Dit jaar doe ik stage in Dublin, en op deze blog kan iedereen mijn reilen en zeilen volgen. Ik verblijf hier van 6feb t.e.m. 17 juni en loop stage in 'Phoenix Park Special School'. Hier werk ik met kinderen van 4-12 jaar met emotionele- en/of gedragsproblemen, als gevolg hiervan hebben zij ook vaak leerproblemen.
Veel leesplezier!
Xx. Sanne
27-03-2011
Lazy Sunday
Hoi,
vandaag EINDELIJK eens kunnen uitslapen :) ik werd pas om half 11 wakker en het was echt zalig om eens wat langer te slapen :) En voor de rest was het vandaag echt een luierdagje. Heb al mijn papieren hier eens uitgezocht (ongelooflijk hoe snel dat bij mij zo een rommel kan worden). Daarna nog gestofzuigd en zo en voor de rest gelezen in het boek 'The Reader', heb ik geleend van een van de leerkrachten op school. Ik heb de film hiervan al gezien, maar ik vind altijd dat boeken zoveel beter zijn dan films. Dus dat was het zo een beetje voor vandaag, niet veel speciaals dus :D En ondertussen ben ik hier al 7 weken, soms verbaast het mij echt hoe snel de tijd hier voorbij gaat, maar dat is een positief teken natuurlijk :)
ik wou deze morgen echt eens uitslapen, dus ik had mijn fleece-deken nog voor het raam gehangen, dan is er niet zoveel licht in de kamer. En toen ik wakker werd dacht ik dat het een uur of 10 zou zijn, maar het was nog maar kwart na 7! Echt verschrikkelijk gewoon dat ik niet langer kan slapen :) Maar ja, toen ben ik maar op mijn gemak opgestaan. En vandaag heb ik mij beziggehouden met wat op te ruimen, naar de winkel te gaan, te koken en mijn taken af te maken van deze week. En verder heb ik nog gelezen :) Dus een rustige dag ,maar heb me wel geamuseerd :) En vandaag was het best koud, zeker ten opzichte van de rest van de week. Geen zonnetje vandaag en veel mist, maar ik hoop dat er volgende week weer wat meer zon te zien is.
vandaag was weer een leuke dag. Mijn mentor was terug van haar cursus in Engeland en we hebben eerst daarover gepraat. Ze vertelde wat ze daar allemaal geleerd hadden en dat was best interessant. Het ging over hoe een ruimte positief kan ingericht worden voor kinderen en waar er allemaal op gelet moet worden. Verder heb ik mijn eerste deel van mijn eerste sessie met M gedaan. Normaal duurt een sessie ongeveer 45min tot een uur, maar vandaag hielden we het op 20 minuten zodat hij zich op zijn gemak zou voelen en zich kon concentreren. Ik legde hem nog eens de bedoeling uit en vertelde hem dat we met een 'Star Reward Card' zouden werken. Hierop staan drie dingen die hij elke sessie moet doen: goed luisteren naar mij, zich goed gedragen en goed meewerken. En zo kan hij elke sessie drie gouden sterren verdienen. Hij was heel enthousiast toen ik dit vertelde en hij zei dat hij al zijn sterren zou verdienen. Vandaag ging het over horen/de oren en het eerste wat ik met hem deed was kennismaken met drie instrumenten: een regenbuis, een triangel en belletjes. Ik liet de instrumenten aan hem horen en hij kon er ook even geluid mee maken. Daarna deed ik hem een blinddoek om en moest hij raden met welk instrument ik een geluid maakte. Het was soms moeilijk om het onderscheid te maken tussen de regenbuis en de belletjes, maar ik vertelde hem dat hij echt héél goed moest luisteren en gebruik maken van zijn oren en toen ging het. Daarna ging ik ergens in de ruimte staan en maakte ik een geluid en hij (met nog steeds een blinddoek om) moest in de juiste richting wijzen van waar het geluid kwam. Ook dit was soms moeilijk, maar als hij echt goed zijn best deed lukte dit. Daarna had ik nog een blad voor hem waarop hij kon schrijven welke geluiden hij leuk vind en welke niet. Bij leuke geluiden tekende hij een politieboot die op zee vaart, hij vind het geluid van de motor een leuk geluid. En bij het geluid wat hij niet leuk vind, tekende hij een kat. Hij kan niet tegen het geluid van een kat die ergens aan krabt :) En dit hingen we op de kast op. En ik vertelde hem dat we de volgende keer verder zouden doen met nog iets anders voor de oren en dat we dan ook het eerste deel van de totempaal zouden verven. Daarna vroeg ik feedback aan mijn mentor (zij zat in dezelfde ruimte, zij observeerde) en ze was heel tevreden. Ze zei dat M niet de gemakkelijkste is om mee te werken en dat hij soms moeite heeft om zich te concentreren, maar ik had het heel goed aangepakt door hem telkens terug bij de sessie te betrekken en hem vragen te stellen. Dus ze vond het zeker goed en daar was ik blij om. Verder stond ik namiddag terug in de Middle Class, maar hier waren maar drie leerlingen aanwezig en alles verliep heel vlot. Volgende week is er het thema 'pesten' en de jongens waren een slogan en collage aan het maken en deze week hadden ze ook een filmpje gemaakt dat tegen pesten is. Ze hadden mij dit laten zien en het was echt heel grappig en dit wordt maandag getoond op de samenkomst die er elke maandagochtend is met de hele school. Toen was de school gedaan en had ik nog een klein gesprek met mijn mentor om te vragen hoe stage zover ging en ze zei dat ze echt heel tevreden was. Ze had het ook aan andere personeelsleden gevraagd en ze waren allemaal tevreden. Ik stel veel vragen, neem initiatief en merk veel op en ze vonden mij een aangenaam iemand :) Dus ik was ook blij om dat te horen en ga dus zeker zo verder doen :) En volgende week begin ik al aan de tweede helft van mijn stageperiode, de tijd vliegt echt voorbij hier!!!
vandaag was het weer een drukke dag. Voormiddag
stond ik bij de Juniors en het ging vrij goed. Totdat het brandalarm
(weeral!) afging. R en C kunnen hier niet goed tegen en zij waren heel
kwaad en boos omdat ze niet tegen het geluid konden. Daarna kregen N
en L ruzie, tot drie keer toe. Ze waren echt aan het slaan en stampen
op elkaar en hierdoor werd R weer boos, hij nam een houten treintje en
gooide het door de klas en natuurlijk kwam het op het hoofd van E
terecht, dus was die ook weer boos. Uiteindelijk was iedereen een
beetje gekalmeerd en was het tijd voor yoga. Maar enkel C en E mochten
naar yoga, de anderen hadden weer ruzie gemaakt toen ze in de rij
stonden. Na een tijdje mocht de rest ook naar yoga komen en toen was het
weer een en al kabaal. Iedereen liep rond, schreeuwde en luisterde
niet, dus iedereen werd terug naar de klas gestuurd. Hier kreeg N
strafpunten voor zijn speeltijd en was hij weer heel boos, hij gooide
zijn tafel omver en moest oefeningen maken van de leerkracht, wat hij
natuurlijk niet wou doen. En toen was het middag dus kon iedereen gaan eten. Na
de middag speeltijd werkte ik aan een taak, maar al snel werd ik
geroepen om te helpen in de Senior Class. Daar had C echt de hele klas
verwoest, alle rekken waren omgegooid, alles was nat van het water,
stoelen en tafels laten door heel de klas,... chaos was het daar. C was
in de stille ruimte, W in de andere stille ruimte, J in de klas en S
liep buiten rond (geen idee hoe dat kan...). Maar C mocht terug naar de
klas en ik ging bij hem zitten. Hij was dingen van auto's aan het
opzoeken en ik begon tegen hem te vertellen dat ik een nieuwe auto nodig
had en of hij samen met mij wou zoeken (ik dacht op deze manier kan ik
hem rustig bezighouden, want het is al druk genoeg overal). En dus kon
ik hem rustig houden, terwijl de SNA de klas opruimde. Ondertussen
hoorden we R en W heel hard roepen in de stille ruimtes en stampen en
bonken... En zo vloog de namiddag voorbij om iedereen een beetje rustig te houden. En
na zo een dag ben ik echt moe! Van het een naar het ander rennen,
iemand kalmeren of troosten, iemand rustig bezig te houden en
ondertussen ogen op je rug hebben om in de gaten te houden wat anderen
uitspoken :) Drukke dagen, ze vliegen voorbij en het is uiteindelijk ook allemaal heel interessant.
En
verder slecht nieuws van thuis gekregen, lieve Cara is er niet meer,
die heeft papa dezemorgen laten inslapen.... Ze was heel ziek, haar
nieren waren defect. Maar papa had nog twee mooie foto's van haar
opgestuurd van vandaag.
En dat was het weer voor vandaag, tot morgen! Xx. Sanne
vandaag was wel een cava dagje op stage. Voormiddag stond ik even bij de Juniors, daarna mocht ik even aan mijn taken werken en daarna terug bij de Juniors. En zij gingen vandaag op uitstap, buiten E en N, want zij hadden zich niet gedragen op de vorige uitstap. Dus bleef ik met P (een van de SNA's) bij hen. Eerst speelden we buiten voetbal, dat was wel leuk en daarna gingen we knutselen. Maar dat ging al snel fout, ze kunnen dus niet samen delen 'dat is MIJN verf, dat is MIJN penseel, dat is MIJN lijm,...' alles is mijn mijn mijn en dus stopten we met hun knutselen tot ze terug rustig waren en daarna ging het beter. 's Middags wou ik om 12u mijn pauze nemen, maar toen vroeg G (van de Seniors) of ik bij W wou gaan zitten, hij had de boekenrek in de klas omgegooid en moest apart eten. Maar er was nog vanalles aan de hand en ze vroeg of ik even tijd had. Ik zei dat het geen enkel probleem was en dat ik mijn pauze wel later zou nemen. En W was nogal droevig, hij at zijn soep en boterhammen en ik begon voorzichtig te vragen wat er aan de hand was. En toen kwam er een heel verhaal uit, soms sprong hij van de hak op de tak, maar hij bleef vertellen tegen mij en de dingen die hij zei waren best erg. Ik ga hier niet alles op de blog zetten, want ik ga dit eerst bespreken met mijn mentor als zij terug is... Maar bijvoorbeeld hij heeft voor hij op deze school zat, al op 13 andere scholen gezeten omdat hij overal gepest werd. En hier wordt hij ook gepest en dat was hij vandaag moe, hij was kwaad geworden en had in zijn woede de boekenrek omgegooid. En ik was ergens wel blij dat hij dit allemaal vertelde, dat hij even zijn hart kon luchten. Hij had geen zin meer om vandaag in de klas te zijn en daarom zou een van de SNA's van zijn klas hem deze namiddag bezighouden met andere activiteiten. Hij zit dus met ontzettend veel problemen in zijn hoofd en eigenlijk is hij zo een rustige en lieve jongen, je vraagt je af waaraan hij dat verdiend... En na mijn pauze heb ik nog bij de Juniors gestaan tot het tijd was om naar huis te gaan. En toen ben ik nog langs het postkantoor gegaan waar mijn pakketje was (ik was er ondertussen achtergekomen waar ik het moest gaan halen) en ik ben heel blij met al de dvd's en mijn boek van ontwikkelingspsychologie :D
vandaag was het weer een actieve dag op stage :) en de personeelsleden geven de schuld aan de volle maan, wie weet... :) Ik sta deze week bij de Juniors en het eerste uur ging best goed. Daarna ging vijf keer het brandalarm af (door één van de Seniors). En we hebben bij de Juniors twee kinderen met autisme die helemaal niet tegen dit geluid kunnen, dus die hebben we vijf keer moeten kalmeren, want die begonnen te wenen, te schreeuwen, rond te lopen,... Daarna was het tijd voor P en R om naar de speelplaats te gaan, maar R was heel wild en werd naar binnen gestuurd. Dus ik voetbalde wat met P en toen zijn speeltijd om was nam ik hem terug mee naar binnen. En toen we binnen aankwamen was R heel wild door de klas aan het lopen, aan het wenen, aan het schreeuwen,... Hij was woedend (maar ik heb niet echt meegekregen waarom) en de leerkracht zei dat hij naar de stille ruimte moest. Dit wou hij niet en toen begon hij met zijn hoofd op de grond te bonzen (echt verschrikkelijk om te zien). Dus de twee SNA's (special need assistants) namen hem vast en bleven bij hem in de stille ruimte. Daar heeft hij een uur gezeten en toen ging hij naar huis. Daarna hadden de Juniors zwemles en het was P zijn eerste keer dat hij mee mocht. Normaal blijft hij tot 11uur op school, maar deze week blijft hij tot half 1, om te kijken of hij dit aankan. Hij vond het heel spannend om in het water te gaan, maar hij deed het heel goed. De twee vrouwen waarmee ik eigenlijk samenwerk (de opvoedsters) zijn er deze week niet, eentje is ziek en de ander is op cursus in Engeland. Dus ik vroeg aan de directrice of het oké was of ik deze week namiddag (van 1 tot half 3) aan mijn taken mag werken. We moeten voor het portfolio een taak maken rond het beleid in school en dit is best veel. En ik ben hier vandaag aan begonnen en heb toch al een klein deeltje kunnen uitpluizen :) Dus ik hoop toch deze week het een en ander te kunnen doen. Ze zei ook dat ik altijd hulp mocht vragen als ik iets niet begreep of ergens meer uitleg over wou, dus dat vond ik fijn. Na stage had ik nog Ierse cultuur en het was weer interessant. Vandaag ging het over de secularisatie van de kerk en de staat hier in Ierland. Over hoe gelovig de mensen vroeger waren en hoe stikt zij naar de kerk gingen (10 jaar geleden ging 95% van de bevolking naar de mis in het weekend, nu is dat nog maar 4,7%...) en over hoe dat allemaal veranderd is na de vele schandalen van Ierse priesters. De prof vertelde echt schokkende verhalen en de twee uur vlogen dus voorbij. Verschrikkelijk wat hier allemaal gebeurd is en ik kreeg er echt gewoon kippenvel van in de klas. En hij vertelde hoeveel Ieren er nu kwaad zijn en niks meer met de kerk of priesters te maken willen hebben. En daarna was het tijd om naar huis te gaan en ik was ontzettend blij toen ik van de bus was! De buschauffeur reed echt zo roekeloos (en zo zijn er wel veel buschauffeurs eigenlijk, maar deze was toch de ergste tot nu toe). Het leek of hij elk moment uit de bocht kon vliegen, reed veel te snel, moest dan weer bruusk remmen voor andere auto's, constant aan het toeteren als hem iets niet aanstond en soms dacht ik dat de bus ging kantelen... Dusja, ik was blij toen ik daar vanaf was :) En verder had ik vandaag een brief van de post, dat ze een pakketje voor mij hebben (van papa, dvd's en een boek van school) en dat ik het kon halen op een van de postkantoren, 'Hieronder kunt u zien op welk postkantoor' en ja natuurlijk stond er niet bij welk! Dusja, weet ik het nog niet :) Ik heb al een mail naar de klantendienst gestuurd en morgen overdag bel ik even of ik ga langs op een postkantoor om te vragen waar ik het moet gaan halen :)
En zo, dat was het weer voor vandaag :) Tot morgen! Xx. Sanne
vandaag moest ik weer op school zijn voor de lessen van het portfolio. Het eerste uur waren we bezig rond genogrammen (soort van stamboom) en zij waren die aan het leren maken. Maar ik heb dat vorig jaar al gedaan, dus ging vrij vlot bij mij Daarna was het les rond 'social policies'. Hier begreep ik eerst niet veel van, maar na een tijdje werd het mij allemaal duidelijk. Het eerste deel van ons portfolio moet hierover gaan, maar de leerkracht ging mij nog extra informatie sturen, omdat ik dit nooit geleerd heb over hoe dit in Ierland zit, dus ik ben blij dat ze mij daar mee wil helpen. En daarna kregen we de reflectie terug die we vorige keer in de les hadden moeten schrijven en de commentaar was positief. Ik heb twee werkpuntjes meegekregen waar ik de volgende keer op moet letten en voor de rest was het allemaal positief. En daarna moesten we een nieuwe reflectie schrijven en letten op de feedback die we daarvoor hadden gekregen. Daarna had ik een afspraak met mijn supervisor hier in Ierland. Zij doorliep alle opdrachten met mij, gaf tips waar nodig en vond dat ik heel goed bezig was met de interventie. Ze heeft er ook het volste vertrouwen in dat mijn portfolio goed gaat zijn, want ze vind dat ik al heel goed op weg ben. En daarna had ik nog een afspraak met G, om te praten over hoe ik het hier vind en hoe alles meevalt. Dus het was een drukke, maar leuke dag
de plannen voor vandaag waren gisterenavond nog gewijzigd :) We zijn met een groep van 15 Erasmusstudenten naar Sandycove gegaan, een klein plaatsje in Dun Laoghaire (ongeveer een half uurtje van het centrum van Dublin). Daar ligt 'The Forty Foot bathing spot'. Wie wou kon daar dus een duik in zee nemen. Ik had mijn bikini meegenomen, maar na met mijn voeten in het water gelopen te hebben, besloot ik dat het echt veel te koud was om daar in te springen :) Het weer was wel mooi, maar er was veel te veel wind. Maar we gaan nog eens terug als het echt heel mooi weer is. Het plaatsje daar was ook heel mooi daar, rustig en hele mooie zee. We hebben de stad een beetje verkend en rondgehangen op het strand. Verder zijn we daarna naar de lokale markt gegaan en hier waren allemaal kraampjes met buitenlands eten en het rook dus heerlijk daar. We hebben in het park daar gepicknickt en toen zijn we nog naar de haven van Dun Laghaire gegaan. Ook hier hebben we wat rondgewandeld en gezeten en om 17u besloten we om terug naar Dublin te gaan. Ook zaten er in die groep twee meisjes uit België, uit Wallonië (dus nog niemand om Nederlands tegen te praten...) maar ze zijn heel aardig en leuk. Verder was er nog een jongen uit Zwitserland, een meisje uit Canada, de Spanjaarden en de rest waren allemaal van Duitsland. Het was dus een gezellige boel vandaag en heb me goed geamuseerd. En het museum en de picknick gaan we waarschijnlijk volgend weekend doen :)
Zo, dat was het weer voor vandaag, tot morgen! En hier nog enkele fotootjes van vandaag.
vandaag was echt een mooie dag! Eindelijk eens wat langer geslapen (tot 9uur :p) en daarna de was gedaan, mijn beddengoed uitgewassen en alles hier opgehangen. De zon scheen mooi en ik ben toen naar de winkel gegaan, nog wat brood en groenten en kip gehaald. En ik wou namiddag iets gaan doen om dat het zo een mooi weer was. Maar ik had aan de Spanjaarden voorgesteld om morgen naar het Nationaal Museum van Kunst en geschiedenis te gaan en daarna gaan we picknicken in Phoenix Park. En omdat we morgen al weggaan, wilden zij vandaag thuis blijven om te leren, want zij hebben maandag examen van Engels. En de meisjes op mijn appartement waren er niet, dus besloot ik om naar de Botanic Gardens te gaan. Het ligt een kleine twee kilometer van mijn appartement af, dus ben ik naar daar gewandeld. En vanaf het moment dat je de tuinen binnenliep....... helemaal niks! Geen geluid bedoel ik dan, echt zoooo stil was het daar en mooi en groot! Ontzettend veel mooie bloemen en bomen en serres met bananenplanten en andere exotische bloemen. Dus het was zeker de moeite waard om daar naar toe te gaan en het was echt een stukje paradijs op aarde! Dus ik heb me goed geamuseerd vandaag :)
vandaag had ik een vrij dagje, ik moest niet naar stage gaan omdat de school daar vandaag ook vrij heeft, omdat het gisteren St. Patricks Day was. Ik wou uitslapen, maar weer mislukt. Ik ben het gewoon geworden om vroeg op te staan, dus om 8u was ik al weer op. Toen heb ik een beetje opgeruimd, wat tv gekeken, buiten op het balkon gelezen, want het was echt heel mooi weer vandaag! De zon scheen en het was echt lekker warm, dus ik heb genoten van de zon. Verder heb ik mijn taken besproken via skype en dat zat ook goed, dus daar was ik blij om :) En verder heb ik vandaag niet veel meer gedaan :D
gisteren waren we dus naar het festival geweest. Het was eigenlijk meer een festivalletje :) Maar het was leuk. Er was een podium opgebouwd in de straat voor St. Stephens Green park en er kwamen hier allerlei artiesten met echte Ierse muziek. Tussendoor werden dansjes aangeleerd en prijzen uitgedeeld, dus de sfeer zat er goed in. We hadden afgesproken met een groep Erasmusstudenten van Irish Cultural Studies en dit was heel leuk. De muziek was heel mooi en goed en er kon ook echt goed op gedanst worden. Soms was het wel moeilijk om alles te volgen, maar het was gezellig. Ook waren er die avond allemaal straatartiesten: steltenlopers, dansers, rockbandjes en noem het maar op. Ook dit was leuk om naar te kijken en deze mensen deden ook erg hun best om het publiek erbij te betrekken. Een geslaagde avond dus!
En vandaag was het St. Patricks Day. We hadden voormiddag in het centrum afgesproken en ik had geluk dat ik nog met de bus kon, want die zat overladen vol! Na mijn bushalte is de bus gewoon doorgereden naar het centrum en is nergens meer gestopt, zielig voor de mensen die stonden te wachten, maar zo snel zijn we nog nooit in het centrum geweest :) Daar aangekomen stonden er al ontzettend veel mensen te wachten tot de parade zou beginnen (en die begon pas drie uur later!). Maarja wij hebben dus overal een beetje rondgewandeld en gekeken en zijn nog iets gaan drinken op het appartement van Nayara. Daarna begon de parade en het was zo ontzettend druk in het centrum. Ontzettend veel mensen en ik moest op mijn tenen gaan staan om iets te zien, maar uiteindelijk was het wel heel leuk. Een beetje gelijk een carnavaloptocht eigenlijk :) Daarna zijn we nog iets gaan eten en gaan drinken en het was dus een heel gezellige dag!
En hieronder nog enkele sfeerbeeldjes van vandaag.
vandaag was het maar een korte dag, om 12u30 was de school uit. Verder heb ik vandaag niet in de klas gestaan en ook niet de sessie met M kunnen doen. Dit vond ik wel jammer, maar was wel begrijpelijk: in elke klas zijn er een leerkracht en twee SNA's (Special Need Assistants). Maar er kwam vandaag een inspecteur in alle klassen kijken om te zien of er wel twee SNA's nodig zijn in elke klas. (Er zijn weer veel jobs die geschrapt gaan worden in de zorg hier, dus ze zijn overal aan het kijken welke banen behouden kunnen worden en welke 'overbodig' zijn). Dus iedereen was nogal nerveus vandaag en omdat ik extra was in die klas, kon ik er vandaag niet zijn, want de SNA's worden in de gaten gehouden. En dit begreep ik wel en iedereen is natuurlijk benieuwd hoe het zal aflopen...
Verder heb ik mij dan bezig gehouden met het uitzoeken van spelen die horen bij de methodiek 'Let's talk about'. Dit waren vier dikke boeken, en er stonden activiteiten in per leeftijdscategorie. En hier ben ik eigenlijk heel de tijd mee bezig geweest. Best wel interessant eigenlijk en de tijd ging weer snel voorbij vandaag.
En dadelijk ga ik met de Spanjaarden :p naar Festival Gailic. Een klein festival in St. Stephens Green park om St. Patricks day in te zetten. Daarom dat ik de blog nu al schrijf, want ik heb er geen idee van hoe laat ik terug ga zijn straks, ligt eraan hoe leuk het is en tot hoel aat de bussen rijden :p
Dus morgen horen jullie hoe het was geweest! See you!
vandaag was het een mooie en zonnige dag en ik denk dat dit goed was voor het humeur van de jongens. Ze waren allemaal goed bezig vandaag en er waren geen problemen. Het was zwemmen, maar omdat R, M en P zich gisteren niet goed gedragen hadden, mochten zij niet mee. Dus enkel J en C gingen zwemmen. Maar gelukkig maakten de drie die op school moesten blijven hier geen probleem van, ze maakten zelfs heel goed hun taak. Verder hebben we nog tekeningen gemaakt voor St. Patrick Day en morgen komt de directrice de beste eruit kiezen. En degene die wint krijgt een voetbal, dus ze hadden allemaal enorm hun best gedaan. Verder zijn we namiddag nog naar de speeltuin in Phoenix Park geweest, het was zo een mooi weer en de leerkracht vond het zonde om binnen te blijven zitten. En moren gaan we nog hoeden maken voor St. Patricks Day maken, zodat iedereen er eentje heeft.
Ook heb ik vandaag mijn spullen klaargezet voor de sessie die ik morgen met M ga doen. Morgen werken we rond zintuigen, dus ik ga een spel doen met verschillende muziekinstrumenten en een spel waarbij je dierengeluiden moet herkennen. Ik hoop dat M het leuk gaat vinden, maar dat zullen jullie morgen wel horen.
En vanavond ga ik dat nog in potlood de totempaal uittekenen die ik nodig heb voor de sessies. Samen verven we deze dan, maar ik maak eerst schetsen hiervan.
En R gaat naar zijn papa vandaag, hij kwam hem deze middag halen, dus hij is een beetje over het verdriet heen dat hij zijn mama niet heeft gezien. Ik heb nog nagevraagd hoe het komt dat de mama niet altijd komt opdagen en dit is omdat zij drugsverslaafd is en dus soms andere prioriteiten heeft dan haar eigen zoon...
Don't worry about a thing, cause every little thing gonna be all right
Hoi hoi,
deze week zou ik normaal gezien in de Senior Class moeten staan, maar toen ik daar binnen kwam zei de lerares dat ze enkel studenten wou hebben op woensdag en donderdag... Ik dacht oké dan en ik ging naar mijn mentor om dit te zeggen. Zij trok haar wenkbrauwen op en zei: ja, ze heeft zo haar eigen zinnetje. Ga maar naar de Middle Class als je dat niet erg vind. En dat vond ik helemaal niet erg, want dit is gewoon echt zo een leuke en interessante klas om in te staan. Wel vind ik het jammer dat ik op deze manier de jongens van de Senior Class niet beter kan leren kennen, maar ja dat komt nog wel hoop ik. Verder was het best wel een emotionele dag in de Middle Class. 's Morgens ging alles goed, toen waren ze het liedje 'Three little birds' van Bob Marley aan het leren (vandaar de titel van mijn blog) en het was ook wel toepasselijk vandaag. Eerst wou R niet meewerken, hij was aan het wenen omdat hij zijn mama miste. Ik speelde een spelletje met hem en toen fluisterde hij in mijn oor: ik mis mijn mama echt hoor, ik heb ze al een maand niet meer gezien.... En ja dat vond ik wel erg natuurlijk. Ik ging er een beetje op in en zei dat ik begreep dat dit helemaal niet fijn is dat je je mama al een maand niet meer gezien hebt. Hij vroeg aan mij hoe ik dat begreep. Ik zei dat ik mijn mama ook al langer als een maand niet meer gezien had, weliswaar om een andere reden, maar hij zei dat ik hem dan inderdaad begreep. En na eventjes gespeeld te hebben deed hij verder aan zijn werk. Verder was M vandaag ook weer helemaal uit zijn doen. Hij was ook wenend zijn werk aan het doen, omdat hij zijn papa mist. Hij heeft geen papa meer en af en toe is dit heel moeilijk voor hem. Hij werd ook heel kwaad en gooide zijn boeken in het rond, maar nadat hij gekalmeerd was, deed hij zijn werk samen met mij. Namiddag was iemand anders hem aan het helpen en toen vroeg hij of ik hem alsjeblieft mocht helpen, vond ik wel lief :) Verder is P terug in de klas, ik had hem nog niet gezien. Hij was enkele weken geschorst omdat hij D met een schaar in zijn oog had gestoken.... Dus D en P kunnen helemaal niet goed opschieten en het begon 's morgens al goed. We deden Circle Time en D wou niet in dezelfde cirkel zitten als P, hij deed dus niet mee. Hij zat vanaf zijn stoel wel allemaal opmerkingen te geven en hij was M aan het uitlachen omdat hij een bril heeft. P ging hier verder op in en begon ook met plagen. Uiteindelijk ging het zover dat D een woedebui kreeg en naar de stille ruimte ging, zijn opa kwam hem ophalen, want het had voor hem geen zin om die dag nog langer te blijven. Namiddag kreeg D zijn uitbarsting en hij is een jongen die je echt pijn zou doen. Er zijn er die in een woedebui geen personeelsleden zouden 'aanvallen', maar P zou dit wel doen. Hij gooide een gom heel hard naar de leerkacht, die had gelukkig een snelle reflex en kon de gom vangen. Daarna vlogen al zijn andere spullen door de klas en hij werd ook naar een stille ruimte gebracht. Hij werd ook opgehaald, want hij was nog maar zijn eerste dag terug van zijn schorsing en zijn gedrag was al erg. Verder heb ik namiddag meegedaan met de 'Art Group'. Elke maandagnamiddag mogen dan twee leerlingen van elke klas komen knutselen. En vandaag maakten we hoeden voor St Patricks day en dat was best wel leuk om te doen. En zo is ook deze dag weer voorbij gevlogen! Maar toch ben ik keimoe van alles wat ik vandaag gehoord en gezien heb.
vandaag was weer een heel rustige dag. Dit weekend zijn we dus niks gaan doen, maar volgende week is het St. Patricks day, daar heb ik wel zin in. Verder ben ik vandaag bezig geweest met het maken van taken voor mijn portfolio. Want ik moet dus taken maken voor KHLim, maar ook voor de school hier in Ierland. En voor de rest America's Next Topmodel gekeken, Wife Swap en NSCI :) Heb me wel geamuseerd dus en morgen weer naar stage.
vandaag gaat een superkorte blog zijn :) Deze morgen fijn uitgeslapen, want ik was echt moe! Daarna begonnen aan het afwerken van enkele taken en die heb ik deze middag doorgestuurd. Daarna naar de winkel gegaan, want ik had geen groenten meer. Maar de groenten zijn hier best duur vind ik, maar ja voor broccoli gekozen, daar eet ik weer een paar dagen van. En toen zag ik van die taartjes van bladerdeeg staan waarin vlees en uien zitten. Ik zie die vaker in kookprogramma's op televisie, dus ik dacht ik ga toch eens proberen of dat misschien lekker is. Dus vanavond broccoli en aardappelen gegeten met zo een taartje en dat was echt heel lekker. Dus dat is toch nog vlees wat ik wel lust, het ziet er alleen vies uit als je dat open snijdt, maar ja :) En verder hier nog wat opgeruimd en bezig geweest met het voorbereiden met de sessies die ik met M ga doen, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit wat ik precies ga doen, maar dat is voor morgen. En verder ga ik nog wat naar Ghost Whisperer kijken :) Zo, was het weer voor vandaag, tot morgen!
vandaag was het weer de laatste dag van deze week en deze week is echt voorbij gevlogen! Alles ging vrij rustig vandaag. M was een beetje slechtgezind, maar na zijn toast en melk was dit ook weer voorbij. Voormiddag hadden de jongens een test van rekenen en sommigen hadden het toch wel moeilijk, maar al bij al hebben ze wel goed hun best gedaan. Daarna hadden ze gym en hierbij waren ze bezig met oefeningen op een trampoline en koprol en ze deden allemaal goed mee. In de eetzaal kunnen de jongens sterren verdienen, maar als je drie keer op een rij geen ster hebt verdiend, eet je de week erna in een aparte ruimte. Er waren drie jongens die vandaag zeker een ster moesten verdienen, anders hadden ze drie nullen op een rij. Op het einde van het middageten wordt ieders naam afgeroepen, dan mag deze persoon eerst zelf zeggen of hij denkt dat hij een ster heeft verdient of niet en wanneer het personeel het hier niet mee eens is, wordt hier een uitleg aan gegeven. Ik zat aan tafel bij R, E en M en zij moesten alle drie een ster verdienen vandaag. R en E verdienden deze, maar M niet. Hij was geluidjes aan het maken, met andere tafels aan het praten, had helemaal niks gegeten en luisterde niet. Toen werd er aan hem gevraagd of hij zijn ster had verdiend en hij zei: "nee, om eerlijk te zijn niet. Ik maakte stomme geluidjes en heb niet naar Sanne geluisterd." En toen begon hij te wenen, omdat hij wist dat hij volgende week alleen zou moeten eten. Wel een beetje triestig, maar evenzeer goed van hem dat hij zelf inzag dat hij dat niet verdiend had. Namiddag ging ook nog alles rustig en iedereen had genoeg punten verdiend deze week om een prijs uit te kiezen, dus iedereen ging goedgezind naar huis. Zo, een korte blog vandaag, tot morgen!
stage vloog weer voorbij, maar het was toch een drukke dag. 's Morgens ging alles goed, we deden Circle time, rekenen,... 's Middags tijdens de speeltijd was M (de jongen met wie ik de sessies ga doen) heel vervelend tegen de anderen, hij was aan het roepen, duwen,... Hij had al meerdere waarschuwingen gekregen en hij werd nu naar binnen gestuurd. Ik nam hem mee naar binnen, naar de klas en daar gaf de leerkracht hem een taak. Toen hij hoorde dat hij een taak kreeg, werd hij heel kwaad. Hij gooide eerst zijn boeken in het rond, toen een stoel en stampte daarna tegen de deur. Daarna nam hij zijn schooltas, begon zijn boeken daar allemaal in te doen, deed zijn jas aan en zei tegen de leerkracht dat hij naar huis ging, hij had geen zin meer in school vandaag. Hij vertelde dat hij iedereen zou doodsteken die hij onderweg tegenkwam en dat hij zichzelf ook van een berg zou gooien. Dit greep mij enorm aan om zo een dingen uit zijn mond te horen... Uiteindelijk kon de leerkracht hem kalmeren en zat hij terug op zijn stoel. Het was toen tijd voor hem om met mij mee te gaan om aan het gedicht te werken en C (mentor) was daar ook bij. Ik vertelde hem dat ik dit speciaal voor hem zo leuk had gemaakt en dat ik hoopte dat hij het ook leuk zou vinden. Stukje voor stukje lazen we het gedicht en ondertussen vroeg ik een aantal dingen over zintuigen en hij vroeg mij verschillende dingen en het ging dus wel goed. Daarna zochten we samen een plaatsje om het gedicht op te hangen en omdat hij goed had meegewerkt, speelden we nog even met de Lego. Ondertussen ging het brandalarm (weeral) af, dit keer was het J die het had laten afgaan. Hij had een woede-uitbarsting op de gang, maar ik wist niet waarover het ging omdat ik met M bezig was. Maar later die dag hoorde ik wel dat hij morgen geschorst is. En dit is al de derde week op rij dat hij op een vrijdag geschorst is. Verder zou R (hij woont in een soort van instelling, zijn ouders kunnen niet meer voor hem zorgen) om 13u door zijn mama opgehaald worden (om de twee weken doet ze dit, maar soms komt ze niet opdagen), maar om 14u was er nog steeds niemand dus hij was ook heel kwaad en verdrietig en dit snap ik heel goed. Hij kijkt er naar uit om op bezoek te gaan naar zijn mama, maar als zij niet komt opdagen verliest hij ook een groot stuk van zijn zelfvertrouwen. Omdat hij zo ontdaan was, mocht hij met M en mij mee komen spelen met de Lego, ook om hem een beetje te kalmeren. Daarna gingen de jongens terug naar de klas en de leerkracht was in M zijn agenda aan het schrijven dat hij een niet zo goed dagje had (door het roepen, duwen, gooien van spullen,...) en toen M dit hoorde was hij weer ontzettend kwaad. Hij zei weer dat hij iedereen zou doodsteken, dat hij nooit meer zou komen en dat hij het stom vond. Hij liep weg en was aan het schreeuwen, wenen,... Heel erg om te zien. Hij ging naar de stille ruimte en ik bleef in de klas met K (hulp) en de andere jongens. Uiteindelijk was het dan tijd om naar huis te gaan en M was weer een beetje gekalmeerd. In de stille ruimte had hij verteld dat hij zijn papa enorm mist (hij woont nu bij zijn grootouders, mama kan niet voor hem zorgen en de papa is enkele jaren geleden overleden) en dat zijn hoofd te vol zat. Dus het was weer een druk dagje en ik had het er eerlijk gezegd moeilijk mee dat het niet zo goed ging met R en M en dat deze jongens al heel veel hebben moeten doorstaan en ik kan dus heel goed begrijpen dat 'hun hoofden vol zitten'.
vandaag was weer een leuke dag op stage en net zoals gisteren vloog de tijd voorbij. 's Morgens ging alles goed en met Circle Time deed vandaag iedereen mee. Tijdens Circle Time kreeg iedereen een afbeelding van een beroep op zijn hoofd geplakt en het was de bedoeling dat de jongens elkaar tips gaven en zo konden ze hun beroep raden. Nadat iedereen dit geraden had, kregen ze een beschrijving van een beroep en daarna mochten ze nog vertellen wat ze later graag wouden worden: FBI-agent, legerman, footballer en een buschauffeur :) Daarna ging ik samen met M (de jongen met wie ik de sessies ga doen) en C (mijn mentor) praten. We gingen samen M op de hoogte brengen van wat er ging gebeuren, want hij wist nog niet dat ik de sessies met hem ga doen. Dus we namen hem apart en C was aan het vertellen dat ik de opdracht had gekregen om met één van de jongens hier op school een aantal sessies te gaan doen en dat ik hem uitgekozen had. Hij vloog op mijn schoot en zei dat hij het heel leuk vond dat ik hem uitgekozen had. Ik vertelde hem dat we rond zintuigen gingen werken en toen vroeg hij wat zintuigen waren, best wel grappig. Ik legde dit uit en vertelde hem dat we op het einde van de sessie een grote totempaal zouden hebben gemaakt op papier. We maken na elke sessie een stuk van de totempaal (en hierop komt dan een van de zintuigen duidelijk tot uiting: een gezicht met grote ogen/oren/mond/...). Na alle sessies kunnen we dan terugblikken op alles wat we gedaan hebben en dit op een leuke manier. Hij wist niet wat een totempaal was, dus ik vertelde hem dit en we zochten het samen op op internet. Morgen ga ik een gedicht met hem bekijken dat over zintuigen gaat en ga ik verder met hem kennis maken en een paar spelletjes spelen zodat we een beetje gewoon aan elkaar geraken. Het gedicht heb ik in het groot gemaakt (zie foto) en dit is dus een soort van inleidende sessie op de volgende vijf. M en ik hebben er dus heel veel zin in om dit te doen. Verder ging ook alles goed vandaag en namiddag gingen we een wandeling maken door het park omdat het zo een mooi weer was. En dit was wel grappig, want de leerkracht is heel impulsief en om half twee riep hij opeens: de zon schijnt, snel, leg jullie werk maar opzij, jassen aan en naar buiten. Maar dit is leuk, want tijdens de wandeling leerde de leerkracht hen van alles over de plantjes die er groeiden, de bladeren aan de boom,... Dus het was uiteindelijk een leerrijke wandeling.
Zo, dat was het weer voor vandaag, tot morgen!
En oma, nog eens: een hele dikke proficiat met je verjaardag! Of op zijn Iers: lá breithe mhaith agat! Wanneer ik terug ben, kom ik een stuk vlaai eten!
Xx. Sanne
Gedichtje dat op de foto staat: I can see trees and grass, the sun and sky. I can taste chocolate ice-cream, apple pie. I can hear music, laughter, words you said. I can smell perfume, flowers, baking bread. I can touch silk and velvet, a baby's skin. What a wonderful world I'm in!
vandaag vloog de dag voorbij op stage, een leuke dag. En het was vandaag Pancake Tuesday, op deze dag eten ze pannenkoeken omdat het morgen Aswoensdag is, dus om de vastenperiode in te zetten. En de jongens vonden het heel grappig dat ik dit niet kende :) En toen ze mij dit 's morgens vertelden moest ik denken aan een 'liedje' dat we vroeger met papa zongen wanneer we pannenkoeken aten: Het is pancake day, pancake day, p p p p p p p p pancake day :D haha.
Ik sta deze week weer in de Middle Class en 's morgens waren de jongens redelijk rustig en bezig met hun wiskunde oefeningen. Daarna gingen ze over de tweede wereldoorlog leren, vorige week hadden ze over de eerste wereldoorlog geleerd. De leerkracht had een filmpje over onschuldige kinderen die slachtoffer waren van de oorlog en man dat was zielig! Maar ze waren wel allemaal heel geïnteresseerd en stelden veel vragen. Daarna was het Circle Time, maar R en D wouden niet meedoen. R was van zijn stoel gevallen en wou niet meedoen omdat C hem zogenaamd had uitgelachen, maar dit was niet waar. D wou niet meedoen, maar zei niet waarom. Dus deden we Circle Time met C en M. Hierna mocht C met K pannenkoeken gaan pakken en M had zijn individuele tijd met C. Na Circle Time begon D heel moeilijk te doen, hij begon rond te lopen, de telefoon van de muur te halen, zijn lat en pennen vlogen door de klas, hij was zijn boeken kapot aan het scheuren,... Een heel gedoe en hij werd dus naar de stille ruimte gebracht. Ik bleef van C (een klashulp) over en met R. En de leerkracht had gevraagd of ik met hem cijferrekenen wou doen en een paar dingen wou uitleggen. En R was heel boos de uitkomsten aan het opschrijven, hij zei (this is f*cking 4 and that is f*cking 9,...) en hij bleef dit zeggen. Toen maakte hij een fout en zei ik: No, it's not f*cking 3 en hij keek mij heel verbaasd aan en zei tegen mij dat ik slechte taal gebruikte en dat dat niet mocht. Ik zei dat dat inderdaad niet mocht en dat ik het dus ook niet leuk vond als hij dit deed. En daarna deed hij het niet meer, dus mijn oplossing werkte :D Daarna gingen ze zwemmen en hier ging alles goed en tijdens het middageten ging ook alles goed. En iedereen at lekker pannenkoeken die de jongens zelf gemaakt hadden. Om 14 uur is het leestijd voor alle klassen en gaat iedereen bij zijn leesniveau zitten om te lezen. Maar C (van de Seniors) had niemand om mee te lezen, want J (van middle class) was een hoop problemen aan het veroorzaken, dus er waren enkele volwassenen met hem bezig. De leerkracht van C zei dat hij iets nuttigs moest doen, waardoor hij helemaal begon te flippen (hij kan namelijk niet met zijn leerkracht opschieten) en hij vroeg of ik met hem wou lezen. Ik zei dat ik dit wel wou, als de leerkracht het goed vond en het mocht. Maar hij was nog helemaal opgefokt en wou niet lezen dus zei ik hem dat hij mij maar gewoon moest vertellen wat er allemaal in het boek stond. Het was een boek over motors en ze hebben thuis motors en hij weet hier veel van, dus hij was vanalles aan het uitleggen. En ik was ook blij dat ik C op deze manier rustig kon bezighouden. En daarna was het al tijd om naar huis te gaan, dus de tijd ging snel op stage vandaag!
Daarna had ik nog Ierse Cultuur en dit was weer leuk vandaag. Omdat het volgende week St Patricks day is, leerde de leerkracht ons enkele nuttige zinnen in het Iers, we speelden rollenspelen en hij vroeg ons van alles, dus een leuke les :)
Ik ben Sanne
Ik ben een vrouw en woon in Dublin (Ierland) en mijn beroep is Student.
Ik ben geboren op 12/01/1989 en ben nu dus 36 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: KSJ, dansen, uitgaan,....