Pesten
RZL:religie, zingeving en levensbeschouwing
Inhoud blog
  • Logboek
  • stap 6: een lezersbrief voor klasse
  • Stap 5: Een antwoord op de leervragen
  • stap 4: levende bron filmpje
  • stap 4: bronnen zoeken
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    14-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: standpunt van vier Vlaamse politieke partijen + filmpje Obama

    N-VA: 

    Voor deze partij is de talenkennis van de Vlaamse leerlingen belangrijk. Nu dat meer en meer leerlingen thuis een andere taal spreken blijft het Nederland zeker belangrijk. Ze vinden dat de lat voor vreemde talen hoger moet liggen. Naast een diploma is de talenkennis een garantie voor een mooie toekomst.

    CD&V:

    Er is geen algemeen verbod op religieuze kentekenen. Dit verbod gaat vele te ver en gaat jongeren beperken in hun schoolkeuze. Het gaat niet enkel om moslimmeisjes die een hoofddoek willen dragen. Ook in de Sikhgemeenschap blijkt dat hun kinderen door het algemene verbod vaak niet meer de opleiding van hun keuze kunnen volgen, zeker niet op een redelijke afstand van huis.
    Het inrichten van neutraal onderwijs – waar leerlingen van alle levensbeschouwingen welkom zijn –is toch een grondwettelijke opdracht van het gemeenschapsonderwijs?
    Tussen een algemeen verbod en nooit een verbod zijn er veel schakeringen. Onze samenleving heeft er alle belang bij om hier op een genuanceerde manier mee om te gaan. Een algemeen verbod kan nooit recht doen aan de fundamentele vrijheid en aan de concrete situatie en context.  Wat in de ene stad of de ene school aan de orde is, is niet noodzakelijk in een andere stad of school relevant.

    Open vld:

    Open vld zegt: ‘Onze scholen zijn bij uitstek de plaats om democratische waarden en vrijheden uit de dragen. Op de schoolbanken moeten jongeren kennis kunnen maken met de verschillende erkende godsdiensten en levensbeschouwingen. Niet op een theoretische en abstracte, maar actuele manier die rekening houdt met hun concrete leefsituatie.’

    SP.A:

    Deze partij wil een scheiding van moskee en staat. De SP.A wordt verscheurd door een ideologische breuklijn. Deze breuklijn gaat over ons sociaal model en de scheiding tussen kerk/moskee en staat.

    Ze willen zich ontwerpen als de passionara van het klassieke ‘multiculturalisme’ (de massale aanwezigheid van de hoofddoek op school moet kunnen, gescheiden zwemmen moet kunnen als een ‘opstap’ naar maatschappelijke participatie, …) of blijft de SP.A pal staan voor de scheiding tussen kerk / moskee en onze instelling? De PS in Frankrijk heeft, onder leiding van de nieuwe premier, recent alvast een duidelijke keuze gemaakt: voor een flinkse aanpak en voor een strikte handhaving van de scheiding tussen kerk/ moskee en staat. 


    Filmpje Obama

    Vijftig jaar geleden vond er in Selma een vrijheidsmars plaats die ervoor gezorgd heeft dat iedereen stemrecht kreeg en vele hindernissen wegnam voor de Afro- Amerikanen die zich op de kieslijsten wilden inschrijven. Nu vijftig jaar later gaf Barak Obama een krachtig toespraak om ons er op te wijzen dat de strijd tegen discriminatie in de Verenigde Staten nog lang niet afgelopen is. Hij benadrukte dat er sindsdien veel vooruitgang is geboekt. Hij riep tegelijk ook op om waakzaam te blijven en niet te denken dat racisme verdwenen is. Hij zei “Het volstaat om de ogen, de oren en ons hart te openen om te zien dat de schaduw van de rassenproblematiek nog steeds  over ons hangt”.  Hij haalde voorbeelden aan over recente gebeurtenissen. Ook waarschuwde Obama de mensen dat er op de dag van vandaar nog steeds wetten worden gemaakt om het stemmen moeilijk te maken.

    Het is heel voornaam dat deze belangrijke gebeurtenissen herdacht worden. Zo worden we weer wakker geschud en beseffen we dat racisme nog degelijk bestaat. Doordat er machtige personen zoals Barak Obama zich achter dit probleem zetten voelen de mensen dat ze er niet allen voor staan. Discriminatie en racisme moeten we met z’n allen bestrijden om het uit onze maatschappij te krijgen.  We mogen onze ogen en oren niet sluiten. We moeten een hart hebben voor iedereen.

    Bijlagen:
    http://https://www.youtube.com/watch?v=7SoG4KZOvRc&feature=youtu.be   



    14-04-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    26-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: leervragen formuleren
    Hieronder heb ik drie leervragen opgesteld waar ik graag een antwoord op wil weten.

    1. Wat is de rol van de leerkracht als er gepest wordt?
    2. Wat is de aanpak van de ouders bij pestgedrag?
    3. Waarom is het belangrijk om een goede schoolkeuze te maken voor je kind?


    26-02-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorstelling artikel

    In dit artikel staat dat in Vlaanderen één op twintig kinderen en jongeren dagelijks gepest worden. Pesten wordt vaak in groep gedaan. je vind hier wat de aanleiding kan zijn om te pesten en welke signalen de slachtoffers uit seinen. Aan pesten hangen ook verschillende gevolgen voor de mens aan vast. De gepeste krijgt vaak een negatief zelfbeeld, hierdoor worden ze vaak angstig en onzeker. In het artikel staan nog enkele andere gevolgen. Er staat ook in wat je als school kan ondernemen tegen pesten. ook voor de ouders staat er in hoe je het best kan reageren als je kind gepest wordt.

    Het is een artikel waar je op verschillende vragen een antwoord geformuleerd wordt. 


    Bijlagen:
    http://www.goedgevoel.be/gg/nl/395/Pesten/article/detail/1338370/2011/10/26/Pesten-op-school.dhtml   



    26-02-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    25-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 2: mijn verlopig eigen standpunt

    Ik heb voor het onderwerp ‘pesten’ gekozen omdat je er bijna dagelijks mee te maken krijgt. Overal wordt er wel gepest op school, op het werk, in de sportclub, internet, thuis, op straat, … . Pesten komt vaker voor dan we denken. Je hoort het vaak op de televisie, je leest het in kranten of tijdschriften. Veel mensen kennen wel iemand die gepest wordt of die pest. Je bent misschien zelf al eens gepest of je hebt al anderen gepest. Er worden veel campagnes rond pesten gedaan. Er wordt veel gepraat over pesten maar of daarmee het probleem wordt opgelost is niet altijd even duidelijk. Ik vind dat er van in de kleuterschool al moet worden gewerkt rond pesten. Zodat als kind al weet wat je moet doen als je gepest wordt en wat je moet doen als je weet of ziet dat er iemand anders gepest wordt. Als keerkracht moet je ook weten wat je moet doen als er een kind tegen jou komt zeggen dat er gepest wordt. Je ziet het jammer genoeg niet altijd wanneer iemand gepest wordt (omdat het vaak in het geheim gebeur en het kind dat gepest wordt durft het niet te vertellen) en dat maakt het moeilijk om er als buitenstaander iets aan te doen. Het is dan belangrijk om naar alle kleine details te kijken en er iets tegen te doen in plaats van weg te kijken en te doen dat je niets gezien hebt.

    De gevolgen van pesten gaan heel ver en diep. Wanneer je gepest word wordt je angstig, onzeker,… en dat heeft allemaal een negatief effect op je persoonlijkheid. Het moet echt ondragelijk zijn om mee te leven. Als je iedere dag opnieuw gepest wordt dan begin je je wel af te vragen wat voor zin het heeft dat je nog leeft. Je wordt er iedere dag op gewezen hoe de andere over je denken en op de duur denk je het zelfde over jezelf dan dat zij denken over jou. Je komt in een negatieve spiraal te zitten waar je niet meer of niet gemakkelijk meer uit geraakt.

    Ik vind het wel belangrijk om genoeg informatie hierover te krijgen zodat je niet machteloos moet toekijken als je ziet of weet wanneer iemand gepest wordt.



    25-02-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom stap 1

    Mijn naam is Ulrike D’Hont. Ik ben een tweedejaarsstudent kleuteronderwijs aan de KHLeuven. Ik kreeg de opdracht van het vak RZL (religie, zingeving en levensbeschouwing) om een blog te maken. Voor mijn blog koos ik voor het thema “Pesten”. Pesten komt jammer genoeg vaak voor. Er staat geen plaats en leeftijd op. Iedereen heeft er wel eens mee in aanraking geweest. Je bent of word misschien zelf gepest, je hebt al eens iemand gepest of je kent andere mensen die pesten of gepest worden. Ik ken verschillende mensen die gepest werden en mensen die nog steeds gepest worden. De mensen die ik ken worden/werden op school gepest. 



    25-02-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    Archief per week
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 23/02-01/03 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs