Pesten
RZL:religie, zingeving en levensbeschouwing
Inhoud blog
  • Logboek
  • stap 6: een lezersbrief voor klasse
  • Stap 5: Een antwoord op de leervragen
  • stap 4: levende bron filmpje
  • stap 4: bronnen zoeken
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    30-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logboek

    Datum

    SBU

    Korte omschrijving activiteit

    21/02/2015

    15 min

    Aanmaken van de blog op bloggen.be

    22/02/2015

    40 min

    Stap 1 mezelf voorstellen en de lezers welkom heten op mijn blog + stap 2: mijn voorlopig eigen standpunt schrijven

    23/02/2015

    45 min

    Een startartikel zoeken, lezen en motivatie schrijven + nadenken over drie leervragen (stap 3).

    25/02/2015

    30 min

    Stap 1 welkomswoord en stap 2 eigen standpunt op blog plaatsen + stap 3 leervragen formuleren.

    26/02/2015

    15 min

    Start artikel en leervragen op blog geplaatst.

    27/02/2015

    5 min

    Mail met weblogadres doorgestuurd.

    16/03/2015

    1u 15

    Eigenstandpunt verder aangevuld en een van mijn leervragen aangepast + de standpunten van 4 politieke partijen vergelijken met elkaar i.v.m. de multiculturele samenleving in België.

    20/03/2015

    2u 25

    Bronnen gezocht via google. Hier heb ik artikels gevonden uit tijdschriften.

    22/03/2015

    4u

    Bronnen gezocht. Ik ben op zoek gegaan naar filmpjes en uitzendingen over pesten.

    25/03/2015

    1u 20

    De standpunten van de 4 politieke partijen herschreven + boeken opgezocht over pesten en deze in de bibliotheek gaan halen.

    28/03/2015

    5u

    In de boeken over pesten gelezen en belangrijke dingen opgeschreven.

    14/04/2015

    15 min

    De standpunten van de partijen op mijn blog geplaatst.

    16/04/2015

    20 min

    Al enkele bronnen op mijn blog gezet.

    20/04/2015

    50 min

    Nog bronnen gezocht via stuiterproxy associatie van KULeuven.

    21/04/2015

    35 min

    Stap 2 mijn eigen standpunt nog verder uitgediept.

    22/04/2015

    20 min

    Vragen voor mijn interview opgesteld + contactpersoon gecontacteerd.

    24/04/2015

    1u 50

    Begonnen met een antwoord op mijn leervragen te formuleren.

    25/04/2015

    5u 20

    Verder schrijven aan een antwoord op mijn leervragen.

    26/04/2015

    55 min

    Antwoorden op mijn leervragen herlezen en herschreven.

    27/04/2015

    1u 30

    Interview afgenomen van een moeder waarvan het kind gepest werd + overgezet op de computer.

    03/05/2015

    2u

    Begonnen met schrijven aan mijn lezersbrief stap 6.

    09/05/2015

    1u 30

    Verder schrijven aan mijn lezersbrief.

    12/05/2015

    3u

    Herschrijven van mijn lezersbrief+ filmpje Obama gezocht, bekeken en beschreven.

    14/05/2015

    30 min

    Geprobeerd om filmpje van het interview op de blog te zetten.

    15/05/2015

    10 min

    Stap 5 antwoorden op onderzoeksvragen op de blog gezet.

    23/05/2015

    1u

    Lezersbrief herlezen en enkele dingen aangepast + op de blog geplaatst samen met het filmpje van Obama.

    30/05/2015

    2u 10

    De leervragen en lezersbrief meer aangepast naar kleuteronderwijs.



    30-05-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    23-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 6: een lezersbrief voor klasse

    Beste

    Ik heb onderzoek gedaan rond pesterijen in de kleuterklas. Hier heb ik veel uit geleerd. Spijtig genoeg worden pesterijen dikwijls te laat of niet opgemerkt. De zondebokken houden hun mond en de pesters gaan al helemaal niets vertellen, want zij hebben niet echt het gevoel dat ze iets fout doen. Daarom is het belangrijk dat je de kleuters goed observeert en signalen leert herkennen. Zo zal je sneller kunnen opmerken wanneer een kleuter slachtoffer is van pesterijen of zich als een pester gedraagt en kan je er iets tegen ondernemen. Simpele en sluitende remedies bestaan er spijtig genoeg niet. Van zodra vastgesteld is dat een kleuter pest is het onze plicht om hier iets aan te doen.

    Het begrip ‘pesten’ dringt bij kleuters nog niet echt door omdat hun cognitieve capaciteiten nog niet helemaal ontwikkeld zijn. Ze kunnen zich ook moeilijk inleven in anderen waardoor ze niet goed begrijpen wat de ander voelt. Daarnaast zijn ze ook minder taalvaardig waardoor ze zich moeilijker kunnen uitdrukken. Pesten komt dus ook voor in de kleuterklas. Bijvoorbeeld wanneer een kindje bijna elke dag het slachtoffer is van ruzies of meningsverschillen. We spreken echter niet van pesten als een kleuter aan een andere kleuter zijn haar trekt of hem slaat, tenzij dit op regelmatige basis herhaald wordt.

    Pestende kleuters zijn vaak kleuters die thuis continu geprezen worden of waar alles mag. Hierdoor kennen deze kleuters het verschil tussen goed en kwaad niet. Ouders moeten zelf het goede voorbeeld geven, want een kind leert uit voorbeelden. Een ouder moet grenzen stellen en als het kind die niet volgt dan moeten er consequenties volgen. Kleuters hebben immers structuur en regels nodig. Dikwijls hebben ouders ook te weinig tijd voor hun kinderen en worden ze aan hun lot overgelaten. Kleuters hebben nood aan een schouderklopje of een aanmoedigend woord. Kinderen moeten ook weten dat ze bij hun ouders terecht kunnen wanneer ze problemen hebben. Het is in vele gevallen een kwestie van opvoeding. Het is erg belangrijk om de foute attitudes in een vroeg stadium op te sporen en aan te pakken. Het is ook belangrijk dat de ouders streng zijn als hun kleuter een ander pest. Slachtoffertjes van pestgedrag in de kleuterklas zijn vaak kindjes die net iets anders zijn. Het kan hierbij zowel gaan over innerlijke als uiterlijke kenmerken.

    Als leerkracht moet je het begrip ‘pesten’ in de klas aanbrengen door er over te praten. Het is erg belangrijk dat kleuters leren dat dit gedrag fout is en niet getolereerd wordt. Op die manier krijgt de leerkracht een beter beeld over hoe het er in de klas voor staat en leren de kleuters ook dat pesten niet goed is. Het is belangrijk  als leerkracht om alert te zijn voor de signalen van pestgedrag en dit gedrag ook af te keuren. Het is daarbij belangrijk om zeker ook op de indirecte signalen te letten (stil zijn; altijd als laatste gekozen worden bij groepsactiviteiten; teruggetrokken; enz.).

    Pesten kan nooit helemaal verbannen worden maar er kunnen wel heel wat preventieve maatregelen getroffen worden om pesters minder kansen te geven. Pesten komt bijvoorbeeld vooral voor tijdens de speeltijd. Om dit te verminderen kan er meer toezicht worden gehouden op de speelplaats. Een andere manier om pesten te voorkomen zijn vele groepsactiviteiten en daarbij af en toe vriendjes uit elkaar te halen. Het is gebleken dat kinderen daardoor meer geaccepteerd worden en positiever reageren op andere kinderen. Het kan de groep een positieve ‘boost’ geven. Daarnaast leren kleuters ook dat een doel gemakkelijker te bereiken is door in groep samen te werken. Een variatie daarop zijn rollenspelletjes waarbij ze eveneens moeten samenwerken.

    Als er pestgedrag plaatsvindt in de kleuterklas, heeft de leerkracht de taak om zo snel mogelijk in te grijpen. Er bestaan heel wat verschillende soorten aanpakken waaruit de leerkracht een keuze kan maken. Het is heel belangrijk dat, wanneer ouders en leerkracht op de hoogte zijn van een pestsituatie, zij daarover met elkaar in gesprek gaan. Aarzel nooit om samen te werken met het CLB. Op die manier kan het probleem efficiënter aangepakt worden. Het is in ieders belang dat pesterijen zo snel mogelijk stoppen!



    23-05-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    15-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 5: Een antwoord op de leervragen

    Rol van de leerkracht/KO

    Leerkrachten moeten het begrip ‘pesten’ in de klas aanbrengen door er over te praten. Het is erg belangrijk dat kleuters leren dat dit fout gedrag is dat niet getolereerd wordt. Het is daarbij ook belangrijk dat de leerkracht het pestgedrag afkeurt.

    Pesten kan nooit helemaal verbannen worden maar er kunnen wel heel wat preventieve maatregelen getroffen worden om een pester minder kans te geven. Een goede methode om pesten binnen de perken te houden zijn goede afspraken en gedragsregels met de kleuters maken. Deze regels zijn geldig voor de hele school. Daarnaast kunnen ook specifieke klasregels worden opgesteld in samenwerking met de kleuters zelf. Zowel de schoolregels als de klasregels horen zichtbaar in de klas op te hangen. Pesten komt vooral voor tijdens de speeltijd. Om dit te verminderen moet er meer toezicht worden gehouden en voldoende spelmateriaal voorzien worden op de speelplaats. Een andere manier om pesten te voorkomen is leerlingen veel te laten samenwerken en regelmatig groepsactiviteiten te organiseren. Daarbij is het belangrijk af en toe de vriendjes uit elkaar te zetten. Het is gebleken dat kinderen daardoor meer geaccepteerd worden en positiever reageren op andere kinderen. Het kan de groep een positieve ‘boost’ geven. 
    Als er pestgedrag plaatsvindt in de klas, heeft de leerkracht de taak om zo snel mogelijk in te grijpen. 

     

    Aanpak van de ouders bij pestgedrag

    Het komt hard aan als je als ouder te horen krijgt dat je kind een ander kind pest. Zelfs kleuters kunnen pestgedrag vertonen. Als je als ouder een waarschuwing van de school krijgt moet je die serieus nemen. Je moet eerst geloven dat je kind een pester is. Als ouder moet je dan in actie treden. Er zit vaak een reden achter het pestgedrag van een kind(Allegaert, 2012). Het is eerst en vooral belangrijk om te luisteren naar wat je kind te zeggen heeft. Beoordeel het pestgedrag en niet het kind zelf. Je mag het pestgedrag ook niet gaan minimaliseren. Straffen heeft helemaal geen zin. Zo verander je niets aan het probleem en zal de pester blijven pesten. De pester moet weten dat pesten niets oplost en dat het geen goede manier is om er iets mee op te lossen. (Van Den Broeck, 2012).

    Het is belangrijk om als ouder een goed voorbeeld te geven. Jouw mening is hun mening. Als een kleuter hoort dat de ouder een andere persoon achteruit stelt om bepaalde redenen gaat de kleuter dat onthouden en gaat dit zelf toepassen. Ouders moeten hun kind leren hoe ze respectvol met elkaar en met andere mensen moeten omgaat. Kinderen moeten leren om te gaan met de verschillen van mensen. Een kleuter heeft grenzen en regels nodig. Je hebt de beleefdheidsregels zoals: iedereen verdiend respect, we schelden niet, we dragen zorg voor de bezittingen van anderen, … . Het is soms gemakkelijk om als ouder een regel op te stellen voor hun kleuter, maar regels hoeven er niet alleen te zijn, ze moeten ook op een consequente  manier worden nageleefd. Deze regels zijn er niet alleen voor de kinderen maar als ouder moet je je daar ook aan houden (Deboutte, 1995).  

    Het begin van het probleem ligt vaak bij pesters thuis. Vaak zijn de ouders van deze kinderen erg dominant. Sommige kinderen worden thuis zelf weggepest of ze passen zich aan de harde aanpak aan die ze thuis gewend zijn. De tegengestelde situatie kan echter ook tot hetzelfde effect leiden, wanneer kinderen thuis veel vrijheid krijgen en de ouders daarenboven amper begaan zijn met hun kind. pestkoppen zijn soms thuis amper te horen of te zien. Door dit grote verschil in houding tussen thuis en elders is het voor de ouders erg moeilijk om na te gaan of, hoe en in welke mate hun kind meedoet aan pesterijen. Als ouder mag je niet dulden dat je kleuter thuis of elders agressief optreed. Kleuters die pesten kunnen hun vitaliteit kwijt door aan sport te doen. Zo kunnen ze onder deskundig toezicht leren omgaan met hun fysieke kracht.

    Als regels en afspraken niet worden nageleefd, moet een kleuter beseffen dat dit gevolgen heeft. Het kind moet goed weten welke straffen er verbonden zijn aan een bepaalde overtreding. De ouders moeten zich aan deze afspraken houden, hoe moeilijk het soms ook is. Het kind moet beseffen dat er grenzen zijn en de sancties moeten er steeds zijn om het negatieve gedrag af te straffen. Het is dus belangrijk dat er regels zijn in huis en wanneer die niet worden nageleefd dan moet de straf zo snel mogelijk volgen. Hierbij is het ook van cruciaal belang dat ouders ook positief reageren wanneer de kleuter een goede daad verricht, zelfs bij elke gedragsverbetering, hoe klein ook. De ouders moeten ook tijd maken voor hun kinderen om samen iets te gaan doen en interesse tonen in hun kinderen. Maak als ouder duidelijk dat je kind altijd bij jou terecht kan, zorg dat je een goede relatie hebt met je kleuter (Hoslet, Moens, Spitaels, & Wils, 2005-2006).   

     

    Belang van een goede schoolkeuze.                                                        

    Eén kind op twintig krijgt wekelijks tot zelfs dagelijks met pesten te maken. Het aantal pesters wordt ongeveer even hoog geschat. Dat wil dus zeggen dat er gemiddeld in elke Vlaamse klas één pestkop en één zondebok zit. Het is belangrijk dat je als ouder na gaat welk klimaat er heerst in de school vooraleer je beslist je kind er naartoe te laten gaan. Sommige scholen trekken onbewust pesters aan. Hieronder volgen kenmerken van zo’n scholen. Scholen waar een sfeer van wedijver of concurrentie heerst, waar sterke leerlingen op handen worden gedragen en de zwakke in de kou staan. Scholen waar leerlingen het gevoel hebben dat hun school meer heeft van een gevangenis, waar discipline, tucht en studie de meeste aandacht krijgt. Scholen met een slecht leerlingenbeleid, waar leerlingen met slechte punten in hun ogen lui en dom zijn. Scholen met weinig nevenactiviteiten waar leerlingen zich vervelen. Scholen waar te weinig energie wordt gestoken in een goede klassfeer. Deze kenmerken zorgen dat de kans op pesten stijgt en in een kleinere school waar kinderen elkaar kennen wegen deze factoren nog zwaarder door.                  

    Het is belangrijk dat er veel toezicht is, vooral tijdens de vrije momenten. Ook moet er een goede dialoog zijn tussen de school en de ouders. Kleuters kunnen zich moeilijk over zulke problemen uitdrukken en dan moet je voor een alternatief zorgen. Jonge kinderen kunnen hun reacties en gevoelens meestal nog niet verwoorden. Dit kunnen ze meestal wel in een tekening. Laat je kleuter veel tekenen of kleien. Hier kan je veel informatie uit halen (Deboutte, 1995). Je hebt veel kinderboeken waarbij het thema ‘pesten’ is. Deze verhalen helpen om de gevoelens van een kind te uiten. In de boeken gaat het vaak over kleuren en dieren. De kinderen die gepest worden, kunnen zich dan identificeren met het dier dat een afwijkende kleur heeft. Enkele voorbeelden zijn: Het sprookje van “Het lelijke eendje”, "Rikki” van Guido van Genechten, … (van der Meer, 1995). Je kan misschien op bepaalde vragen ingaan aan de hand van een filmpje. Je mag je kind niet forceren. Als het niks wil zeggen dan is dat zijn of haar keuze (Deboutte, 1995). Als je kleuter over het pesten praat, moedig het kind dan aan om er over te blijven praten als er terug iets gebeurt (Zweers & van de Pol, 2009). Wanneer het je als ouder duidelijk is dat je kind gepest wordt op school is het  belangrijk dat je aan het kind uitlegt dat het nodig is om de school hierover in te lichten om het pesten te laten stoppen. Bij grotere kinderen is het belangrijk dat je zelf niets onderneemt zonder eerst samen met het kind te overleggen wie de meest geschikte contactpersoon is. Als het kind voelt dat het mee mag bepalen over de aanpak dan gaat het kind ook voelen dat het controle over de zaak kan krijgen. Zoek samen met je kind informatie op over pesten. Geef de school niet de schuld, maar bespreek wat u er samen aan kunt doen om het pesten te stoppen. Informeer ook wat de school doet tegen pesten en geweld (Van Den Heuvel, 2011). Praat erover met andere ouders, wellicht kunt u samen iets ondernemen en bepleit samen een meer uitgebreide en gestructureerde aanpak van het pestfenomeen. Het is belangrijk dat er een open dialoog met de school is en dat je kenbaar maakt dat je er als ouder belang aan hecht. Vertel dat je kind gepest wordt en door wie. Dring aan op voldoende en degelijk toezicht, zeker in de meer vrije of onbewaakte momenten. Maak ook een vervolgafspraak om de vorderingen te bespreken. Geloof pas dat het pesten gestopt is als zowel je kind als de leerkracht zeggen dat dit zo is. Blijf het echter goed in de gaten houden en vraag je kind regelmatig of het nog gepest wordt (Deboutte, 1995). Het is belangrijk dat pesterijen zo snel mogelijk stoppen, maar de weg naar een goede duurzame oplossing kan lang en hard zijn. Er zal van alles moeten veranderen, zoals het gedrag van het gepest kind en dat van de pester, de manier van toezicht houden of de aard van activiteiten op school. Blijft het pesten aanhouden en onderneemt de school niets of niet voldoende om het pestprobleem op te lossen wacht dan niet te lang om je probleem te signaleren bij het CLB. Kinderen die gepest worden zijn meestal hun zelfbeeld en zelfrespect verloren. Werk er dan ook samen met uw kind aan om het weerbaarder te maken. Beloon je kind voor wat het goed doet en geef het positieve aandacht. Geef je kind nooit de schuld van het gepest. Wat ook kan helpen, is je kind een training sociale vaardigheden of een vechtsport zoals judo of karate te laten volgen. Je kind leert zich dan beter verbaal en/of lichamelijk verweren. Wees niet te over beschermend, hoe begrijpelijk dat ook is. Je kind moet op eigen benen leren staan (Van Den Heuvel, 2011).



    15-05-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    14-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4: levende bron filmpje

    Ik heb een moeder geïnterviewd die praat over haar kind dat gepest werd. Ze wil liever niet herkend worden. 




    14-05-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    16-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 4: bronnen zoeken

    Allegaert, S. (2012). Help, mijn kind is een pestkop. Geraadpleegd op 1 april 2015 via http://www.psychologies.be/nl/_/familie/opvoeding/help-mijn-kind-is-een-pestkop-r513?pg=1

    In dit artikel staat uitgelegd wat je allemaal kan doen als je te weten komt dat je kind een pester is. Als ouder is het belangrijk dat je de waarschuwingen van de school en omgeving serieus neemt. Zelf mag je geen verwijten hebben en je kan altijd hulp inschakelen om je het helpen. Als ouder moet je zien dat je het goede voorbeeld geeft aan je kind. Er staat ook uitgelegd hoe je moet reageren. Bijvoorbeeld het straffen van je kind heeft geen zin. 

    Van Den Heuvel, E. (2011, oktober 26). Goed Gevoel. Pesten op school. Geraadpleegd via http://www.goedgevoel.be/gg/nl/395/Pesten/article/detail/1338370/2011/10/26/Pesten-op-school.dhtml

    In Vlaanderen wordt 1 op de 20 kinderen en jongeren dagelijks gepest. in het artikel staat nog verder uitgelegd wat de oorzaken kan zijn voor het pesten. het kan zijn doordat je onzeker bent of er anders uitziet, maar eigenlijk bepaalt de pester wie dat die gaat pesten. het maakt niet echt uit hoe je er uitziet. je komt ook te weten welke signalen een gepeste kan uit seinen. Wanneer een kind gepest wordt brengt dit ook verschillende nadelen met zich mee. Hun zelfvertrouwen krijgt een deuk, ze krijgen een negatief zelfbeeld,...

    Zweers, M., van de Pol, R. (2009). Pesten: wat te doen? Geraadpleegd op 5 april 2015 via http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/schoolkind/131/pesten-wat-te-doen

    In dit artikel kom je het verschil te weten tussen pesten en plagen. Pesten is wanneer één of meerdere kinderen regelmatig en met opzet een ander kind lastig vallen, uitlachen, pijn doen en uitsluiten. Tussen plagen en pesten zijn heel wat verschillen, waardoor pesten soms niet direct serieus wordt genomen door ouders en leerkrachten. De verschillen tussen plagen en pesten: Bij plagen zijn beide partijen vrijwel gelijk aan elkaar terwijl bij pesten de partijen ongelijk zijn. Bij pesten is deze verhouding helemaal niet gelijkwaardig. Bij plagen is de situatie tussen twee personen (één – één). Pesten gebeurt meestal met een hele groep tegen één of altijd een minderheid. Plagen houdt meestal na een tijdje op, terwijl pesten vaak blijft doorgaan. In het artikel staat ook uitgelegd welke vormen pesten kan aannemen. 

    Klasse voor ouders. (2011). Hoe pak ik een pestkop aan? Geraadpleegd via http://www.klasse.be/ouders/24691/hoe-pak-ik-een-pestkop-aan/

    Uit het artikel van klassen ‘hoe pak ik een pestkop aan’, heb ik geleerd dat als je kind pest dat je het niet mag straffen want dat helpt niet. Je moet je kind je vertrouwen geven. Ze moeten met je kunnen praten over hun probleem.

    https://stuiterproxy.associatie.kuleuven.be/docs/,DanaInfo=www.sprankel.be+Pesten%20gedaan%20ermee!%20Sprankel.pdf

    In ‘pesten gedaan ermee’ heb ik geleerd wat de signalen kunnen zijn van pesten, wat het verschil is tussen pesten en plagen, wat als jou kind gepest wordt. Deze bron is in puntjes opgebouwd.

    Koppen. één. (2012, december 6). Pesten: en wat dan? Geraadpleegd via http://www.een.be/programmas/koppen/pesten-en-wat-dan

    Uit het fragment heb ik geleerd dat er dagelijks 17 mensen zijn per dag die zelfmoord plegen omdat ze gepest worden of gepest werden. Kinderen gaan ook niet snel zeggen dat ze gepest worden. Ze zijn bang dat er iets gaat gebeuren nadat ze iets zijn gaan zeggen. Ouders moeten rustig blijven en samen met hun kind zoeken naar een oplossing. Ouders mogen niet voorop lopen en niet zonder dat de kinderen het weten naar de school gaan. Het fragment heeft mij echt geraakt.

    Van den Broeck, S. (2012, februari 18). Nieuwsblad. Help, mijn kind wordt gepest! Geraadpleegd via http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120217_123

    Uit ‘Help, mijn kind wordt gepest’, heb ik geleerd wat je als ouder kunt doen om je kind te helpen. Ik heb geleerd wat je moet doen als je kind er niet over praat. Je moet zorgen dat de deur altijd open staat en dat je je kind je vertrouwen geeft. Een nieuwe school zoeken kan een redmiddel zijn maar je mag het niet te pas en onpas gebruiken. Je kan dit beter doen als je merkt dat de school niets onderneemt om het pesten te stoppen. Je moet als ouder kiezen voor de veiligheid van je kind.

    Zweers, M. & van de Pol, R. (2014, september 17). Dokterdokter. Pesten op school: wat kun je ertegen doen? Geraadpleegd via http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/schoolkind/131/pesten-wat-te-doen

    Uit ‘Pesten: wat te doen’, heb ik geleerd wat het verschil is tussen plagen en pesten. Pesten kan ook verschillende vormen aannemen. Er stond ook hoe je het kan herkennen als je kind gepest wordt.

    de Vos - van der Hoeven, T. (Z.J.). Opvoedadvies. Wanneer plagen pesten wordt. Geraadpleegd via http://www.opvoedadvies.nl/pesten.htm

    In ‘wanneer plagen pesten wordt’, heb ik het verschil tussen plagen en pesten gezien. Er staat ook in wat pesten inhoud en de signalen van iemand die gepest wordt.

    https://stuiterproxy.associatie.kuleuven.be/,DanaInfo=scholar.google.be+scholar?hl=nl&as_sdt=0,5&q=plagen+EN+pesten

    Hier heb ik uit geleerd dat het belangrijk is dat ouders grenzen trekken. Regels zijn belangrijk maar ouders moeten zich daar ook aan houden. Waarom dat kinderen zwijgen als het gepest wordt. Wat de signalen zijn van pesten. Wat je moet doen als je kind een pester is.

    Het is belangrijk om met je kind te praten over de situatie. Als ouder is het soms ook belangrijk om eerst naar zich zelf te kijken en naar hoe ze zelf omgaan met mensen met bv: een andere huidskleur,… .

    * van der Meer, B. (1993). Kinderen en pesten: Wat volwassenen ervan moeten weten en eraan kunnen doen (2de druk). Utrecht: Kosmos. 

    Ik heb er veel uit geleerd. Ze geven tips naar de ouders toe. Er staat dat ouders zeker geen bijrol spelen bij het pesten. Er staat wat je kunt doen als je kind gepest wordt.


    * Deboutte, G. (1995). Pesten gedaan ermee: Hoe omgaan met pesterijen? Tips voor ouders, leerkrachten en begeleiding. Brussel: BDJ- jeugd & vrede.

    Ik heb er veel uit geleerd. Ze geven tips naar de ouders toe. Er staat dat ouders zeker geen bijrol spelen bij het pesten. Er staat wat je kunt doen als je kind gepest wordt.



    16-04-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    14-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 4: standpunt van vier Vlaamse politieke partijen + filmpje Obama

    N-VA: 

    Voor deze partij is de talenkennis van de Vlaamse leerlingen belangrijk. Nu dat meer en meer leerlingen thuis een andere taal spreken blijft het Nederland zeker belangrijk. Ze vinden dat de lat voor vreemde talen hoger moet liggen. Naast een diploma is de talenkennis een garantie voor een mooie toekomst.

    CD&V:

    Er is geen algemeen verbod op religieuze kentekenen. Dit verbod gaat vele te ver en gaat jongeren beperken in hun schoolkeuze. Het gaat niet enkel om moslimmeisjes die een hoofddoek willen dragen. Ook in de Sikhgemeenschap blijkt dat hun kinderen door het algemene verbod vaak niet meer de opleiding van hun keuze kunnen volgen, zeker niet op een redelijke afstand van huis.
    Het inrichten van neutraal onderwijs – waar leerlingen van alle levensbeschouwingen welkom zijn –is toch een grondwettelijke opdracht van het gemeenschapsonderwijs?
    Tussen een algemeen verbod en nooit een verbod zijn er veel schakeringen. Onze samenleving heeft er alle belang bij om hier op een genuanceerde manier mee om te gaan. Een algemeen verbod kan nooit recht doen aan de fundamentele vrijheid en aan de concrete situatie en context.  Wat in de ene stad of de ene school aan de orde is, is niet noodzakelijk in een andere stad of school relevant.

    Open vld:

    Open vld zegt: ‘Onze scholen zijn bij uitstek de plaats om democratische waarden en vrijheden uit de dragen. Op de schoolbanken moeten jongeren kennis kunnen maken met de verschillende erkende godsdiensten en levensbeschouwingen. Niet op een theoretische en abstracte, maar actuele manier die rekening houdt met hun concrete leefsituatie.’

    SP.A:

    Deze partij wil een scheiding van moskee en staat. De SP.A wordt verscheurd door een ideologische breuklijn. Deze breuklijn gaat over ons sociaal model en de scheiding tussen kerk/moskee en staat.

    Ze willen zich ontwerpen als de passionara van het klassieke ‘multiculturalisme’ (de massale aanwezigheid van de hoofddoek op school moet kunnen, gescheiden zwemmen moet kunnen als een ‘opstap’ naar maatschappelijke participatie, …) of blijft de SP.A pal staan voor de scheiding tussen kerk / moskee en onze instelling? De PS in Frankrijk heeft, onder leiding van de nieuwe premier, recent alvast een duidelijke keuze gemaakt: voor een flinkse aanpak en voor een strikte handhaving van de scheiding tussen kerk/ moskee en staat. 


    Filmpje Obama

    Vijftig jaar geleden vond er in Selma een vrijheidsmars plaats die ervoor gezorgd heeft dat iedereen stemrecht kreeg en vele hindernissen wegnam voor de Afro- Amerikanen die zich op de kieslijsten wilden inschrijven. Nu vijftig jaar later gaf Barak Obama een krachtig toespraak om ons er op te wijzen dat de strijd tegen discriminatie in de Verenigde Staten nog lang niet afgelopen is. Hij benadrukte dat er sindsdien veel vooruitgang is geboekt. Hij riep tegelijk ook op om waakzaam te blijven en niet te denken dat racisme verdwenen is. Hij zei “Het volstaat om de ogen, de oren en ons hart te openen om te zien dat de schaduw van de rassenproblematiek nog steeds  over ons hangt”.  Hij haalde voorbeelden aan over recente gebeurtenissen. Ook waarschuwde Obama de mensen dat er op de dag van vandaar nog steeds wetten worden gemaakt om het stemmen moeilijk te maken.

    Het is heel voornaam dat deze belangrijke gebeurtenissen herdacht worden. Zo worden we weer wakker geschud en beseffen we dat racisme nog degelijk bestaat. Doordat er machtige personen zoals Barak Obama zich achter dit probleem zetten voelen de mensen dat ze er niet allen voor staan. Discriminatie en racisme moeten we met z’n allen bestrijden om het uit onze maatschappij te krijgen.  We mogen onze ogen en oren niet sluiten. We moeten een hart hebben voor iedereen.

    Bijlagen:
    http://https://www.youtube.com/watch?v=7SoG4KZOvRc&feature=youtu.be   



    14-04-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    26-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 3: leervragen formuleren
    Hieronder heb ik drie leervragen opgesteld waar ik graag een antwoord op wil weten.

    1. Wat is de rol van de leerkracht als er gepest wordt?
    2. Wat is de aanpak van de ouders bij pestgedrag?
    3. Waarom is het belangrijk om een goede schoolkeuze te maken voor je kind?


    26-02-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorstelling artikel

    In dit artikel staat dat in Vlaanderen één op twintig kinderen en jongeren dagelijks gepest worden. Pesten wordt vaak in groep gedaan. je vind hier wat de aanleiding kan zijn om te pesten en welke signalen de slachtoffers uit seinen. Aan pesten hangen ook verschillende gevolgen voor de mens aan vast. De gepeste krijgt vaak een negatief zelfbeeld, hierdoor worden ze vaak angstig en onzeker. In het artikel staan nog enkele andere gevolgen. Er staat ook in wat je als school kan ondernemen tegen pesten. ook voor de ouders staat er in hoe je het best kan reageren als je kind gepest wordt.

    Het is een artikel waar je op verschillende vragen een antwoord geformuleerd wordt. 


    Bijlagen:
    http://www.goedgevoel.be/gg/nl/395/Pesten/article/detail/1338370/2011/10/26/Pesten-op-school.dhtml   



    26-02-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    25-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stap 2: mijn verlopig eigen standpunt

    Ik heb voor het onderwerp ‘pesten’ gekozen omdat je er bijna dagelijks mee te maken krijgt. Overal wordt er wel gepest op school, op het werk, in de sportclub, internet, thuis, op straat, … . Pesten komt vaker voor dan we denken. Je hoort het vaak op de televisie, je leest het in kranten of tijdschriften. Veel mensen kennen wel iemand die gepest wordt of die pest. Je bent misschien zelf al eens gepest of je hebt al anderen gepest. Er worden veel campagnes rond pesten gedaan. Er wordt veel gepraat over pesten maar of daarmee het probleem wordt opgelost is niet altijd even duidelijk. Ik vind dat er van in de kleuterschool al moet worden gewerkt rond pesten. Zodat als kind al weet wat je moet doen als je gepest wordt en wat je moet doen als je weet of ziet dat er iemand anders gepest wordt. Als keerkracht moet je ook weten wat je moet doen als er een kind tegen jou komt zeggen dat er gepest wordt. Je ziet het jammer genoeg niet altijd wanneer iemand gepest wordt (omdat het vaak in het geheim gebeur en het kind dat gepest wordt durft het niet te vertellen) en dat maakt het moeilijk om er als buitenstaander iets aan te doen. Het is dan belangrijk om naar alle kleine details te kijken en er iets tegen te doen in plaats van weg te kijken en te doen dat je niets gezien hebt.

    De gevolgen van pesten gaan heel ver en diep. Wanneer je gepest word wordt je angstig, onzeker,… en dat heeft allemaal een negatief effect op je persoonlijkheid. Het moet echt ondragelijk zijn om mee te leven. Als je iedere dag opnieuw gepest wordt dan begin je je wel af te vragen wat voor zin het heeft dat je nog leeft. Je wordt er iedere dag op gewezen hoe de andere over je denken en op de duur denk je het zelfde over jezelf dan dat zij denken over jou. Je komt in een negatieve spiraal te zitten waar je niet meer of niet gemakkelijk meer uit geraakt.

    Ik vind het wel belangrijk om genoeg informatie hierover te krijgen zodat je niet machteloos moet toekijken als je ziet of weet wanneer iemand gepest wordt.



    25-02-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom stap 1

    Mijn naam is Ulrike D’Hont. Ik ben een tweedejaarsstudent kleuteronderwijs aan de KHLeuven. Ik kreeg de opdracht van het vak RZL (religie, zingeving en levensbeschouwing) om een blog te maken. Voor mijn blog koos ik voor het thema “Pesten”. Pesten komt jammer genoeg vaak voor. Er staat geen plaats en leeftijd op. Iedereen heeft er wel eens mee in aanraking geweest. Je bent of word misschien zelf gepest, je hebt al eens iemand gepest of je kent andere mensen die pesten of gepest worden. Ik ken verschillende mensen die gepest werden en mensen die nog steeds gepest worden. De mensen die ik ken worden/werden op school gepest. 



    25-02-2015, 00:00 geschreven door Ulrike  
    Archief per week
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 23/02-01/03 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs