse stelsels. Waarschijnlijk had 'Le Beau' deze gekregen van enkele missionarissen die in Soedaneese volksstammen inflitreerden.  Wie weet hoe oud deze aanwijzingen wel waren.  Mogelijks werden ze overgeleverd van de Egyptenaren aan slavenvolken die ze van generaties op generaties met zich meedroegen.  Op de bewuste bus die hem naar ghardaia reisde ontmoette Archer een zeker Pierre Mille.  Deze jonge fotograaf had klaarblijkelijk van ondergrondse stelsels gehoord en op basis van enkele legendes had hij een aantal primitieve tekeningen bij zich. De busreis verliep zeer moeilijk en er was geen enkel comfort.  Om een idee te krijgen van het soort vervoermiddel tonen we in bijlage een tekening van zo'n busje!    

    08-02-2007, 21:44 Geschreven door knarf  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Algerije uitvalbasis voor nieuwe ontdekkingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Archer was een ongeloofelijk talenmaniak.  Geen wonder dat hij zich overal zo goed kon aanpassen.  In een minimum van tijd kon hij een taal assimileren en wist hij de spraakkundige kneepjes eigen te maken.  Voor zijn tocht naar Ghardaia zou hij aangewezen zijn op een moeilijke busreis.  Nog niet zo lang hadden de Fransen een buslijn opgezet die liep van Algerije tot aan Bangui en 6.600 km bedroeg.  Het was de langste transportlijn met een voertuig in de wereld en de Fransen noemden het 'La ligne du Hoggar'.  Spijtig genoeg had Archer niet voldoende tijd om nog maar eens dat hele traject af te rijden maar hij zou het zeker ooit nog eens doen, dacht hij bij zichzelf. In zijn geniale geest zag hij een beeld dat je het best kon vergelijken met de tekening in bijlage.  Toen hij even de tijd had moet hij dat visioen hebben neergetekend in deze prachtige impressie.  Het is een gouache afbeelding die we hebben teruggevonden in zijn tekenmap. Frank Archer zag Algerije als een nieuwe uitvalsbasis voor grootse ontdekkingen.  Algauw zou blijken dat zijn intuïtie hem niet in de steek zou laten.     

    08-02-2007, 21:34 Geschreven door knarf  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Archer steekt verder door naar algerije
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na het bezoek aan Egypte was Frank tot de vaststelling gekomen dat Duitsland grootse plannen had. Overal werd er gefluisterd dat er met man en macht aan militaire uitrusting werd gewerkt.  Geen wonder dat de economie in dat land terug opbloeide. Archer maakte zich zeer beminnelijk bij de Duitsers die zich in Caïro bevonden. De Duitse expeditieleden hadden weliswaar geen enkele ervaring met de gevaren van de woestijn.  Zij waren amper uitgerust om lange tochten te maken in de bloedhete zon. Met de nodige overtuigingskracht leidde hij hun af van het gebied waar hij ooit de mysterieuze waterputten had gevonden.  Met een beetje geluk zouden de expeditieleden omkomen van dorst in een gebied waar nooit nog een sterveling zou komen.  De Egyptenaren werkten mee aan het snode plan van Archer.  Na zijn verblijf in Egypte trok hij per boot weg naar Algerije.  In marrakech had hij een ontmoeting gepland met een zekere Le Beau.  Deze Fransman, waarvan wij de identiteit niet meer kunnen achterhalen zou hem meer inlichtingen kunnen verschaffen over het bestaan van ondergrondse stelsels in Ghardaia.  We hebben gelukkig nog een foto kunnen vinden over de Victor Schoelcher, een bananenboot van Franse origine die zich in de haven van Algerije bevindt.  

    08-02-2007, 21:24 Geschreven door knarf  


    07-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terugkeer naar Egypte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij de terugkeer uit Amerika snelt Frank Archer naar zijn goede vriend en vertrouwensman Jozef Story.  Als lid van een zeer invloedrijke en grote vrijmetselaarsloge had Frank contacten overal op de wereld.  Het kwam erop aan om zo spoedig mogelijk naar Egypte af te reizen. Story kon ervoor zorgen dat alle materiële voorzieningen voor een woestijntocht in gereedheid werden gebracht.   Enkele vrienden waaronder de conservator van het oudheidkundig museum te Caïro zouden hem opwachten.  Een Duits expeditieteam van wetenaschappers was begonnen met opgravingen even buiten de Gizeh vlakte. Voor Frank was het een feit dat de Duitsers belangrijke aanwijzingen hadden gevonden.  In ieder geval zaten de expeditieleden heel dicht tegen het gebied met het ondergrondse stelsel dat toegang gaf tot een labyrint. Frank Archer kon met het privé vliegtuig van een Engelse diplomaat naar Caïro meevliegen zodat hij slechts een minimum aan tijd zou verliezen. Zijn Brugse vriend en mentor Jozef Story had daarvoor zijn beste relaties aangesproken.  In dagboek nummer 2 verwijst Archer naar zijn verblijf in Egypte zelf.  Een aparte map vol met tekeningen en aanwijzingen ligt nog ongeopend tussen de 'geheime dossiers'.  Met de nodige omzichtigheid zal ik het openen en verdere gegevens naar voren brengen.          

    07-02-2007, 14:57 Geschreven door knarf  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De oceaanreuzen!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Archer had een ongeloofelijke bewondering voor grote passagiersboten. Dit was een passie die hij van zijn ouders had meegeërfd en die hem te pas of ten onpas overviel.   Eigenlijk scheelde het geen haar of zijn ouders hadden met de Titanic meegereisd!  Tussen de beide wereldtentoonstellingen 1935 Brussel en 1937 te Parijs nam hij het initiatief om met de weduwe Clemence een 24 tal dagen een soort van cruise te ondernemen.  Vanuit Le Havre moet hij op deze oceaanreus (foto in bijlage) zijn overgevaren naar Amerika.  Hij maakte van de gelegenheid gebruik om in New York enkele vooraanstaande wetenschappers te spreken.  Voorlopig vinden we heel weinig terug over deze periode maar misschien komen we - zoals dikwijls  - toch op nieuwe gegevens. In zijn dagboek rond deze periode lezen we ook zijn groeiende bezorgdheid over de kentering in Duitsland.  Politiek lijkt er iets te bewegen dat waarschijnlijk voor een wereldconflict zal zorgen. (volgens de woorden van Archer). Van een Engelse collega verneemt hij per brief dat er een enorme interesse is naar het Thule genootschap.  Een zekere Jozef Goebbels stuurt diverse expedities naar Egypte en tibet om aanwijzingen te zoeken naar het bestaan van een zogenaamde 'Holle Aarde' theorie.  Dit was de allereerste keer dat Frank Archer zich onwel begon te voelen.  Stel je voor dat deze duistere lieden erin slagen om de theorie te bevestigen.  Frank neemt de beslissing om vanuit Amerika enkele Britse politici te overtuigen om zo snel mogelijk diplomatiek te onderhandelen met Duitsland.  Misschien kan Sir Chamberlain er voor zorgen dat er bij een mogelijk wereldconflict alvast geen uitval gebeurd naar Engeland of België.  De geschiedenis zal uitwijzen hoe moeilijk Archer met politiek kon omgaan.             

    07-02-2007, 14:40 Geschreven door knarf  


    04-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een detail van het Belgisch paviljoen expo 37 Parijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zonder veel commentaar een meer gedetaillieerde tekening van het Belgisch paviljoen bij de expo 1937  te Parijs.  Het zou zonde zijn om zoveel schoonheid niet even van nabij te bewonderen.  Een ode aan een bouwstijl die slechts eventjes tot uiting is gekomen en algauw werd afgevoerd.  Archer was soms rouwig om het feit dat wij zo vlug mooie architectuur met de grond gelijk maken. 

    04-02-2007, 21:58 Geschreven door knarf  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De elektrostatische reuzemachine van Archer?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De enige afbeelding (tekening) die naar Archer verwijst is deze in bijlage.  Ze maakt het mogelijk dat er tussen twee bollen (sferen) een lading aan statische elektriciteit wordt losgelaten met een intensiteit van 5 miljoen volts. De bescherm draadomlijsting heeft een diameter van 250 meter en de kolommen meten 12 meter hoog.  De bollen zelf hebben een diameter van 3 meter. Buitengewoon reusachtig maar voor Archer slechts een peulschil tegenover de echte sferen die hij onder de aardbodem heeft gezien.  De elektrostatische ontlading is evenwel een fantasie van Archer om het geheel wat indrukwekkender te maken.  In realiteit bezitten de ondergrondse sferen een heel andere vorm van energie.  Met dit experiment wou de professor aftasten hoe de mensen tegen zoveel spektakel zouden reageren.  Niettegenstaande het feit dat ik slecht op papieren bronnen kan terugvallen moet het optreden van Archer zijn spektakel grandioos geweest zijn.  Nog sterker dan tevoren probeer ik meer te vernemen over die periode in Archer zijn leven.  Helaas ook hier houdt de professor zich zeer bescheiden op de achtergrond en werkt hij via een soort van vervanger.  Zonder de bijgevoegde aantekeningen en nota's van Frank Archer hadden we nooit kunnen vermoeden dat hij achter deze opstelling stond.  Wat kunnen we nog meer verwachten aan verrassingen?  Dat wordt voorlopig even afwachten.

    04-02-2007, 21:50 Geschreven door knarf  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parijs expo 1937 - Archer krijgt gelijk!
    Een onvergetelijk moment voor niemand minder dan professor Frank Georges Archer.  Grote architecten zoals H. Van de Velde, J.J. Eggericx en Verwilghen hebben zich ongetwijfeld laten meedrijven door de geestdrift van Frank.  Waar zij hun architectonische inbreng verzekerden was Archer de stille kracht achter de implementatie op de tentoonstellingssite.  In het gedeelte van de ontdekkingen en de wetenschap zou hij zijn ware visie rond de elektrostatische energie tentoonspreiden.  Het expo gebouw van België had mooie rondingen en beantwoordde volledig aan de moderne stijleisen van dat moment.  Opvallend is het feit dat Archer over de expo heel weinig loslaat in zijn dagboeken.  Enkele losse notities die ik per toeval mocht terugvinden in tijdschriften van die periode vertellen mij meer.  Waarschijnlijk wou hij zich op de vlakte houden en de eer aan anderen laten.  Misschien zag hij zijn inbreng wel als een soort van vingeroefening voor de grote onthulling die hij van plan was.  Het is een feit dat hij weer wat gelukkiger was in die periode en zijn relatie met de mooie Clemence werd sterker dan ooit.  In bepaalde kringen werden zij heel dikwijls samen gezien. Sommige Parijse vrienden dachten dat Frank met haar gehuwd was!  De nieuwsgierigheid trekt aan mij om te achterhalen wanneer er een kentering in dat evenwicht zal komen?

    04-02-2007, 00:00 Geschreven door knarf  


    03-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Expo Brussel 1935 krijgt een nieuw kans te Parijs!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Archer had zich teruggetrokken in Brugge.  Zijn ontdekkingen rond de Holle Aarde en een vermeende toegang tot die ruimte via het Sint Jansplein liet hij even rusten.  De perikelen rond de wereldtentoonstelling te Brussel van 1935 hadden hem geen goed gedaan.  Hij kreeg het ultieme bewijs dat de mensheid nog niet rijp was om met de geheimen van de Holle Aarde in aanraking te komen.  Vanwege de Duitsers was er wel veel belangstelling maar hun politieke denkwijze ging de verkeerde richting uit.  Volgens bepaalde berichten was er een machinerie op gang gekomen in Duitsland die de voorbode van oorlog kon zijn.  Stel je voor, dacht Archer dat de geheimen van de zwevende bollen wordt uitgebuit door een dictator.  Hij nam geen enkele risico en zou zeer goed uitkijken alvorens het labyrint af te dalen.  
    Enkele maanden na de opening van de wereldtentoonstelling 1935  te Brussel, had Archer een ontmoeting te Brussel.  Een afgezant van de Franse regering wou hem spreken om in 1937 te Parijs een nieuwe expo te organiseren! Archer was wild enthousiast en snelde meteen richting Brussel.  Hij nam de eerste trein om zeker zijn afspraak te kunnen nakomen.  Hij had een verbeterde versie van zijn wetenschappelijke realisatie meegenomen.  Hij had lessen getrokken uit zijn eerste voorstel en zou met een bescheiden proefopstelling naar voren komen.  
    Het wordt nog even afwachten om te lezen wat deze tentoonstelling zal inhouden.  Eerst moet ik nog een hele pak documenten bestuderen en hoop ik foto's en teksten daarover te vinden.  Vanavond nog neem ik het voortouw om twee dikke archiefdozen van nabij te bestuderen. Ik geef alvast in bijlage een reconstructie mee van Archer die de Franse afgezant ontmoet in Brussel.  

    03-02-2007, 22:39 Geschreven door knarf  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewijzen dat Frank Archer Expo Brussel 1935 helpt organiseren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het uitvoerig documentenarchief van Frank Acher kwam ik plots in aanraking met een aantal Franse tijdschriften uit 1935.  In één van die magazines staken talrijke handgeschreven brieven en aantekeningen rond de organisatie van expo 1935.  Als wetenschapper en vernieuwer in talrijke denkprocessen was Archer bij de pinken.  Hij wou zijn stempel drukken op het wetenschappelijk paviljoen.  Een aantal van zijn geestesgenoten stonden kritisch tegenover zijn ideeën inzake electromechanica en aanverwante.  Niettegenstaande Archer verregaande bewijzen kon leveren over de wisselwerking tussen electriciteit en magnetisme, wou men hem geen podium geven om dat aan te tonen.  Hij had het idee om een grote fosforiserende bol te installeren in het paviljoen.  Het voorwerp zou - naar de woorden van Archer - zonder ophanging zweven in de ruimte en een groenachtig licht verspreiden.  De fysici van die periode waren bang dat er paniek ging uitbreken of dat de gevestigde politieke heersers zich vragen gingen stellen rond de ideeën van ons genie! De negatieve ondertoon van zijn kompanen hield Frank niet tegen om toch een aantal architectonische hoogstandjes te leveren.  Om algehele commotie te vermijden werden zijn ontwerpen uitgevoerd onder de schuilnaam van iemand anders.  Professor Archer bleef bescheiden onder deze overeenkomst door de volgende wijze woorden uit te spreken.  Intelectuelen winnen nooit maar hebben altijd gelijk.     

    03-02-2007, 22:25 Geschreven door knarf  


    01-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De voorbereiding tot de afdaling
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Enkele passages verder in het dagboek van Archer : De sensatie van mijn ontdekking was na een week nog altijd niet bekoeld.  Ondertussen had ik mijn leven zo normaal mogelijk laten voorbijgaan.  Mijn gebruikelijk bezoek aan Story, de geregelde aankopen in de boekhandel op de Grote Markt en mijn vertrouwlijk babbeltje met de kelner van de Sablon was vlot verlopen.  Eén persoon had ik al die tijd verwaarloosd en dat was Clemence.  Bij haar kon ik onmogelijk de ontdekking verzwijgen en dat zou nefast geweest zijn.  Ik nam het besluit om een zeer lange en tedere brief te schrijven zodat ze nietsvermoedend nog een aantal dagen zonder mijn aanwezigheid kon voortleven.  Aan redenen voor mijn terughoudendheid was er genoeg materiaal voor handen.  Eén keer in de week ging ik naar Rijsel waar ik goed contacten onderhield met een ingenieur mijnbouwkunde.  Dat was geen uit de lucht gegrepen idee, want Frans Dupont was een authoriteit inzake ondergrondse werkzaamheden, tunnelbouw en afdalingstechnieken in onderaardse grotten.  Met hem kon ik in alle vertrouwen spreken over mijn ontdekking.  Aan de hand van geologische kaarten konden we naspeuren welke obstakels ik mogelijks bij mijn afdaling kon tegenkomen.  Misschien en dat mochten we niet geheel uitsluiten zou hij mij vergezellen op mijn tocht?  In ieder geval wou ik Clemence niet vervelen met mijn ontdekkingen.  Via een kleine omweg naar Parijs nam ik het voortouw om bij een gereputeerde hoedenzaak een mooie zonnehoed te kopen voor haar.  Haar tere huid kon dat best gebruiken en tegelijk was deze geste een blijk van bezorgdheid.  Het instinct van de wetenschappers kreeg sterk de bovenhand en op dergelijke momenten was ik met niks tegen te houden.  Ik had ook reeds exploratie gedaan van de fontein met waterput op het Sint Jansplein te Brugge en had belangrijke aanwijzingen tot een toegang gevonden.  Een stenen deurtje voorzien van een slotgaatje kon ik met veel gemak open krijgen.  Op de nacht waar de maan nog een klein sikkeltje was greep ik mijn kans om dat deurtje open te krijgen.  Deze ingreep was noodzakelijk wou ik aan Frans Dupont een volledig verslag uit brengen.  Zoals verwacht sprong het mechanisme vlot open.  Twee dagen voordien had ik het gaatje volgespoten met kruipolie en dat had zijn werk gedaan.  Met mijn lantaarn rond het hoofd bevestigd keek ik in de opening en zag een draaitrap.  Een deel van het pompmechanisme was ook verbonden met een rudimentaire lift.  Waarschijnlijk maakte het deel uit van een tegengewicht dat beneden mogelijks een opening maakte naar een echte doorgang.  In veel  middeleeuwse kerkers kon je ook dergelijke afsluitsystemen terug vinden.  Na deze expeditie liet ik alles verder onaangeroerd.  Ik ondernam mijn onderzoek steeds in het holst van de nacht zodat niemand iets kon zien.  
    Met dit fragement krijgen we exacte aanwijzingen dat er wel degelijk een toegang is tot de 'Holle Aarde'.  Ondertussen zoek ik verder in het 'geheim dossier' naar mogelijke afbeeldingen.

    01-02-2007, 08:27 Geschreven door knarf  


    30-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op weg naar het middelpunt van de Grote Beer!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Blz 55 uit het dagboek van Frank Archer : 'Toen ik mij over het oude stadsplan van Marcus Geeraerts boog zag ik geen enkel verband met het sterrenbeeld 'Grote Beer'.  Het eerste dat mij verraste, was een willekeur aan kerken en sacrale gebouwen die centraal op de kaart stonden aangeduid.  Zelf, dat moet ik toegeven, had ik maar een flauw idee van wat er achter die architectonische opstelling kon schuilgaan.  In oude documenten van de nabijgelegen Sint Walburgakerk vond ik mijn eerste aanwijzingen.  Een jonge jezuïet had mij nietsvermoedend de papieren overhandigd.  Hij had mijn interesse in sacrale bouwkunst opgevangen en wilde mij een plezier doen in ruil voor wat van mijn overheerlijke wijnvooraad. De bizarre documenten lagen handig weggeborgen onder een hoop oninteressante dossiers rond kerkelijke uitgaven en ze onderscheidden zich in niets van de rest.  Op de mysterieuze papieren stond een datum 1452 en de tekst was in het Hebreeuws, een taal die ik machtig was!  Codes en nummers stonden kris kras over een rudimentair getekend stadsplan.  Het beloofde een lange zoektocht te worden.  Midden in de nacht liet ik alles voor wat het was en ging met een glas wijn aan het raam staan kijken naar de sterrenhemel.  De stad was ingeslapen en de stadslantaarns gaven een zeer zwak licht.  De sterren fonkelden als diamanten aan de hemel.  Ik begon ze te tellen en verbond de puntjes met elkaar tot herkenbare sterrenbeelden.  Opeens zag ik het verband met de codes en nummers op de oude kaart. Als een bezetene liep ik terug naar mijn bureau waar alle documenten over de vloer lagen verspreid.  Ik ging op mijn bureau staan zodat ik een beter zicht kreeg over de uitgespreide stadskaart.  Het sterrenbeeld van 'De Grote Beer' liep vanaf de Grote Markt tot voorbij het Sint-Jansplein en eindigde aan de Jan Van Eyckplaats. Het centrale gedeelte van het beeld, waar het hart van de beer ongeveer zou moeten zitten, lag temidden van het Sint-Jansplein.  In mijn historische boeken over Brugge las ik dat er op dit plein ooit een kerk had gestaan : de Sint Janskerk.  Het enige authentieke op dat plein was een oude bron.  In de 19e eeuw moet men er wellicht een meer eigentijdse fontein op hebben geplaatst die alle kenmerken van het classissime vertoonde.  Zou zich daar de toegang bevinden tot het ondergrondse labyrint naar de Holle Aarde?  Reeds zo lang geleden had ik mij op weg begeven om de bronnen van het ondergrondse stelsel terug te vinden.  De zinderende hitte, het zand van de woestijn en de hellingen van de verraderlijke zandmoerassen had ik in Egypte moeten trotseren zonder ooit van mijn doel af te wijken.  Jaren later had ik ontdekt dat er overal over de wereld gelijksoortige toegangen tot de 'Holle Aarde' moeten bestaan.  En nu was de grote dag aangebroken.  Ik had mij niet vergist.  De oude voorspellingen waren in vervulling gegaan.  Hij die wijs en bescheiden met zijn kennis omgaat zal de weg vinden.  De poort naar het ondergrondse had zich geopend.  Ik trok mijn lange mantel aan en verliet mijn huis.  Op een tweetal straten van waar ik woonde lag het mysterieuze plein.  Het begon dag te worden en ik moest mij haasten zodat nieuwsgierige ogen zich geen vragen konden stellen. 
    Met deze geestdriftige passage bespreekt Frank Archer in grote lijnen de geschiedenis van zijn eerste grote ontdekking.  Ik moet mezelf beheersen om niet in één ruk alle dagboeken te verslinden.  Wat een geluk voor mij dat sommige passages in uiteenlopende talen blijkt geschreven.  Ik zit soms dagen lang te zoeken achter de betekenis van een bepaalde zin.  Wat zal Archer verder ontdekken en welke middelen zal hij aanwenden om de afdaling te realiseren?  Dat zijn vragen die ik nu nog niet kan prijsgeven. Vertrouwend op Uw geduld, leg ik met uiterste precisie het volledige geheim bloot van prof. dr. Frank Archer.  Geloof me het is één van de grootste uitdagingen die mij te beurt valt.     

    30-01-2007, 21:35 Geschreven door knarf  


    29-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geheimenis der kleurenleer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In navolging van zijn vader zaliger, Aloïs Archer deed Frank veelvuldig onderzoek naar de bijzondere eigenschappen van kleur!  Was het weerom toeval of niet, maar in zijn huislaboratorium te Brugge had hij een bepaald bindmiddel voor verf ontwikkeld.  In zijn bijzondere samenstelling maakte het de kleuren van verf op een andere manier zichtbaar.  De vele sombere werken die hij na 1935 maakte waren in werkelijkheid experimenten op zijn bindmiddel.  Onder ultraviolet licht moet er een aparte afbeelding naar voren zijn gekomen, die de ware boodshap van het werk vertaalde.  Volgens Story maakte Archer een hele reeks van sombere werken waarin de figuren in vage contouren zichtbaar waren.  We kunnen zijn verklaringen onmogelijk aan de werkelijkheid toetsen want die sombere werken zitten zeker niet bij het 'geheim archief'.  In Frank zijn notaboek lezen we wel dat obscure middeleeuwse bronnen over een geheim bindmiddel spreken.  De Egyptenaren zouden hun kennis via de Romeinen zo verder bij de middeleeuwse mens hebben gebracht.  Wie weet of de oude schilderijen tot zelfs de Mona Lisa toe kunnen een verborgen afbeelding bevatten?
    Frank schrijft in zijn dagboek : 'Reeds in de middeleeuwen was er een voorkeur voor bepaalde kleuren combinaties van lichtgeel en hemelsblauw, van oranje en wit, oranje en roze, roze en wit, zwart en wit,...  Al deze combinaties hadden een geheimtaal.  Onder het licht van een petroleumlamp of zelfs bij volle maan durfde menig werk verborgen figuren tonen.  De kerk zag er het werk in van de duivel en men nam zijn voorzorgen door grote doeken tot in de donkerste uithoek van een kerk te hangen.  Doorheen de jaren kwam er stof en erosie op de verf en vernislaag.  De kracht van de geheime boodschap ging verloren.  Alleen een oordeelkundige restauratie kon het werk in zijn oude glorie herstellen.  In dezelfde middeleeuwen was men er rotsvast van overtuigd dat elk ding in het universum een bovennatuurlijke betekenis had en dat de wereld een door goddelijke hand geschreven boek was!  Het lag voor de had dat men ook aan kleuren positieve dan wel negatieve betekenissen toeschreef en gelijk hadden ze. Laat ons kleuren gebruiken om de geheimen van de schepping voor de onwetenden te vertalen.  De zieners en profeten zullen de boodschappen kunnen vertalen en op het gepaste moment verspreiden.  Jawel, benadrukte Archer in zijn dagboek met rode inkt, wat is er mooier dan het licht, ook al heeft het geen kleur in zichzelf, toch kleurt het zelf de kleuren van alle dingen op een bepaalde wijze.  
    Dat was voor Archer de sleutel tot zijn ontdekking.  Met zijn speciaal bindmiddel liet hij het licht op een aparte wijze oplichten zodat hij de weergave der kleuren kon manipuleren.  Precies op dezelfde wijze toonden de geheimzinnige bollen vreemde gewaarwordingen die gepaard gingen met een kleurenspel. 
    Na zijn sombere werken moet Frank Archer een aantal prachtige kopies hebben gemaakt, waarvan enkelen terug te vinden zijn in Brugse kerken.  Op die werken staan ongetwijfeld verborgen toegangen aangeduid naar het ondergrondse labyrint.  Het wordt nog heel wat leeswerk om uit de dagboeken af te leiden hoe je die geheimtaal echt ontcijfert en waar die ingangen zich bevinden.       

    29-01-2007, 19:39 Geschreven door knarf  


    28-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Archer zoekt troost in de kunst!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Frank Archer had heel dikwijls te kampen met buien van melancholie.  Jozef Story beweerde dat Archer soms de eenzaamheid opzocht om tot innerlijke rust te komen maar ook om verder te kunnen werken aan zijn queeste naar de verborgen thematiek van de 'Holle Aarde'.  Aan het begin van de twintigste eeuw had Archer, temidden van zijn studies, de futuristische verheerlijking van de snelheid aan de lijve ondervonden.  Dat zijn mooie en tedere monique door een vehikel als de auto van het leven werd beroofd zag hij als een opperste dreiging. Hij adoreerde vooruitgang maar zag er de nadelen van in.  Die dualiteit wou hij ook in zijn kunstwerken verheerlijken maar hij blokkeerde daarbij en van zijn werken na 1935 hebben we helaas geen enkel voorbeeld.  Volgens Story waren zijn latere olieverf schilderijen sombere doeken die veel weg hadden van het werk van Munch. De magische bollen die hij voor het eerst bij een Egyptische expeditie had gezien waren biotechnologische intelligentie die hij gelijkstelde aan buitenaardse machines.  Hij zou er enkele van hebben uitgebeeld en daar twijfelen we niet aan. Een mapje met prachtig uitgewerkte etsen zijn duidelijk van zijn hand. Die tekeningen zag hij niet als kunstwerken maar louter als wetenschappelijke notities.  Door zijn gevoelens ervan los te koppelen was hij in staat om elk detail haarfijn in kaart te brengen.  In tegenstelling tot wat de mens creëerde waren deze vreemde voorwerpen niet zo aantrekkelijk qua uitzicht.  Ze hadden het uizicht van verdroogde sinaasappels.  Het mysterieuze van deze voorwerpen wist hij moeilijk te omschrijven.  In zijn dagboek schreef hij dat dood en schoonheid twee zeer ingrijpende onderwerpen zijn die zoveel duisternis en bijtend zuur bevatten dat men er heel omzichtig moet mee omgaan.  We moeten deze zaken benaderen met dezelfde raadselachtigheid en hetzelfde geheim als de verbeelding van het goddelijke.    

    28-01-2007, 21:27 Geschreven door knarf  



    Foto


    Hoofdpunten blog knarf_en_kunst
  • Onze Lieve Vrouw met kind afgewerkt
  • na lange tijd terug met Moeder Gods
  • fabelwezens bestaan niet?
  • strand vol met Sint Jacobs schelpen
  • De behoefte om kunst te maken!

    Archief per maand
  • 01-2009
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 09-2005

    Door het archief per datum aan te klikken mis je niks van het verhaal

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs