Pesten
RZL:religie, zingeving en levensbeschouwing
Inhoud blog
  • Logboek
  • stap 6: een lezersbrief voor klasse
  • Stap 5: Een antwoord op de leervragen
  • stap 4: levende bron filmpje
  • stap 4: bronnen zoeken
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    16-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4: bronnen zoeken

    Allegaert, S. (2012). Help, mijn kind is een pestkop. Geraadpleegd op 1 april 2015 via http://www.psychologies.be/nl/_/familie/opvoeding/help-mijn-kind-is-een-pestkop-r513?pg=1

    In dit artikel staat uitgelegd wat je allemaal kan doen als je te weten komt dat je kind een pester is. Als ouder is het belangrijk dat je de waarschuwingen van de school en omgeving serieus neemt. Zelf mag je geen verwijten hebben en je kan altijd hulp inschakelen om je het helpen. Als ouder moet je zien dat je het goede voorbeeld geeft aan je kind. Er staat ook uitgelegd hoe je moet reageren. Bijvoorbeeld het straffen van je kind heeft geen zin. 

    Van Den Heuvel, E. (2011, oktober 26). Goed Gevoel. Pesten op school. Geraadpleegd via http://www.goedgevoel.be/gg/nl/395/Pesten/article/detail/1338370/2011/10/26/Pesten-op-school.dhtml

    In Vlaanderen wordt 1 op de 20 kinderen en jongeren dagelijks gepest. in het artikel staat nog verder uitgelegd wat de oorzaken kan zijn voor het pesten. het kan zijn doordat je onzeker bent of er anders uitziet, maar eigenlijk bepaalt de pester wie dat die gaat pesten. het maakt niet echt uit hoe je er uitziet. je komt ook te weten welke signalen een gepeste kan uit seinen. Wanneer een kind gepest wordt brengt dit ook verschillende nadelen met zich mee. Hun zelfvertrouwen krijgt een deuk, ze krijgen een negatief zelfbeeld,...

    Zweers, M., van de Pol, R. (2009). Pesten: wat te doen? Geraadpleegd op 5 april 2015 via http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/schoolkind/131/pesten-wat-te-doen

    In dit artikel kom je het verschil te weten tussen pesten en plagen. Pesten is wanneer één of meerdere kinderen regelmatig en met opzet een ander kind lastig vallen, uitlachen, pijn doen en uitsluiten. Tussen plagen en pesten zijn heel wat verschillen, waardoor pesten soms niet direct serieus wordt genomen door ouders en leerkrachten. De verschillen tussen plagen en pesten: Bij plagen zijn beide partijen vrijwel gelijk aan elkaar terwijl bij pesten de partijen ongelijk zijn. Bij pesten is deze verhouding helemaal niet gelijkwaardig. Bij plagen is de situatie tussen twee personen (één – één). Pesten gebeurt meestal met een hele groep tegen één of altijd een minderheid. Plagen houdt meestal na een tijdje op, terwijl pesten vaak blijft doorgaan. In het artikel staat ook uitgelegd welke vormen pesten kan aannemen. 

    Klasse voor ouders. (2011). Hoe pak ik een pestkop aan? Geraadpleegd via http://www.klasse.be/ouders/24691/hoe-pak-ik-een-pestkop-aan/

    Uit het artikel van klassen ‘hoe pak ik een pestkop aan’, heb ik geleerd dat als je kind pest dat je het niet mag straffen want dat helpt niet. Je moet je kind je vertrouwen geven. Ze moeten met je kunnen praten over hun probleem.

    https://stuiterproxy.associatie.kuleuven.be/docs/,DanaInfo=www.sprankel.be+Pesten%20gedaan%20ermee!%20Sprankel.pdf

    In ‘pesten gedaan ermee’ heb ik geleerd wat de signalen kunnen zijn van pesten, wat het verschil is tussen pesten en plagen, wat als jou kind gepest wordt. Deze bron is in puntjes opgebouwd.

    Koppen. één. (2012, december 6). Pesten: en wat dan? Geraadpleegd via http://www.een.be/programmas/koppen/pesten-en-wat-dan

    Uit het fragment heb ik geleerd dat er dagelijks 17 mensen zijn per dag die zelfmoord plegen omdat ze gepest worden of gepest werden. Kinderen gaan ook niet snel zeggen dat ze gepest worden. Ze zijn bang dat er iets gaat gebeuren nadat ze iets zijn gaan zeggen. Ouders moeten rustig blijven en samen met hun kind zoeken naar een oplossing. Ouders mogen niet voorop lopen en niet zonder dat de kinderen het weten naar de school gaan. Het fragment heeft mij echt geraakt.

    Van den Broeck, S. (2012, februari 18). Nieuwsblad. Help, mijn kind wordt gepest! Geraadpleegd via http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120217_123

    Uit ‘Help, mijn kind wordt gepest’, heb ik geleerd wat je als ouder kunt doen om je kind te helpen. Ik heb geleerd wat je moet doen als je kind er niet over praat. Je moet zorgen dat de deur altijd open staat en dat je je kind je vertrouwen geeft. Een nieuwe school zoeken kan een redmiddel zijn maar je mag het niet te pas en onpas gebruiken. Je kan dit beter doen als je merkt dat de school niets onderneemt om het pesten te stoppen. Je moet als ouder kiezen voor de veiligheid van je kind.

    Zweers, M. & van de Pol, R. (2014, september 17). Dokterdokter. Pesten op school: wat kun je ertegen doen? Geraadpleegd via http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/schoolkind/131/pesten-wat-te-doen

    Uit ‘Pesten: wat te doen’, heb ik geleerd wat het verschil is tussen plagen en pesten. Pesten kan ook verschillende vormen aannemen. Er stond ook hoe je het kan herkennen als je kind gepest wordt.

    de Vos - van der Hoeven, T. (Z.J.). Opvoedadvies. Wanneer plagen pesten wordt. Geraadpleegd via http://www.opvoedadvies.nl/pesten.htm

    In ‘wanneer plagen pesten wordt’, heb ik het verschil tussen plagen en pesten gezien. Er staat ook in wat pesten inhoud en de signalen van iemand die gepest wordt.

    https://stuiterproxy.associatie.kuleuven.be/,DanaInfo=scholar.google.be+scholar?hl=nl&as_sdt=0,5&q=plagen+EN+pesten

    Hier heb ik uit geleerd dat het belangrijk is dat ouders grenzen trekken. Regels zijn belangrijk maar ouders moeten zich daar ook aan houden. Waarom dat kinderen zwijgen als het gepest wordt. Wat de signalen zijn van pesten. Wat je moet doen als je kind een pester is.

    Het is belangrijk om met je kind te praten over de situatie. Als ouder is het soms ook belangrijk om eerst naar zich zelf te kijken en naar hoe ze zelf omgaan met mensen met bv: een andere huidskleur,… .

    * van der Meer, B. (1993). Kinderen en pesten: Wat volwassenen ervan moeten weten en eraan kunnen doen (2de druk). Utrecht: Kosmos. 

    Ik heb er veel uit geleerd. Ze geven tips naar de ouders toe. Er staat dat ouders zeker geen bijrol spelen bij het pesten. Er staat wat je kunt doen als je kind gepest wordt.


    * Deboutte, G. (1995). Pesten gedaan ermee: Hoe omgaan met pesterijen? Tips voor ouders, leerkrachten en begeleiding. Brussel: BDJ- jeugd & vrede.

    Ik heb er veel uit geleerd. Ze geven tips naar de ouders toe. Er staat dat ouders zeker geen bijrol spelen bij het pesten. Er staat wat je kunt doen als je kind gepest wordt.



    16-04-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    14-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: standpunt van vier Vlaamse politieke partijen + filmpje Obama

    N-VA: 

    Voor deze partij is de talenkennis van de Vlaamse leerlingen belangrijk. Nu dat meer en meer leerlingen thuis een andere taal spreken blijft het Nederland zeker belangrijk. Ze vinden dat de lat voor vreemde talen hoger moet liggen. Naast een diploma is de talenkennis een garantie voor een mooie toekomst.

    CD&V:

    Er is geen algemeen verbod op religieuze kentekenen. Dit verbod gaat vele te ver en gaat jongeren beperken in hun schoolkeuze. Het gaat niet enkel om moslimmeisjes die een hoofddoek willen dragen. Ook in de Sikhgemeenschap blijkt dat hun kinderen door het algemene verbod vaak niet meer de opleiding van hun keuze kunnen volgen, zeker niet op een redelijke afstand van huis.
    Het inrichten van neutraal onderwijs – waar leerlingen van alle levensbeschouwingen welkom zijn –is toch een grondwettelijke opdracht van het gemeenschapsonderwijs?
    Tussen een algemeen verbod en nooit een verbod zijn er veel schakeringen. Onze samenleving heeft er alle belang bij om hier op een genuanceerde manier mee om te gaan. Een algemeen verbod kan nooit recht doen aan de fundamentele vrijheid en aan de concrete situatie en context.  Wat in de ene stad of de ene school aan de orde is, is niet noodzakelijk in een andere stad of school relevant.

    Open vld:

    Open vld zegt: ‘Onze scholen zijn bij uitstek de plaats om democratische waarden en vrijheden uit de dragen. Op de schoolbanken moeten jongeren kennis kunnen maken met de verschillende erkende godsdiensten en levensbeschouwingen. Niet op een theoretische en abstracte, maar actuele manier die rekening houdt met hun concrete leefsituatie.’

    SP.A:

    Deze partij wil een scheiding van moskee en staat. De SP.A wordt verscheurd door een ideologische breuklijn. Deze breuklijn gaat over ons sociaal model en de scheiding tussen kerk/moskee en staat.

    Ze willen zich ontwerpen als de passionara van het klassieke ‘multiculturalisme’ (de massale aanwezigheid van de hoofddoek op school moet kunnen, gescheiden zwemmen moet kunnen als een ‘opstap’ naar maatschappelijke participatie, …) of blijft de SP.A pal staan voor de scheiding tussen kerk / moskee en onze instelling? De PS in Frankrijk heeft, onder leiding van de nieuwe premier, recent alvast een duidelijke keuze gemaakt: voor een flinkse aanpak en voor een strikte handhaving van de scheiding tussen kerk/ moskee en staat. 


    Filmpje Obama

    Vijftig jaar geleden vond er in Selma een vrijheidsmars plaats die ervoor gezorgd heeft dat iedereen stemrecht kreeg en vele hindernissen wegnam voor de Afro- Amerikanen die zich op de kieslijsten wilden inschrijven. Nu vijftig jaar later gaf Barak Obama een krachtig toespraak om ons er op te wijzen dat de strijd tegen discriminatie in de Verenigde Staten nog lang niet afgelopen is. Hij benadrukte dat er sindsdien veel vooruitgang is geboekt. Hij riep tegelijk ook op om waakzaam te blijven en niet te denken dat racisme verdwenen is. Hij zei “Het volstaat om de ogen, de oren en ons hart te openen om te zien dat de schaduw van de rassenproblematiek nog steeds  over ons hangt”.  Hij haalde voorbeelden aan over recente gebeurtenissen. Ook waarschuwde Obama de mensen dat er op de dag van vandaar nog steeds wetten worden gemaakt om het stemmen moeilijk te maken.

    Het is heel voornaam dat deze belangrijke gebeurtenissen herdacht worden. Zo worden we weer wakker geschud en beseffen we dat racisme nog degelijk bestaat. Doordat er machtige personen zoals Barak Obama zich achter dit probleem zetten voelen de mensen dat ze er niet allen voor staan. Discriminatie en racisme moeten we met z’n allen bestrijden om het uit onze maatschappij te krijgen.  We mogen onze ogen en oren niet sluiten. We moeten een hart hebben voor iedereen.

    Bijlagen:
    http://https://www.youtube.com/watch?v=7SoG4KZOvRc&feature=youtu.be   



    14-04-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    Archief per week
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 23/02-01/03 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs